Girlscene Forum

Girlscene => School => Topic gestart door: BUCKFUSHx op 21 februari 2008, 13:10:36

Titel: VMBO TL 4 naar Havo 4
Bericht door: BUCKFUSHx op 21 februari 2008, 13:10:36
Hey,

Ik wil na me eindexamen naar havo 4. Ik vroeg me af of er mensen hier dat ook hebben gedaan ? En vind/vond je het moeilijk? Heb je spijt van je keuze ? Ik wil het zelf echt heel graag maar mijn school stemt zowiezo negatief ookal heb ik de cijfers ervoor om naar havo 4 te mogen. Hadden jullie toen ook gezeik van school?
Bericht door: xEst op 21 februari 2008, 13:25:33
nee heb het niet gedaan ofzo. maar als je het wil moet je het gewoon doen haha
Bericht door: BUCKFUSHx op 21 februari 2008, 13:26:31
tjá als mijn school geen positief toestemming geeft maar ik geen havo 4 doen dus ik kan dat niet zelf bepalen xD
Bericht door: GypsyRoseLee op 21 februari 2008, 13:35:06
Wat sta je dan qua cijfers? :)
Het kan natuurlijk zijn dat je cijfers nog wel te pruimen zijn om die overstap te maken maar er erg getwijfeld wordt aan je inzet.
Bericht door: BUCKFUSHx op 21 februari 2008, 13:47:04
ik sta voor twee vakken 7,5 twee vakken een 7,4/7,3 een vak een 7,9 en twee vakken 6,9 maar die kan ik zo ophalen naar een 7 =)  
aan mijn inzit ligt het niet want ik doe echt me best en ben wel rustig.
Maar mijn school zegt steeds iets anders , de ene keer is het zo je mag compensatie hebben de andere keer mag dat niet. Maar ik ging vragen mag ik naar havo als ik die twee cijfers tot 7 ophaal of zelfs hoger. Want ik was daarvoor gegaan en toen stond ik 6,7 ofzo zei die zo jah je staat niet voor alle vakken een 7 dus dan mag je niet gaan. Dus nu zegt die weer nee ik zal zowiezo negatief zeggen ookal sta je 7's gemiddeld dus ik weet het niet !:P omdat hun advisieren 't veel beter is om via mbo te gaan maar dat wil k niet >_<
Bericht door: ______o op 21 februari 2008, 13:50:10
-
Bericht door: BUCKFUSHx op 21 februari 2008, 15:45:22
tjá.. ieders niveau ligt toch anders.. ik weet van mezelf dat ik HAVO aan kan..x'D en ik kan het ook gewoon proberen en als eerst halve jaar niet lukt dan schrijf ik me in voor 2e curcus jaar van mbo wnt die starten 2x.
Bericht door: Lianne op 21 februari 2008, 19:03:05
myn broer heeft dit ook gedaan en het niveau-verschil is wel duidelijk merkbaar.. havo is best pittig..
maar zoals je zelf al zegt: ieders niveau ligt anders je weet t nooit natuurlijk :)
Bericht door: yougotme op 21 februari 2008, 19:06:31

tjá.. ieders niveau ligt toch anders.. ik weet van mezelf dat ik HAVO aan kan..x'D en ik kan het ook gewoon proberen en als eerst halve jaar niet lukt dan schrijf ik me in voor 2e curcus jaar van mbo wnt die starten 2x.

Als je van jezelf weet dat je HAVO kan, maar je school negatief erover is zou ik het niet doen. Als je in je verleden nogal slechte cijfers hebt gehaald is dat je eigen schuld, je kon verwachten dat je dit wilde dus moest je maar beter je best doen op  
vmbo-t :)
Bericht door: wannerd op 21 februari 2008, 19:18:37
Ik wil dat ook gaan doen, bij ons moet je een 6.5 gemiddeld staan voor alles om naar havo te kunnen. Als je het wilt zou ik het gewoon doen, als je iets echt wilt dan ga je er toch voor? Dan lijkt het me dat je havo dan ook graag wilt en het dan wssh ook haalt..
Bericht door: becauseirock op 21 februari 2008, 19:18:53
mijn vriendin deed dat ook:D!
ze vind het gewoon, op normaal niveau!
maar ze kreeg ook vet veel gezeik.. ze wilde eigelijk al in de derde maar dat mocht niet van de school en blablablablabla
Bericht door: xLipGloss op 21 februari 2008, 19:33:54
Als je van jezelf weet dat je het kan en je op vmbo-t niet zo moeilijk vind, kun je het wel proberen denk ik. Ik zat in de 1ste en 2de op havo/vwo en na 2 jaar moet je naar een andere school. Ik kreeg havo advies. Maar mijn vriendinnen gingen allemaal naar Vwo. Ik ben toen ook naar vwo gegaan. En ik heb goede cijfers :) Dus het advies van school is niet altijd goed. Als je maar in jezelf gelooft, kom je heel ver!  :smartass:
Bericht door: BUCKFUSHx op 21 februari 2008, 19:36:39

Als je van jezelf weet dat je het kan en je op vmbo-t niet zo moeilijk vind, kun je het wel proberen denk ik. Ik zat in de 1ste en 2de op havo/vwo en na 2 jaar moet je naar een andere school. Ik kreeg havo advies. Maar mijn vriendinnen gingen allemaal naar Vwo. Ik ben toen ook naar vwo gegaan. En ik heb goede cijfers :) Dus het advies van school is niet altijd goed. Als je maar in jezelf gelooft, kom je heel ver!  :smartass:

AMEN. =)
Bericht door: BUCKFUSHx op 21 februari 2008, 19:38:33

Ik wil dat ook gaan doen, bij ons moet je een 6.5 gemiddeld staan voor alles om naar havo te kunnen. Als je het wilt zou ik het gewoon doen, als je iets echt wilt dan ga je er toch voor? Dan lijkt het me dat je havo dan ook graag wilt en het dan wssh ook haalt..

hoef je maar 6,5 gemiddeld te staan bij jullie ?:P bij ons een 7 en als je voor 1 vak alleen 6,999999999 staat dan zeggen ze als nog nee.
Bericht door: BUCKFUSHx op 21 februari 2008, 19:41:03

[...]

Als je van jezelf weet dat je HAVO kan, maar je school negatief erover is zou ik het niet doen. Als je in je verleden nogal slechte cijfers hebt gehaald is dat je eigen schuld, je kon verwachten dat je dit wilde dus moest je maar beter je best doen op  
vmbo-t :)

nou dat vind ik niet zo , mensen veranderen toch ? toen ik 12/13 was boeide school me niet zo erg en ik leerde noooit en ik haal toch altijd zesjes en zevens. En het gaat toch erom wat je in de toekomst te bieden hebt ? Sinds vorig jaar haal ik alleen maar tussen de 7 en 10 cijfers en aftoe valt er een zesje. En cijfers zeggen eigelijk niks wat je te bieden hebt, vindt ik dan!!!
Bericht door: Mrcellaa__ op 21 februari 2008, 19:44:36
als het op je eigen school niet lukt kan je het dan niet op een andere school in de buurt proberen dan mag het meestal wel maar het niet zo leuk als je daar dan geen mensen kent
Bericht door: BUCKFUSHx op 21 februari 2008, 19:46:40

als het op je eigen school niet lukt kan je het dan niet op een andere school in de buurt proberen dan mag het meestal wel maar het niet zo leuk als je daar dan geen mensen kent

ik ga zowiezo van me school af ik vind mijn school saai !!x'D
maar heel veel scholen vragen een positief toestemming an je school en anders nemen ze je ook niet aan>_<
Bericht door: _fashiongirl_ op 21 februari 2008, 19:50:53
ik ken iemand die van havo naar vwo is gegaan. Dan moet je een taal leren (dus die inhalen!) maar verder krijg je veel rvrijstellingen van vakken zoals levo en maatschappijwetenschappen en anw! als je goed je best doet en nu ook al voldoendes haalt moet het zeker lukken!
Bericht door: Like_summer op 21 februari 2008, 19:54:52
niet geschoten is altijd mis hea??
Bericht door: Kisses op 22 februari 2008, 18:32:22
Als je het ECHT wil...        kom je er!!
Meestal is er wel meer inzet voor nodig, omdat het toch moeilijkere stof is en er een hoger tempo is..

Je kunt het altijd proberen joh!!        NEE heb je, JA kun je krijgen :wink2:
Bericht door: xMarleen op 22 februari 2008, 18:38:21
meid, ik zou echt doorzetten dat je naar de havo kan hoor! echt serieus! veel denken hier echt makkelijk over, maar met een hbo opleiding kan je veel meer / heb je veel meer keus! en ik denk dat je het best kan hoor! je haalt goede cijfers! ik vind het echt een kutschool (sorry) als ze voor jou bepalen dat je niet naar de havo mag. dat is toch jou keuze! wedden dat je er spijt van krijgt! je wíl naar de havo, ik zou het echt doen hoor! en anders zou ik een andere school zoeken, want je kan gewoon zo veel meer met een hbo opleiding! echt hoor! het gaat om jou toekomst, je hebt nog meer dan de helft te gaan, en het zou echt zo zonde zijn als je nu een mbo opleiding gaat doen terwijl je ook nog 2 jaar havo had kunnen doen en een veel betere opleiding had kunnen doen! no offence tegen mbo opleidingen, maar als je het kán en wíl moet je het echt doen! ik kan er niet over uit, maar ga er echt voor! :D
Bericht door: CHMCL op 22 februari 2008, 18:40:31
Ik ga het wel doen, maar ik heb maar 1 negatief advies van een leraar, de rest was volgens mij positief.
Bericht door: BUCKFUSHx op 22 februari 2008, 19:12:45
thanks meiden =)

khoop dat je het kunt doen barbiedoll xD
Bericht door: WAFEL op 24 februari 2008, 14:02:08
Ik wil ook naar HAVO. Nou zit ik nog in 3TG en sta gemiddeld 7,5. Mijn broer zit op HAVO4 en volgens mij valt het nog wel mee dat het zo moeilijk is. Heb stiekem in z'n boeken gekeken.:ph34r: En hij zei ook dat het best makkelijk was maar ik weet niet of dat ook voor mij geld.
Bericht door: veer op 27 februari 2008, 19:54:59
Nja, ik ken iemand die zat op vmbo en haalde ook 7's enzo maar toen ze naar havo ging haalde ze alleen maar onvoldoendes, je moet ook veel meer doen aan huiswerk als je havo gaat doen.
Bericht door: LOVEYOUXxX op 27 februari 2008, 20:04:26
Het kan ook zijn dat je school twijfeld omdat ze vinden dat je al teveel moeite voor tl moet doen..
dat ze denken dat havo echt teveel voor je word..
LOVEEYAAALL(L)
Bericht door: Cyou op 27 februari 2008, 20:21:36
ik zit nu in havo 5 en bij ons zijn er best veel mensen uit tl4 naar havo4 gegaan en er is er geeneen blijven zitten, ze hadden dan niet echt de geweldigste cijfers maar het is denk ik wel te doen
Bericht door: LiarLiar op 27 februari 2008, 20:34:13
Als ik jou was zou ik het niet doen. Ik ben na de kerstvakantie van havo naar vmbo t gegaan. dat is natuurlijk wel anders, maar ik merk wel verschil. Ik zou het niet doen, want je moet echt veel harder werken op havo, en het is ook moeilijker en ze verwachten ook veel meer van je. Als ik jou was zou ik het niet doen. Je kan ook naar MBO en daarna naar HBO , want dat is eigenlijk hetzelfde.
Bericht door: x_emma_x op 28 februari 2008, 17:25:53
Pfff bij mij moet je gemiddeld een 7,5 staan EN een 7de vak hebben in je T-examen klas Ik zou havo zo kunnen, maare ik ga echt niet NOG langer op mijn school zitten XO Je kan ook gwn je opleiding doen en daarna op havo niveau ^^
Bericht door: plastic_zakje op 05 maart 2008, 22:19:12

Een meisje uit mijn klas (4 havo) komt ook van vmbo tl 4 af en die heeft niet zo'n geweldige punten en ze doet er best veel voor...

Bij ons is het juist zo dat de doorstomers (de ex-tl'ers) over het algemeenvéél beter scoren dan de 'oorspronkelijke' havisten.
Er zijn vorig jaar 15 kinderen blijven zitten (van 4 naar 5 havo) waarvan 12 'oorspronkelijke' havisten
Dus als ik jou was, go for it, en ga gewoon havo doen. ;)
Bericht door: BUCKFUSHx op 05 maart 2008, 23:11:50
Ja.. ik ben al in gesprek geweest met andere school en hun vinden mijn cijfers heel goed en die school heeft zelf goede ervaring met vmbo'ers naar havo dus ja we zien wel weet je.. ik bedoel als ik eerst half jaar niet haal dan kan ik altijd nog 2e curcus jaar van mbo gaan doen
Bericht door: Just_Liipgloss op 21 februari 2010, 16:12:17
Ik heb vorig jaar mijn vmbo-tl dipoma behaald! Met goede cijfers(al zeg ik het zelf:$) Nederlands: 7, Engels: 8, Duits: 7, geschiedenis: 7, economie: 7 en voor biologie: 6. Ik heb er toen voor gekozen om naar 4 havo te gaan, omdat IK persoonlijk vind dat je toch meer bereikt met de havo dan met het MBO. Nogmaals dat vind IK! Voor mij was het VMBO echt makkelijk en ik haalde alleen maar goede cijfers en de leraren zeiden dat ik de HAVO makkelijk aankon. Ik moet zeggen dat het mij zeer is tegen gevallen! De overstap van 4TL naar 4 HAVO is erg groot! Je krijgt veel meer huiswerk, meer stof enz. Ik had ook het idee dat ik veel meer huiswerk kreeg dan dat in al de 4 jaar VMBO had gehad. Na de vakantie begin ik aan mijn derde periode en mijn cijferlijst ziet er zo uit(afgerond) Nederlands: 5, Engels: 8, Duits: 5, economie: 5, M&O: 5, geschiedenis: 5 en drama: 6. Even snel, onderschat het vak drama NIET! Het is niet alleen maar toneelstukjes opvoeren enz, maar er is ook een pittige theorie! Zoals je waarschijnlijk al zag is mijn cijferlijst erg slecht. Met zo'n cijferlijst ga ik zeker niet over! Ik blijf waarschijnlijk ook zitten en ik weet eigenlijk ook niet of ik mijn cijfers nog kan ophalen. Als ik blijf zitten ben ik 19 als ik mijn HAVO diploma haal... Dan wordt ik volgend jaar 18 en dan zit ik tussen allemaal 15-16 jarige.. Dat is voor mij opzich helemaal geen punt, maar om even een vergelijking te laten zien! Ik hoop dat je wat aan mijn info hebt, ook al is het twee jaar geleden dat diegene zijn vraag stelde. Misschien is het nog handig voor andere mensen! (I HOPE SO!) haha & dan heb ik ook weer een vraag aan andere mensen. Is het nog mogelijk om mijn cijfers op te halen? Let er wel op dat mijn 3e periode over een weekje begint! Ik ben iemand die veeeeeel tijd in school steekt, ik maak ALTIJD mijn huiswerk, leer altijd al mijn huiswerk en goed voor al mijn SE's, PW's enz. Daarom vind ik het ook erg raar dat ik allemaal slechte cijfers haal! Als je nog vragen hebt of iemand heeft een antwoord op mijn bericht.Zou je dan misschien een berichtje in mijn gastenboek willen laten of even zeggen dat je in deze topic op mijn berichtje hebt gereageerd. Ik kom denk ik nl. niet meer in deze topic! Superrrrrrrrrrrrrrrrrrrr bedankt!
Bericht door: _Wipneus op 02 maart 2010, 16:14:32
Ik wil ook naar HAVO, sta nu gem. 7,4 en heb dit jaar eigenlijk geen *** uitgevoerd.. Ga dan wel naar andere school (als ik daar wordt aangenomen)
Bericht door: feelthepassion op 02 maart 2010, 21:14:30
Bij mij in de klas zitten ook veel mensen die zijn doorgestroomd en die staan er nou niet bepaald goed voor. Maar is bij iedereen anders! (;
Bericht door: Marjan op 02 maart 2010, 21:18:31
HAVO4 is wel superzelfstandig werken + superveel verslagen en huiswerk etc.
vooral in verhouding met VMBO TL, waar je toch wat meer praktijk hebt.
dus denk er wel goed over na, & vraag naar de reden waarom de leraren negatief advies gaven.
Bericht door: HPfangirl op 02 maart 2010, 21:20:47
Ik zit in Havo-4 en er zitten volgens mij 4 mensen in mijn klas die uit VMBO-4 komen.
En zij merken het verschil heel erg, ze moeten er heel hard voor werken en hebben uiteindelijk nog steeds niet zulke goede cijfers.

Ik wil je niet afschrikken, maar wat ik wil zeggen is dat je wel heel erg gemotiveerd moet zijn.
Bericht door: MsSeanx op 03 maart 2010, 16:16:57
Je kan het toch proberen? Ik ga het ook doen, want theoretisch is echt niet mijn ding.. Ik sta voor alles boven de 7 tot nu toe en ik ga het gewoon doen, ookal zegt mijn school dat ik het niet aankan.
IK VERTROUW MIJN HERSENEN :angel:  :smartass:
Bericht door: Kloot op 03 maart 2010, 16:22:48
Havo is niet niks hoor.
Niet ervan uit gaan dat het hetzelfde is als het VMBO, want dat is dus echt niet zo. Mn vriend had ook examen VMBO gedaan en zei dat VMBO niks voorstelde vergeleken met Havo. Je moet echt heel veel doen, en havo5 is een hel.
Bericht door: gorgeousweakness op 01 juli 2010, 22:07:28
Ik heb examens gedaan vmbo-t en ik sta nu een 7.1 gemiddeld en allemaal positief advies en nu ben ik aangenomen op havo (:

Ik weet niet goed wat ik er nou van moet verwachten.. maar ik ga het gewoon proberen en ik denk ook wel dat ik het kan eigenlijk (:
Bericht door: Sweetprincess20 op 02 juli 2010, 10:07:21
Ik heb ook vmbo-t gedaan.
En ik was niet echt een hele goede leerling. Ik ging met de volgende cijfers mn eindexamen in: nl 6,8 eng 6,9 gs 6,2 bio 6,7 ak 6,5 en wi 7.
Normale doorsnee leerling was ik dus want dit is niet echt hoog. Mn examen cijfers zelf waren wel heel hoog. Zo had ik voor gs een 8,2 en voor bio een 8,3 en stond ik allemaal een 7 en voor bio en ml een 8 op mn eindllijst.

Havo was bij mij niet gepland, ik was eerst een jaar mbo gaan doen maar vond ik niets. Dus toch maar havo gaan doen.
Gek genoeg ging ik met betere cijfers naar mn examen. zo had ik voor gs een 7,2 wat een punt hoger was dan op het vmbo. Bio een 7,6, eco en wiskunde een 6,7. Dus dat scheelde wel heel erg met mn examens. En mijn examens heb ik gehaald met 3x een 6, 4x een 7 en 2x een acht op mn lijst

Het is wel erg pittig ja, ik heb er heel hard voor moeten werken, vooral met geschiedenis was ik nog al eens 12 uur aan het leren voor een toets omdat het zoveel stof was. Maar dat had ik er voor over. Vooral 4 havo is een heel zwaar jaar. Als je die haalt kan je 5 havo ook aan. Als je hem niet haalde bij ons moest je als vmbo-er er mee stoppen. Want in 4 havo werk je en aan de examens en aan de gewone cijfers dus dat was heeel veel huiswerk. En ook als je geen huiswerk hebt omdat je in de les veel gedaan hebt ben je toch weer bezig met leren vast voor toetsen.
Vmbo stelde echt niet zoveel voor. ipv 10 sommen maken bij wiskunde moest je nu bv 1.2 en 1.3 helemaal af hebben. En vooral engels was een groot verschil.
vmbo engels bestond bij mij uit rijtjes met zinnetjes, woordjes en een 1 a 2 blz grammar per hoofdstuk. Het grootste gedeelte waren de woordjes.
Havo engels: grammar. Alleen maar grammar had het boek!! Dan hadden we ook nog gare boekjes met teksten waarin 4 hele a4tjes vol stonden met woordjes. Dus dan waren het zown 300 of meer woorden en zown 6 hoofdstukken grammar.
En het grootste verschil in 5 havo is het zelfstandig doen. Je hebt over 10 weken je toets week en je moet zelf denken ik ga leren. Voor veel mensen was dat heel lastig.

Ik heb die 2 jaar echt keihard gewerkt en ik ben blij dat ik het gedaan heb want ik was wel heel trots dat ik in 1 keer geslaagd was en van die mooie cijfers had op mn lijst zonder ook maar 1 onvoldoende. Vooral ook omdat ik op het vmbo niet zo goed was.
Dus als je denkt dat je het aan kan en je er 100% voor wil inzetten zou ik het gewoon doen. Ik heb er heel veel voor moeten opgeven, zo waren er ook die gingen gewoon altijd uit en hadden baantjes of sport en die haalde het niet.
Vanaf het begin af aan moet je je gewoon ervoor inzetten want als je een slechte start maakt moet je gaan compenseren en dat is alleen maar stressvol. This veel relaxter als je er goed voor staat en je iets hebt van ooh ik kan een onvoldoende halen en dan is het niet erg.
Bericht door: LettaForFree op 02 juli 2010, 10:10:15
Ik ken wel mensen die het hebben gedaan
De meeste haalden het ook!
Maar een enkeling niet, dusja, gewoon doen! met hbo opleidingen kan je zo veel meer!
Bericht door: LettaForFree op 02 juli 2010, 10:11:29

Ik heb vorig jaar mijn vmbo-tl dipoma behaald! Met goede cijfers(al zeg ik het zelf:$) Nederlands: 7, Engels: 8, Duits: 7, geschiedenis: 7, economie: 7 en voor biologie: 6. Ik heb er toen voor gekozen om naar 4 havo te gaan, omdat IK persoonlijk vind dat je toch meer bereikt met de havo dan met het MBO. Nogmaals dat vind IK! Voor mij was het VMBO echt makkelijk en ik haalde alleen maar goede cijfers en de leraren zeiden dat ik de HAVO makkelijk aankon. Ik moet zeggen dat het mij zeer is tegen gevallen! De overstap van 4TL naar 4 HAVO is erg groot! Je krijgt veel meer huiswerk, meer stof enz. Ik had ook het idee dat ik veel meer huiswerk kreeg dan dat in al de 4 jaar VMBO had gehad. Na de vakantie begin ik aan mijn derde periode en mijn cijferlijst ziet er zo uit(afgerond) Nederlands: 5, Engels: 8, Duits: 5, economie: 5, M&O: 5, geschiedenis: 5 en drama: 6. Even snel, onderschat het vak drama NIET! Het is niet alleen maar toneelstukjes opvoeren enz, maar er is ook een pittige theorie! Zoals je waarschijnlijk al zag is mijn cijferlijst erg slecht. Met zo'n cijferlijst ga ik zeker niet over! Ik blijf waarschijnlijk ook zitten en ik weet eigenlijk ook niet of ik mijn cijfers nog kan ophalen. Als ik blijf zitten ben ik 19 als ik mijn HAVO diploma haal... Dan wordt ik volgend jaar 18 en dan zit ik tussen allemaal 15-16 jarige.. Dat is voor mij opzich helemaal geen punt, maar om even een vergelijking te laten zien! Ik hoop dat je wat aan mijn info hebt, ook al is het twee jaar geleden dat diegene zijn vraag stelde. Misschien is het nog handig voor andere mensen! (I HOPE SO!) haha & dan heb ik ook weer een vraag aan andere mensen. Is het nog mogelijk om mijn cijfers op te halen? Let er wel op dat mijn 3e periode over een weekje begint! Ik ben iemand die veeeeeel tijd in school steekt, ik maak ALTIJD mijn huiswerk, leer altijd al mijn huiswerk en goed voor al mijn SE's, PW's enz. Daarom vind ik het ook erg raar dat ik allemaal slechte cijfers haal! Als je nog vragen hebt of iemand heeft een antwoord op mijn bericht.Zou je dan misschien een berichtje in mijn gastenboek willen laten of even zeggen dat je in deze topic op mijn berichtje hebt gereageerd. Ik kom denk ik nl. niet meer in deze topic! Superrrrrrrrrrrrrrrrrrrr bedankt!

Ik heb ook 7 jaar over havo gedaan, en een vriendin van mij ook en zij is ook 19 als ze haar havo diploma haalt (ik 18, dat scheelt niet veel maar oke)
Bericht door: Colourless op 02 juli 2010, 11:12:14
Geen idee, maar ik ga volgend jaar naar 4 TL (+) en daarna hopelijk naar Havo. XD
Bericht door: meligheid op 02 juli 2010, 20:38:22
ik heb ook VMBO 4 gedaan dit jaar, en ga volgend jaar HAVO doen. alleen het stomme is dat mijn leraren het eerst allemaal goed vonden enzo, en nu opeens niet meer... dus ik voel me echt verraden door mijn leraren! en nu ga ik lekker HAVO doen op een andere school! en als ik mijn overgangsrapport heb, ga ik nog wel een keer langs ofzo, om te bewijzen dat ik het wel kan!
Bericht door: Soepstengel op 02 juli 2010, 20:52:15
Ik ken iemand die het gewoon goed deed op tl en nu op havo hogere cijfers haalt en eigenlijk vwo kan doen alleen kan dat niet vanwege haar vakkenpakket :')

maar ik ken ook 3 die het gewoon doen dus 6 en 7ens
Bericht door: Angelxb op 30 augustus 2011, 15:12:47
Ik UP een oud topic, Ik zou graag ervaringen willen lezen van mensen die het gedaan hebben ::)
Bericht door: Angelxb op 30 augustus 2011, 15:27:14
uppppppp
Bericht door: GODSAVETHEQUEEN op 30 augustus 2011, 15:29:49
Ik doe het nou dit jaar
ik heb eerst 4 vmbo-t gedaan
toen een jaar roc
en nu havo
Bericht door: Angelxb op 30 augustus 2011, 15:34:25
En hoe bevalt het @GODSAVETHEQUEEN?
Bericht door: GODSAVETHEQUEEN op 30 augustus 2011, 15:39:33
Vandaag was introductie morgen eerste les, dus kan nog niet heel veel erover vertellen.
Bericht door: Angelxb op 30 augustus 2011, 15:41:11
Oke :)
Bericht door: Roos op 30 augustus 2011, 16:55:18
@angelxd hmm ik heb vriendinnen die het zo doen, die zijn vorig jaar bij mij op 4 havo gekomen maar die zijn allemaal maar op het nippertje over gegaan. Ik ben van 2 tl naar 3 havo gegaan (had 3x 9 op me rapport en de rest 8en) en mijn lukt het gewoon goed met niks doen, alleen frans een onvoldoende door mijn luiheid. Dit is dan denk ik ook een makkelijkere overstap dan van 4 tl naar 4 havo.
Misschien lukt het jou wel gewoon heel goed natuurlijk!
Het is ook een andere manier van leren volgens mij die je je eigen moet maken, je moet meer verbanden leggen en dus meer inzicht hebben.
Dit jaar moet ik er wel vol voor gaan wil ik mijn examen halen :)
Succes!
Bericht door: Angelxb op 30 augustus 2011, 18:42:36
@X___Roos dankjewel ;) helaas konden wij die tussenstap van de 2TL naar 3HAVO niet maken. Alleen in de 1e klas en als je VMBO-diploma hebt gehaald daarna havo doen.
Bericht door: Sam op 30 augustus 2011, 18:52:04
Ik ben in de 2de van havo naar 3 mavo gegaan, ik na mavo 4 weer graag naar havo 4 gaan maar ik weet niet aan welke factoren dat ligt? Ik heb gehoord dat je minimaal met zevens op je eindlijst moet slagen maar moet je gedrag enzo ook goed zijn?

(Veel mensen zeggen hier dat havo een groot verschil is met mavo, dat heb ik nog niet echt door, het schooljaar is pas 2 weken bezig, maar als het zo'n groot verschil is zou het dan helpen als ik bijvoorbeeld vertel dat ik m'n eerste 2 jaar eerst op havo/vwo heb gedaan en daarna op de havo? dat ze zeg maar weten dat ik het wel aan kan)
Bericht door: Angelxb op 30 augustus 2011, 19:07:30
@Wildfire jeetje jij kon de hele tijd van niveau's switchen, wij konden dat helemaal niet !? Ook niet met hoge cijver. vreeemdd....
Bericht door: GODSAVETHEQUEEN op 30 augustus 2011, 19:12:36

@Wildfire jeetje jij kon de hele tijd van niveau's switchen, wij konden dat helemaal niet !? Ook niet met hoge cijver. vreeemdd....

Dat zegt ze niet ze is van 2 havo naar 3 mavo gegaan (vmbo-t) dus dat is zakken. Dat kan altijd.. En nu wilt ze als ze klaar is met 4 mavo (vmbo-t) graag naar 4 havo maar ze weet niet aan welke factoren dat ligt of dat wel mogelijk is..

Oké verbeter me als ik fout ben maar zo lees ik het.
Bericht door: Elise op 30 augustus 2011, 21:56:08
Ik heb het zelf gedaan! Op vmbo-tl stond ik één 7, de rest 8-en en een 9.. Op de havo was het echt even afzien, opeens heel veel huiswerk, toetsen over veel meer stof.. als je goed je best er voor doet, en je huiswerk blijft doen en gewoon optijd begint met toetsen leren, kom je er wel! Ik ben uiteindelijk ook gewoon geslaagd! (:
Bericht door: Elise op 30 augustus 2011, 21:56:25
oeps, dubbel.
Bericht door: Rainbowdash op 31 augustus 2011, 09:34:52
als je op vmbo 7's haalt dan haal je denk ik in havo 5 /6
Havo is veel moeilijker dus als je nu voldoende haalt haal je dat daar nietmeer.
Als je nu 8 haalt dan haal je havo 7/6?
Bericht door: Painlessx op 31 augustus 2011, 09:53:51
Bij ons moet je voor elk vak een 8 of hoger staan als je wil opstromen, want mijn vriendin wil nu ook de havo doen maar dat kan niet omdat  ze voor 1 vak ofzo minder staat zegmaar.
Bericht door: Sam op 31 augustus 2011, 15:38:40

[...]

Dat zegt ze niet ze is van 2 havo naar 3 mavo gegaan (vmbo-t) dus dat is zakken. Dat kan altijd.. En nu wilt ze als ze klaar is met 4 mavo (vmbo-t) graag naar 4 havo maar ze weet niet aan welke factoren dat ligt of dat wel mogelijk is..

Oké verbeter me als ik fout ben maar zo lees ik het.
Haha misschien heb ik het een beetje onduidelijk beschreven maar inderdaad zoals jij 't zegt bedoel ik het :P.
Bericht door: duCOQUELICOT op 31 augustus 2011, 15:40:10
Topictitel mag niet in hoofdletters.
Bericht door: Vivian op 31 augustus 2011, 19:15:29

als je op vmbo 7's haalt dan haal je denk ik in havo 5 /6
Havo is veel moeilijker dus als je nu voldoende haalt haal je dat daar nietmeer.
Als je nu 8 haalt dan haal je havo 7/6?

Dat klopt niet helemaal.. ik had op vmbo t allemaal 7/8 maar op havo haalde ik juist hogere punten .. allemaal 8/9 het is niet perse moeilijker het is ook een andere manier van denken.
Titel: Re: VMBO TL 4 naar Havo 4
Bericht door: Avadakedavra op 24 augustus 2012, 23:20:38
Ik word echt bang van al deze reactie's.
Ik begin 4 september met havo4 en het moet lukken! Een andere optie heb ik sws niet, maar ik geloof wel dat ik het kan.

Waarschuwing: er is al ten minste 120 dagen geen nieuw bericht geplaatst in dit topic.Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, overweeg je beter om een nieuw topic aan te maken.

Ik snap dit trouwens niet? Waarom zou ik een heel nieuw topic aanmaken als er al een soortgelijke is?
Bericht door: Kelly op 24 augustus 2012, 23:34:32
Gelukkig willen ze nu landelijk een gemiddeld cijfer instellen waar iedere school zich aan moet houden zodat dat oneerlijke jij wel jij niet eens over is.

Ik heb het gehad na mijn vmbo. Ik zat in 2 kb toen gaf de school een bb advies terwijl de andere school een tl advies gaf. In 3 kb bleek het toch te makkelijk en ondanks hoge cijfers mocht ik niet opstromen naar tl waardoor ik dus al helemaal niet naar de havo kon. En waarom omdat de eerste school dacht dat ik autistisch was en er daar alleen in de bb klassen ondersteuning aan werd geboden.

Nu jaren later blijkt dat ik met twee vingers in mijn neus het HBO aan kan en ik verre van autistisch ben, op z'n tijd eerder wat introvert. Ik heb zelfs de cijfers om te versnellen (alles 7,5 of hoger).

Wat is nou de moraal van dit verhaal: Dat het eens afgelopen moet zijn met dat VO's zelf mogen bepalen welke leerling wel of welke leerling niet. Er worden namelijk altijd zaken bijgehaald die totaal niet van toepassing zijn op je kunnen.

Dus jullie die denken het te kunnen, geloof in jezelf en ga er voor.
Bericht door: Annelieke op 25 augustus 2012, 20:15:48
ga anders naar een andere school die je wel toelaat
Bericht door: OriginofSass op 25 augustus 2012, 22:15:16
Gewoon doen, je kunt het echt wel aan je cijfers te zien en anders krijg je er vast en zeker spijt van.
Bericht door: Levine op 25 augustus 2012, 22:19:45
Ik zeg maar eén ding: onderschat het níét, tenzij je echt veels te slim bent voor mavo. Ik heb op mavo ook alleen maar goede cijfers gehaald, maar heb in de vierde van havo echt ontzettend hard mijn best moeten doen. Je moet echt heel hard werken voor goede cijfers.
Bericht door: Mariska op 25 augustus 2012, 22:22:54
Ik deed zelf havo (na havo overgestapt op vwo) en in mijn klas zaten heel veel mensen die waren doorgestroomd uit VMBO-t. Veel van hen bleven zitten of haalde hun examens niet in 1 keer. (later via nova wel gehaald). Zelf heb ik de overstap van 5 havo naar 5 vwo gemaakt en moet zeggen dat het me bevalt. Het moet echt je eigen keus zijn en als je er zelf achter staat dan moet het goed komen. Gewoon goed je best doen, dan komt het wel goed! ;-)
Bericht door: Ichtius op 25 augustus 2012, 22:23:37
Ik deed zelf havo (na havo overgestapt op vwo) en in mijn klas zaten heel veel mensen die waren doorgestroomd uit VMBO-t. Veel van hen bleven zitten of haalde hun examens niet in 1 keer. (later via nova wel gehaald). Zelf heb ik de overstap van 5 havo naar 5 vwo gemaakt en moet zeggen dat het me bevalt. Het moet echt je eigen keus zijn en als je er zelf achter staat dan moet het goed komen. Gewoon goed je best doen, dan komt het wel goed! ;-)

Nova?
Bericht door: Mariska op 25 augustus 2012, 22:44:09

Nova?
Het nova is een school waar je deelcertificaten kunt halen in de omgeving van Noord-Holland. ;-) Die mensen waren bijvoorbeeld gezakt op Duits, geschiedenis en wiskunde.. Op het Nova hoef je dan alleen voor die vakken examens te doen en dan heb je alsnog je diploma.
Bericht door: Ichtius op 25 augustus 2012, 22:50:01
Het nova is een school waar je deelcertificaten kunt halen in de omgeving van Noord-Holland. ;-) Die mensen waren bijvoorbeeld gezakt op Duits, geschiedenis en wiskunde.. Op het Nova hoef je dan alleen voor die vakken examens te doen en dan heb je alsnog je diploma.

Een soort vavo dus? Wel goed dat die scholen er zijn.
Bericht door: Mariska op 25 augustus 2012, 22:53:26
Een soort vavo dus? Wel goed dat die scholen er zijn.
Ja klopt! Zeker en opzicht lijkt me zo'n jaartje ook wel chill hoor! Paar uurtjes per week les en de rest van de week kan je gewoon gaan werken. Soort tussenjaar met een beetje huiswerk!
Bericht door: Ichtius op 25 augustus 2012, 22:57:10
Ja klopt! Zeker en opzicht lijkt me zo'n jaartje ook wel chill hoor! Paar uurtjes per week les en de rest van de week kan je gewoon gaan werken. Soort tussenjaar met een beetje huiswerk!

Ja, kan je goed nadenken en het voor mensen die misschien anders niet aan een diploma kunnen komen dus dit vind ik wel goed. Hoeveel uur heb je meestal per vak en is het op dezelfde dag of verspreid?
Bericht door: Koala op 26 augustus 2012, 12:28:52
Ik ging na mijn vmbo T, naar havo en zit nu alweer in havo 5.
Dus dit jaar weer examen doen.

Wow, wat ging die tijd snel.

Ik vind het persoonlijk niet echt heel moeilijk, maar als je op vmbo al niet zo goede resultaten had, dan is havo misschien niet helemaal voor jou.
Je moet hier echt harder leren, terwijl ik op vmbo met gemak goede cijfers haalde.

Het is zeker te doen, maar je moet er wel echt voor gaan.

Bericht door: heyyou op 26 augustus 2012, 13:10:38
Ik ga dinsdag beginnen in havo 4, kom van vmbo tl 4. Dus het is wel spannend. :)
Bericht door: Julia op 26 augustus 2012, 16:25:55
Ik heb al het hele topic doorgelezen wegens extra motivatie.
Maar ik heb echt een verrotte studieloopbaan.

Eerst 2 jaar VMBO-T/Havo. Toen kreeg ik de keuze of ik Havo wilde doen of VMBO en toen koos ik met mijn domme hoofd voor VMBO omdat ik het makkelijker zou vinden, toen had ik nog geen flauw benul van MBO en HBO en de toelatingseisen, maar ach, gebeurd.

VMBO heb ik met twee vingers in mijn neus gehaald, allemaal positieve reacties van docenten en ik mocht dus Havo gaan doen op dezelfde school. Drama. Het begon redelijk goed; tempo was bij te houden etc, maar toen ik mijn eerste pww kreeg was er iemand overleden die redelijk dichtbij stond, dus dacht ik niet aan leren. Sindsdien gingen mijn cijfers alleen maar achteruit en ik was er al snel genoeg achter dat ik MBO wilde doen en daarna nog HBO. Zo gezegd, zo gedaan.

Dus ik ben naar een ROC gegaan en heb echt het meest verschrikkelijke jaar van mijn leven gehad. Dit had zelfs invloed op mijn gezondheid. Ik kreeg dagelijks migraine en heb mezelf helemaal vol gevreten, +6kg. (Inmiddels er weer af, hehe) Het was gewoon alles wat ik me NIET had voorgesteld: belachelijk simpel, amper les, nooit huiswerk en docenten kwamen niet opdagen en waren zelfs niet bevoegd om voor de klas te staan.
In maart mee gestopt en besloten aankomend jaar toch weer havo te gaan doen op een VAVO hier in de buurt.
Ik ben extreem gemotiveerd door wat ik heb geleerd van afgelopen jaren en omdat ik zó graag HBO wil gaan doen. Ik ga echt vanaf het begin af aan knallen en het moet me gewoon lukken!

Succes meiden die dit ook gaan doen en sorry voor het lange verhaal, moest het gewoon even kwijt.
Bericht door: Ambiciones op 28 augustus 2012, 10:00:08
Zoals de meesten al zeggen: onderschat het vooral niet!

Ik heb zelf eerst vmbo-tl gedaan, ben daarna doorgegaan naar het MBO maar omdat ik het te makkelijk vond ben ik na 2 jaar gestopt.

Ik besloot om havo-schakel te gaan doen op een VAVO-lyceum (dit is in weze hetzelfde als havo 4). Ik heb dit jaar zo veel mensen af zien vallen! Dat er nu nog maar 5 van de 13 mensen doorgaan naar de examenklas zegt al genoeg.

Ikzelf had geen superdenderende cijfers op het vmbo omdat ik te lui was om te leren. Maar doordat ik mezelf in de loop van jaren heb leren kennen, leer ik nu wel. Met zo'n 5 uur leren per week kom ik er goed doorheen.

Ik kan je alleen maar aanraden om toch proberen de havo door te zetten bij je school en MBO achter je te laten. Het enige wat ik geleerd heb op het MBO is mezelf kennen maar dat kan net zo goed op de havo. Het nadeel is wel dat je veel praktijk kennis misloopt.
Bericht door: Ambiciones op 28 augustus 2012, 10:09:26
Ik heb al het hele topic doorgelezen wegens extra motivatie.
Maar ik heb echt een verrotte studieloopbaan.

Eerst 2 jaar VMBO-T/Havo. Toen kreeg ik de keuze of ik Havo wilde doen of VMBO en toen koos ik met mijn domme hoofd voor VMBO omdat ik het makkelijker zou vinden, toen had ik nog geen flauw benul van MBO en HBO en de toelatingseisen, maar ach, gebeurd.

VMBO heb ik met twee vingers in mijn neus gehaald, allemaal positieve reacties van docenten en ik mocht dus Havo gaan doen op dezelfde school. Drama. Het begon redelijk goed; tempo was bij te houden etc, maar toen ik mijn eerste pww kreeg was er iemand overleden die redelijk dichtbij stond, dus dacht ik niet aan leren. Sindsdien gingen mijn cijfers alleen maar achteruit en ik was er al snel genoeg achter dat ik MBO wilde doen en daarna nog HBO. Zo gezegd, zo gedaan.

Dus ik ben naar een ROC gegaan en heb echt het meest verschrikkelijke jaar van mijn leven gehad. Dit had zelfs invloed op mijn gezondheid. Ik kreeg dagelijks migraine en heb mezelf helemaal vol gevreten, +6kg. (Inmiddels er weer af, hehe) Het was gewoon alles wat ik me NIET had voorgesteld: belachelijk simpel, amper les, nooit huiswerk en docenten kwamen niet opdagen en waren zelfs niet bevoegd om voor de klas te staan.
In maart mee gestopt en besloten aankomend jaar toch weer havo te gaan doen op een VAVO hier in de buurt.
Ik ben extreem gemotiveerd door wat ik heb geleerd van afgelopen jaren en omdat ik zó graag HBO wil gaan doen. Ik ga echt vanaf het begin af aan knallen en het moet me gewoon lukken!

Succes meiden die dit ook gaan doen en sorry voor het lange verhaal, moest het gewoon even kwijt.

Hé wat toevallig, jij hebt het MBO eigenlijk hetzelfde ervaren als ik. En je bent ook dezelfde kant op gegaan zie ik. Ik heb ook super veel zin in het HBO en zie het al helemaal zitten, ik ga er voor net als jij! Succes er mee :)
Bericht door: Lieke op 17 september 2012, 16:40:13
Ik heb het zelf ook gedaan en ik zit nu in 5 havo. Zelf merkte ik vanaf het begin al dat vmbo veel te makkelijk voor me was en heb ik havo een beetje onderschat, maar geloof me, je moet echt véél meer doen dan op het vmbo. Er wordt meer zelfstandigheid van je verwacht, vooral nu ik in de 5de zit. Andere mensen uit je klas die hebben al 3 jaar de stof behandeld op havo niveau en in de 4de kom jij er eigenlijk met een andere basis bij, maar als je het echt wilt dan lukt het je.
En één van mn beste vriendinnen wilde ook heel graag naar havo en werd niet toegelaten en ze zit nu op een grafische opleiding en ze zit helemaal op haar plek. Ze wil nu nietmeer met me ruilen haha:)
Bericht door: Infinity♥ op 17 september 2012, 16:52:10
Ik ga het ook doen. Moet nu dit jaar 2 uur extra havo les volgen.
Bericht door: BlairWaldorf op 17 september 2012, 21:30:29
Ik heb vorig jaar VMBO/TL examen gedaan en ben geslaagd met zevens/achten,
En ik ben over gestapt naar 4Havo, ik vind het geen grote overstap het valt allemaal wel mee. Mijn lerares zei dat het moeilijk was enzo maar er klopt helemaal niks van. Zolang je goed je best doet en goed oplet in de les haal je Havo wel!!!  :wink2: