Auteur Topic: Hogeschool Rotterdam vervallen modules  (gelezen 142 keer)

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 08 januari 2019, 16:26:30 »
Nog een topic over de HRO...

Mag de Hogeschool Rotterdam modules laten vervallen en iets heel anders aanbieden? Bv 1 vak niet gehaald en als alternatief een minor van 6 maanden.
Like, I feel like every year has a new energy, and I feel like this year is really about, like, the year of just realizing stuff. And everyone around me, we're all just, like, realizing things

Eevee

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 08 januari 2019, 17:55:12 »
Ligt erg aan de situatie.
Bij de hogeschool waar ik studeerde/werkte, kwam er een compleet nieuw onderwijsprogramma.

Vervolgens hadden de studenten van het oude programma voor een X aantal maanden/jaren (hoeveel weet ik niet exact) de tijd om hun oude vakken af te ronden; de lessen waren inmiddels verdwenen, maar de studenten hadden de mogelijkheid om hun vakken alsnog in te halen (tentamens werden aangeboden en verslagen mochten ingeleverd worden).

Vervolgens verdween het oude programma en werden de oude vakken 'omgezet' naar een nieuw programma.
Dus voor een vak waar bijv. 5 studiepunten voor stonden, kwamen er nu 2 vakken die samen 5 studiepunten vormden. Maar soms werd het nieuwe vak veel zwaarder, maar voldeed het aan dezelfde toetsnormen (student moet X leren, het nieuwe vak voldoet aan deze eis, maar heeft een andere toetsvorm/looptijd).
Sommige vakken hadden opeens een looptijd van meerdere periodes, om het oude vak te vervangen qua punten.

Dus stel dat het nu gaat om een vak dat ooit bestond, maar nu opgeheven is en daar in de plaats van een nieuw vak/aanbod is gekomen om zo de punten te compenseren, dan mag de hogeschool dat in principe doen. Maar ik vind (mening) dat de student wel een melding vooraf had moeten krijgen dat het vak in de oude stijl dreigde te verdwijnen en dat er - redelijkerwijs - een periode aangeboden had moeten worden om het alsnog in te halen. Bij mijn hogeschool was dit het geval, waardoor studenten geen keus hadden dan de nieuwe vakken opnieuw te volgen (die waren gekoppeld aan de 'toetsing' van het oude programma.)

Wellicht een heel gedetailleerd antwoord en mogelijk niet van toepassing op jouw situatie, maar dit is wat ik 'ervan weet'.
Als je iets meer informatie hebt, kan ik mogelijk gerichter antwoorden.

Atosenzosja

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 08 januari 2019, 19:11:10 »
Of een hogeschool zoiets opeens veranderen mag, weet ik niet. Het lijkt mij alleen wel logisch dat dezelfde studiebelasting aan wordt gehouden?