Auteur Topic: Deficiënties geneeskunde wegwerken  (gelezen 375 keer)

Julia

• *
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 14 april 2018, 15:01:37 »
Hi meiden!

Ik zou graag jullie advies en ervaringen willen. Het zit namelijk zo. Vorig jaar heb ik mijn VWO diploma gehaald met profiel EM en wiskunde A. Ik ben in september begonnen met opleiding bedrijfskunde, maar twijfelde vrij snel of ik wel de juiste studiekeuze had gemaakt. In januari ben ik gestopt met mijn studie en inmiddels ben ik er met behulp van een studiekeuze traject achter gekomen dat ik graag geneeskunde zou willen gaan studeren. Dit betekent dat ik volgend schooljaar biologie, natuurkunde en scheikunde moet gaan inhalen. Nu weet ik dat hier verschillende opties voor zijn:
Vavo
Thuisstudie bv LOI of NHA of helemaal zelf mbv studieboeken
James Boswell instituut

Bij de vavo doe je automatisch school en centraal examen, waardoor ik deelcertificaten zou halen.
Als ik zou kiezen voor thuisstudie kan ik me aanmelden voor ccvx examens of staatsexamen doen. Bij James Boswell kan ik ccvx, staatsexamen of James Boswell examen maken.

Mijn voorkeur op dit moment gaat uit naar staatsexamen of vavo, zodat ik echt deelcertificaten krijg van die vakken die voor altijd geldig zijn. Ik las namelijk dat de duur van de geldigheid niet kan worden gegarandeerd bij ccvx certificaten en James Boswell certificaten worden niet bij elke uni geaccepteerd.

Hebben jullie ervaring met wegwerken van deficiënties? Specifiek voor vakken na, sk en bi, maar ervaring met andere vakken kan ook hulpzaam zijn.

Hebben jullie gekozen voor vavo, thuisstudie of James Boswell en hoe is dat bevallen?

Hebben jullie (staats)examen of ccvx gedaan en waarom?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groetjes Julia

Lahav

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 17 mei 2018, 18:59:15 »
Hey!

Ik heb dit gedaan. En mn deficientie natuurkunde weg gewerkt. Uiteindelijk toch geen geneeskunde gedaan toen (decentrale selectie niet gehaald in 2015).

Maar ik had het via VAVO gedaan en dat beviel goed! Was ook de goedkoopste optie en lekker in de buurt.  Je kan dan gewoon meedoen met SE's  en Centraal Examen en dan wordt het toegevoegd aan je E&M diploma, vooral als je dus 3 vakken oid doet, dan krijg je een nieuw VWO N&G diploma! Of je krijgt een losse certificaat! (In mijn geval want ik had al een N&G + E&M diploma, alleen geen natuurkunde.

Ik zou het wel over 2 jaar doen want het is echt moeilijk om al die stof van 4vwo tot 6vwo in te halen over een jaar voor zulke vakken. Dat adviseren ze meestal ook.  Natuurkunde vond ik echt super moeilijk en ik wist ook niet wat ik deed tijdens de practica die we kregen.
Scheikunde en Biologie is wel echt goed te doen in mijn ogen.

Thuisstudie heb ik zelf geen discipline voor en James boswell was te ver weg + te duur haha.

Hoop dat je wat hebt aan mijn ervaring.

Soraya

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 18 mei 2018, 16:47:51 »
Ik heb ook deficiënties weggewerkt voor geneeskunde. Bij mij ging het om natuurkunde en omdat ik toch bezig was heb ik gelijk ook maar wiskunde B gedaan. Ik heb dit bij het James Boswell Instituut/Boswel-Bèta gedaan.

In eerste instantie wilde ik het omwille van de kosten liever bij de vavo doen, maar de vavo bij mij in de buurt mij alleen toelaten als ik eerst al zo'n cursus (zoals bij Boswell) ging doen, zij zeiden dat ze vooral voor gezakte examenkandidaten waren. Ik zou dus bij de vavo bij jouw in de buurt navragen of zij je überhaupt willen toelaten.

Daarna heb ik nog bij Wismon gekeken, dit is wat goedkoper dan Boswell, maar ik mocht daar een les meekijken en die les was best wel chaotisch, iedereen was met andere dingen bezig en de leraar heeft hetzelfde 10x uitgelegd, omdat niemand oplette.

Uiteindelijk dus bij Boswell gedaan. Boswell is wel oke, ze hebben ook inloopuren, maar hoe goed het is, ligt echt aan de docent. Bij de inloopuren zitten bijvoorbeeld soms iemand van biologie, maar kan echt geen wiskunde uitleggen, dan heb je er ook niets aan. Ook zijn er assistenten en die brengen je alleen maar in de war, maar als je zorgt dat je uitlegt krijgt van de juiste personen dan is het goed te doen. Ook hadden ze oude CCVX en Boswell examens om te oefenen en deze vragen kun je ook daadwerkelijk in de echte toets krijgen omdat ze soms worden hergebruikt. Zelf had ik dat ook bij één vraag.

Ik heb dus het CCVX gedaan, deze kun je vaker in het jaar doen, 4 x ofzo. Voor staatsexamen moet je je volgens mij vrij vroeg inschrijven, heb je ook een mondeling examen en de examens zijn ook niet zo vaak als het CCVX. Wel worden deze examens overal geaccepteerd, maar CCVX is voor geneeskunde ook op elke universiteit voldoende.

Waar je wel echt op moet letten is welke stof je krijgt, het CCVX toetste bij mij ook oude examenstof, dus niet het meest recente programma. Daarnaast had ik dus ook niet alle onderwerpen behandeld die in de toets konden komen. (En dat merkte ik ook pas op de toets). Let daar dus wel goed op.

Nu studeer ik geneeskunde, dus het was het allemaal waard, maar afhankelijk van welk traject kan het best wel wat geld kosten.

Daarover nog. Boswell zei dat ik bij DUO een deel terug kon krijgen omdat het een deeltijdopleiding was. Uiteindelijk was dit niet waar, dus let ook hier op.

Het is een best wel lang, chaotisch verhaal geworden, maar ik hoop dat je er wat met kunt.

DustBunny

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 18 mei 2018, 20:15:48 »
Ik heb op het vavo bio en scheikunde gedaan op vwo niveau. Heb speciaal voor avondonderwijs gekozen dus tot half 9 les. Hierdoor kan je overdag werken!

Anna

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 19 mei 2018, 00:04:18 »
Ik heb het ook via vavo gedaan (of nouja, ik ben er nu nog mee bezig). En dat is goed bevallen.
Ik zou (als je voor vavo gaat) wel even uitzoeken of ze op die school waar jij dan heen zou gaan wel vanaf 4 vwo beginnen. Ik heb weleens gehoord dat sommige scholen vanaf 5 vwo starten? dat lijkt me niet heel handig als je 4 vwo stof nooit hebt gehad.

Verder denk ik wel dat het in 1 jaar te doen is. Maar denk er niet te licht over.

btw. Via LOI of NHA zou ik echt afraden. Ik heb wel ervaring met NHA. Wiskunde en natuurkunde heb ik eerst via die weg proberen te halen. Dat was toch lastiger dan vooraf gedacht. Moet je veel discipline voor hebben (had ik niet echt). En het valt me nu achteraf ook op dat er (sowieso bij wiskunde) heel veel stof ontbrak. Of laat ik het zo zeggen: de stof in de map van NHA was veel simpeler dan de stof in m'n wiskundeboek een jaar later op de vavo.
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2018, 00:09:48 door Anna »
If you expect nothing from somebody you are never disappointed.
― Sylvia Plath, The Bell Jar