@ GangstaQueenn: Bedankt !!!

1.
* Zie je een parabool, dan is het een kwadratische functie, dus gewoon met een kwadraat erin.
* Zie je een stijgende of dalende rechte lijn, dan is het een lineair verband. ( Dus bijvoorbeeld y = 2x+2 )
* Zie je een horizontale lijn ( die door bijvoorbeeld 4 gaat op de y-as ), dan schrijf je op y=4, want welke waarde voor x je ook hebt, y is altijd 4.
* Zie je een verticale lijn ( die door bijvoordeeld 2 gaat op de x-as ) dan schrijf je op x=2, want welke waarde voor y je ook hebt, x is altijd 2.
2.
Je kiest een willekeurige waarde voor x uit en leest af welke waarde van y daarbij hoort. De waarde voor x en y noteer je even ergens op een kladblaadje ofzo. Dan kies je nog een willekeurige waarde voor x en leest af welke waarde voor y daarbij hoort. Dit noteer je ook op het blaadje. Nu heb je als het goed is 2 waarden voor x staan en 2 voor y. Let wel op dat je weet welke x en welke y bij elkaar horen!!
Ik zal even verder rekenen vanuit een voorbeeld van de functie y=2x+2. Dan zal het misschien duidelijker zijn.

Ikzelf heb nu notities gemaakt op mijn kladblaadje:
1. x=2 en y=6
2. x=4 en y=10
Je gaat nu het hellingsgetal zoeken door delta y door delta x te delen. Delta betekent verschil. Dus je berekent het verschil tussen de 2 y-waarden en daarna het verschil tussen de 2 x-waarden.
De eerste waarde voor y = 6. De tweede waarde voor y= 10. Het verschil tussen 6 en 10 is 4. Dus delta y = 4.
De eerste waarde voor x = 2. De tweede waarde voor x = 4. Het verschil tussen 4 en 2 is 2. Dus delta x = 2.
Als je dan delta y deelt door delta x, doe ik dus 4 gedeelt door 2, en daar komt uit 2. Deze 2 plak ik voor de x in de formule die we hebben tot nu toe. Dus die wordt y=2x.
Maar daarmee is de formule nog niet klaar.
Je pakt een van de twee x - waarden op je kladblaadje en vermenigvuldigt deze met het getal dat je in de formule voor de x hebt geplakt. Ik pak dan het getal 4 voor de waarde van x en vermenigvuldig deze met de 2, die ik net heb gevonden met berekenen. 4 x 2 = 8. Dus als mijn formule die ik had gemaakt tot nu toe zou kloppen, zou de bijbehorende waarde van x=4, y=8 zijn. Ik controleer dit in de tabel en zie dat bij x=4, y=10 hoort. Dus de formule klopt niet! Daarom kijk ik naar het verschil tussen mijn y=8 en de y=10 uit de tabel. Om netjes y=10 te krijgen, moet je 2 optellen bij de 8. Dit vul ik in in de formule en de uiteindelijke formule wordt dan:
y= 2x + 2
Dit controleer ik nog even met de andere waarde van x en y om zeker te zijn dat hij klopt.
Oke, beetje lange uitleg

Ik hoop dat je het snapt, ik heb het zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen