Auteur Topic: Havo of vwo?  (gelezen 1252 keer)

Girll

• *
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 05 juni 2019, 22:36:47 »
Hoi,

Ik zit nu in 3 vwo. Ik moest dit jaar een profiel kiezen en ik heb voor n&g gekozen. Ik sta voor ieder vak voldoende. Ik haal soms wel onvoldoendes, vooral voor natuurkunde. Dat heb ik wel in mijn profiel gekozen. Op mn verslag staat dat ik met deze resultaten over ga naar 4V. Ik twijfel alleen heel erg of ik naar 4 havo of 4 vwo wil.

Ik wil namelijk na de middelbare school waarschijnlijk een hbo studie doen. Met het vwo verspil ik dan dus eigenlijk een jaar. Daarnaast kies ik dus natuurkunde in mn profiel en stel ik zou naar 4havo gaan, dan zou ik voor aardrijkskunde kiezen. Dat vind ik makkelijker en voor hbo studies in de sector gezondheidszorg heb je geen natuurkunde nodig. Op universitaire studies is dat bij sommige wel zo en daarom kies ik voor natuurkunde als ik naar 4 vwo ga.

4vwo lijkt me echt een heel lastig jaar met een nog hoger werktempo en veel inzicht. Op de havo is denk ik iets minder. Ik heb nu in de 3e ook al veel moeite om het huiswerk af te krijgen. Ik ben bang dat ik in 4vwo teveel met school bezig ben en geen tijd meer heb voor netflix, sporten en werken. Ik ben echt bang dat ik 4vwo niet ga halen. Ik kan denk ik nu het beste beslissen om over te stappen of niet, want na de zomervakantie kan dat niet echt meer. Op mijn school kan je niet van 4 vwo naar 5havo of van 5vwo naar 5havo. Je zou dan in beide gevallen naar 4havo terug moeten, maar dat wil ik zelf echt niet.

Mijn ouders vinden me echter een echte vwo leerling en mijn mentor ook. Ik ben bang dat mijn ouders me niet naar 4havo zouden laten gaan als ik dat wil, omdat ik er gewoon goed voor sta. Veel van mn vriendinnen zeggen ook dat ik door moet gaan met vwo. Ik heb in die havo klassen niet zoveel vriendinnen, maar daar wil ik mijn keuze niet op laten baseren.

Ik twijfel dus echt wat ik moet doen, naar 4havo of 4vwo gaan. En stel ik wil naar 4havo hoe zou ik mn ouders dan kunnen overtuigen om dat toe te staan? Wat zouden jullie doen in mijn plaats en zouden jullie advies willen geven?

Alvast heel erg bedankt!

Iroh

• Tourner dans le vide
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 06 juni 2019, 16:40:42 »
Ik zou gewoon voor vwo gaan! Dan laat je je keuzes zo veel mogelijk open. En stel je wil na de middelbare school toch hbo doen, maakt dat ene jaartje echt niet zo veel uit.
❝If you look for the light, you can often find it. But if you look for the dark, that is all you will ever see.❞

xJamie

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 06 juni 2019, 17:25:09 »
Als alle docenten en zelfs je mentor zegt dat jij een echte vwo leerling bent, moet je vertrouwen hebben in jezelf dat het gaat lukken.
la vie est belle

Isischrauwen

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 06 juni 2019, 21:16:44 »
Ik zou ook voor vwo kiezen, zoals al eerder gezegd hou je daardoor zoveel mogelijk opties over.

(Ik ben dan ook nooit geen leerling geweest die meteen al wist wat ze wilde gaan studeren, maar ik heb dit jaar besloten om toch naar de universiteit te gaan ipv een HBO en ben dus zelf ook heel blij dat ik gewoon vwo heb volgehouden  :fieuw: )

Watermeloen

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 12 juni 2019, 22:00:03 »
Als ik jou was, zou ik kiezen om naar havo te gaan. Ik heb namelijk ook voor deze keuze gekozen een paar jaar geleden, toen ik nog op vwo zat. Ik ben heel blij met de keuze die ik toen gemaakt heb, want ik wil sowieso toch een hbo studie doen, want dan heb ik nog een iets bredere keuze. Ik stond er in die tijd niet heel verkeerd voor, maar ook een paar diepe onvoldoendes voor vakken. Als je het nu al lastig hebt in de derde, zullen de komende jaren zeker niet makkelijker worden. Ik had toen op vwo juist dat ik heel erg mijn best deed, en toen matige resultaten haalde, en daarna op havo ging het zoveel makkelijker. Ik kon alles veel fijner combineren, ik deed veel voor school maar had toch ook nog veel vrije tijd. Ik denk dat als je zeker weet dat je naar hbo zou willen, het slimmer is om naar havo te gaan. Dat is mijn advies, maar je moet natuurlijk doen waar je zelf het beste bij voelt.
Succes met de keuze!