Auteur Topic: Alles wat je moet weten over het forum, ook voor vragen (LEES BEGINPOST!)  (gelezen 182262 keer)

Sapphire

• [nog steeds koos en kansloos]
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 17 augustus 2012, 00:00:31 »
Stel hier ook al je vragen, maar kijk wel eerst of je het antwoord niet in de beginpost kan vinden.
Tip: als je een specifieke vraag hebt, gebruik dan ctrl+f en typ in wat je zoekt.

1. Boards en topics
Een board of subforum is bijvoorbeeld ‘Over Girlscene’ of ‘Media, film en muziek’. Dit waar je nu zit, is een topic, een ‘onderwerpje’ waarop je kan reageren.

Een sticky is een topic dat is ‘vastgepind’ door een moderator, en dat altijd bovenaan de lijst van een board staat. Degene die een topic opent is de topicstarter, ‘TS’. Het eerste bericht van een topic is de beginpost.

1.1 Een topic openen
Ga naar de startpagina en klik op het board waarin je je topic wil plaatsen. Klik op ‘Nieuw topic’ rechtsboven of rechtsonder in het scherm. Let erop dat je het topic in de juiste categorie plaatst! Verder is het van belang dat de topictitel duidelijk is en niet volledig in hoofdletters.

1.2 Topics sluiten/verwijderen/verplaatsen
In een gesloten topic kan niet meer worden gereageerd, maar het kan nog wel gelezen worden. Een verwijderd topic is helemaal weg, een verplaatst topic is van het ene board naar het andere board verplaatst (omdat hij in het verkeerde board geplaatst was).
Topics verwijderen kunnen alleen moderators. Je zou je topic kunnen melden (klik hiervoor op ‘meld dit bericht aan de moderator’ en typ je commentaar), een moderator kunnen noten of gastboeken (zie 3.3) of (als je je topic verwijderd wil hebben) een link kunnen posten in dit topic (let wel, dat topic is alleen bedoeld om je eigen topic te laten verwijderen).
Voor berichten geldt dat je ze zelf ook kan veranderen in bijvoorbeeld een -, in plaats van hem te laten verwijderen.

1.3 Bladwijzers enz.

Door een topic aan je bladwijzers toe te voegen, kun je ze ‘volgen’. Ze komen op een speciale pagina die je kan vinden door met je muis over profiel te gaan en dan op 'mijn bladwijzers' te klikken.
Je kan een poll aan je eigen topic toevoegen. Een poll is een korte vraag waarom members kunnen reageren door een antwoord aan te vinken. Zo kun je snel zien hoe andere GS'ers denken over een bepaald onderwerp. Je maakt een poll door op voeg poll toe te klikken. Een poll kun je niet zelf meer verwijderen of wijzigen, dit kunnen alleen moderators.

De overige rode functies spreken voor zich, maar zelf gebruik ik ze amper (let erop dat je door op ‘notificatie’  te klikken vanaf dat moment een mail ontvangt van iedere nieuwe reactie in dat topic).

Via pagina’s kun je makkelijk op en neer in een topic.

1.4 Je eigen topics/berichten bekijken
Ga met je muis over profiel en klik op 'mijn berichten'. Zo zie je een overzicht van al je reacties. Wil je de topics zien die jij hebt aangemaakt,

klik dan op 'topics' in de berichten-pagina.

1.5 De zoekfunctie
… werkt niet zo goed nee. Hij zou moeten werken vanuit een forum, board of topic. Het is echter efficiënter om te googelen op ‘forum Girlscene’ + dat wat je zoekt.
Zoeken in een topic kun je het beste doen door op de allemaal-knop te drukken en dan Ctrl+F te gebruiken (deze optie is er alleen bij topics met minder dan 50 pagina’s).

2. Reageren

Reageren kan in het bovenstaande vakje, dat in open topics overal onderaan de pagina staat. Als je iemand wil citeren, kun je dit doen door op ‘citeer’ te klikken bij het bericht.

2.1 De basics
De knopjes van links naar rechts, boven naar beneden, met hun functie:

De html-codes zijn praktisch om te weten, aangezien je signature ook zo werkt.

Daarnaast worden die codes 'mee'gekopieerd als je een tekst kopieert waardoor er dus bij bijvoorbeeld invullijstjes dit komt te staan in je bericht:
 [font=Helvetica Neue][font=Helvetica Neue][/font][/size][font=Helvetica Neue]() Een sigaret gerookt.[/font][/size][font=Helvetica Neue][/font][font=Helvetica Neue][/color][/font][font=Helvetica Neue][font=Helvetica Neue]() Op dit moment iemand heel erg missen. [/font][font=Helvetica Neue][font=Helvetica Neue]

Dit is gemakkelijk te voorkomen door eerst de hele zooi te selecteren (ctrl+A) en dan op de A naast de dubbele pijl en de muisknop te klikken.

2.2 Foto’s invoegen
2.2.1 Van internet
Hiervoor heb je de afbeeldings-URL nodig (klik met rechtermuisknop op afbeelding, klik afhankelijk van je browser op eigenschappen en dan op ‘kopieer linkadres’ of druk direct op ‘afbeeldings-URL kopiëren’). Klik nu op het schilderijtje boven het reactievak en plak de URL in de balk, of plak de link tussen de html-code voor afbeeldingen (IMG)link(/IMG) met [ en ] eromheen.

Dit is de enige manier waarop je gifs ('bewegende plaatjes') kan posten.

2.2.2. Vanaf je computer
Dit kun je doen via sites als tinypic. Kies een bestand, verander bij ‘resize’ eventueel de grootte en klik op upload now. Vul de code in die je te zien krijgt en wacht even terwijl de foto wordt geüpload. Kopieer nu de tweede link (voor fora en boards, tussen de IMG) en plak deze in je reactie.

2.3 Linken
Een link klikbaar maken werkt zoals uitgelegd bij 2.1 Als je wil dat er in plaats van de letterlijke link een tekst komt te staan, dan moet je het volgende typen:

Zo komt hij er dan uit te zien: Shiny site

2.4 ♚☂❤ Tekentjes, symbolen, hartjes ... ♬★▲
zijn gewoon via Google te vinden. Dit is een handige site voor al je hipster-symbooltjes.

3. Je profiel

Profiel overzicht: de ‘startpagina’ waardoor je een activiteitenfilter rechts naast de avatar ziet. Dit maakt het stalken van leden extra makkelijk.
Gastenboek: hier kunnen andere members een berichtje achterlaten. Voor meer over berichtjes, zie 3.3
Korte beschrijving van jezelf: hier kun je jezelf in max. 140 tekens omschrijven. Je kunt hem wijzigen door op ‘over mij’ te klikken en dan rechts onderaan op ‘bewerken’.
Over mij: hier kun je wat meer over jezelf vertellen. Denk aan je achternaam, woonplaats, telefoonnummer, BSN, pin, rekeningnummer, bloedgroep en de naam van je goudvis (grapje, niet echt al die zooi op het internet gooien. Denk aan je privacy)
Avatar: dit is je profieplaatje, je kunt hem wijzigen via de accountinstellingen.
Accountinstellingen: hier kun je naam, persoonlijke gegevens, avatar, privacy, signature, et cetera wijzigen.
Bliksemschicht: licht op als iemand je een gastenboekbericht stuurt of je vriendje wil worden.
Wolkje: licht op als iemand je een privébericht gestuurd heeft.

3.1 Signature (onderschrift/handtekening)
Je kunt je signature wijzigen door naar je profiel te gaan, klik op accountinstellingen, dan op forum en typ daaronder je ‘handtekening’. Codes en dergelijke werken precies hetzelfde als op het forum, dus een link in je signature krijg je op de bovenstaande manier. Als je bijv. je onderschrift helemaal dikgedrukt wil hebben, moet je de tekst dus tussen de html-code voor dikgedrukt zetten.
Let op: je krijgt alleen een link in je signature als je het op die manier doet. Het werkt niet als je het zo doet:

Doe het dus zo:

(zodat er Shiny site in je signature komt te staan)

3.2 Profielfoto (avatar)
Je profielfoto kun je uploaden door naar je profiel te gaan, klik op accountinstellingen, dan op profielfoto. Let erop dat hij aan de eisen qua grootte voldoet.

3.3 Gastenboekberichten (openbaar) en notes (privéberichten)
3.3.1 Noten
Dit is een privébericht. Alleen de verzender en ontvanger kunnen hem lezen.
Je verzendt een note door naar het profiel van iemand te gaan en het berichtvak onder de avatar te gebruiken:

Of door naar haar gastenboek te gaan en daar iets te typen:

Let erop dat je het ‘verstuur als privé note’-vakje aanvinkt, anders komt je bericht in het gastenboek te staan.

3.3.2 Gastboek
Dit is een andere manier van berichtjes sturen. Je kan er eentje sturen door het ‘verstuur als privé-note’-vakje niet aan te vinken. Let op: deze berichtjes zijn openbaar, iedereen kan ze dus lezen.

3.4 Je profiel verwijderen
Dit kan alleen gedaan worden door beheerders. Neem dus contact op met Danique@girlscene.nl als je wil dat je profiel verwijderd wordt. 

4. De moderators
De moderators zorgen ervoor dat het forum netjes en overzichtelijk blijft en helpen members in nood.
Een moderator herken je op het forum doordat er ‘forum moderator’ of ‘global moderator’ onder hun naam staat.

Dit zijn momenteel de moderators:
xAftertheStorm
Estranged
kopjechino
Pizzagoras

Op dit moment zijn er geen nieuwe moderators meer nodig, maar mocht je toch het idee hebben dat er een modje bij kan: Stuur dan eerst even een note naar een van de mods om te kijken of het nodig is en stuur dan een mail naar Danique@girlscene.nl.

4.1 De mods helpen
kan door:
- een bericht te melden (klik op ‘meld dit bericht aan de moderator’ – er staat dat de mods je mailadres zien als je meldt, maar naar mijn weten heeft iedereen dat uitgeschakeld).
- je eigen topic, als het weg mag, hier te posten.
- ze een note te sturen (zie 3.3)

We zien je emailadres niet als je meldt, maar je forumnaam wel.

4.2 Beheer
Danique is de hoofdredactrice en beheert het forum. Zij is degene die contact heeft met de technische staff. Voor specifieke klachten en opmerkingen (bijv. wanneer je een bepaalde error krijgt) kun je haar het beste een mail sturen met een printscreen van het probleem en wat commentaar, dan kan zij het doorgeven aan de techniek. Haar mailadres is danique@girlscene.nl.

5. De regels
Om het forum gezellig te houden, worden regels gehandhaafd die je hier kunt lezen.
Verder gelden er soms specifieke regels in bepaalde boards, bijvoorbeeld met betrekking tot RPG’s of slowchats. Deze regels zijn altijd door een (ex-)moderator in een sticky-topic in dat board geplaatst.

5.1 Waarschuwingen en bans
Als je de regels overtreedt, riskeer je een waarschuwing of zelfs een ban. Gewone members krijgen vaak eerst een waarschuwing. Het kan zijn dat degene die je waarschuwt ervoor kiest je onder toezicht te stellen. Hierdoor komt er een klein groen tekentje onder je avatar bij berichten op het forum. Alleen jij en de moderators kunnen dit zien. Als je je gedraagt, gaat het vanzelf weer weg.
Bij meerdere overtredingen of extreem gedrag kunnen de moderators ervoor kiezen je (tijdelijk) te bannen of stil te leggen, waardoor je (tijdelijk) niet meer op het forum kan reageren.
>> Dit is hoe het over het algemeen in zijn werking treedt. Mocht een moderator of beheerder besluiten van dit 'stappenplan' af te wijken, dan kan je je niet op bovenstaande beroepen als 'verweer'.

Let op: je kan geen antwoord sturen op een waarschuwing. Die hebben geen ontvanger in het systeem! Heb je vragen, dan kan je deze aan een van de moderators stellen, maar dat doe je dus niet door rechtstreeks op de waarschuwing te reageren. Het beste kan je dit doen door een note te sturen (zie 3.3).

6. Overig
6.1 ‘Up’
Up = een reactie waardoor het topic weer omhoog gaat in het board en even bovenaan de lijst met actieve topics komt te staan.

6.2 Hartjes onder namen
De hoeveelheid hartjes die je onder je naam hebt, hangt af van de hoeveelheid berichten op het forum.
bij 100: 2 hartjes
bij 1.000: 3 hartjes
bij 5.000: 4 hartjes
bij 12.500: 5 hartjes
bij 25.000: 6 hartjes

Moderators hebben altijd vijf sterren, want we zijn vijf sterren waard B)

6.3 Vrienden
Je kunt mensen toevoegen als vriend yay. Dit kun je doen door naar hun profiel te gaan en op ‘word vrienden’ te klikken naast hun naam. Als de ander je accepteert, komt ze in je vriendenlijst. Let erop dat je iemand niet meer kan ontvrienden als je eenmaal geaccepteerd hebt.

6.4 Mobiel
Op mobiele apparaten kun je ook gebruik maken van de mobiele versie van GS. Zo werkt dat:
1. Klik op 'ga naar mobiele versie' (helemaal onderaan de pagina)

2. Doe een dansje want je bent nu mobiel, en GS is ineens smurf!

3. Reageer op topics of citeer mensjes door op dat rondje met vierkantjes erin te klikken

Als er nog dingen onduidelijk zijn of niet werken, vraag maar raak.
« Laatst bewerkt op: 04 april 2018, 15:51:09 door kopjechino »
'You're the exclamation mark in the happiest sentence I could ever possibly write.'

Pivoine

• COQ's eigendom
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 17 augustus 2012, 00:11:23 »
Die symbooltjes doen het hier niet, ik weet niet hoe dat komt.

En kan het dat de helft bolt is doordat je per ongeluk op die {B} hebt geklikt? Het makkelijkst is namelijk om wat je dikgedrukt wilt gewoon tussen [ b] en [/ b] te zetten, of een selectie te maken en dan op {B} te klikken (dus eerst typen en dan later selecteren), want anders gaat het forum zelf spelen met wat je dik en niet dik wilt. Tenzij je je hele bericht in bold wilt, bien sûr.

Sapphire

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 17 augustus 2012, 00:25:17 »
Die symbooltjes doen het hier niet, ik weet niet hoe dat komt.

En kan het dat de helft bolt is doordat je per ongeluk op die {B} hebt geklikt? Het makkelijkst is namelijk om wat je dikgedrukt wilt gewoon tussen [ b] en [/ b] te zetten, of een selectie te maken en dan op {B} te klikken (dus eerst typen en dan later selecteren), want anders gaat het forum zelf spelen met wat je dik en niet dik wilt. Tenzij je je hele bericht in bold wilt, bien sûr.

Ik heb de missende [ / b ]  gevonden! En dat symbooltjes ding heb ik weggehaald.
'You're the exclamation mark in the happiest sentence I could ever possibly write.'

Pivoine

• COQ's eigendom
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 17 augustus 2012, 00:27:50 »
Oh, en over de notes:

Je notes doen het gewoon nog, maar via Girlscene, niet via het forum. Als je een bepaald lid zoekt, kan dat via deze knoperdieknop:  http://www.girlscene.nl/community/overview

Rechts zie je dan 'zoek member' staan. Het is ietwat provisorisch, maar werkt verder prima. Zo doen profielen e.d. het dus ook nog gewoon:)

Ik quote mezelf uit een ander topic even x) maar volgens mij had nog niet iedereen ontdekt dat het zo werkt. Credits voor de ontdekking gaan overigens naar Glasgow!

Sapphire

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 17 augustus 2012, 00:34:21 »
Oh, en over de notes:

Ik quote mezelf uit een ander topic even x) maar volgens mij had nog niet iedereen ontdekt dat het zo werkt. Credits voor de ontdekking gaan overigens naar Glasgow!
Ik zal het er even bij zetten! Ik neem aan dat het met de nieuwe site ook op een andere manier kan.

Pivoine

• COQ's eigendom
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 17 augustus 2012, 00:42:03 »
Ik zal het er even bij zetten! Ik neem aan dat het met de nieuwe site ook op een andere manier kan.
Ja, lijkt me ook wel, maar voor nu is het wel handig denk ik :)

Defenestration

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 17 augustus 2012, 00:46:37 »
klopt het dat er nu alleen leden op het forum kunnen kijken?
Believe you can and you're halfway there. - Ik was Excogitation.

WILDFIRE

• toezichthouder
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 17 augustus 2012, 00:50:00 »
nee, gasten kunnen er op, en dat blijft ook zo kennelijk
Wat doe ik hier nog

Aypikachu

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 17 augustus 2012, 00:59:29 »
Ik heb dus een nieuw account moeten aanmaken omdat ik met mijn vorig account niet meer kon inloggen.
maar als ik dan mn profiel wil wijzigen kom ik bij de oude site, en daar kan ik me dus niet inloggen?
ik krijg dan deze melding:
Helaas, het inloggen is mislukt controleer je wachtwoord en/of je gebruikersnaam en probeer het nog eens.

Het kan zijn dat je voorheen werkende wachtwoord niet meer werkt. Door extra beveiligingsmaatregelen hebben wat aanpassingen moeten doorvoeren bij het inloggen. Vraag hier een nieuw wachtwoord aan als je vorige wachtwoord het niet meer doet.

Cavarnamagica

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 17 augustus 2012, 03:11:37 »
De nieuwe layout is wel wennen, maar vind ik in tegenstelling tot de oude wel minder.
Pluspunt van het nieuwe forum is wel dat alles veel sneller geladen wordt en dat ik op sommige topics geen foutmeldingen meer heb gehad.

xAftertheStorm

• Global Moderator
  • Valar Morghulis.
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 17 augustus 2012, 03:54:03 »
Ik zie dat my topics (dat je zo ziet of er reacties zijn in de topics waar jij gereageert hebt) niet meer bestaat.. maar als je op notificatie drukt maak je als het ware je eigen My topics?
Ik ga het nu gelijk proberen xd
♥  tumblr - goodreads - simblr | Life's a bitch and so are you.

xAftertheStorm

• Global Moderator
  • Valar Morghulis.
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 17 augustus 2012, 03:54:39 »
Of ga je dan mailtjes krijgen? ... Dan word ik gek hoor.
♥  tumblr - goodreads - simblr | Life's a bitch and so are you.

Vivere

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 17 augustus 2012, 07:40:01 »
Thanks voor het updaten Koos!
Vivere, leef. One life to live, nothing to loose.

Lieziejjj

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 17 augustus 2012, 07:46:54 »
Witte vind ik wel mooi als je echt op de berichtenpagina zit. Maar ervoor bij de lijst met onderwerpen is het behoorlijk lastig lezen allemaal. Verder had ik gehoopt dat de oude inactieve onderwerpen toch wel verwijderd zouden worden. Je hebt nu gewoon zoveel pagina's. Maakt het lastig met zoeken.

Felicita

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 17 augustus 2012, 08:52:47 »
Mooi gedaan Koos! Maar er zijn toch nog meer moderators? Ik zag laatst ook nog esmerose waar het onder haar naam stond!
blog | tumblr | photographytumblr flickr Explore. Dream. Discover.

Dreams

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 17 augustus 2012, 08:58:18 »
Ik heb dit account, al vrij lang. Als ik bij berichten van mezelf kijk, gaat het terug tot 2010 ergens, maar bij mijn profiel, staat dat ik pas geregistreerd ben op 12 augustus dit jaar..  Terwijl andere gewoon hun eigenlijke datum hebben..
Always dream big enough, to achieve it.

Kaboosh

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 17 augustus 2012, 08:59:58 »
Handig!

Sapphire

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 17 augustus 2012, 09:00:34 »
Mooi gedaan Koos! Maar er zijn toch nog meer moderators? Ik zag laatst ook nog esmerose waar het onder haar naam stond!

Ik heb haar erbij gezet! Ik zie nu dat alle oude links het niet meer doen, dat verander ik zo nog wel even.

@xAfterTheStorm Als je naar je profiel gaat, je muis houdt op 'profiel wijzigen' en dan op notificaties klikt, dan kan je allerlei instellen daarover.

Kaboosh

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 17 augustus 2012, 09:00:49 »
Ik heb dit account, al vrij lang. Als ik bij berichten van mezelf kijk, gaat het terug tot 2010 ergens, maar bij mijn profiel, staat dat ik pas geregistreerd ben op 12 augustus dit jaar..  Terwijl andere gewoon hun eigenlijke datum hebben..

Nee, dat is niet waar, je bent niet de enige die er last van heeft. Waarschijnlijk een foutje dat ergens gebeurd is.

Sapphire

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 17 augustus 2012, 09:02:05 »
Witte vind ik wel mooi als je echt op de berichtenpagina zit. Maar ervoor bij de lijst met onderwerpen is het behoorlijk lastig lezen allemaal. Verder had ik gehoopt dat de oude inactieve onderwerpen toch wel verwijderd zouden worden. Je hebt nu gewoon zoveel pagina's. Maakt het lastig met zoeken.
Dit doen ze niet, omdat Girlscene nu ook veel voordeel heeft van oude topics, zo komt er nog veel verkeer via zoekmachines hier naar toe. De boards zijn nu bijna opgeschoond tot 2008 en daar zullen we het voorlopig bij laten. Verkoop zullen we wel iets meer opschonen!

Dreams

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 17 augustus 2012, 09:08:37 »
Nee, dat is niet waar, je bent niet de enige die er last van heeft. Waarschijnlijk een foutje dat ergens gebeurd is.

Oh, gelukkig haha! (:

Dreams

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 17 augustus 2012, 09:08:59 »
Ik kan trouwens ook mijn username niet veranderen, is dit tijdelijk?

Sapphire

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 17 augustus 2012, 09:12:05 »
Ik heb dus een nieuw account moeten aanmaken omdat ik met mijn vorig account niet meer kon inloggen.
maar als ik dan mn profiel wil wijzigen kom ik bij de oude site, en daar kan ik me dus niet inloggen?
ik krijg dan deze melding:
Helaas, het inloggen is mislukt controleer je wachtwoord en/of je gebruikersnaam en probeer het nog eens.

Het kan zijn dat je voorheen werkende wachtwoord niet meer werkt. Door extra beveiligingsmaatregelen hebben wat aanpassingen moeten doorvoeren bij het inloggen. Vraag hier een nieuw wachtwoord aan als je vorige wachtwoord het niet meer doet.

Lees de laatste zin nog eens. 'Vraag hier een nieuw wachtwoord aan als je vorige wachtwoord het niet meer doet' Even een nieuw wachtwoord opvragen dus!
Als dat niet werkt, dan moet je even een mailtje sturen naar info@girlscene.nl

Sapphire

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 17 augustus 2012, 09:12:39 »
Ik kan trouwens ook mijn username niet veranderen, is dit tijdelijk?
Als de nieuwe Girlscene site is gelanceerd, dan gaat alles het weer doen!

Snijboon

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 17 augustus 2012, 09:14:38 »
Oke wauw, ik ben helemaal van slag dat het nieuwe forum er is.
Maar ik ga even rondkijken. Tot nu toe wil ik zeggen dat het in ieder geval netter uitziet :)