Girlscene Forum

Girlscene => School => Topic gestart door: Floriene op 18 september 2012, 19:59:55

Titel: Ik heb advies nodig, school is mij allemaal teveel...
Bericht door: Floriene op 18 september 2012, 19:59:55
Hoiii Ik zit in havo 4
Dit is nu de 4e week dat ik naar school ga, maar in mijn hoofd is het zo'n rommeltje, ik moet heeel heel veel leren voor frans voor vrijdag: 9 onregelmatige werkwoorden in 9 verschillende tijden, 40 zinnen, 80 woorden. Ik heb gwn echt het gevoel dat ik het niet meer kan. Ik heb het gevoel dat ik op instorten sta... Het is mij allemaal zo veel over 3 weken heb ik een toetsweek en ik ben bang dat ik die compleet ga verpesten, daarbij kan ik mij echt niet aan planningen houden, stel ik leerwerk steeds uit en doe niet mijn best op mijn maakwerk. Ik ben gewoon op, maar tis pas de vierde week, dat kan toch niet!? Heeft iemand tips voor mij, zodat het rustig wordt in mn hoofd? En nog iets: ik zie elke keer heel erg tegen gym op omdat ik altijd verschrikkelijk gepest ben met gym, maar tot nu toe hebben mn nieuwe klasgenoten me met rust gelaten, maar ik zie er zo tegen op, ik weet gwn dat ik heel erg slecht ben en dat dat andere mensen irriteert enzo maar ik kan er niks aan doen. Het is zo vervelend als je iets zo hard probeert en het lukt niet: dat geldt zowel voor school als voor gym. Kan iemand mij helpen, alsjeblieft?

xx
Titel: Re: Ik heb advies nodig, school is mij allemaal teveel...
Bericht door: glasgowkiss op 18 september 2012, 20:02:07
Ik zou beginnen met je computer nu uitzetten en alvast frans leren. En die toetsweek.. Je hebt nog drie weken, dat komt wel goed. Dat je het weet is al een stap. Dat rommeltje kan je zo voorkomen door simpelweg je er even toe te zetten. Geeft een goed gevoel als alles af is.

En met gym, ja daar ben ik ook keislecht in. Maar boeiend. Ik ben weer goed in andere dingen.
Bericht door: Felidae op 18 september 2012, 20:08:30
Per dag een planning maken wat je gaat doen en je er gewoon aan houden. Des noods onvoldoendes bewaren om je te motiveren dat je dat echt niet weer meemaken. 
Bericht door: JaapKeesJan op 18 september 2012, 20:08:50
Kun je niet iemand vragen om samen met jou een planning te maken en die je ook helpt je eraan te houden? Bijvoorbeeld 1 van je ouders?

Ga bijvoorbeeld nu alvast 2 van die werkwoorden leren, 10 zinnen en 20 woordjes. Doe dat dan morgen weer, etc. Dat werkt beter dan alles in één keer, en zo is het eigenlijk met alle vakken (:
Bericht door: Sunburst op 18 september 2012, 20:29:28
dat heb ik ook een tijd gehad, en doordat ik zoveel te doen had en ik wist niet waar te beginnen deed ik gewoon helemaal niks... totdat mn ma het doorkreeg, toen heb ik de ogen uit mn kop gejankt omdat ik onder zoveel stress stond en toen heeft ze samen met mij een planning gemaakt. zo kon ik het stukje bij beetje weer bijbenen. niet dat ik dat jaar nog overging, maar dat kwam doordat ik de rest van het jaar ook al verziekt had. :'). dus mijn tip: maak een planning! desnoods met behulp van je ouders.
Bericht door: sentiment op 18 september 2012, 21:02:56
Ik zou een goede, duidelijke planning maken en misschien met je mentor/coördinator overleggen en je kunt je ouders natuurlijk om hulp vragen! Schrijf duidelijk op wat je moet doen, hoeveel tijd je daarvoor nodig denkt te hebben en wanneer je het dan gaat doen, doe het in kleine stukjes in plaats van 3 uur achter elkaar keihard stampen. Hou alles zoveel mogelijk bij als het als leerwerk wordt opgegeven zodat je niet achter gaat lopen en voor een SO of repetitie een stuk minder werk hebt!
Bericht door: Lisa op 18 september 2012, 23:13:20
Ik zou zowiezo al eens beginnen om wat positiever te denken. Het is een nieuw schooljaar, frisse start. Je laat meteen je hoofd hangen, misschien kun je beter denken van ik kan het. Zo zie je alleen maar meer op tegen school en gym. Met positief denken kom je al een stuk verder, over Frans is het gewoon een kwestie van op tijd beginnen en herhalen.

Het lukt je wel meid :)
Bericht door: joyce op 18 september 2012, 23:18:27
Het is voornamelijk een kwestie van een goede planning maken en je hier ook aan houden. Een beetje zelfdiscipline moet je nou eenmaal hebben. Zet er misschien een 'beloning' tegenover. Als je je bijvoorbeeld een week aan de planning hebt gehouden mag je een middagje iets leuks gaan doen (ik noem maar iets)
Begin alvast met GS af te sluiten en te gaan leren voor je toets.

Succes!

Bericht door: Irlijn op 19 september 2012, 18:52:37
Je kunt twee dingen doen: je de komende drie weken ontzettend ellendig voelen omdat je het allemaal te moeilijk vindt en niet kan bijhouden, ondertussen stressen omdat je alles voor je uitschuift om het maar niet onder ogen te hoeven komen en als een bezetene gaan leren over drie weken in de hoop dat het nog optijd is. Óf je geeft jezelf nu een schop onder je kont en gaat als een sodemieter aan het werk :)

En geloof me, je bent echt niet de enige die dit heeft. Maar het heeft nu eenmaal geen zin om je er nu makkelijk vanaf te brengen, je zult er zelf voor moeten werken. Ga na school in de mediatheek zitten of in de bieb en maak daar je huiswerk. Daar heb je niet de computer of tv die je kan afleiden. Wanneer je geconcentreerd bezig bent met je huiswerk zul je zien dat het veel sneller af is. En dan kun je over een paar weken, als je weer helemaal bij bent, 's avonds gewoon zonder een knagend gevoel internet openen of iets anders leuks doen. Want die ontspanning hoort er natuurlijk ook bij.
Bericht door: Floriene op 19 september 2012, 19:16:33
bedankt voor jullie reacties!
Ik heb vandaag bijna de hele dag frans geleerd en ik denk dat t me miss gaat lukken anders mag ik het dinsdag overnieuw doen, ik ga van t weekend een planning maken, en dat van hw mken in de mediatheek is een goed idee, alleen ik zit elke dag tot het achtste, dus dat gaat  hem niet worden
bedankt!
x