Auteur Topic: Het algemene mbo topic  (gelezen 20541 keer)

Sévérine

• **
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 17 mei 2016, 18:39:22 »
Hoiii,

Ik begin aankomend schooljaar met mijn mbo opleiding. Ik dacht dat het misschien leuk was om een topic te maken speciaal voor mbo'ers. Ik weet dat er een algemeen topic is voor mbo/hbo/universiteit, maar ik merk (en hoor) dat er toch best wat verschil is tussen mbo & hbo/universiteit. Dus ik dacht misschien dat er een algemeen topic voor het mbo kan komen. Hier kunnen dan ook alle vragen terecht over mbo, gewoon kletsen over je opleiding, verhalen, tips en noem maar op haha.

Als jullie het overbodig vinden of er is geen animo voor, dan mag het topic gewoon gesloten worden hoor.
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2018, 12:27:10 door kopjechino »

Laugh

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 17 mei 2016, 19:00:01 »
Welke opleiding ga je doen?

Voldemort.

• Avada Kedavra
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 17 mei 2016, 19:02:44 »
Leuk!
Het is trouwens mbo, zonder hoofdletters.

Ik heb zelf mbo gedaan voordat ik hbo ging doen en ik kijk er op terug als de leukste tijd van mijn leven :)

Sévérine

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 17 mei 2016, 19:34:52 »
Welke opleiding ga je doen?

Ik ga (als ik mijn examens haal) de opleiding juridisch administratief dienstverlener doen!

Leuk!
Het is trouwens mbo, zonder hoofdletters.

Ik heb zelf mbo gedaan voordat ik hbo ging doen en ik kijk er op terug als de leukste tijd van mijn leven :)

Haha ik zat al te twijfelen, ik heb het veranderd!

Ahh leuk! Mag ik vragen wat voor opleiding je gedaan hebt?

Voldemort.

• Avada Kedavra
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 17 mei 2016, 19:36:53 »
Ik heb onderwijsassistent gedaan: niveau 4 in 3 jaar.

Morgiana

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 18 mei 2016, 11:02:59 »
Leuk leuk! Ik zit nu in mijn laatste jaar Grafisch Vormgever niveau 4. Hopelijk binnenkort afgestudeerd! Na de vakantie verder op het HBO.

Irresistible

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 18 mei 2016, 19:03:29 »
Ik zit nou in het 3e jaar verpleegkunde dus volgend jaar studeer ik af. Ik vind mbo niet zoveel aan en te weinig uitdaging. Haal alles met 2 vingers in mn neus en doe er vrij weinig voor

Sévérine

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 09 juni 2016, 19:57:04 »
Hoe zit het met overstap naar HBO dan? Beginnen ze best al vroeg mee hoorde ik haha.

Sévérine

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 14 juni 2016, 19:38:13 »
Zijn er nog meer mensen die mbo gaan doen dit jaar?

Ergens volgende week heb ik kennismakingsdag, ik ga dan mijn nieuw klas ontmoeten en mijn slb-er en we krijgen nog extra informatie. Heb er wel zin in maar vind het wel beetje spannend haha.

Laugh

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 14 juni 2016, 20:33:30 »
Ik moet volgende week ook naar mijn nieuwe school toe. Schoolfoto maken, mijn cijfers (SE - CE) inleveren & formulieren halen.

Sévérine

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 15 juni 2016, 15:44:01 »
Ik moet volgende week ook naar mijn nieuwe school toe. Schoolfoto maken, mijn cijfers (SE - CE) inleveren & formulieren halen.

Ah spannend! Welke opleiding ga je doen?

Carmenneke

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 15 juni 2016, 15:55:10 »
Leuk
Ik zit in mijn 3e jaar Mediavormgever Niveau 4
Volgend jaar hoop ik in de richting Grafisch Vormgever te kunnen doorstromen maar dat hangt van mijn punt af. :fieuw:
Voor mij een porto

always

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 15 juni 2016, 16:21:53 »
Ik zit in het laatste jaar van de Maatschappelijke zorg niv3, wil volgend jaar niv4 doen. En ik doe de praktijkroute, ik ga zegmaar niet naar het reguliere onderwijs maar volg dit in samenwerking met een zorginstelling. Ik hoef geen lessen te volgen maar krijg workshops. Voor mij is dit echt ideaal want op de dagen dat ik geen stage heb kan ik gewoon naar ´locatie´ om daar zelfstandig aan mijn stageopdrachten te werken.

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 15 juni 2016, 16:54:58 »
ik heb mbo niveau 2 (verkoper, 1 jaar), 3 (eerste verkoper, 1 jaar) en 4 (filiaalmanager, anderhalf jaar) gedaan. Nu zit ik op hbo. Dus als iemand vragen heeft over deze opleidingen hoor ik het graag.  :lol:
Like, I feel like every year has a new energy, and I feel like this year is really about, like, the year of just realizing stuff. And everyone around me, we're all just, like, realizing things

Carmenneke

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 15 juni 2016, 18:47:11 »
^ wat knap dat je je zo "omhoog" gewerkt hebt.
Hiermee wil ik niet zeggen dat ik neer kijk op niv. 2.
Maar ik vind het altijd wel heel knap als mensen de ambitie hebben om zich zo op te werken dmv een studie. Heel veel mensen doen dit liever door jaren werkervaring:)

Voor mij een porto

Feelthelove

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 19 juni 2016, 13:13:56 »
Ik ben nu 24 en ik ben nu te laat voor inschrijven voor een nieuwe opleiding en ik ben ook bang dat ik teveel uitval heb omtrent het beugelen en mijn aankomende kaakoperatie. Ik zou in februari of september 2017 willen beginnen, dan ben ik 25 - maar ik heb het gevoel dat ik dan veel te oud ben voor een mbo-opleiding en ik heb ook geen idee wat ik zou moeten kiezen. Voorheen heb ik Helpende Zorg en Welzijn gedaan met de bedoeling om door te stromen om uiteindelijk kleuterjuf te worden maar dat toch niet echt wat ik wil :') iemand die mij zou kunnen helpen? Ik zit echt in dubio :(

Feelthelove

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 19 juni 2016, 13:14:53 »
ik heb mbo niveau 2 (verkoper, 1 jaar), 3 (eerste verkoper, 1 jaar) en 4 (filiaalmanager, anderhalf jaar) gedaan. Nu zit ik op hbo. Dus als iemand vragen heeft over deze opleidingen hoor ik het graag.  :lol:

Wat moet je allemaal doen met deze opleiding? En kan je op 25-jarige leeftijd nog beginnen met deze opleiding?

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 19 juni 2016, 14:33:25 »
Wat moet je allemaal doen met deze opleiding? En kan je op 25-jarige leeftijd nog beginnen met deze opleiding?

Ja hoor, er zaten ook mensen van 40+ in mijn klas. Je moet altijd stage lopen in de detailhandel (winkel) en daar word je op beoordeeld. Je krijgt standaard vakken als Nederlands, Engels en rekenen en verder theorie over leidinggeven (als je tenminste die niveau 4 bedoelde), verkoopgesprekken, functioneringsgesprekken etc. Op niveau 2 en 3 kreeg ik ook een soort maatschappijleer.
Like, I feel like every year has a new energy, and I feel like this year is really about, like, the year of just realizing stuff. And everyone around me, we're all just, like, realizing things

Truttebol

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 19 juni 2016, 15:19:44 »
Ik ben vorig jaar geslaagd als bedrijfsadministrateur (niveau 4+) en assistent accountant (niveau 4), dit heb ik in 2 jaar gedaan.
Op mijn school worden niveau 4+ opleidingen aangeboden, dit zijn opleidingen met extra hbo onderdelen die je beter moeten voorbereiden op de doorstroom naar hbo. Volgens mij maakt het niet veel verschil, maar de benaming hielp wel met solliciteren! ;)
Ook kon je een extra diploma halen als het vakkenpakket erg leek op je eigen opleiding, dan kon je examen doen in een extra vak en je moest extra onderdelen doen tijdens je stage. Ik heb dit dus gedaan met de opleiding assistent accountant.

Mochten mensen vragen hebben over deze opleiding, de school (MBO Utrecht) of de carrière kansen na de opleiding, dan hoor ik het graag!

Sévérine

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 19 juni 2016, 16:25:43 »
Ik ben nu 24 en ik ben nu te laat voor inschrijven voor een nieuwe opleiding en ik ben ook bang dat ik teveel uitval heb omtrent het beugelen en mijn aankomende kaakoperatie. Ik zou in februari of september 2017 willen beginnen, dan ben ik 25 - maar ik heb het gevoel dat ik dan veel te oud ben voor een mbo-opleiding en ik heb ook geen idee wat ik zou moeten kiezen. Voorheen heb ik Helpende Zorg en Welzijn gedaan met de bedoeling om door te stromen om uiteindelijk kleuterjuf te worden maar dat toch niet echt wat ik wil :') iemand die mij zou kunnen helpen? Ik zit echt in dubio :(

Ik vind je helemaal niet te oud hoor!!
Weet je al wel welke richting je op wil? Zorg, economie, techniek etc.?

Gebruiken jullie laptops voor jullie opleiding, in plaats van boeken? En gebruikt er iemand ook een tablet of ipad?
Ik heb namelijk al een 17inch laptop maar ik vind 'm iets te groot om steeds mee te nemen. Dus gebruik ik mijn 17inch als 'thuis laptop' en dan schaf ik een andere waarschijnlijk aan die speciaal voor school is.
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2016, 16:31:56 door Sévérine »

Feelthelove

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 19 juni 2016, 17:49:08 »
Ik vind je helemaal niet te oud hoor!!
Weet je al wel welke richting je op wil? Zorg, economie, techniek etc.?

Nee. Ik wil graag de kappersopleiding doen maar de scholen in mijn regio nemen geen mensen boven de 18 aan omdat ze zeggen dat je dan totaal geen stageplek kunt vinden.. Opzich logisch maar het is wel leeftijdsdiscriminatie.

Verder weet ik het echt niet..

Sévérine

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 19 juni 2016, 17:58:55 »
Nee. Ik wil graag de kappersopleiding doen maar de scholen in mijn regio nemen geen mensen boven de 18 aan omdat ze zeggen dat je dan totaal geen stageplek kunt vinden.. Opzich logisch maar het is wel leeftijdsdiscriminatie.

Huh wat raar, aangezien de scholen bij mij in de buurt allemaal gewoon 18+ aannemen..
Haha lastig hé, heb je anders wel eens een test gedaan? Misschien kan je dan idee krijgen wat er allemaal is en wat bij je 'past'.

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 19 juni 2016, 18:37:39 »

Serieus? Welke scholen zijn dat dan. Vind ik niet echt normaal.

Feelthelove

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 19 juni 2016, 18:48:06 »
Serieus? Welke scholen zijn dat dan. Vind ik niet echt normaal.

Sowieso Graafschapscollege in Doetinchem en Rijn IJssel in Arnhem.. Qua kappersopleiding.

Feelthelove

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 19 juni 2016, 18:48:57 »
Huh wat raar, aangezien de scholen bij mij in de buurt allemaal gewoon 18+ aannemen..
Haha lastig hé, heb je anders wel eens een test gedaan? Misschien kan je dan idee krijgen wat er allemaal is en wat bij je 'past'.

Ja. Er komt dan een heleboel uit en niet echt specifiek 3 dingen haha.