Auteur Topic: Het algemene OV kaart & studiefinanciering topic  (gelezen 7504297 keer)

Koala

• Bekijk profiel
« Reactie #4550 Gepost op: 01 juni 2018, 16:41:18 »
Ik heb vandaag mijn OV moeten stopzetten omdat ik ben afgestudeerd. Nu wil ik gebruik maken van het gratis dal voordeel abonnement van NS waarmee ik een jaar lang buiten de spits met 40% korting kan reizen.
Stel ik bestel het vandaag, kan ik dan bijv. morgen of zondag al met korting reizen? Heeft iemand hier ervaring mee?

Edit: ik heb contact gehad met NS. Zij geven aan dat je  i.v.m. verwerkingstijd 48 uur moet wachten met het invoeren van de kortingscode op de site en dan pas de bestelling kan plaatsen. Vanaf een uur na de bestelling kan je dan het abonnement bij de NS automaat ophalen.
« Laatst bewerkt op: 01 juni 2018, 17:47:22 door Koala »
Mirror mirror on the wall, I'll always get up after I fall. And whether I run, walk or crawl, I'll set my goals and achieve them all.

amnesiavsmemories

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4551 Gepost op: 03 juni 2018, 12:50:09 »
Heeft iemand ervaring met je ouders buiten beschouwing laten qua aanvullende beurs?

Ineffable

• **
  • i ain't sorry
    • Bekijk profiel
« Reactie #4552 Gepost op: 19 juni 2018, 18:46:31 »
Hoi,

Ik was benieuwd of iemand hier mij kan helpen.
Ik heb juli 2017 voordat ik begon met mijn mbo opleiding het studentenreisproduct aangevraagd. Ik heb die maand daarna, augustus, het weer stopgezet zonder dat ik er gebruik van heb gemaakt, omdat ik eigenlijk toen al wist dat ik mijn opleiding niet ging afmaken (is ook zo). Maar hoewel ik het toen niet heb gebruikt (ik kon het ook nog niet gebruiken) heb ik nu opeens een studieschuld op mijn Duo openstaan van 89,07.
Weet iemand wat ik nu het beste kan doen?

Ashley

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #4553 Gepost op: 19 juni 2018, 19:01:34 »
Als je geen recht had op het studentenreisproduct, is een ov-schuld wel vreemd. Ik zou even direct contact met DUO opnemen om te kijken hoe dat zit. Als je er wel recht op had, maar het gewoon niet gebruikt hebt, dan kun je proberen binnen de diplomatermijn van tien jaar alsnog een diploma te halen om de schuld een gift te laten worden. Lukt dat niet en blijkt de schuld volgens DUO terecht, dan zul je het bedrag moeten terugbetalen.
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2018, 19:04:40 door Ashley »

Ineffable

• **
  • i ain't sorry
    • Bekijk profiel
« Reactie #4554 Gepost op: 19 juni 2018, 19:04:36 »
Ik heb Duo inderdaad eventjes een mail gestuurd!

awkohawkoh

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #4555 Gepost op: 22 juni 2018, 16:59:07 »
Ik krijg door omstandigheden een extra jaar studiefinanciering. Weet iemand waar ik kan checken of dit ook voor mijn studenten OV geldt?

Ashley

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #4556 Gepost op: 23 juni 2018, 09:00:50 »
Het studentenreisproduct is onderdeel van de studiefinanciering, dus als je een extra jaar recht op studiefinanciering hebt, geldt dat per definitie ook voor het studentenreisproduct.

awkohawkoh

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #4557 Gepost op: 23 juni 2018, 09:48:08 »
Het studentenreisproduct is onderdeel van de studiefinanciering, dus als je een extra jaar recht op studiefinanciering hebt, geldt dat per definitie ook voor het studentenreisproduct.

Bedankt voor je antwoord! :)

pannekoek

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #4558 Gepost op: 23 juni 2018, 19:10:11 »
Hoi!

Ik ben sinds gisteren officieel geslaagd voor mijn mbo opleiding. Nu ga ik per september een hbo studie volgen. Moet ik voor die paar maanden mijn stufi en ov stopzetten?

Ashley

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #4559 Gepost op: 24 juni 2018, 07:03:34 »
Nee, want je kunt een overbrugging aanvragen. Zie deze video en deze pagina.

HummingBirdx

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4560 Gepost op: 02 juli 2018, 12:23:16 »
Hoi,

Zijn er nog speciale handelingen die je moet verrichten als je naar jaar 2 gaat? Ik heb mij via Studielink heringeschreven en heb de machtiging gegeven voor de betaling van het collegegeld. Moet ik verder nog iets regelen? In DUO staat enkel het eerste jaar (die stopt op 31 Augustus), moet ik handmatig een nieuwe studie invullen?

Jennifer

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #4561 Gepost op: 07 augustus 2018, 10:16:02 »
Weet iemand wanneer je studenten OV kan gebruiken als je het nieuw krijgt zeg maar? Is dit gewoon vanaf maandag 3 september?

Ashley

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #4562 Gepost op: 07 augustus 2018, 10:59:37 »
Ga je een opleiding volgen in het hoger onderwijs? Dan vanaf 1 september.

Treehugger

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #4563 Gepost op: 16 september 2018, 20:18:50 »
Even een vraagje, het zit namelijk zo:

Ik heb in 2017 mijn MBO opleiding afgerond. Ik heb toen 2 jaar stufi gekregen wat onder het oude stelsel viel.
Nu wil ik in 2019 weer aan een (2 jarige) opleiding beginnen, valt dit dan nog onder het oude stelsel (aangezien ik nog maar 2 jaar 'verbruikt' heb van mijn recht op stufi) of wordt dit dan een lening ipv een gift?

Ik heb me kapot gezocht op internet maar ik heb het nergens kunnen vinden. Iemand die het antwoord wel weet? :)

Ashley

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #4564 Gepost op: 16 september 2018, 20:36:58 »
Is je nieuwe opleiding een hbo-opleiding (of wo-opleiding)? Dan val je onder het nieuwe stelsel, waarin de basisbeurs dus is vervallen. Maar studiefinanciering voor mbo en hbo staat verder los van elkaar. Je hebt dan weer recht op studiefinanciering voor de duur van je opleiding, dus je kunt nog 2+1 jaar een studentenreisproduct gebruiken en 2+3 jaar lenen. Als je recht hebt op een aanvullende beurs, dan heb je daar nog 2 jaar recht op.

Is je nieuwe opleiding een mbo-opleiding? Studiefinanciering voor mbo kent nog wel een basisbeurs die een gift kan worden. Alleen voor het hoger onderwijs is de basisbeurs vervangen door een lening. Maar ik weet niet in hoeverre je op het mbo studiefinanciering krijgt voor meerdere opleidingen. Je kunt het beste contact opnemen met DUO en daar je vragen stellen.

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #4565 Gepost op: 16 oktober 2018, 18:54:36 »
Ik vraag me af waar mijn studieschuld uit bestaat.€ 3.481,93 is reisvoorziening, okay OV chipkaart. Maar wat is precies:Prestatiebeurs hbo of universiteit € 11.997,84

Waar uit bestaat dat bedrag? Ik betaal toch jaarlijks 2000 euro collegegeld? Gelukkig is het allemaal een gift :blink: :fieuw:  (als ik afstudeer).

Bericht niet citeren want getallen en herkenning enzo.

Oh ja en mijn aanvullende beurs is ook weer ongeveer 40 euro lager, komt dat echt door het inkomen van je ouders of zijn er ook andere factoren?
Like, I feel like every year has a new energy, and I feel like this year is really about, like, the year of just realizing stuff. And everyone around me, we're all just, like, realizing things

Ultraviolet

• Tot hier en niet verder
    • Bekijk profiel
« Reactie #4566 Gepost op: 16 oktober 2018, 19:23:19 »
^Het is rond de 2000 euro, maar nooit exact. Hier zijn door de jaren heen schommelingen in, het kan elk jaar veranderen.

Dit heeft inderdaad te maken met het inkomen van je ouders.
Op het randje van opgeven en overleven

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #4567 Gepost op: 16 oktober 2018, 20:20:47 »
Nee maar ik heb elk jaar 2000 betaald, 8000 in totaal. Hoe kom je dan aan 11000?
Like, I feel like every year has a new energy, and I feel like this year is really about, like, the year of just realizing stuff. And everyone around me, we're all just, like, realizing things

Ashley

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #4568 Gepost op: 16 oktober 2018, 21:42:06 »
De prestatiebeurs heeft niets te maken met het collegegeld dat je betaalt. De prestatiebeurs is de verzamelnaam voor de basisbeurs en aanvullende beurs die je ontvangt, en die een gift wordt als je binnen tien jaar een diploma haalt.

De hoogte van de aanvullende beurs is voornamelijk afhankelijk van het inkomen van je ouders, maar er spelen meer factoren een rol. Het aantal broers en zussen dat hoger onderwijs volgt, bijvoorbeeld.

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #4569 Gepost op: 02 november 2018, 19:19:04 »
De rente is in 2019 dus ook 0%. Dus ik kan in het laatste jaar nog volop lenen en dan op mijn spaarrekening zetten maar ja volgens mij loont dat ook niet veel.

Meteen een vraagje. Wat is het verschil tussen een collegegeldkrediet en een lening?

Lol dan zou ik 1 euro en 90 cent winst maken met mijn spaarrente van 0,03% :')

Ashley

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #4570 Gepost op: 02 november 2018, 20:11:44 »
Er is qua rente en aflossing geen verschil tussen het collegegeldkrediet en de lening. Ik vermoed dat het onderscheid gemaakt is, omdat het bedrag dat je als collegegeldkrediet kunt lenen, afhangt van de hoogte van het collegegeld. Bij studenten die instellingscollegegeld moeten betalen, is het bedrag hoger. Door het niet op één hoop te gooien, is duidelijker waarom studenten die instellingscollegegeld moeten betalen, in totaal meer kunnen lenen.

Roses

• Global Moderator
  • I see beauty in everything, but me
    • Bekijk profiel
« Reactie #4571 Gepost op: 06 december 2018, 21:39:53 »
Ik ben vandaag mijn studenten ov kwijt geraakt, meteen geblokt en een nieuwe aangevraagd, maar dat duurt drie werkdagen. Die drie werkdagen moet ik nog wel met de trein, maar dan kan je een tijdelijk reisproduct aanvragen. Die moet helaas wel op een ov-chipkaart en die heb ik niet, kan ik mijn geld nog terug vragen voor die drie dagen of is dit dan gewoon mijn eigen domme fout?
This night is sparkling ✨ || Do you know how many fucking times I've cried for you?

Ashley

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #4572 Gepost op: 07 december 2018, 20:12:41 »
Je kunt op veel plekken voor 7,50 euro een anonieme OV-chipkaart kopen om het tijdelijke studentenreisproduct op te laden, bijvoorbeeld bij kaartautomaten op stations.

Roses

• Global Moderator
  • I see beauty in everything, but me
    • Bekijk profiel
« Reactie #4573 Gepost op: 07 december 2018, 21:33:06 »
^^Ja daar kwam mijn moeder vanmiddag ook al mee, het station waar ik mijn ov ben verloren heeft mama gebeld en zij zeiden dat het misschien ook via duo kunt terug vragen
This night is sparkling ✨ || Do you know how many fucking times I've cried for you?