Auteur Topic: Ik weet echt niet meer wat ik moet doen qua school..  (gelezen 120 keer)

Xmandyx

• *
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 16 september 2020, 22:02:01 »
Hey allemaal,

Ik zit heel erg met iets en ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen. Ik hoop dat er iemand is die dit leest en zichzelf herkent in de situatie en tips kan geven.

Ik weet niet echt goed hoe ik moet beginnen.
Het komt erop neer dat ik gewoon niet meer weet wat ik moet doen qua school.

Ik zal de situatie even goed uitleggen.
Na een brugklas havo/vwo gedaan te hebben, ben ik naar havo 2 gegaan en zo verder tot de 5e, het eindexamenjaar.
Mijn eindexamenjaar was in 2018/2019 en dit jaar ben ik helaas, echt net aan, gezakt voor de havo.
Ik kon op dat moment de motivatie totaal niet opbrengen om de havo te halen. Ik vond het toen een heel raar idee om van mijn vertrouwde middelbare school af te gaan. Ik deed nog wel mijn best, maar ik had beter gekund toen. Dit jaar zat ik ook totaal niet lekker in mijn vel. Ik was best wel depressief en het ging gewoon niet zo lekker. Daarnaast had ik ook totaal geen idee van hoe of wat qua studie keuze.
Het jaar daarop deed ik dus wederom havo 5. Ik voelde natuurlijk wel een grotere druk dan het jaar daarvoor, omdat ik wist dat ik dit jaar mijn havo diploma wel echt moest gaan halen. Als het weer niet zou lukken, dan moest ik van school af zonder diploma. Dit zag ik totaal niet zitten natuurlijk. Daarnaast was een groot verschil met het jaar daarvoor dat ik me echt een heel stuk beter voelde. Het voelde als een compleet nieuwe start met een heleboel nieuwe mensen. Mijn klas was veel leuker dan de klas die ik daarvoor had, maakte ineens een stuk meer vrienden en ging echt met plezier naar school!
Dit jaar was voor mij ook echt top en ik vloog er zo doorheen. Mijn cijfers stegen ook best wel, met minder moeite (wat natuurlijk ook zeker kwam doordat het allemaal herhaling was) en het ging dus echt super. Aan het begin van dat jaar had ik ook meteen motivatie om me te verdiepen in meer studiekeuzes en ik heb echt veel open dagen bezocht.
Op een gegeven moment kwam ik met het idee om gewoon nog vwo te gaan proberen. Het ging erg lekker op school dus en ik voelde me goed. Daarnaast had ik wel een duidelijker beeld van studiekeuzes, maar was er nog niet 100% uit. Vwo betekende nog 2 jaar op de middelbare school waar ik me wel oké voelde, hopelijk een vwo diploma en ja, ik zag eigenlijk geen negatieve kanten. Misschien was een universiteit ook wel wat voor me.
Ik dacht verder ook niet echt meer na over studies en besloot gewoon voor vwo te gaan. "Proberen kan altijd", dacht ik. Ik richtte met daarna ook helemaal op het vwo en ik zag dit als een goede optie.

Nu het schooljaar weer een maand begonnen is, begin ik echt ontzettend veel spijt te krijgen. Mijn motivatie voor vwo is nu al ver te zoeken (omdat ik het erg moeilijk vind; ik merk meteen verschil met de havo) en ik had voor mijn gevoel deze keuze nooit moeten maken. Ik heb echt spijt, omdat ik veel beter een tussen jaar had kunnen nemen, kunnen gaan werken en alvast sparen voor o.a. mijn studie. Daarnaast hoor ik super veel verhalen van vrienden van vorig jaar die nu op hun leuke (hbo) opleiding zitten en dan heb ik iets van, wat doe ik nog op de middelbare school? Ik ben weer terug bij af, vwo 5 en moet hierna gewoon nog een jaar voor niks, want een universiteit gaat hem toch eigenlijk niet worden. Ik ben inmiddels ook al 18, dus eigenlijk heb ik nu eindelijk iets van, misschien toch tijd om ook verder te gaan. Ik zie steeds meer leuke hbo studies en ben er compleet achter dat dit voor mij de beste keuze is (een hbo studie).

Ik weet dat dit echt compleet mijn eigen schuld is. Ik had natuurlijk beter na moeten denken en ik had dit kunnen verwachten. Mijn vraag is alleen, zouden jullie het toch proberen af te maken of stoppen? Is het raar om na zo'n korte tijd alweer te stoppen met het vwo? Ik ben zo bang dat het overkomt alsof ik te lui zou zijn voor vwo en dan maar weer stop, maar dat is echt niet zo. Ik heb alleen echt het gevoel dat ik het nergens voor doe, omdat ik achteraf niet meer naar de universiteit wil en ik nu achteraf al een aantal leuke hbo studies heb gevonden... Wat ik natuurlijk eerder had kunnen weten, maar eigenlijk ben ik er nu pas voor 100% achter.

Hopelijk herkent iemand zich een beetje in de situatie en heeft tips..

Alvast heel erg bedankt!! X

xAmberx

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 17 september 2020, 07:41:15 »
hey! oei, ik kan me je spijt goed voorstellen. Maar het is toch nog helemaal niet te laat om je plan te wijzigen? dat tussenjaar te nemen en dan volgend jaar hbo of echt super snel actie ondernemen en kijken of je je kunt inschrijven voor een hbo studie nog nu? ze zijn pas super kort bezig. ik heb ook de route havo, hbo en nu universiteit gedaan trouwens en heb daar geen spijt van.

fitgirlangella

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 17 september 2020, 10:47:34 »
Het is ook lastig om na de middelbare school de juiste keuze van studie te maken. Zo’n gek idee was het niet om vwo te gaan doen na de havo. Als je de ambitie hebt om naar de universiteit te gaan was dit een prima voorstap geweest. Veel hbo studies starten ook halverwege het schooljaar. Ik weet niet welke studie je wil gaan doen en naar welke hbo school je graag zou willen, maar alle informatie kun je op het internet hierover vinden. Je zou dan in februari volgende jaar kunnen starten met je studie. Ik raad je aan tot die tijd goed na te denken over wat je graag wil doen en of dit ook echt bij je past om zo teleurstelling van een foute keuze voor te zijn. Heel veel succes

Roses

• Global Moderator
  • I see beauty in everything, but me
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 17 september 2020, 12:59:04 »
Je bent niet meer leerplichtig, dus je zou gewoon kunnen stoppen met de middelbare school en een tussenjaar nemen. Ik heb na mijn mbo opleiding een tussenjaar genomen, omdat ik wel wilde door studeren (mbo was geen leuke opleiding, maar wel afgemaakt, zodat ik naar hbo kon). Dus in mijn tussenjaar gaan werken, zoals jij ook zou willen.
This night is sparkling ✨ || Do you know how many fucking times I've cried for you?