Auteur Topic: Algemeen topic: leertips & vragen, concentratieproblemen, plannen etc.  (gelezen 15785 keer)

Voldemort.

• Avada Kedavra
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 11 september 2014, 21:12:29 »

Okeuu. Volgens mij was hier best wel behoefte aan: een algemeen topic!
Je kunt hier tips vragen bij het leren, samenvattingen maken, concentratie, enzovoort (:

Tips voor het maken van huiswerk, algemeen:
- Zet telefoon uit/leg hem weg.
- Zet alleen muziek aan als je je daarbij nog goed kunt concentreren.
- Zorg voor een goede houding; onderuitgezakt werken gaat minder snel.
- Probeer in een rustige leeromgeving te zitten. Heb je die thuis niet? Ga dan naar de bibliotheek.
- Neem voldoende pauzes. Bijvoorbeeld: 45 minuten school, 15 minuten rust.
- Doe in je pauzes iets actiefs zodat je wakker blijft. Bijv. een korte wandeling met de hond.
- Eet en drink voldoende, op een lege maag kun je niet goed werken.
- Werk aan 1 ding tegelijk en ga pas naar een ander vak/onderdeel als het andere is afgerond.

Handige site met algemene leertips: klik

Tips voor het maken van samenvattingen:
- Lees de tekst goed door. Doe dit bij langere stukken bijvoorbeeld per paragraaf.
- Zoek de belangrijkste zinnen (eventueel markeren)
- Zorg dat je de begrippen uit de tekst kent. Ken je ze (nog) niet? Schrijf ze er dan bij in je samenvattingen of zoek ze direct op.
- Maak je samenvatting overzichtelijk door dikgedrukte woorden, mindmaps en eventueel grafieken/tabellen.

Uitgebreide tips voor het maken van samenvattingen: klik

Handige websites:
Woordjes leren met WRTS - klik
Online een mindmap maken - klik
Prezi, een online presentatieprogramma - klik

INFORMATIEVE POST OVER PLANNEN:
En je aan je planning houden..

* Ik heb onderstaand stuk zelf geschreven. Het is dus gebaseerd op mijn ervaringen qua leren en de dingen die ik heb ondervonden bij verschillende opleidingen en vakken.

Plannen is voor veel jongeren een probleem. Dit is normaal en komt onder andere doordat het deel in de hersenen dat voor plannen zorgt (de prefrontale cortex) bij jongeren nog niet volledig ontwikkeld is. Dit deel van de hersenen blijft zich ontwikkelen en is pas volgroeid vanaf je 20e of ouder.

Niet bij al het foute plannen je hersenkwab de schuld geven, want met goede wilskracht kun je heel ver komen!

Belangrijk bij het maken van een goede planning:
- Wees realistisch: 5 vakken op maandag in 1 uur inplannen is niet realistisch
- Houd rekening met hobby's en buitenschoolse activiteiten
- Gun jezelf een rustdag
- Plan meer werk in op dagen dat je eerder uit bent
- Plan voor toetsen minstens 3 leermomenten in. 3x leren is veel effectiever dan 1x heel lang

Tips:
- Het is handig om een stok achter de deur te hebben. Vraag je omgeving dus om je te herinneren aan je werk
- Hang je planning op een algemene plek op, zo word je er steeds aan herinnerd (bijv. op de koelkast)
- Werk met een 'afvinksysteem' op je planning. Houd dus een rij vakjes leeg waar je krullen kunt zetten wanneer iets klaar is. Zo blijft het overzichtelijk en de zichtbare vooruitgang kan motiverend werken!
- Het is echt niet erg om een keer met je planning te schuiven, maar doe dit niet continu. Dat zorgt namelijk voor uitstelgedrag en dan is je planning uiteindelijk voor niets geweest
- Steek een peper in je ****. Klinkt makkelijker gezegd dan gedaan, maar als je eenmaal begonnen bent aan je schoolwerk zul je zien dat het nog redelijk snel gaat. Het 'beginnen aan' neemt haast nog meer tijd in beslag dan het eigenlijke werk

En verder...:
Plannen is moeilijk voor bijna iedereen. Het is helemaal niet erg om hier hulp bij te vragen. Het kan ook nuttig zijn om je planning samen met klasgenoten/vrienden te maken en elkaar af en toe aan het werk te herinneren. Of een gezamenlijk leermoment inplannen.
Doet dit bijvoorbeeld zo:

'School tot 14:00'
'Schoolwerk met L. tot 15:30'
'Film kijken met L.'

Zo kun je echt een leuke middag hebben terwijl je wel gewoon werk gedaan krijgt. Easy as that!
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2016, 13:24:19 door Voldemort. »

SplendidFun

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 11 september 2014, 21:39:21 »
Handig! Iemand tips hoe je niet afgeleid kan raken als je werk moet doen op je laptop? Ik ben dan altijd nogal geneigd andere dingen te gaan doen. :')
'I consider bungee jumping as suicide for indecisive people.'

Voldemort.

• Avada Kedavra
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 11 september 2014, 21:43:15 »
Handig! Iemand tips hoe je niet afgeleid kan raken als je werk moet doen op je laptop? Ik ben dan altijd nogal geneigd andere dingen te gaan doen. :')

Er zijn mogelijkheden om sites tijdelijk te blokkeren.
Maar wat bij mij al helpt: andere sites als een beloning zien.
Zo van: als ik nu even snel dit werk doe, dan heb ik daarna nog de hele dag om te fb'en.
Het schoolwerk gaat namelijk langzamer als je ondertussen andere dingen doet.
+ dan blijf je tegen je schoolwerk aanhikken..

Maargoed, het werkt niet voor iedereen natuurlijk

Peplum

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 11 september 2014, 21:51:36 »
Tips voor bij het studeren uit mijn ervaring:
- Probeer niet te veel uit te stellen.
- Als je heel veel moet doen, schrijf het op een lijstje en werk het lijstje af.
- Kan je je niet goed concentreren? Zet concentratiemuziek op! Bij mij helpt het.
https://www.youtube.com/watch?v=wKPn3jccVOQ
- Zet je smartphone uit (lukt bij mij vaak niet).
''Today is what matters."

Falathiel

• Where there's life there's hope
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 11 september 2014, 23:40:59 »
Dit is zeker een topic die ik nu goed kan gebruiken
Heb je feedback voor mij als mod? Note mij! ask.fm Sims

ScrewIt

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 11 september 2014, 23:51:40 »
Dit is zeker een topic die ik nualtijd goed kan gebruiken
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends #teamciteer

Mettlesome

• My attitude is based on how you treat me.
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 12 september 2014, 17:01:17 »
Bij bv. geschiedenis maak ik altijd een soort tekening ding :'), ik ben de naam even kwijt, haha.

Maar dan zet je het onderwerp in het midden van je blad, en dan de belangrijkste onderwerpen er omheen, en vanaf daar werk ik het verder uit. dit zegmaar:

- soort van gestopt -          

Orchard

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 12 september 2014, 19:18:55 »
Bij bv. geschiedenis maak ik altijd een soort tekening ding :'), ik ben de naam even kwijt, haha.

Maar dan zet je het onderwerp in het midden van je blad, en dan de belangrijkste onderwerpen er omheen, en vanaf daar werk ik het verder uit. dit zegmaar:

Mindmap?
And the stars make love to the universe

Soepstengel

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 12 september 2014, 19:27:12 »
^Wajoo, doe jij dat voor elke vakantie?
Mooier kan het niet --- Wil jij écht nog een keer met srprs.me op vakantie? Ik heb nog een kortingscode voor je!

Mettlesome

• My attitude is based on how you treat me.
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 15 september 2014, 18:34:42 »
Plaatje kwam van internet hoor, dont worry, haha.

Maar mindmap bedoel ik inderdaad! Haha
- soort van gestopt -          

Kraplapje

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 15 september 2014, 18:37:16 »
Ik moet altijd op de laptop werken en kan me slecht concentreren altijd. Ik typ vaak een stukje dat ik kan doen en ga dan tussendoor naar een topic op GS. Dat wissel ik af om mijn werk af te krijgen.
Eet gezond! Eet altijd sla bij je frikandel!

AirRoses

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 15 september 2014, 19:00:15 »
ik heb een coole app waar je een tijd in kan stellen hoelang je moet leren en in die tijd groeit er een boompje op je telefoon, als je de app sluit gaat het boompje dood en als je de tijd volhoud komt je boompje in een bos te staan,
echt heel handig, zelf ben ik niet zo geconcentreerd met leren maar dit helpt wel.
de app heet "forest"
The best way to predict the future, is to create it

Falathiel

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 15 september 2014, 21:14:26 »
ik heb een coole app waar je een tijd in kan stellen hoelang je moet leren en in die tijd groeit er een boompje op je telefoon, als je de app sluit gaat het boompje dood en als je de tijd volhoud komt je boompje in een bos te staan,
echt heel handig, zelf ben ik niet zo geconcentreerd met leren maar dit helpt wel.
de app heet "forest"

Ohh die is vet leuk!

MORIARTY

• Consulting Criminal
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 15 september 2014, 21:26:37 »
Leuk! Maar ik werk juist expres niet meer met Prezi haha, dan ben ik veeeeeel te lang bezig met een mooie versie uitzoeken en helemaal inrichten enzo :p Veel te leuk dat programma!
BLOG || Sorry boys! I'm soooo changeable! It is a weakness with me. But to be fair to myself, it is my only weakness.

Jade.

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 16 september 2014, 01:25:49 »
Iemand nog tips voor als je écht helemaal niks doet?
Ik kan me er gewoon niet toe zetten, ik heb over 2 weken finals en ik heb nog helemaal niks gedaan. Sterker nog, voor physics en maths heb ik mijn boeken het hele jaar nog niet open gehad. Ik slaag toch wel, maar eigenlijk wil ik ook wel een beetje fatsoenlijke cijfers. Maar omdat het niet "noodzakelijk" is, doe ik het dus ook niet. Oh, first world problems...

Falathiel

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 16 september 2014, 09:28:57 »
^Ik kan mezelf echt niet aan het werk zetten. Zeker niet nu ik geen lessen meer heb aangezien ik nu langstudeerder ben. Dus ik heb nu een planning van de dag. 9 uur sta ik op, 10 uur begin ik aan school, 12 uur pauze tot half 2 (moet ook de hond uitlaten) en daarna weer door tot drie of vier uur. Mijn vriend zit naast mij om mij ook echt aan het werk te zetten :). Misschien helpt het bij jou ook om iemand te hebben die je aan het werk zet en het op bepaalde tijden te doen

flylikeabird

• We don't need no wings to fly.
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 17 september 2014, 16:11:09 »
Iemand trouwens nog tips hoe je het beste biologie of iets dergelijks kan leren ? Ik heb nu wel alle begrippen uit de tekst uitgelegd maar nog meer tips ?
Sometimes you gotta fall before you fly

DAMN

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 17 september 2014, 19:23:05 »

Heyyy, ik heb morgen een SO voor aardrijkskunde, alleen is dit echt een van mijn slechtste vakken.... Zou iemand me kunnen helpen om het te leren, of hoe ik het het beste kan samenvatten (/leren?)

Dit is de tekst die ik moet leren:
(de geo, lesboek 3 havo/vwo)

§1 De erfenis van het landijs

Tegenwoordig is de opwarming van de aarde het nieuws van de dag. Dat zou 150.000 jaar geleden ondenkbaar zijn geweest. Een deel van Nederland was toen bedekt met ijs. Een harde wind uit het noordoosten zorgde voor felle kou en er heerste een toendraklimaat. 's Nachts daalde de tempratuur tot gemiddeld 30 C onder nul.

Het Pleistoceen
De geologische afzettingen die in Nederland aan de oppervlakte liggen, zijn bijna allemaal gevormd in de laatste 2,5 miljoen jaar. Het grootste deel van deze periode heet het Pleistoceen.
Tijdens het Pleistoceen wisselden glacialen (ijstijden) en interglacialen (warmere perioden) elkaar af. Gedurende een glaciaal daalde de gemiddelde tempratuur op de wereld een aantal graden Celcius.
Het gevolg was dat veel water opgeslagen werd in de vorm van (land)ijs. De zeespiegel stond soms meer dan 150 meter lager dan nu. De gletsjers in Scandinavië breidden zich toen uit naar het zuiden.
Tijdens het Pleistoceen is dat een keer of tien gebeurd. In de voorlaatste ijstijd bereikte het landijs zelfs Nederland. Gedurende deze Saale-ijstijd (glaciale periode in het Pleistoceen van 200.000 jaar geleden tot 130.000 jaar geleden) lag het noorden onder een laag ijs van gemiddeld 150 meter dik. 'Onze' ijstijd heeft geduurd van ongeveer 150.000 jaar geleden tot zo'n 100.000 jaar geleden. De tijd daarvoor heet het preglaciaal (tijdvak van het Pleistoceen voor de Saale-ijstijd in Nederland); de tijd erna (tot 10.000 jaar geleden) het postglaciaal (tijdvak van het Pleistoceen na de Saale-ijstijd in Nederland).

Het preglaciaal
Tijdens het preglaciaal was het in Nederland relatief koel. Vanuit het zuidoosten stroomden de voorlopers van de Rijn en de Maas naar een zee die veel westelijker en noordelijker lad dan de huidige Noordzee. In het zuidoosten hadden de rivieren dankzij het reliëf hoge stroomsnelheden, waardoor alleen de zwaardere deeltjes, zoals grind en grof zand, bezonken. Naar het noorden toe daalde de stroomsnelheid. In de kustvlakten werden tientallen meters dikke lage fijn zand en klei afgezet. Deze rivierafzettingen worden de puinwaaier (waaiervormige afzetting die zich vormt als een rivier de stroomsnelheid sterk vermindert).

Het Saale

Toen het landijs 'Nederland' binnenschoof, gebeurde dat niet volgens een rechte lijn. In de droge rivierdalen ondervond het ijs de minste tegenwerking. Daar verplaatste het zich dan ook het snelst. In de loop van het Saale weren de gletsjes breder en hoger en waren ze in staat de rivierdalen uit te diepen. Toen later het ijs was verdwebeb, bleef een breed en diep dal achter. Dat is een tongbekken (gebied dat na afsmelten van het landijs als vlak gebied bloot komt te liggen). De Gelderse Vallei is hier een goed voorbeeld van.
Door de druk van het ijs werden de zijkanten van de rivierdalen opzij geduwd. Op deze manier ontstonden stuwwallen (heuvel die is gevormd doordat het landijs de ondergrond opduwde). Voorbeelden hiervan zijn de Utrechtste Heuvelruf en de Veluwe.
Het ijs nam veel stenen uit Scandinavië mee. Gedeeltelijk werden deze onder het ijs verpulverd. Wat overbleef was keileem (grondmorene, bestaand uit door het landijs fijngewreven gesteente) : een mengsel van tot leem vermalen keien met nog heel gebleven stenen. Op en in het ijs lagen ook grote zwerfstenen, die na het smelten zijn blijven liggen.

Het postglaciaal
Gedurende de rest van het Pleistoceen werd het wel koud, maar het ijs bereikte Nederland niet meer. Nederland en de drooggevallen Noordzee maakten deel uit van een poolwoestijn. De ondergrond bevroor tot enkele meters diep. Daardoor droogde de bovenlaag uit en kon de wind het losse zand wegblazen. Het zand kwam verderop weer neer en bedekte keileem, stuwwallen en puinwaaier met een laag dekzand (door de wind gevormde zandafzetting in het postglaciaal).
Het fijnere zand, zo fijn als stof, werd hoger in de lucht geblazen. In heuvelachtig gebied werd de kracht van de wind gebroken. De stofdeeltjes sloegen neer en vormden een lösslaag (windafzetting uit het postglaciaal), die wel enkele meters dik kan zijn.

Infinitum3

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 17 september 2014, 19:34:24 »
Ik ben super snel afgeleid.  Denk ook niet dat ik er veel aan kan doen want denk gewoon heel erg snel aan iets anders als ik ergens mee bezig ben. Dus ben er heel snel met mijn gedachten niet meer bij.  Best lastig als ik probeer om een lange Engelse tekst in een keer te begrijpen. Alleen als het heel interessant is lukt het mij vaak in een keer.
> l'esprit de l'escalier < Je suis formidable :)
nature tumblrblack-white tumblrweheartit

lovelifex

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 18 september 2014, 15:08:16 »
Iemand tips en tricks voor bio leren? Ik zit nh in mijn examenjaar vmbo tl en ik had afgelopen week so en pw. Ik kende het serieus harstikke goed. Io heb samenvattingen gemaakt enzo. En nog haal ik 4.4 en 4.5 en die man zei dat dit het makkelijkste so en pw was. Net zoals vorig jaar ik ken alles. Maar als het op het pw en so aankomt word het gewoon shit!

Nontimebomala

• Adults are only kids grown up, anyway.
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 18 september 2014, 15:33:27 »
en dit topic zit ik nu te lezen terwijl ik eigenlijk een taak voor morgen af moet hebben haha.
Die mindmap site kende ik nog niet, wel echt super handig! Kan ik gebruiken voor tentamens :) Fijn!
~Non de tweede als president de eerste!
~For the flaw lies in your head, not in your heart. Now we're heading up high, now it's a long way down.

Nontimebomala

• Adults are only kids grown up, anyway.
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 18 september 2014, 15:34:34 »
Iemand tips en tricks voor bio leren? Ik zit nh in mijn examenjaar vmbo tl en ik had afgelopen week so en pw. Ik kende het serieus harstikke goed. Io heb samenvattingen gemaakt enzo. En nog haal ik 4.4 en 4.5 en die man zei dat dit het makkelijkste so en pw was. Net zoals vorig jaar ik ken alles. Maar als het op het pw en so aankomt word het gewoon shit!

ligt aan het onderwerp. Voor het lichamelijke lichaam kun je bijvoorbeeld plaatjes uitprinten, opplakken en dan erbij schrijven met pijltjes wat wat is, en de functie etc.
~Non de tweede als president de eerste!
~For the flaw lies in your head, not in your heart. Now we're heading up high, now it's a long way down.

Voldemort.

• Avada Kedavra
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 18 september 2014, 16:42:24 »

Zorg iig dat je de begrippen goed kent en ook toe kunt passen.
Dan eventueel tekeningen maken om het makkelijker te maken..
Probeer sommige dingen naar je eigen belevingswereld te trekken, dan blijft het beter hangen.

Stronger♥

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 18 september 2014, 17:09:05 »
Misschien leer je de verkeerde dingen of niet genoeg details? Of lees je de vragen niet goed genoeg waardoor je ze fout beantwoord? In ieder geval goed alle begrippen kennen, dan ben je vaak al een eind op weg. En veel plaatjes kijken/leren.
Team My Everything ♡ | ♥ | tumblr
ask me

Nirvana

• Have a happy period, always.
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 18 september 2014, 17:31:37 »
Hebben jullie tips voor het leren van economie? Vaak snap ik het wel als ik mijn huiswerk bijhoud en de docent veel vragen stel maar soms verknal ik de toets alsnog.

En hoe hebben jullie eigenlijk scheikunde atomenbouw geleerd? Daar worstel ik namelijk erg mee :')
Because, believe it or not, each and everyone of us in this room is one day going to stop breathing, turn cold, and die. - R.W. || ENQUÊTE