Auteur Topic: Het algemene topic voor eerstejaars mbo/hbo/uni studenten  (gelezen 136637 keer)

IHeartVS

• Bekijk profiel
« Reactie #1500 Gepost op: 29 januari 2016, 13:47:04 »
Wauw.. ik heb al 2 van de 4 tentamens gefaald. Hoe ga ik dit jaar ooit redden

Kijk of je een goede bijles leraar in de omgeving kan vinden. Een ouderejaars student bijvoorbeeld. Dit kost wel wat, maar desnoods neem je maar twee lessen, dan leer je de stof weer van een andere kant te bekijken.
Ik was IHeart1D.

misspositivo

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #1501 Gepost op: 09 februari 2016, 20:06:48 »
Hallo!. Ik ben eerste jaars mbo studente en ik ben bang dat ik het eerste jaar niet ga redden.., ik doe een studie waar je echt talent voor moet hebben en idk of ik dat heb.. iedereen zegt dat het echt een studie voor mij is en ik vind het zelf wel leuk maar idk. Iedereen uit mijn klas is zo supermondig. Ik ben verbaal best sterk maar helemaal niet zo assertief en dat moet je voor deze opleiding wel zijn. Ik baal..

Chantal

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #1502 Gepost op: 09 februari 2016, 20:08:28 »
Ik zit op het moment in mijn eerste jaar van de opleiding sociale pedagogische hulpverlening.
I solemnly swear that i am up to no good.

bagsloveee

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #1503 Gepost op: 03 april 2016, 19:05:28 »
Hm, dit is wel een mooie laptoptas! spam
« Laatst bewerkt op: 03 april 2016, 20:06:19 door CALEDONIA. »

california

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #1504 Gepost op: 28 augustus 2016, 11:34:04 »
Up!

herhighness

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #1505 Gepost op: 29 augustus 2016, 09:33:32 »
Nog iemand die dit jaar gaat beginnen met biologie in Leiden ? :)

Asvinia

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #1506 Gepost op: 29 augustus 2016, 13:17:03 »
Ik kom me hier ook eens gezellig melden haha.

Ik ga dit jaar beginnen aan Small Business & Retail Management in Groningen :D

Salvatore

• Bekijk profiel
« Reactie #1507 Gepost op: 29 augustus 2016, 13:21:14 »
Ik ga beginnen aan Maatschappelijk Werk en Dienstverlening in Groningen :)
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2016, 17:16:35 door Kaassaus »
Ik heb inmiddels te vaak mijn gebruikersnaam veranderd sins 2008.

Idae

• Bekijk profiel
« Reactie #1508 Gepost op: 29 augustus 2016, 16:10:51 »
Nog iemand die dit jaar gaat beginnen met biologie in Leiden ? :)

Leuk! Ik studeer binnen 3 dagen af van Biologie in Leiden.

flylikeabird

• We don't need no wings to fly.
    • Bekijk profiel
« Reactie #1509 Gepost op: 29 augustus 2016, 17:11:17 »
Lerarenopleiding in nijmegen?
Sometimes you gotta fall before you fly

herhighness

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #1510 Gepost op: 30 augustus 2016, 14:34:28 »
Leuk! Ik studeer binnen 3 dagen af van Biologie in Leiden.

Oh leuk, ook bij de uni ? En wat zijn je ervaringen ? :)

thatpinterestgirl

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #1511 Gepost op: 30 augustus 2016, 14:36:22 »
Ik ben dit jaar afgestudeerd MBO - Interieuradviseur. Ik ga nu een jaar werken maar wil daarna de PR kant op, dus communicatie. Ieamand ervaringen?

Idae

• Bekijk profiel
« Reactie #1512 Gepost op: 30 augustus 2016, 16:46:35 »
Oh leuk, ook bij de uni ? En wat zijn je ervaringen ? :)

Yep! Ik vond het een super leuke studie. Eerste half jaar krijg je moleculaire biologie (genetica, cel biologie, microbiologie...) en het tweede half jaar krijg je "macro" biologie (dus gedragsbiologie, ecologie, zoologie, evolutie...). In het 2e jaar mag je dan steeds tussen 2 vakken kiezen; of het vak uit de "macro" richting of het vak uit de moleculaire richting, dus je kan dan alles van bijvoorbeeld alleen moleculair doen of lekker combineren. Vond ik zelf heel fijn!

Ik vond het in het begin even lastig omdat ze de eerste weken beginnen met bacteriën en chemie, en daar vind ik niks aan, maar gelukkig hoef je daarna dus nooit meer zo'n vak te kiezen als je dat niet wilt. Ik weet nu als afgestudeerd bioloog dus nog steeds vrijwel niks over bacteriën en schimmels en dat wil ik graag zo houden haha. Het 1e plantenvak wat je krijgt (biodiversiteit plant heet dat ofzo? Ben het vergeten) schijnt het moeilijkste vak te zijn van de hele opleiding en voor mij waren de practica life savers: Als je die goed doet haal je het vak echt wel!

Ik weet niet of Freek Vonk nog steeds les geeft (die Steve Irwin achtige gast die tegenwoordig BNer is), ik heb namelijk lang stage gelopen en heb al heel lang geen college meer gehad. Maar mocht hij nog wel les geven; hij is awesome want hij neemt altijd zijn slangen mee en die mag je dan aaien. XD Ze embryologie/zoölogie prof is ook heel tof, die heeft skeletten en embryo's ...En die mag je ook aaien als je daar behoefte aan hebt.

De Leidse Biologen club is heel leuk om vrienden mee te maken want ze organiseren leuke uitjes en geven je korting voor de studieboeken. Ze organiseren ook een intro kamp van enkele dagen in de eerste paar weken van het 1e jaar geloof ik. Aan het studentenleven heb ik niet veel gedaan, Leids Ontzet is wel een echte aanrader (bevrijding van Leiden, eens per jaar).

« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2016, 16:51:53 door Idae »

herhighness

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #1513 Gepost op: 30 augustus 2016, 21:13:10 »
Yep! Ik vond het een super leuke studie. Eerste half jaar krijg je moleculaire biologie (genetica, cel biologie, microbiologie...) en het tweede half jaar krijg je "macro" biologie (dus gedragsbiologie, ecologie, zoologie, evolutie...). In het 2e jaar mag je dan steeds tussen 2 vakken kiezen; of het vak uit de "macro" richting of het vak uit de moleculaire richting, dus je kan dan alles van bijvoorbeeld alleen moleculair doen of lekker combineren. Vond ik zelf heel fijn!

Ik vond het in het begin even lastig omdat ze de eerste weken beginnen met bacteriën en chemie, en daar vind ik niks aan, maar gelukkig hoef je daarna dus nooit meer zo'n vak te kiezen als je dat niet wilt. Ik weet nu als afgestudeerd bioloog dus nog steeds vrijwel niks over bacteriën en schimmels en dat wil ik graag zo houden haha. Het 1e plantenvak wat je krijgt (biodiversiteit plant heet dat ofzo? Ben het vergeten) schijnt het moeilijkste vak te zijn van de hele opleiding en voor mij waren de practica life savers: Als je die goed doet haal je het vak echt wel!

Ik weet niet of Freek Vonk nog steeds les geeft (die Steve Irwin achtige gast die tegenwoordig BNer is), ik heb namelijk lang stage gelopen en heb al heel lang geen college meer gehad. Maar mocht hij nog wel les geven; hij is awesome want hij neemt altijd zijn slangen mee en die mag je dan aaien. XD Ze embryologie/zoölogie prof is ook heel tof, die heeft skeletten en embryo's ...En die mag je ook aaien als je daar behoefte aan hebt.

De Leidse Biologen club is heel leuk om vrienden mee te maken want ze organiseren leuke uitjes en geven je korting voor de studieboeken. Ze organiseren ook een intro kamp van enkele dagen in de eerste paar weken van het 1e jaar geloof ik. Aan het studentenleven heb ik niet veel gedaan, Leids Ontzet is wel een echte aanrader (bevrijding van Leiden, eens per jaar).

Ah superfijn om zulke positieve verhalen te horen ! :) Ik krijg steeds meer zin om te beginnen haha. Ik vind bio helemaal geweldig, maar hoop dat ik er goed doorheen kom ! Ben al lid van de LBC, leek me zelf ook al leuk ;)
Ook leuk dat je in het 2e jaar vakken van micro en macro kan combineren, dat wist ik helemaal niet ! Bedankt voor het delen van je verhaal :)

behappy

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #1514 Gepost op: 31 augustus 2016, 20:22:41 »
[font=Helvetica Neue]Vraagje![/font][/size][font=Helvetica Neue][font=Helvetica Neue][font=Helvetica Neue][font=Helvetica Neue]Ik krijg maar 80 euro stufi p/m waarvan 0 euro aanvullende beurs.[/font][font=Helvetica Neue][font=Helvetica Neue][font=Helvetica Neue][font=Helvetica Neue]Zijn er meer meiden die dit hebben?[/font]

Idae

• Bekijk profiel
« Reactie #1515 Gepost op: 31 augustus 2016, 20:25:47 »
Dat is volgens mij het "default" bedrag, ik kreeg toentertijd +/- 90 euro (het verschilt elk jaar).

Cypresses

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #1516 Gepost op: 31 augustus 2016, 21:45:19 »
-
« Laatst bewerkt op: 04 juli 2017, 16:58:54 door Cauliflower »

Idae

• Bekijk profiel
« Reactie #1517 Gepost op: 31 augustus 2016, 22:10:21 »
Ik geef prioriteit aan de aantekeningen - die maak ik altijd heel uitgebreid en ik zorg dat ik dat echt ken. Het boek lees ik wel maar vaak heb ik geen tijd om die tot op de letter te leren.

Watermelon

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #1518 Gepost op: 03 oktober 2016, 17:06:36 »
Ik geef prioriteit aan de aantekeningen - die maak ik altijd heel uitgebreid en ik zorg dat ik dat echt ken. Het boek lees ik wel maar vaak heb ik geen tijd om die tot op de letter te leren.

Dit is meestal ook mijn plan van aanpak. De aantekeningen maak ik uit de boeken (maar inderdaad niet tot op de letter - het is meer scannen wat belangrijk is) en de colleges. Kost wat werk, maar heb tot nu toe nog nooit een schriftelijk tentamen niet gehaald op deze manier!

Demi

• Always a lesson, never a failure.
    • Bekijk profiel
« Reactie #1519 Gepost op: 19 oktober 2017, 13:30:47 »
Ik zit nu in mijn laatste jaar maatschappelijke zorg en heb mij begin oktober aangemeld voor hbo verpleegkunde voor schooljaar 2018/2019 in Tilburg! Nog iemand?

Dreamy

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #1520 Gepost op: 22 juli 2018, 16:58:30 »
Ik ga in september beginnen aan Pedagogische Wetenschappen aan de Radboud. Alleen vroeg ik mij af wanneer je je boekenlijst etc. krijgt? En of je nog speciale programma's op je laptop moet hebben?
Shine bright like a diamond

Adore

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #1521 Gepost op: 23 juli 2018, 12:40:46 »
^Ik studeer geen pedagogische wetenschappen maar ik zou me echt niet teveel zorgen maken over boeken. Ik heb maar 1 boek in mijn opleiding tot nu toe gekocht en ook echt veel gebruikt. De rest was te vinden bij de ub. Dus ik zou even afwachten totdat je besluit om boeken te kopen!

Demi

• Bekijk profiel
« Reactie #1522 Gepost op: 28 juli 2018, 20:55:05 »
Ik start aankomende jaar aan de studie verpleegkunde op de fontys in tilburg. Nog iemand hier?

Demi

• Bekijk profiel
« Reactie #1523 Gepost op: 29 juli 2018, 19:54:33 »
Iemand hier tips voor iemand die van MBO naar HBO gaat? Eventueel ook tips voor de hbo verpleegkunde studie, zijn ook welkom!

Atosenzosja

• Bekijk profiel
« Reactie #1524 Gepost op: 29 juli 2018, 20:47:05 »
Iemand hier tips voor iemand die van MBO naar HBO gaat? Eventueel ook tips voor de hbo verpleegkunde studie, zijn ook welkom!
Je niet te druk maken. Ik hoor altijd het beeld dat mensen van de havo ect. beter voorbereidt zijn/meer voordeel hebben blablabla. Maar met een mbo (vaak het kunnen werken in praktijk) heb je juist op een ander vlak het voordeel. Meer ervaring en als je hbo in het verlengde ligt van je mbo ook al redelijk wat kennis.

Ik heb zelf vier jaar geleden de overstap gemaakt (mbo onderwijsassistent naar hbo pedagogiek) en dat is succesvol geweest. Dus mocht je al ‘last’ hebben van mensen die je onzeker maken over deze stap. Nergens voor nodig. =)