Auteur Topic: Het algemene wiskunde vragen topic  (gelezen 78696 keer)

pegroos_x

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 14 september 2008, 22:24:14 »
handig topic!wiskunde is ook nie mijn sterkste kant,al denk ik dat ik het dit jaar beter gaat dan vorig jaar:)heb trouwens vrijdag wiskundepr...

kimmtjee

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: 14 september 2008, 22:41:30 »
@ GangstaQueenn: Bedankt !!! :D

1.
* Zie je een parabool, dan is het een kwadratische functie, dus gewoon met een kwadraat erin.
* Zie je een stijgende of dalende rechte lijn, dan is het een lineair verband. ( Dus bijvoorbeeld y = 2x+2 )
* Zie je een horizontale lijn ( die door bijvoorbeeld 4 gaat op de y-as ), dan schrijf je op y=4, want welke waarde voor x je ook hebt, y is altijd 4.
* Zie je een verticale lijn ( die door bijvoordeeld 2 gaat op de x-as ) dan schrijf je op x=2, want welke waarde voor y je ook hebt, x is altijd 2.

2.
Je kiest een willekeurige waarde voor x uit en leest af welke waarde van y daarbij hoort. De waarde voor x en y noteer je even ergens op een kladblaadje ofzo. Dan kies je nog een willekeurige waarde voor x en leest af welke waarde voor y daarbij hoort. Dit noteer je ook op het blaadje. Nu heb je als het goed is 2 waarden voor x staan en 2 voor y. Let wel op dat je weet welke x en welke y bij elkaar horen!!

Ik zal even verder rekenen vanuit een voorbeeld van de functie y=2x+2. Dan zal het misschien duidelijker zijn. ;)
Ikzelf heb nu notities gemaakt op mijn kladblaadje:
1. x=2 en y=6
2. x=4 en y=10

Je gaat nu het hellingsgetal zoeken door delta y door delta x te delen. Delta betekent verschil. Dus je berekent het verschil tussen de 2 y-waarden en daarna het verschil tussen de 2 x-waarden.

De eerste waarde voor y = 6. De tweede waarde voor y= 10. Het verschil tussen 6 en 10 is 4. Dus delta y = 4.
De eerste waarde voor x = 2. De tweede waarde voor x = 4. Het verschil tussen 4 en 2 is 2. Dus delta x = 2.

Als je dan delta y deelt door delta x, doe ik dus 4 gedeelt door 2, en daar komt uit 2. Deze 2 plak ik voor de  x in de formule die we hebben tot nu toe. Dus die wordt y=2x.
Maar daarmee is de formule nog niet klaar.

Je pakt een van de twee x - waarden op je kladblaadje en vermenigvuldigt deze met het getal dat je in de formule voor de x hebt geplakt. Ik pak dan het getal 4 voor de waarde van x en vermenigvuldig deze met de 2, die ik net heb gevonden met berekenen. 4 x 2 = 8. Dus als mijn formule die ik had gemaakt tot nu toe zou kloppen, zou de bijbehorende waarde van x=4, y=8 zijn. Ik controleer dit in de tabel en zie dat bij x=4, y=10 hoort. Dus de formule klopt niet! Daarom kijk ik naar het verschil tussen mijn y=8 en de y=10 uit de tabel. Om netjes y=10 te krijgen, moet je 2 optellen bij de 8. Dit vul ik in in de formule en de uiteindelijke formule wordt dan:

y= 2x + 2

Dit controleer ik nog even met de andere waarde van x en y om zeker te zijn dat hij klopt.

Oke, beetje lange uitleg :) Ik hoop dat je het snapt, ik heb het zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen :)
« Laatst bewerkt op: 14 september 2008, 22:43:21 door kimmtjee »

kimmtjee

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: 14 september 2008, 22:56:45 »
Okee, ik ga nu echt slapen!

Als de uitleg niet helemaal duidelijk was of als je nog iets wil weten, zet het gewoon in dit topic en omdat je morgen toets hebt zal ik morgen wel even om 6.30 uur uit m'n bed kruipen om dan op het laatste moment nog even zo goed en zo kwaad als het kan dingen uit te leggen :).

Veel liefs, xxx

wannerd

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: 15 september 2008, 00:37:04 »
Handig topic, ik heb vrijdag wiskunde tentamen, maar ik heb nog niet geleerd, dus als ik iets niet weet ga ik het hier vragen!
Bad ass Koeierd

ANNEEnas

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: 15 september 2008, 07:32:39 »
echt super bedankt :D
ik snap het helemaal..
hopen dat ik nu wel een voldoende haal xD

beetje laat om nu nog te zeggen dat je niet om 6.30 uit je bed hoeft xD
maar toch bedankt (A)

xx
i will never love you more than singing in the shower

Jennifer

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: 15 september 2008, 07:41:05 »

@ GangstaQueenn: Bedankt !!! :D

1.
* Zie je een parabool, dan is het een kwadratische functie, dus gewoon met een kwadraat erin.
* Zie je een stijgende of dalende rechte lijn, dan is het een lineair verband. ( Dus bijvoorbeeld y = 2x+2 )
* Zie je een horizontale lijn ( die door bijvoorbeeld 4 gaat op de y-as ), dan schrijf je op y=4, want welke waarde voor x je ook hebt, y is altijd 4.
* Zie je een verticale lijn ( die door bijvoordeeld 2 gaat op de x-as ) dan schrijf je op x=2, want welke waarde voor y je ook hebt, x is altijd 2.

2.
Je kiest een willekeurige waarde voor x uit en leest af welke waarde van y daarbij hoort. De waarde voor x en y noteer je even ergens op een kladblaadje ofzo. Dan kies je nog een willekeurige waarde voor x en leest af welke waarde voor y daarbij hoort. Dit noteer je ook op het blaadje. Nu heb je als het goed is 2 waarden voor x staan en 2 voor y. Let wel op dat je weet welke x en welke y bij elkaar horen!!

Ik zal even verder rekenen vanuit een voorbeeld van de functie y=2x+2. Dan zal het misschien duidelijker zijn. ;)
Ikzelf heb nu notities gemaakt op mijn kladblaadje:
1. x=2 en y=6
2. x=4 en y=10

Je gaat nu het hellingsgetal zoeken door delta y door delta x te delen. Delta betekent verschil. Dus je berekent het verschil tussen de 2 y-waarden en daarna het verschil tussen de 2 x-waarden.

De eerste waarde voor y = 6. De tweede waarde voor y= 10. Het verschil tussen 6 en 10 is 4. Dus delta y = 4.
De eerste waarde voor x = 2. De tweede waarde voor x = 4. Het verschil tussen 4 en 2 is 2. Dus delta x = 2.

Als je dan delta y deelt door delta x, doe ik dus 4 gedeelt door 2, en daar komt uit 2. Deze 2 plak ik voor de  x in de formule die we hebben tot nu toe. Dus die wordt y=2x.
Maar daarmee is de formule nog niet klaar.

Je pakt een van de twee x - waarden op je kladblaadje en vermenigvuldigt deze met het getal dat je in de formule voor de x hebt geplakt. Ik pak dan het getal 4 voor de waarde van x en vermenigvuldig deze met de 2, die ik net heb gevonden met berekenen. 4 x 2 = 8. Dus als mijn formule die ik had gemaakt tot nu toe zou kloppen, zou de bijbehorende waarde van x=4, y=8 zijn. Ik controleer dit in de tabel en zie dat bij x=4, y=10 hoort. Dus de formule klopt niet! Daarom kijk ik naar het verschil tussen mijn y=8 en de y=10 uit de tabel. Om netjes y=10 te krijgen, moet je 2 optellen bij de 8. Dit vul ik in in de formule en de uiteindelijke formule wordt dan:

y= 2x + 2

Dit controleer ik nog even met de andere waarde van x en y om zeker te zijn dat hij klopt.

Oke, beetje lange uitleg :) Ik hoop dat je het snapt, ik heb het zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen :)

Aah, helemaal vroeg uit je bed voor ons! Maar ik heb weer een vraag (jaa, ik blijf lekker doorgaan ;) ) Zou je de functie van een grafiek kunnen aflezen, als het een parabool of een hyperbool is? Dus met wortels en ² enzo? Ik bedoel; dat is toch ongeveer onmogelijk voor een normaal mens of kan het wel? (Alsjeblieft zeg dat het niet kan ! :P )
Life's a bitch

kimmtjee

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: 15 september 2008, 16:27:22 »
Heey, heel erg sorry dat ik niet op tijd antwoord kon geven, misschien had ik erbij moeten vertellen dat ik om 7.30 uur de deur uit ben omdat ik 12 km naar school moet fietsen :(

Maar als het een parabool is dan weet je toch automatisch al dat het een kwadratische functie is ? Want als er een kwadraat in de formule staat krijg je altijd een parabool :)

Jennifer

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: 15 september 2008, 19:24:14 »
12 km, dan baal je ! :( Ik moet 8 km, ik vind het altijd wel fijn om s'ochtends even 'wakker' te fietsen :) Maar dat vind jij vast niet ! ;)

Maar even o.t. : ik snap wel dat je zo kan aflezen dat het een kwadratische formule is, maar kun je ook aflezen hoe die er precies uit ziet? Dus dat je precies de functie kan aflezen? Of kun je het alleen maar 'schatten'?
Life's a bitch

kimmtjee

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: 15 september 2008, 19:59:31 »
Je kunt het alleen maar schatten idd. Tenzij je een of andere machine bent, maar daar ga ik niet vanuit :P

En ja, het is best *** smorgens altijd :(. Maar iPod in en vriendin naast me op de fiets en dan gaat het wel :)

Jennifer

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: 16 september 2008, 07:46:36 »

Je kunt het alleen maar schatten idd. Tenzij je een of andere machine bent, maar daar ga ik niet vanuit :P

En ja, het is best *** smorgens altijd :(. Maar iPod in en vriendin naast me op de fiets en dan gaat het wel :)

Ooh gelukkig! :) Dat is echt een opluchting, ik zie mezelf dat namelijk nog niet aflezen ;)

Maar moet je veel langs de snelweg fietsen? Dat vind ik altijd zo kut, al moet ik maar een kilometertje of 2 erlangs. Vooral als je dan ook tegenwind heb, dan is fietsen langs de snelweg echt zwaar klote. In de stad trouwens ook, want daar is het druk en zijn allemaal stoplichten en brugkoters die op elkaar en mij beuken! Maar verder vind ik fietsen leuk :)
Life's a bitch

Anonymous

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: 16 september 2008, 08:01:25 »
aah jammer dat ik dit nou pas zie haha,
ik had gisteren een SO wiskunde :P
en ik snapte er gen hol van.

nouja dan komik hier de volgende keer wel even spieken :D

kimmtjee

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: 16 september 2008, 08:01:53 »
Haha, ik fiets niets anders dan langs de snelweg :P

Jennifer

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: 18 september 2008, 15:31:53 »
Ik had vandaag mijn toets! En volgens mij ging hij wel aardig... Dankzij: Kimmtje ! voor de 80e keer: bedankt  :lips:
Life's a bitch

kimmtjee

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: 18 september 2008, 17:47:09 »
Aaaawww wat lief ! :) graag gedaan

Tessa

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: 18 september 2008, 20:16:05 »
wie kan mij even helpen :(
ksnap het echt niet, kheb wiskunde B en zit in 4havo.
oke daar komtie:
Een parabool heeft een top (-3,4) en snijdt de x-as in de punten (-5,0) en (-1,0).
Stel de formule op van de parabool in de vorm van y= ax2+bx+c
die 2 is een kwadraat.

kheb het boek getal en ruimte, hdst 1, vraag 42, blz 28

kimmtjee

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: 19 september 2008, 00:09:44 »
Als je nulpunten berekent begin je altijd met y herleiden naar 0 en dan kom je meestal op 2 coördinaten uit. Nu heb je de nulpunten al dus reken je dit proces achterstevoren (met de productregel):

ax^2 + bx + c = 0

x=-5 of x=-1
x+5=0 of x+1=0
(x+5)(x+1)=0
ax^2 + 6x + 5 = 0

Je hebt ook al een topcoördinaat gegeven; (-3,4)
Formule voor de top van een parabool:
x= -b / 2a
-3 = -6 / 2a
2a = -6 / -3
2a = 2
a = 1

vermenigvuldigen met 1 in je formule kan je weglaten dus dan wordt je formule:
y = x^2 + 6x + 5
maar gezien je gegeven coördinaten heb je te maken met een bergparabool. En voor een bergparabool moet x^2 negatief zijn dus doen we het hele zaakje vermenigvuldigen met -1

y = -x^2 -6x -5
« Laatst bewerkt op: 19 september 2008, 07:24:10 door kimmtjee »

kimmtjee

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: 19 september 2008, 00:12:01 »
Je antwoordenboek doet het op deze manier, misschien dat je dit makkelijker vind:

De top is (-3, 4) dus y = a(x + 3)^2 + 4.
Door (-1, 0), dus a · (-1 + 3)^2 + 4 = 0
a · 2^2 + 4 = 0
4a = - 4
a = -1
Dus y = - (x + 3)^2 + 4.
-(x + 3)^2 + 4 = -(x^2 + 6x + 9) + 4 = -x^2 - 6x - 9 + 4 = -x^2 - 6x - 5.
Dus y = -x^2 - 6x - 5

ANNEEnas

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: 03 oktober 2008, 20:17:27 »
nou, ikhad dus een 5.6 het is voldoende, maar ik dacht echt dat ik het snaptje =X naja, niet dus..

nu hebben we pas een raar hoofdstuk.. hoe je de angle (weet niet of dat in het nederlands hetzelfde is..) en de 'tan' berektent..
echt, ik snap er geen hol van..
naja, beetje vaag verteld, maar ik zoek het nog wel even op =D
heb nu geen boek bij...

xx

Charlotte_x

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: 06 oktober 2008, 16:55:19 »

De top van de parabool kan je trouwens altijd vinden door verder te rekenen vanaf x=0, tenzij er niet x^2 staat, maar (x-getal)^2 of (x+getal)^2 ;)

de top kun je toch ook berekenen met:

-b : 2a               ?    dat is zo'n formule ofzo toch?
Clowns freak me out

Charlotte_x

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: 06 oktober 2008, 17:00:24 »

nou, ikhad dus een 5.6 het is voldoende, maar ik dacht echt dat ik het snaptje =X naja, niet dus..

nu hebben we pas een raar hoofdstuk.. hoe je de angle (weet niet of dat in het nederlands hetzelfde is..) en de 'tan' berektent..
echt, ik snap er geen hol van..
naja, beetje vaag verteld, maar ik zoek het nog wel even op =D
heb nu geen boek bij...

xx

tto?   haha dat heb ik ook. zit nu in m'n 4e jaar
staat er zo'n  zinnetje in: SOHCAHTOA ?  

dat betekend: SIN Opposite : Hypotenuse    COS  Adjecent : Hypotenuse        TAN Opposite : Adjecent

even woordenlijstje:

angle = hoek
Opposite = overstaande zijde
Adjecent = aanliggende zijde
Hypotenuse = Schuine zijde.   (de hypotenuse is trouwens altijd de langste zijde)

als je iets neit snapt moet je maar even vragen.
Clowns freak me out

ANNEEnas

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: 15 oktober 2008, 15:25:32 »

[...]

tto?   haha dat heb ik ook. zit nu in m'n 4e jaar
staat er zo'n  zinnetje in: SOHCAHTOA ?  

dat betekend: SIN Opposite : Hypotenuse    COS  Adjecent : Hypotenuse        TAN Opposite : Adjecent

even woordenlijstje:

angle = hoek
Opposite = overstaande zijde
Adjecent = aanliggende zijde
Hypotenuse = Schuine zijde.   (de hypotenuse is trouwens altijd de langste zijde)

als je iets neit snapt moet je maar even vragen.

jaa, doe tto (A)
dat zinnetje... SOHCAHTOA
waar gebruik je dat nou precies voor dan?
en hoe weet je nou wanneer je 'tan', 'cos' of 'sin' moet gebruiken?
en als je die dus hebt gevonden, dus zegmaar, tan is 30 ofz..
wat moet je dan doen?

echt, ik ben een kneus in wiskunde hoor
iemand die dit snapt??
morgen of vrijdag so <_<

Sunshine_world

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: 15 oktober 2008, 18:15:30 »
wiskunde :S
wel leuk dat er een topic bestaat waar je je vragen kan stellen
Waar een ballon is, is ook een speld

ANNEEnas

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: 15 oktober 2008, 18:45:18 »
snap je het dan?(A)

LOVEYOUXxX

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: 15 oktober 2008, 18:52:15 »
ik weet niet of je er iets aan hebt :D
maar wij deden het met soscastoa
sos: Sinus = overstaand / schuin
cas: Cosinus = Aanliggend/schuin
toa: Tangens = overstaand / aanliggend

Levine

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: 15 oktober 2008, 18:57:47 »

Je antwoordenboek doet het op deze manier, misschien dat je dit makkelijker vind:

De top is (-3, 4) dus y = a(x + 3)^2 + 4.
Door (-1, 0), dus a · (-1 + 3)^2 + 4 = 0
a · 2^2 + 4 = 0
4a = - 4
a = -1
Dus y = - (x + 3)^2 + 4.
-(x + 3)^2 + 4 = -(x^2 + 6x + 9) + 4 = -x^2 - 6x - 9 + 4 = -x^2 - 6x - 5.
Dus y = -x^2 - 6x - 5

ik ga huilen :( :( :(