Auteur Topic: Help! Studiekeus.  (gelezen 1081 keer)

Snowi

• **
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 09 februari 2019, 16:51:03 »
Hallo,

Ik hoop dat iemand mij wat meer advies kan geven! Enig zelf ideeën hebben wat ik kan doen? Laat ik eerst mijn verhaal in het kort uitleggen.

Nu werk ik als front-end designer in een bedrijf. Dit jaar is eigenlijk mijn tussen jaar van school en ik wilde dan volgend jaar of nou ja dit jaar begin sep weer terug naar school voor het HBO. Ik heb het MBO 4 diploma al als Media development.

Nu ben ik vandaag naar twee scholen wezen kijken voor de opleiding communicatie en media design en Art school: Grafisch ontwerper. Eerst was ik al helemaal zeker dat ik communicatie en media design wilde doen omdat ik goeie dingen erover hoorde, alleen nu ik daar ben geweest denk ik "mweh". Ze vertelde in de voorlichting dat je problemen gaat oplossen voor mensen die bijvoorbeeld problemen hebben, je gaat dan dus eerst brainstormen om het probleem op te lossen en dan bouw je eventueel een app om het probleem op te lossen (excuses als ik dit een beetje verkeerd heb uitgelegt, mijn brain werkt nu al helemaal niet echt mee, omdat ik zo erg verward ben met wat ik nou wil). Verder vind ik CMD leuk omdat je gaat designen en je de design regels toepast aan je eigen design. Maar ja uiteindelijk ken ik merendeels de dingen al die we uiteindelijk daar gaan leren zoals HTML, CSS & Javascript en ADOBE (photoshop, illustrator etc.)

De art school klinkt voor mij ook heel leuk in me oren! Want ik wilde altijd al beter worden in me design skills dus ik dacht grafisch vormgeving dan wat voor me is, alleen mijn teken skills vind ik zelf heel zwak. (mijn mening) Dus geen idee of dit ook op het niveau moet, dus of ik dan met grote kans wordt aangenomen vraag ik me af, het is niet dat ik niet kan tekenen maar ik vind gewoon dat tekenen bij mij beter kan. Zoals ik al hier boven zei heb ik al veel ervaring met ADOBE. Het enige is toen ik vroeg aan een docent wat ik het beste kan doen zei hij CMD?! Maar ben helemaal vergeten te vragen waarom? Daarom ben ik nu helemaal verward.

Ik moet me nu wel inschrijven omdat het allemaal voor maart moet gebeuren! Ook zat ik al te denken aan proefstuderen alleen omdat ik me al moet inschrijven voor maart kan dit dan allemaal wel?

Ik hoop dat iemand raad weet van mijn kleine probleem? of zelf het CMD doet of grafisch vormgever is. =)

https://www.facebook.com/snowiphotography/
Grafisch ontwerp ~ Web designer

Kairos

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 09 februari 2019, 17:25:48 »
Vervelend dat je op dit moment zo aan het twijfelen bent.
Niet echt een echte oplossing, maar is het niet mogelijk om je voor beide opleidingen in te schrijven?
Voor de kunstacademie zal je waarschijnlijk een toelating moeten, dus is het wellicht sowieso handig om een tweede optie te hebben. Wanneer je door de toelating komt, hebben ze er vertrouwen in dat je de opleiding kunt afronden (en dus over genoeg tekenvaardigheden beschikt waarschijnlijk). Dus ik zou het in ieder geval gewoon proberen als het je wat lijkt. Daarnaast zijn er ook vooropleidingsjaren op de kunstacademie.
Daarnaast is het misschien fijn om de websites van de hogescholen te kijken of er toevallig ergens nog een opleiding is die je aanspreekt. Ik doe een hele onbekende hbo-opleiding en heb daarvoor ook een tijdje een andere relatief onbekende studie gedaan, dus wie weet vind je nog iets waar je eerder niet aan gedacht had.

Succes in ieder geval!

Snowi

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 09 februari 2019, 17:30:36 »
Vervelend dat je op dit moment zo aan het twijfelen bent.
Niet echt een echte oplossing, maar is het niet mogelijk om je voor beide opleidingen in te schrijven?
Voor de kunstacademie zal je waarschijnlijk een toelating moeten, dus is het wellicht sowieso handig om een tweede optie te hebben. Wanneer je door de toelating komt, hebben ze er vertrouwen in dat je de opleiding kunt afronden (en dus over genoeg tekenvaardigheden beschikt waarschijnlijk). Dus ik zou het in ieder geval gewoon proberen als het je wat lijkt. Daarnaast zijn er ook vooropleidingsjaren op de kunstacademie.
Daarnaast is het misschien fijn om de websites van de hogescholen te kijken of er toevallig ergens nog een opleiding is die je aanspreekt. Ik doe een hele onbekende hbo-opleiding en heb daarvoor ook een tijdje een andere relatief onbekende studie gedaan, dus wie weet vind je nog iets waar je eerder niet aan gedacht had.

Succes in ieder geval!

Onwijs bedankt! Dan ga ik dat maar eens doen. Inderdaad ik ga het gewoon proberen en dan het beste voor me portfolio maken, als ik toch niet op niveau ben dan kan ik beter CMD doen. Eventueel ken ik de opleiding al merendeels maar dan leer ik nog een beetje nieuwe dingen bij als er toch geen andere oplossing is dan moet ik maar even knallen en misschien valt het wel allemaal mee en is het dan toch wel leuk  ^_^

Kairos

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 09 februari 2019, 18:29:45 »
Onwijs bedankt! Dan ga ik dat maar eens doen. Inderdaad ik ga het gewoon proberen en dan het beste voor me portfolio maken, als ik toch niet op niveau ben dan kan ik beter CMD doen. Eventueel ken ik de opleiding al merendeels maar dan leer ik nog een beetje nieuwe dingen bij als er toch geen andere oplossing is dan moet ik maar even knallen en misschien valt het wel allemaal mee en is het dan toch wel leuk  ^_^

Ik neem aan dat een hbo-opleiding over het algemeen wel meer verdieping geeft. Wellicht zijn er mensen die ook dezelfde overstap hebben gemaakt hier op het forum of kun je via de studie met iemand in contact komen.

Veel succes en ook heel veel plezier met je vervolg studie :)

Snowi

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 10 februari 2019, 14:03:04 »
Ik neem aan dat een hbo-opleiding over het algemeen wel meer verdieping geeft. Wellicht zijn er mensen die ook dezelfde overstap hebben gemaakt hier op het forum of kun je via de studie met iemand in contact komen.

Veel succes en ook heel veel plezier met je vervolg studie :)

Ja dat klopt! :) Ik ga het gewoon proberen om me aan te melden op de art school als ik daarvoor niet wordt aangenomen helaas! Maar ik heb het wel geprobeerd :D

Super bedankt!

Eevee

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 10 februari 2019, 21:30:49 »
Wat ik niet geheel uit je verhaal af kan leiden, is wat je nu precies wilt worden/doen met je studie. Misschien helpt het om dat alvast voor jezelf uit te schrijven, dan kan je gerichter afwegen wat bij je past. Ik heb geen CMD gestudeerd, maar ken iemand die dat wel heeft gedaan.

Dit is mijn optiek, hoeft niet geheel te kloppen:

CMD kun je vooral beschouwen als:
1) er is een bepaald probleem/vraagstuk vanuit bijv. een bedrijf
"Onze website is verouderd", "We moeten meer klanten werven", "We zijn niet goed vindbaar op Google", "Waar wij voor staan, stralen we niet goed uit" etc.

2) Jij gaat aan de hand van theorie/handige brainstormtechnieken ideeën genereren hoe je dit probleem kan aanpakken; wat is er nodig? Wat heb je te bieden? Waarom is dit een goede oplossing?

3) Ontwerpen van de communicatieuiting/invulling geven aan de content van de communicatiekanalen om het probleem te verhelpen
Je maakt bijv. een website, je updatet hun huidige communicatieuitingen door bijv. een nieuwe flyer te maken, etc.

4. Je test dit ontwerp en schaaft bij indien nodig.

CMD is dus een mix van marketingcommunicatie en design, waarbij je met design ervoor kan zorgen dat bepaalde vraagstukken van bedrijven verholpen worden (een bepaalde strategie kan ontwikkelen/plannen opstellen/onderbouwen waarom iets wel/niet werkt). Ofwel, van een briefing een debriefing kan maken en goed kan verklaren waarom je de opdracht op deze wijze uitvoert. Waarom jouw app dé oplossing is. Waarom de website op deze wijze ingevuld moet worden, etc.

Snowi

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2019, 10:26:19 »
Wat ik niet geheel uit je verhaal af kan leiden, is wat je nu precies wilt worden/doen met je studie. Misschien helpt het om dat alvast voor jezelf uit te schrijven, dan kan je gerichter afwegen wat bij je past. Ik heb geen CMD gestudeerd, maar ken iemand die dat wel heeft gedaan.

Dit is mijn optiek, hoeft niet geheel te kloppen:

CMD kun je vooral beschouwen als:
1) er is een bepaald probleem/vraagstuk vanuit bijv. een bedrijf
"Onze website is verouderd", "We moeten meer klanten werven", "We zijn niet goed vindbaar op Google", "Waar wij voor staan, stralen we niet goed uit" etc.

2) Jij gaat aan de hand van theorie/handige brainstormtechnieken ideeën genereren hoe je dit probleem kan aanpakken; wat is er nodig? Wat heb je te bieden? Waarom is dit een goede oplossing?

3) Ontwerpen van de communicatieuiting/invulling geven aan de content van de communicatiekanalen om het probleem te verhelpen
Je maakt bijv. een website, je updatet hun huidige communicatieuitingen door bijv. een nieuwe flyer te maken, etc.

4. Je test dit ontwerp en schaaft bij indien nodig.

CMD is dus een mix van marketingcommunicatie en design, waarbij je met design ervoor kan zorgen dat bepaalde vraagstukken van bedrijven verholpen worden (een bepaalde strategie kan ontwikkelen/plannen opstellen/onderbouwen waarom iets wel/niet werkt). Ofwel, van een briefing een debriefing kan maken en goed kan verklaren waarom je de opdracht op deze wijze uitvoert. Waarom jouw app dé oplossing is. Waarom de website op deze wijze ingevuld moet worden, etc.

Onwijs bedankt! Nou ja ik zelf wil graag (PROF < duurt nog denk ik wel even) graphic designer worden. Dat ik qua freelancer beter wordt en dat ik eventueel in bedrijven kan werken die graphic designers nodig hebben c:

In iedergeval heb ik nu een beter inzicht van CMD! Bedankt :) Ik heb me al aangemeld voor 3 scholen 2 art scholen in rotterdam en den haag voor graphic design en dan me de 3e keus is CMD !  B)

Eevee

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2019, 22:08:11 »
^Dat klinkt goed!
Ik denk dat je dan beter tot uiting komt bij de andere studies dan bij CMD!

Willem de Kooning toevallig? Goede school voor verdieping, maar ik kreeg wel te horen dat vertrouwen moet hebben in jezelf en je eigen kunnen. Docenten kunnen je het gevoel geven dat hun methode de enige methode is.