Auteur Topic: Aansprakelijkheid aanrijding als er sprake is van wegwerkzaamheden  (gelezen 217 keer)

rozemarijn

• *
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 05 september 2019, 14:19:48 »
Dit hoort natuurlijk niet onder "onzin", maar ik wist even niet onder welke categorie ik het moest plaatsen, vandaar dat ik het even zo doe.

Ik heb net een aanrijding gehad. Ik ben nog steeds in shock en ik tril nog steeds heel erg, maar ik wil dit toch even kwijt omdat ik graag ook advies wil. Ik ben de autobestuurder. Ik wilde bij de stoplichten naar rechts. Op die weg is het altijd zo dat als het groen brandt voor autobestuurders die naar rechts willen, brandt het ook altijd groen voor fietsers en voetgangers (gebruikers van het fietspad en het zebrapad). Ik neem deze route dagelijks en het gebeurt dus automatisch dat ik netjes stop en alle gebruikers van het fietspad en het zebrapad voorrang geef. Normaal komt er via het fietspad alleen verkeer van rechts. Tegen die weg in fietsen is namelijk niet toegestaan en om die reden komt er normaal gesproken ook geen verkeer van links. Opeens duikte er een dame op de scooter voor mij en die viel samen met de scooter om. Zij geeft ook aan dat ze heel goed weet dat ze niet tegen het verkeer in mocht rijden en dat ze dus eigenlijk fout zou zitten, maar ze zegt dat het andere fietspad is afgesloten en dat ze dus werd omgeleid. Ze moest dus de borden volgen en volgens de borden moest ze wel dit fietspad nemen. Ik weet dat fietsers, voetgangers etc. zwak zijn en dus meestal ook wel gelijk krijgen, maar zij geeft dus zelf ook aan dat het haar fout is. Ik vind eigenlijk dat we allebei even (on)schuldig zijn, want ik had natuurlijk beter kunnen kijken, hoewel ze ook echt ineens voor me kwam (ik weet even niet met welke snelheid), maar zij werd dus omgeleid. Gelukkig gaat het met ons beiden goed, alhoewel we beiden nog wel in shock zijn, maar qua gezondheid gaat het dus goed. We hebben wel beide schade aan onze voertuigen, maar we komen dus niet helemaal uit wie er aansprakelijk is, gezien er sprake was van wegwerkzaamheden.

Het is een beetje een lang verhaal, maar ik hoop dat er mensen zijn die hier verstand van hebben en ons kunnen helpen hierbij. Ook weten wij niet helemaal wie we het beste kunnen bellen hiervoor. De politie, de verzekering, het juridisch loket..?

Alvast bedankt!

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 05 september 2019, 20:20:29 »
Oef allereerst sterkte! Een aanrijding is super vervelend. Gelukkig dat jullie allebei okay zijn. Ik denk dat je het beste je verzekeraar kan bellen? En het schadeformulier invullen, maar het is vanwege die omleiding wel een bijzondere situatie. De politie hoef je alleen te bellen als je op het moment van de aanrijding er echt niet uitkomt of als de ander geen gegevens wil geven ofzo.
Like, I feel like every year has a new energy, and I feel like this year is really about, like, the year of just realizing stuff. And everyone around me, we're all just, like, realizing things

rozemarijn

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 05 september 2019, 20:33:27 »
Dank voor je reactie! De schade hebben we beide nog niet gemeld. We waren allebei heel erg geschrokken en daarom zijn we beide naar huis gegaan en alleen nog telefoonnummers uitgewisseld. Ik zou voor nu in ieder geval heel graag willen weten of dit inderdaad een bijzondere situatie is en of er dan inderdaad bijzondere regels gelden. Wij konden er natuurlijk allebei niets aan doen dat de weg was afgesloten, maar er waren aan de overkant wel gewoon fietsers die op een bepaalde manier toch op de weg waar het toegestaan is konden fietsen. Ik dacht er eigenlijk aan om morgenochtend meteen naar de politie te gaan en te vragen of dit een bijzondere situatie is, maar misschien is het inderdaad handiger om eerst even de verzekeraar te bellen en hen om advies te vragen.

Evieefjuh

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 05 september 2019, 22:58:32 »
Heb je al gekeken naar wat je in je schadeformulier moet invullen? Wellicht eerst dat bekijken en dan je vragen voor de verzekeraar verzamelen en stellen. Ik betwijfel of de politie er iets over zal zeggen maar vragen staat vrij natuurlijk.

Lientje

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 06 september 2019, 23:48:24 »
Wie er aansprakelijk is wordt toch door de verzekeraars uitgezocht nadat het ingevulde schadeformulier is verstuurd? Op dat formulier is ook ruimte voor toelichting, daar kan je dan aangeven dat er wegwerkzaamheden waren.