Auteur Topic: Overstap 5 havo 5 vwo biologie  (gelezen 247 keer)

Meike12345x

• *
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 11 april 2020, 19:39:43 »
Hoi! Ik ben een meisje van 17, heb 2 jaar geleden mijn mavo diploma behaald en haal dit jaar mijn havo diploma met het pakket c&m + wiskunde. Ik weet nog niet wat ik zou willen worden en kan geen hbo studie vinden die echt bij mij past. Daarom heb ik mij voor de zekerheid aangemeld voor 5vwo. Is er iemand met ervaring met deze overstap van havo 5 naar vwo 5?

En dan heb ik nog een andere vraag. Ik zou dan een extra vak moeten kiezen: filosofie of biologie. Ik vind biologie heel erg interessant maar ik heb dit niet op de havo gevolgd. Is het verstandig om toch biologie te kiezen en weten jullie of biologie op het vwo heel erg moeilijk is voor een c&m’er? Ik ben wel een harde werker en sta een 7.5 gemiddeld voor alle vakken:aantal. Is er iemand die mij wat advies kan geven? Super bedankt!

zoefie99

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 11 april 2020, 23:22:25 »
Goed dat je bezig bent met nadenken over wat je wilt! Zelf heb ik geen ervaring met die overstap, wel zoals velen de overstap van vwo naar uni. Een overstap naar een niveau hoger is misschien moeilijker maar vooral anders. Jij hebt al wel ervaring met zo'n overstap, van mavo naar havo. De eerste paar maanden zal het zeker wennen zijn.

Als je de motivatie hebt is er veel mogelijk. Zelf ben ik een echte beta, maar ik vond zelf het hebben van latijn fijn omdat je dan even echt wat anders deed. Het ligt eraan of je zelf ook meer van variatie houd of je meer in de c&m-sfeer wil blijven met filosofie. Is het misschien mogelijk om te beginnen met beide vakken en dan later te kiezen of toch nog een als extra vak te houden?

Vraag hierbij ook advies aan mensen die jou beter kennen, je vriendinnen, ouders en docenten. Succes met de keuze!

anoniem

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 12 april 2020, 01:22:34 »
ik zit zelf in 5 vwo en bio is best pittig, en al helemaal voor iemand die het vak niet langer heeft gevolgd... maar ik denk niet onmogelijk. zeker niet als je er veel voor wil doen, het is geen hogere wiskunde alleen vaak wel veel en je moet het echt begrijpen. maar met hulp van een leerkracht of misschien zelfs bijles. ik denk dat je het wel zou kunnen halen, ook omdat je het interessant vindt en er veel voor wil doen, dan zou het wel te doen moeten zijn... maar misschien kan je een decaan of leerkracht op school om advies vragen?