Auteur Topic: Hoeveel lenen jullie?  (gelezen 1244 keer)

slutsoda

• *
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 31 mei 2019, 20:20:42 »
Hi there,

ik zit nu in mijn eerst studiejaar pedagogiek, en ik wil eigelijk zo snel mogelijk uit huis (thuissituatie is niet ideaal). Uit huis gaan kost natuurlijk flink wat geld, vooral omdat ik van plan ben om met een vriendin een driekamer appartement te huren (dus ongeveer 450/500 euro per maand incl). Ik werk nu maar een simpele bijbaan waar ik rond de 200 euro per maand verdien, en dat is natuurlijk niet genoeg om de huur te coveren. ik krijg ook geen stuffi erbij dus ik doe het daarmee (ben wel blessed omdat mn ouders mijn eerste jaar collegegeld betalen :))

ik vond het altijd supereng om te lenen, maar nadat ik heb rondgevraagd aan mensen in mn klas, kwam ik erachter dat best veel mensen maximaal lenen. ik zou graag willen weten of dit 'normaal' is, dus ik zou graag willen weten hoeveel jullie lenen, en waar dat aan uitgegeven wordt :)
please return to playboy mansion

TravelGirl

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 06 juni 2019, 10:52:43 »
Hey meid,

Ik weet niet of je er al aan uit bent wat je wilt doen, maar ik wilde alsnog even reageren.

Zelf leen ik maximaal (ik zit nog in eerste jaar) en zet ik alles wat ik over houd op mijn spaarrekening en kom ik écht niet aan, alleen studiegeld /-kosten betaal ik er van. De rest spaar ik op voor mijn stage in het 3e jaar (die ik misschien in het buitenland wil doen) en mijn vrije profilering (dan kan ik 6 maanden in het buitenland studeren).

Ik ben heel slecht in budgetten (moet ik echt weer op orde krijgen) en werk ook 12uur per week(mocht ik meer kunnen werken grijp ik die kans ook), dit geld gaat wel direct naar kamerhuur, zorgverzekering en andere vaste lasten. En verder maak ik (persoonlijk) weinig kosten op eten en soms leuke dingen doen na. Ik ben een saaie student haha.

Houd er wel rekening mee dat je lening NIET als inkomen wordt gezien. Dus als je een appartement gaat huren, telt dat niet mee voor je inkomen.

Mijn tips dus:
* Maak een budget opstelling (zou ik ook moeten doen :blush:).

* Zet al het overige geld aan het einde (of begin) van de maand meteen op spaarrekening en kom hier niet meer aan!!

Als je vindt dat je toch teveel leent, kun je het altijd terug schroeven naar minder.

Mocht je vragen hebben, ik ben niet heel vaak online, stuur maar een privé bericht.

Just Travel and Find your Heart

Eden

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 06 juni 2019, 13:51:49 »
Ik leen maximaal. Ik werk ongeveer 12 uur per week en ben fulltime student, en mijn ouders zitten niet in een positie waar ze me financieel kunnen steunen. Wat ik doe is dat ik een budget voor mezelf aanhou. Mijn bankrekening is bij ING, dus dan kun je van die aparte oranje rekeningen doen, waar je geld op ken zetten en mee kan schuiven.
Dus daar heb ik meerdere van, van 'boodschappen' tot 'kleding' tot 'cadeautjes', noem maar op. Daar zet ik elke begin van de maand op wat ik met mezelf heb afgesproken, en wat ik "over" heb, leg ik apart. Dit is voor wanneer leefkosten onverwachts hoger zouden zijn, want zoals ik al zei, mijn ouders zouden dan waarschijnlijk niet bij kunnen springen.
Ik vind het soms een spannend idee inderdaad om maximaal bij te lenen, maar het is een goede les in jezelf en je financien leren managen. Dit zul je op een gegeven moment toch moeten leren!
was Taurus.

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 07 juni 2019, 08:40:03 »
Ik heb alleen de laatste paar maanden geleend omdat ik spaargeld had (maar dat ging op helaas), maar in jouw situatie zou ik gewoon lenen hoor! Daar is het geld ook voor bedoeld.
Like, I feel like every year has a new energy, and I feel like this year is really about, like, the year of just realizing stuff. And everyone around me, we're all just, like, realizing things