Auteur Topic: Geeft het Grafisch Lyceum rotterdam goede hulp met dyslectie en autisme enzo?  (gelezen 414 keer)

xxVickey

• *
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 08 januari 2020, 20:30:18 »
Hoi iedereen, mijn naam is Vickey ik ben nieuw hier, dus sorrie als ik iets fout doe.

Ik ga hopelijk volgend jaar naar het Grafisch Lyceum in Rotterdam om een opleiding video design te doen, ik heb meer topics op dit forum gezien waarbij mensen vragen stelden over de school, dus ik dacht dat ik deze vraag wel hier kan stellen.

Zijn er hier mensen die op het Grafisch Lyceum Rotterdam zitten of recent gezeten hebben? Weten jullie of ze daar goede begeleiding geven voor mensen met handicaps enzo? (zoals Add, autisme, dyslectie etc)
Ik ben namelijk autistisch en heb wat begeleiding daarbij nodig. Ik had bij een eerdere opleiding op een meeloopdag vragen gestelt over of ze begeleiding boden en waar ik zelf tegen aanliep etc, en vervolgens toen ik maanden later het intake gesprek had ging het hele gesprek alleen over waarom zij dachten dat mijn autisme zou zorgen dat ik de opleiding niet aan kon. Vervolgens ben ik op een andere school voor dezelfde opleiding wel aangenomen en dat is prima gegaan.
Ik ben bang dat als ik bij het Grafisch lyceum op de open dag nu vragen ga stellen over wat voor begeleiding ze bieden ik vervolgens afgewezen word van de opleiding met de reden dat ze denken dat de opleiding niet bij me past, maar in daadwerkelijkheid omdat begeleiding te veel geld kost maar dat niet mogen zeggen. Ook ben ik bang dat als ik aangenomen word, ze mijn problemen helemaal niet serieus nemen.

Dus bij deze wil ik vragen, zitten er hier meiden op het Grafisch Lyceum rotterdam, of zijn er hier anderen die er op gezeten hebben? Weten jullie of ze mensen met handicaps stilzwijgend afwijzen? En weten jullie of ze goede begeleiding geven aan mensen die dat nodig hebben daar?

Himeros

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 08 januari 2020, 22:22:30 »
Ook bij de meeloopdagen/open dagen vragen over begeleiding bij autisme en ADHD.
Als je op deze link klikt, lees je alles over de ondersteuning op het Grafisch Lyceum: https://www.glr.nl/mbo/studeren/ondersteuning-en-advies

xxVickey

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 09 januari 2020, 15:38:56 »
Dankje voor de link. Ik heb de pagina die je linkt al eens gelezen. Maar op de website proberen ze zichzelf natuurlijk te verkopen. Op de site staat dat ze een paar weken begeleiding geven voor veel studenten, en dat sommigen meer nodig zullen hebben en dan structurele begeleiding kunnen krijgen.
Maar het kan natuurlijk zo zijn dat dat in de praktijk helemaal niet zo gaat, of dat ze maar geld hebben voor begeleiding voor een beperkt aantal studenten, dat ik er daarbij te duur word en ze me daarom afwijzen.
Dus daarom ga ik toch liever af op de persoonlijke ervaringen van mensen die daar naar school gaan/gegaan zijn.

Himeros

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 09 januari 2020, 17:16:53 »
Dankje voor de link. Ik heb de pagina die je linkt al eens gelezen. Maar op de website proberen ze zichzelf natuurlijk te verkopen. Op de site staat dat ze een paar weken begeleiding geven voor veel studenten, en dat sommigen meer nodig zullen hebben en dan structurele begeleiding kunnen krijgen.
Maar het kan natuurlijk zo zijn dat dat in de praktijk helemaal niet zo gaat, of dat ze maar geld hebben voor begeleiding voor een beperkt aantal studenten, dat ik er daarbij te duur word en ze me daarom afwijzen.
Dus daarom ga ik toch liever af op de persoonlijke ervaringen van mensen die daar naar school gaan/gegaan zijn.

Als je echt structureel hulp nodig hebt en als school daar niet bij kan helpen, kunnen ze je verwijzen naar de GGZ of ambulante begeleiding. Ze zullen je niet zomaar in de steek laten, maar jij hebt natuurlijk ook je eigen verantwoordelijkheid.

xxVickey

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 09 januari 2020, 21:15:07 »
Ik weet inderdaad dat als ik echt veel hulp nodig heb ik dat bij een andere organisatie moet zoeken. Gelukkig woon ik al op een woongroep waar ik geholpen word met mij autisme.

Toen ik zij structurele hulp, bedoelde ik dat zoals het letterlijk op de pagina die je linkt staat aangegeven
''Sommige studenten hebben – tijdelijk – iets meer ondersteuning nodig. In overleg met de medewerkers van Ondersteuning & Advies wordt dan gezamenlijk een plan opgesteld voor een kortdurend traject van drie of vier weken. Enkele studenten hebben intensieve ondersteuning nodig. Deze ondersteuning is structureel van aard en vraagt wekelijks om aandacht.''

Op mijn vorige MBO had ik wekelijkse gesprekken met een vrouw met wie ik het kon bespreken als ik eventueel sociale moeilijkheden had met klasgenoten. Soms huiswerk organseren. En als ik binnen het redelijke dingen nodig heb om de opleiding vol te houden (zoals dat ik extra tijd krijg met toetsen, of dat leraren mij van te voren inlichten als we met de hele klas op een bedrijfsbezoek gaan in plaats van dat ik daar pas op het laatste moment achterkom zoals de rest van de klas) kan zij me helpen dat te regelen.
Ik neem aan dat ze dit op het GLR ook bieden. Ik wil alleen graag weten of die hulp bij hun goed geregeld is, en ook niet of ze meestal begripvol zijn voor dit soort problemen en me daarop misschien afwijzen.

Avocado18

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 21 februari 2020, 12:33:53 »
Zelf heb ik ook autisme en doe ik de bakkersopleiding op het mbo. Ik ken zelf mensen die op het GRL zitten en als het goed is krijg je daar goede begeleiding. Bij mij op school (weet niet of het bij het grl ook zo is) kan je vragen aan je slb’er of je gekoppeld kunt worden aan een plusstudent. Is ideaal voor extra begeleiding is een student die je helpt bij dingen plannen of huiswerk eventueel of andere dingen. Zelf doe ik het niet echt meer omdat ik nu een ander niveau doe wat meer geschikt voor mij is en ik mijn draai nu heb gevonden bij de opleiding.