Auteur Topic: Decentrale selectie tandheelkunde 2019-2020  (gelezen 853 keer)

merinkeaw

• *
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 14 oktober 2018, 05:03:23 »
Hallo meiden,

Zijn er hier mensen die tandheelkunde willen gaan studeren en in dit schooljaar zullen meedoen aan de selectie? Heeft iemand tips waar je de meeste kansen maakt? Waar gaan jullie aanmelden en waarom? Weet iemand waar je de meeste kansen krijgt om toegelaten te worden?
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2018, 22:21:03 door kopjechino »

Maartjee

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 15 oktober 2018, 04:26:27 »
Hoi allemaal,

Iedereen weet dat een plaats beschikken over de opleiding tandheelkunde moeilijker is dan geneeskunde. Het aantal aanmeldingen van de beschikbare plaatsen zijn in laatste jaren 7 tot 8 keer zo groot. De kans is dus bijna niehil om toegelaten te worden.
Ik ga een paar tips aan jullie geven  die ik van een studente tandheelkunde van de ACTA  heb gekregen.

TIPS:
1. Aanmelden aan een universiteit waar je 2 keer de selectie mag doen. Dit is alleen van toepassing aan de ACTA, ACTA heeft twee moederuniversiteiten, namelijk de Vrije Universiteit (VU) Amsterdam en de Universiteit van Amsterdam (UvA). Het totaal aantal plaatsen van 144 is verdeeld over deze twee universiteiten. Voor  de UVA is 55% van de plaatsen beschikbaar en voor de VU 45%. Dit houdt in dat je tijdens je inschrijving bij Studielink kiest voor een van de twee universiteiten om bij ACTA een studieplaats te kunnen bemachtigen. Stel je hebt de eerste poging gebruikt bij de VU en je hebt geen plaats aangebode dan kun je nog een keer  aanmelden bij de UvA. Je kansen wordt groter bij de 2de keer: je hebt namelijk ervaring gedaan, je krijgt feedback terug wat er mis is en je kan je beter voorbereiden voor de toetsen.

2.Goede VWO-schoolcijfers
Bij de ACTA geldt: hoe hoger je VWO-schoolcijfer hoe meer kansen om een laag rangnummer te krijgen. Je VWO-cijfer geldt alleen maar 25% van de totale score. Kandidaten bij de ACTA met een gemiddeld van 7,5** of meer worden in principe direct toelaatbaar. In Groningen geldt dat als je een 8+ bij je cijferlijst hebt, krijgt je extra punten die ongeveer 20% van de totale score is, je bent dus in Groningen niet direct toelaatbaar. Je krijgt alleen extra punten om je kansen te verhogen. Dus 8+ betekent extra punten, 8- betekent geen extra punten.

3.CV
In Groningen en ACTA verhoogt je je kansen als je een mooie CV beschikt. Je moet aantoonbaar hulpverlening ervaring en bestuurlijke ervaring hebben. Hiervoor krijg je extra punten. Ook als je aantoonbaar bijzondere prestatie hebt geleverd, krijgt je extra punten. Denk aan bijzondere prestaties op het gebied van kunst, wetenschap, literatuur, techniek, ICT of sport op (inter)nationaal hoog niveau.

4.Voor matige kandidaten met lage schoolcijfers
Hoewel bij de ACTA ongeveer 25% van de kandidaten direct toelaatbaar zijn, maak je nog kans bij de overige 75% om een plaats te machtigen. Dit doet je door het maken van de toetsen. Ik raad jullie aan  om vroeger te aanmelden, zodat je eerder de studiematerialen krijgt om eerder te beginnen met leren.
Bij Groningen maakt je ook kans bij de toetsen. Hier geldt ook: hoe eerder aanmelden hoe beter.
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2018, 04:35:55 door Maartjee »

eva11

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 15 oktober 2018, 04:49:52 »
Het klopt Maartje. Bij de selectie tandheelkunde maak je gewoon geen kans, het is erger dan de selectie geneeskunde. Ik wilde me aanmelden voor tandheelkunde daarna zag ik het aantal aanmeldingen en ik zei: Nevermind. Mijn broer heeft al 3 keer geprobeerd, eerste keer bij de Radboud ( Hier zijn relatief de meeste aanmeldingen dus ik raad niemand om hier aan te melden je maakt gewoon geen kans) , tweede keer in Groningen (Hier was het beter gegaan, hij had kans om nageplaats te worden maar dit gebeurde niet, want er waren te weinig mensen gezakt voor hun eindexamens) en derde keer bij de ACTA ( Hier gold hezelfde verhaal als bij Groningen)

merinkeaw

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 15 oktober 2018, 04:58:42 »
Ik twijfel of ik geneeskunde of tandheelkunde ga studeren. Ik denk dat de kans groter is dat ik tandheelkunde wil gaan studeren. Als dat zo is zou ik na het behalen van mijn VWO-diploma een tussenjaar nemen om de selectie te doen. Ik zal jullie aanraden om een tussenjaar te nemen, al je tijd ga je dan instoppen in de selectie, je kansen worden dan groter. Geloof me meiden : de selectie doen tijdens je eindexamens zal lastig en zwaar vallen. Het kan zelf leiden dat je gezakt bent. Ik ken veel vrienden die toegelaten zijn voor tandheelkunde maar gezakt zijn voor hun eindexamens. Dan hebben ze de selectie voor niets gedaan en dat is zonde!

Jhené

• Ik lust geen Nuggets
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 15 oktober 2018, 21:29:17 »
Ben dit jaar begonnen aan ACTA! je kan pb sturen als je vragen hebt haha

caresse

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 16 oktober 2018, 00:35:33 »
Ik heb van veel mensen gehoord dat je de meeste kansen krijgt bij de ACTA aangezien je daar 2 keer mag aanmelden en er relatief minder aanmeldingen zijn. De meeste toetsen daar zijn logischdenkend toetsen en een paar kennistoetsen die je moet leren. Je verspilt er in de ACTA echt weinig tijd voor de selectie.

naomi2

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 19 oktober 2018, 04:36:18 »
RUG: 48 plaatsen- 202 aanmeldingen -   kans:25%
RU:   67 plaatsen-  463 aanmeldingen-   kans:14%
UVA: 79 plaatsen-  468 aanmeldingen-   kans:18%
VU:   65 plaatsen-   349 aanmeldingen-  kans:20%

Bronnen: jaar 2018
www.acta.nl/nl/studeren-bij-acta/bachelortandheelkunde/decentrale-selectie/veelgesteldevragen/index.aspx
https://www.ru.nl//bacheloropleidingen/toelating/opleidingsplekken/
Bij de RUG heb ik dit jaar meegedaan dus ik weet hoeveel het was.

Uit deze overzicht zien we dat bij RUG de meeste kansen zijn. Ook bij de VU is er veel kansen.
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2018, 21:39:31 door naomi2 »

ivanap

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 19 oktober 2018, 21:56:31 »
Heel erg goede tips Maartje. Ik zou deze tips zeker gebruiken aangezien erg weinig kans is om een plaats te bemachtigen. Ik zou  aanmelden bij de ACTA , daar kan ik tenminste 2 keer proberen. Bij de 2de keer (als ik niet toegelaten word bij de eerste keer) kan ik mijn ervaring gebruiken om beter te voorbereiden. Dus GIRLS nooit opgeven voor je dromen. :wink2:

abigail

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 20 oktober 2018, 22:06:42 »
Hoi Meiden,

Ik ben eerstejaar student tandheelkunde aan de ACTA. Ik heb al 3 keer megedaan aan de selectie: eerste keer aan de RU , tweede keer aan de RUG en deze jaar aan de ACTA en ik ben zo uiteindelijk toegelaten tot de opleiding met rangnummer 14. Ik heb dus ervaring van alle 3 universiteiten en de selectieprocedures zijn niet verandert. Als iemand vragen heeft over de selectie dan kun je mij een privebericht sturen. Ook als je twijfelt bij welke uni je wilt aanmelden en waar je de meeste kansen hebt , kun je mij een bericht sturen. Stuur dan ook wat je sterke punten zijn , zodat ik kan inschatten welke uni het meest bij jou past. Ik zou graag elke meiden hier helpen. Dus vraag maar raak!!! :cheers:

Tandje

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 22 oktober 2018, 19:03:15 »
Hi abigail en Jhene,

Ik denk er misschien over na om mijzelf aan te melden bij acta. Mijn vraag aan jullie is hoe jullie de selectie daar toen ervaarden( de hoeveelheid stof en de toets zelf) en wat jullie allemaal op je cv hadden staan ( en misschien nog een paar tips). Bovendien zou ik graag jullie v5-gemiddelde willen weten, maar alleen als jullie dat uiteraard willen vertellen.

Mvg,

Tandje

abigail

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 22 oktober 2018, 22:06:51 »
Hi,

De stof van de toetsen is niet veel. De natuurwetenschappelijke toets is alleen maar de stof die we in VWO hebben gekregen die relevant is voor een medische opleiding. De andere kennistoets is vrijwel weinig, ik was al klaar met het doornemen van de stof in 18 uren. Over de andere toetsen( taalvaardigheid, sociale intelligentie en communicatie, cifermatig inzicht, ruimtelijk inzicht en logisch redeneren)  moet ik zeggen dat het ontzettend makkelijk is, iedereen kan er een hoge score ervoor halen. Voor die reden telt de 2 kennistoetsen (natuurwetenchappen en kennis uit studiemateriaal) het meest.

Mijn CV was er om te lachen :fieuw:. Mijn CV was bijna leeg. Ik heb alleen in een sueprmarkt als cassiere gewerkt. Verder stond er op mijn CV mijn hobby's

Ik heb een gemiddeld van 7,3 op diploma niet heel hoog, maar werd toch toegelaten. In ACTA geldt hoe hoger je VWO-cijfer hoe meer punten. Dus een hogere gemiddeld verhoogt je kansen. Voor de mensen die niet zo'n hoog gemiddeld hebben: Maak geen zorgen over je gemiddelde cijfer!!! De toetsen tellen het meeste!!!

Ik zou je aanraden om op tijd te beginnen met leren voor de kennistoetsen. Voor de andere toetsen de antwoord kiezen die volgens jou de meest logisch is. Denk niet dat het een domme antwoord is, want domme antwoorden zijn meestal goede antwoorden.  B)

« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2018, 22:16:36 door abigail »

Tandje

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 22 oktober 2018, 22:27:10 »
Hi abigail,

Ontzettend bedankt voor je reactie en je advies!! :aanbid:

eva11

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 01 november 2018, 03:25:40 »
Hoi meiden ik heb ergens gelezen dat tot nu toe bij de RUG relatief heel weinig aanmeldingen zijn. Voor de meiden die denken dat er bijna geen kans is dan kun je misschien bij de RUG proberen

ivanap

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 05 november 2018, 02:31:41 »
Voor de meiden die tandheelkunde willen gaan studeren. Wie heeft er al aangemeld of twijfelen jullie nog waar te aanmelden?

merinkeaw

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 08 november 2018, 21:17:39 »
Weet iemand toevallig hoeveel aanmeldingen er tot nu toe zijn bij de verschillende universiteiten?

Girlscener

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 09 november 2018, 21:29:14 »
Wat leuk dat jullie allemaal tandheelkunde willen doen! Vorig jaar heb ik zelf ook meegedaan aan de selectie en ben gelukkig geplaatst (ik doe het aan de Radboud universiteit).

Van wat ik weet kijken ze in Nijmegen het minst naar je CV van de 3 plaatsen waar je thk kunt studeren in Nederland. Verder zijn je vwo cijfers ook niet iets waar ze naar kijken (je hoeft ze geloof ik zelfs nergens echt expliciet te vermelden van wat me bijstaat van vorig jaar), maar je moet natuurlijk wel gewoon voldoende kennis/inzicht hebben om de BNS-toets redelijk te maken. Tip daarvoor: het bestaat echt voornhet grootste deel uit biologie. Zelf had ik die week na de toets toetsweek, dus ben biologie eerst gaan leren zodat ik dat dus alvast voor m'n toetsweek kende en ook voor de BNS-toets. Denk dat ik daar echt wel wat aan heb gehad, gezien er toch best wel wat een beetje was weggezakt.. Verder waren scheikunde gerelateerde vragen denk ik het kleinste deel van de toets.

Als jullie vragen hebben, stel ze gerust!
« Laatst bewerkt op: 09 november 2018, 21:32:49 door Girlscener »

merinkeaw

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 10 november 2018, 03:49:32 »
Hallo Girlscener ,

Wat houdt de psychomotorische toets in? Wat moet je daar doen en is het makkelijk?

abigail

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 10 november 2018, 03:55:39 »
Dit jaar is de selectieprocedure aan de Radboud verandert. Dus die informatie van Girlscener klopt niet  meer

chloe97

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 10 november 2018, 04:15:56 »
Ja het klopt.
Het is bekend dat bij de UvA en RUG relatief minder aanmeldingen zijn. Als iemand wilt aanmelden waar de meeste kansen zijn dan kun je het proberen in de UvA en RUG.

Girlscener

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 10 november 2018, 10:11:21 »
Hallo Girlscener ,

Wat houdt de psychomotorische toets in? Wat moet je daar doen en is het makkelijk?

Die toets is elk jaar anders, dus zou echt geen idee hebben wat het dit jaar is. Of het makkelijk is; volgens mij hebben de meeste mensen echt de volle tijd gebruikt die je voor de toets kreeg (ook best veel die hem niet af hadden). Uiteindelijk was ik zelf echt niet tevreden met mijn resultaat, maar toen ik het precieze resultaat terug kreeg van zowel m'n BNS-toets als psychomotorische toets viel het gemiddelde behaalde punten van iedereen bij beide toetsen echt heel erg mee. (Zelf had ik het idee dat ik het echt niet had gehaald met die psychomotorische toets, maar dat was vergeleken met het gemiddelde dus helemaal niet een gekke score.)