Auteur Topic: Mbo of hbo?  (gelezen 997 keer)

Julia

• *
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 18 april 2020, 15:09:19 »
Hoi allemaal,

Ik doe op dit moment de opleiding mbo onderwijsassistent. Ik ben begin dit jaar gestopt met de pabo om een heel verhaal, maar als ik dat kort samenvat komt het erop neer dat ik het onderwijs én kinderen geweldig vind, maar een eigen, vaste klas toch teveel stress geeft bij mij.

Omdat ik al wat ouder ben, graag snel aan het werk wil en niet nóg eens 4 jaar wilde studeren voor een andere hbo-studie en toch dolgraag iets met onderwijs en kinderen wil gaan doen, heb ik er daarom voor gekozen de mbo-opleiding onderwijsassistent binnen 1,5 jaar te halen. Ik vind het ontzettend leuk en heb het onwijs naar mijn zin! Echter vind ik geld/salaris ook een belangrijk aspect. Nu wist ik dat dit beroep niet zo bijzonder goed verdient, maar de afgelopen tijd ben ik me er meer in gaan verdiepen en kom ik erachter dat er eigenlijk moeilijk van rond te komen valt. Ook zijn er weinig vacatures in mijn omgeving (Noord-Holland Noord). Dit laat me ontzettend twijfelen om niet toch weer hbo te gaan doen. Toen ik me inschreef voor de pabo destijds twijfelde ik ook ontzettend of ik niet gewoon pedagogiek moest gaan doen. Deze opleiding trekt me namelijk ook enorm. Echter ben ik al 23 en begint de “tijd” toch wel wat te tikken. Bij bijbanen word ik niet meer aangenomen omdat ik te oud ben en alleen in het weekend en de avond beschikbaar ben. Ook wil ik vooruitkijken met mijn vriend en misschien samenwonen. Als ik hbo ga doen, stel ik voor mijn gevoel de volgende stap met mijn vriend in de toekomst uit. Maar zoals ik al zei: geld is ook een belangrijk aspect. Diep in mijn hart trekt het hbo me meer dan mbo, ook door de diepgang die ik mis bij mijn huidige opleiding. Daarnaast wil ik niet eerst de komende 4 jaar leven van bijbaantjesgeld en zo zal mijn leven er wel uit gaan zien als ik toch voor hbo kies. Je leest het al: in mijn hoofd is het één grote chaos omdat het beide evenveel voor- en nadelen heeft. Ik heb echt even advies nodig van iemand anders.

Het is een ontzettend lang verhaal geworden, maar ik hoop dat er een beetje duidelijk is wat ik bedoel te zeggen. Als jullie tips hebben hoor ik het ontzettend graag! Alvast heel erg bedankt.

Groetjes,

Julia

Atosenzosja

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 18 april 2020, 17:29:34 »
Pedagogiek gaan studeren en kijken of je ergens voor een paar ochtenden aan de slag kan als onderwijsassistent? Toch iets van scholen gaan benaderen. Zodra we weer naar school mogen, lijkt een baan als onderwijsassistent mij toch haalbaar. Er zijn zoveel kinderen die extra ondersteuning kunnen gebruiken in het PO.

Ook zou je kunnen kijken voor een deeltijdstudie pedagogiek?

(Ik heb dezelfde route beklommen. Onderwijsassistent, pedagogiek en ondertussen studeer ik psychologie (ben 27) en werk er 16 uur in kantooruren naast waarvan 8 in het onderwijs -hadden er meer kunnen zijn maar werk ook nog ergens anders).
« Laatst bewerkt op: 18 april 2020, 17:33:20 door Atosenzosja »

Roses

• Global Moderator
  • I see beauty in everything, but me
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 18 april 2020, 19:16:04 »
Is een avondstudie een mogelijkheid? Mijn werkgever doet nu ook een hbo studie er bij naast. Misschien beetje veel, maar een optie?
This night is sparkling ✨ || Do you know how many fucking times I've cried for you?

Soepstengel

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 19 april 2020, 11:05:34 »
Pedagogiek dacht ik ook gelijk aan. Misschien daar eens in verdiepen. Als een eigen klas te veel stress geeft, misschien kan je dan aan de slag op een kdv/peuterspeelzaal?
Mooier kan het niet --- Wil jij écht nog een keer met srprs.me op vakantie? Ik heb nog een kortingscode voor je!