Auteur Topic: HBO opleiding: de PABO.  (gelezen 29008 keer)

Emma

• Bekijk profiel
« Reactie #225 Gepost op: 17 januari 2014, 16:56:08 »
Allemaal bedankt voor jullie ideeën! Hebben jullie misschien ook nog een idee voor de mentor, stagedocent en het team?

Huh? Ik mis even wat geloof ik?
Waarvoor wil je ideeën hebben?
The future's in our hands  

Luna

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #226 Gepost op: 18 januari 2014, 09:14:54 »
Huh? Ik mis even wat geloof ik?
Waarvoor wil je ideeën hebben?

Afscheidscadeautjes voor groep 5/6 waar ik een half jaar stage heb gelopen! :)

Karbonkel

• Bekijk profiel
« Reactie #227 Gepost op: 18 januari 2014, 16:29:56 »
Ben ik de enige student die het af en toe allemaal even niet meer ziet en niet weet waar die moet beginnen bij deze studie? Mijn god.

dit heb ik ook

Karbonkel

• Bekijk profiel
« Reactie #228 Gepost op: 18 januari 2014, 16:32:56 »
Allemaal bedankt voor jullie ideeën! Hebben jullie misschien ook nog een idee voor de mentor, stagedocent en het team?

Ik deed voor het team vorig jaar een kaart met een cake erbij, die legde ik in de leraren kamer.. voor mijn mentor een doos chocolade bij mijn eerste stage (ik vond haar niet zo leuk) en mijn tweede een dooejs bonbons en cup a soup in de smaak die mijn mentor altijd had. Ik kijk altijd een beetje naar dingen die mijn mentor veel eet / drinkt / doet en doe daar iets mee

voor de kinderen had ik in groep 5/6 gummen van de action, in allemaal gekke figuurtjes, vonden ze heel leuk. Ik deed een spel als afscheid en het winnende groepje mocht eerst kiezen etc. In het spel (ik hou van holland) kregen ze ook drop, omdat een vraag hierover ging.
bij de kleuters had ik een mini springveer gekocht, (vijf in een pakje, heel goedkoop) met een snoepje erbij. Je kan het echt heel simpel houden! leuk briefje erbij met een kort tekstje en klaar! Ik heb het tekstje die ik schreef bij de gum nog.. mocht je iets nodig hebben :p bij mij vonden ze het erg leuk.. maar ik had een klas die allemaal gummen spaarde xD

MARIJE (:

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #229 Gepost op: 18 januari 2014, 18:58:14 »
oh wauw, dat ik nu pas dit forum tegenkom! Ik zit zelf nu ook een half jaartje op de PABO (NHL Leeuwarden) en ik vind het geweldig! Het is alleen zóóóóveel studeren! Ik heb aankomende 2 weken 8 toetsen (incl. herkansingen)
Ik MOET ze gewoon halen!

Ik heb eerst:
- Fries
- Cito Wiscat (2e kans :|)
- Begrijpend lezen / technisch & aanvankelijk lezen / jeugdliteratuur (1 toets)
- lesgeven aan kinderen
- Beeldende vorming
- Aardrijkskunde cito (1e kans)

- Her: ontwikkelingspsyschologie
- Her: hele getallen 1

Mijn god, hoe doen jullie dit? Hebben jullie ook zóveel toetsen dat je inderdaad niet meer weet hoe je uberhaupt leren moet?! Heeft iemand misschien een goede tip voor mij?

En ik heb woensdag 28 januari een geschiedenis les die ik moet geven bij groep 1/2, en ik doe dan het thema de boerderij. Heeft iemand nog leuke tips wat ik hier mee kan doen? Ik zat er zelf al aan te denken om een gynzy te maken, of een powerpoint en dan een soort quiz te maken.

Plus, dat is meteen mijn laatste stagedag bij de kleuters, dus ik moet nog even heel hard nadenken wat ik mijn coach en de kinderen ga geven! :) Maar zoals ik hierboven al zie, zijn er génoeg leuke dingetjes wat je kunt maken! Bedankt daarvoor :)  :aanbid:

silverlinings

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #230 Gepost op: 19 januari 2014, 22:29:20 »
Mijn god, hoe doen jullie dit? Hebben jullie ook zóveel toetsen dat je inderdaad niet meer weet hoe je uberhaupt leren moet?! Heeft iemand misschien een goede tip voor mij?

Ik weet niet waar je ontwikkelingspsychologietentamen precies over gaat, maar bij ons werden tijdens de colleges heel veel filmpjes laten zien en ik heb mijn tentamen van dit vak in 1x gehaald. Misschien kun je naar filmpjes zoeken op leraar 24/YouTube?
En voor tentamens als AK kun je misschien zoeken op SchoolTVBeeldbank, lekker simpel uitgelegd allemaal, maar wel ondersteund door beeldmateriaal.

Ik maak sinds deze periode mindmaps bij het leren, omdat samenvattingen maken niet heel erg hielp voor mij. Ik hoop dat ik daar wat aan heb :)

Luna

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #231 Gepost op: 20 januari 2014, 15:12:46 »
Dames,

Ik heb een vraag.
Binnenkort heb ik een toets over 20 verschillende boeken en daar schijnt erg op details als plaatjes en leeftijdscategorie in gegaan te worden.
Is er iemand van jullie die misschien een goede, gratis site kent waarop inkijkexemplaren staan? Zo kan ik tijdens de dagen voor de toets nog even kijken naar hoe elk boek ook alweer precies in elkaar zat.

Alvast bedankt!

Dee

• Bekijk profiel
« Reactie #232 Gepost op: 20 januari 2014, 17:55:50 »
Ik twijfel erg tussen Pedagogiek en de Pabo. Allebei op dezelfde school, maarja..
Het is sowieso mijn 2e keuze, want als eerste keuze wil ik journalistiek, maar dat is een loting.
Blog voor pabostudenten! https://superjuffie.wordpress.com

Emma

• Bekijk profiel
« Reactie #233 Gepost op: 20 januari 2014, 20:11:25 »
Afscheidscadeautjes voor groep 5/6 waar ik een half jaar stage heb gelopen! :)

Ohja, leuk! Ik vind die pinguïns echt heel leuk!

@hierboven: heb je al bij beide opleidingen meegedaan met een meeloopdag?
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2014, 20:15:51 door Emma »

Emma

• Bekijk profiel
« Reactie #234 Gepost op: 20 januari 2014, 20:17:02 »
Ik heb vandaag trouwens basale gecijferdheid gedaan en volgens mij ging het best goed!!! Ik hoop het echt want dan heb ik eindelijk m'n P!!

Falathiel

• Where there's life there's hope
    • Bekijk profiel
« Reactie #235 Gepost op: 21 januari 2014, 10:08:48 »
Dames,

Ik heb een vraag.
Binnenkort heb ik een toets over 20 verschillende boeken en daar schijnt erg op details als plaatjes en leeftijdscategorie in gegaan te worden.
Is er iemand van jullie die misschien een goede, gratis site kent waarop inkijkexemplaren staan? Zo kan ik tijdens de dagen voor de toets nog even kijken naar hoe elk boek ook alweer precies in elkaar zat.

Alvast bedankt!

Als die site er was zou niemand meer boeken hoeven te kopen. Dus sorry, denk niet dat die er is
Heb je feedback voor mij als mod? Note mij! ask.fm Sims

Fabilous

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #236 Gepost op: 21 januari 2014, 10:55:21 »
Kom ik weer aan met mijn rekenvragen hoor, ik zit een beetje met 'deelbaarheid'. De meeste sommen snap ik hier wel, maar ik zie bij som 2 en 5 niet echt de logica... Uiteindelijk kom ik wel op een antwoord, maar het kost me veel tijd. Weet iemand hoe je deze sommen eenvoudiger kan oplossen?

GoldenAngel

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #237 Gepost op: 21 januari 2014, 16:07:56 »
Ik doe op dit moment de pabo, maar ik ben er toch achter gekomen dat het iets te breed is voor mij haha.

GoldenAngel

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #238 Gepost op: 21 januari 2014, 16:12:01 »
oh wauw, dat ik nu pas dit forum tegenkom! Ik zit zelf nu ook een half jaartje op de PABO (NHL Leeuwarden) en ik vind het geweldig! Het is alleen zóóóóveel studeren! Ik heb aankomende 2 weken 8 toetsen (incl. herkansingen)
Ik MOET ze gewoon halen!

Ik heb eerst:
- Fries
- lesgeven aan kinderen
- Beeldende vorming

En ik heb woensdag 28 januari een geschiedenis les die ik moet geven bij groep 1/2, en ik doe dan het thema de boerderij. Heeft iemand nog leuke tips wat ik hier mee kan doen? Ik zat er zelf al aan te denken om een gynzy te maken, of een powerpoint en dan een soort quiz te maken.

Plus, dat is meteen mijn laatste stagedag bij de kleuters, dus ik moet nog even heel hard nadenken wat ik mijn coach en de kinderen ga geven! :) Maar zoals ik hierboven al zie, zijn er génoeg leuke dingetjes wat je kunt maken! Bedankt daarvoor :)  :aanbid:

Ik zit op dezelfde school.....

Zvezda

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #239 Gepost op: 21 januari 2014, 23:10:28 »
Ik MOET ze gewoon halen!

Ik heb eerst:
- Fries
- lesgeven aan kinderen
- Beeldende vorming

Wooooow jullie hebben echt veel toetsen! Ik heb er maar 3 (Inc Natuur kans 2)
Hebben jullie ook lessen in het fries?
Ik zit bij de buren op school haha Stenden en veel van de lessen doen de leraren in het fries omdat ze dat zelf fijner vinden. Gelukkig versta ik het goed anders had ik echt een probleem gehad!

Zvezda

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #240 Gepost op: 21 januari 2014, 23:12:29 »
Iemand trouwens een goede website waar ik natuur goed kan doornemen?
Ik heb heel het boek natuuronderwijs inzichtelijk doorgelezen, maar ik weet niet of dat wel genoeg was...

Falathiel

• Bekijk profiel
« Reactie #241 Gepost op: 22 januari 2014, 02:11:35 »
Ik doe op dit moment de pabo, maar ik ben er toch achter gekomen dat het iets te breed is voor mij haha.

Mag ik vragen wat je daar precies mee bedoelt, ik snap niet helemaal hoe je bedoelt dat het te breed is voor je

Fabilous

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #242 Gepost op: 22 januari 2014, 11:51:01 »

Mag ik vragen wat je daar precies mee bedoelt, ik snap niet helemaal hoe je bedoelt dat het te breed is voor je

Inderdaad, naar mijn idee is pabo juist beperkter dan andere opleidingen (zoals bijvoorbeeld pedagogiek of SPH), omdat je eigenlijk alleen maar tot lerares basisonderwijs wordt opgeleid. Ook al kun je misschien uiteindelijk wel meerdere kanten op. Maar het is niet zo dat je zeg maar de hele maatschappelijke sector in kunt.

Karbonkel

• Bekijk profiel
« Reactie #243 Gepost op: 22 januari 2014, 13:50:34 »
^Ik snap het ook niet helemaal. Je moet veel kennis hebben over veel verschillende dingen, misschien is dat het? Ik bedoel, je moet veel vakkennis hebben, maar ook veel dingen over kinderen van groep 1 t/m 8 en eigenlijk ook over daarvoor of erna. Maar qua werk wat je uiteindelijk kunt is het niet breed. Misschien dat ze dat bedoeld?

GoldenAngel

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #244 Gepost op: 22 januari 2014, 15:16:09 »

Te veel vakgebieden zegmaar. Ik richt me denk ik liever meer op 1 gebied

Fabilous

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #245 Gepost op: 22 januari 2014, 15:55:28 »
^Ik snap het ook niet helemaal. Je moet veel kennis hebben over veel verschillende dingen, misschien is dat het? Ik bedoel, je moet veel vakkennis hebben, maar ook veel dingen over kinderen van groep 1 t/m 8 en eigenlijk ook over daarvoor of erna. Maar qua werk wat je uiteindelijk kunt is het niet breed. Misschien dat ze dat bedoeld?

Oh, op die manier. Ja, zo had ik het eigenlijk nog niet echt bekeken.  :)

Falathiel

• Bekijk profiel
« Reactie #246 Gepost op: 22 januari 2014, 16:21:09 »

Ah op die manier, maar wist je dat niet van tevoren?

Fabilous

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #247 Gepost op: 23 januari 2014, 16:37:02 »
Jeej, ik heb de rekentoets gehaald! :D

Falathiel

• Bekijk profiel
« Reactie #248 Gepost op: 23 januari 2014, 17:02:50 »
Gefeliciteerd :)

Ribbon

• Bekijk profiel
« Reactie #249 Gepost op: 23 januari 2014, 17:05:45 »
Ik heb de 2e kans voor rekenen en taal niet gehaald. Weet iemand hoe ik daar mee om moet gaan? Dit klinkt vet moeilijk, maar oke.
jkno