Girlscene Forum

Girlscene => Beauty, Health & Hair => Topic gestart door: Yeti op 05 januari 2020, 11:29:22

Titel: Paniekaanvallen
Bericht door: Yeti op 05 januari 2020, 11:29:22
Heyhey,

Ik heb een angststoornis met paniekaanvallen en hiervoor loop ik ook bij een psycholoog. Wanneer ik een heftige paniekaanval heb, heb ik altijd een sterk gevoel van depersonalisatie/derealisatie (dat is het gevoel dat de wereld en jezelf niet echt zijn, het lijkt alsof het een soort film is en alles lijkt plat en mijn handen enzo voelen gek en lijken niet bij mij te horen). Ook heb ik het gevoel alsof de wereld op een of andere manier "kantelt" en krijg ik het heel warm en ga ik zweten.
Ik heb ontdekt dat door eten de spanning afneemt, en ik dan weer redelijk snel uit de paniekaanval kom, of er ├╝berhaupt niet in kom. Dit eten is echter een beejte doorgeslagen en ik ben veel aangekomen. Daarom wil ik er op een gezondere manier mee om gaan, maar dat vind ik heel erg moeilijk. De tips van mijn psycholoog, afleiding zoeken en gerustellende gedachtes oproepen, lijken niet heel erg te helpen.

Daarom vroeg ik me af of hier meer meiden zijn met paniekaanvallen, en of jullie tips hebben hiermee om te gaan. Ook ben ik benieuwd hoe jullie een paniekaanval ervaren!

Liefs,
Titel: Re: Paniekaanvallen
Bericht door: BlondAmsterdam op 05 januari 2020, 12:29:54
Hey, wat vervelend dat je hier last van hebt en goed van je dat je hiervoor naar een psycholoog gaat. Heb je al een bij je psycholoog aangegeven dat haar tips niet werken? Mogelijk heeft zij nog andere suggesties of zijn er oefeningen die je thuis of met je psycholoog kunt doen. Er zijn bijvoorbeeld allerlei ademhalingsoefeningen, welke kunnen helpen om meer controle te kunnen krijgen over je ademhaling of om van een 'gespannen' ademhaling naar een meer 'ontspannen/rustige' ademhaling te gaan. Daarnaast is het mogelijk zinvol om een lijstje te maken van dingen waar je merkt dat je paniekklachten van krijgt, zodat je deze met je psycholoog kunt bespreken en wellicht kunt aanpakken. Veel succes en don't give up :)!
Titel: Re: Paniekaanvallen
Bericht door: Yeti op 05 januari 2020, 13:38:32
Dankje voor je reactie!
Ik heb dat niet echt aangegeven bij de psycholoog, ik heb dan soms de neiging om meer het "gewenste" antwoord te geven, dan aan te geven dat het niet werkt. Dat is natuurlijk vrij onzinnig en onhandig bij de psycholoog, dus ik ga het bij mijn volgende afspraak weer proberen aan te geven. Ademhalingsoefeningen zijn ook wel een goeie, daar heb ik me nog niet echt in verdiept, dus dat zal ik ook gaan proberen.
Titel: Re: Paniekaanvallen
Bericht door: Jet op 16 februari 2020, 21:37:52
Heeee!

Ik heb zelf ook een tijd last gehad van paniekaanvallen en daarvoor ook bij een psycholoog gelopen. Wat bij mij heel erg heeft geholpen is dat ik heb geleerd mijn gevoel tijdens een paniekaanval van een afstandje te bekijken en te bekritiseren.

Wat ik altijd deed is mijn paniekgedachten en de situatie waarin ik me in bevond op een rijtje zetten. Dus als mijn angstgedachten zeiden dat ik zo snel mogelijk weg moest ergens omdat ik het gevoel had dat ik het allemaal niet meer kon handelen en ik in paniek begon te raken, bedacht ik me gewoon: "Oh maar hey ik loop op dit moment door de stad (bijvoorbeeld), het is hier rustig en veilig, ik ben met een goede vriendin en we zijn lekker aan het shoppen. Niets aan de hand dus eigenlijk". De gedachte dat mijn gevoel op dat moment niet overeen kwam met de werkelijkheid, vond ik heel rustgevend.  Daardoor kon ik mijn paniekgedachten accepteren en mochten ze er ook zijn, in plaats van dat ik ze altijd weg drukte en met al mijn kracht probeerde tegen te gaan. "Want ze zijn toch niet echt", dacht ik dan. Als je in paniek bent maar de situatie zwart op wit gewoon veilig is en je dat ziet, merk je op dat je gevoel je eigenlijk gewoon voor de gek houdt. Zodra ik me dat realiseerde, kon ik het doordenken en meer in paniek raken gemakkelijk stoppen. Uiteindelijk werden mijn paniekaanvallen daardoor steeds minder en heb ik er nu echt nauwelijks last van. Als iemand tegen mij zei: "Kijk nou hoe je in paniek bent en in wat voor veilige en fijne situatie je je bevindt" vond ik dat heel rude en niet fijn om te horen, maar wanneer ik het mezelf afvroeg zonder druk vanaf buiten hielp dat juist heel goed.

Dus probeer te relativeren! Dat hielp mij heel erg. Probeer het een paar keer uit, en mocht het uiteindelijk echt totaal niet helpen onthoud dan: iedereen is anders en reageert anders. Dat iets voor mij de oplossing was, betekent niet dat dat voor jou ook zo moet zijn. En geef de moed dan niet op, ik weet zeker dat je je eigen manier gaat vinden! Succes (:
Titel: Re: Paniekaanvallen
Bericht door: MissAmericana op 25 februari 2020, 17:34:50
Wat voor mij vaak helpt

- focussen op ademhaling
- een liedje of tekst citeren
- een routine stap voor stap opnoemen

Eigenlijk alles waarbij ik me heel erg mentaal ergens anders op moet focussen.