Auteur Topic: [stelling] Zwarte Piet is racisme  (gelezen 221484 keer)

Nathalie

• Gast
« Reactie #375 Gepost op: 08 oktober 2013, 08:49:02 »
Ik heb geen enkele comment gelezen. Het enige wat ik hierover te zeggen heb is dat het typisch is dat er een drama over gemaakt wordt. Misschien is het inderdaad tijd dat de traditie van Sinterklaas iets veranderd, maar wat een drama om niets. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat kleine kinderen door Sinterklaas denken dat het oké is om een negroïde persoon te zien als slaaf. Ik geloof zelfs dat het complete omgekeerde het geval is. People need to get over themselfs.

Hier ben ik het mee eens, ik heb dat ook nooit gedacht. Ik weet nog dat vroeger heel veel kinderen bang waren van sinterklaas, en de zwarte pietjes altijd heel leuk vonden. Als nederland dit ook weer zou afschaffen, is er geen nederland meer over.

Alles is tegenwoordig racistisch joh, mijn god, doe is normaal!

edit: en ook omdat zo vaak "racistische" dingen in het nieuws komen, ga ik daardoor zwarte mensen anders aankijken. Het werkt in mijn opinie helemaal omgekeerd. Helemaal omdat er elke week, elke dag wel is iets is, heb ik 0 procent sympathie meer.
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2013, 08:54:47 door Nathalie »

Mphor

• Bekijk profiel
« Reactie #376 Gepost op: 08 oktober 2013, 09:02:52 »
Ik heb geen enkele comment gelezen. Het enige wat ik hierover te zeggen heb is dat het typisch is dat er een drama over gemaakt wordt. Misschien is het inderdaad tijd dat de traditie van Sinterklaas iets veranderd, maar wat een drama om niets. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat kleine kinderen door Sinterklaas denken dat het oké is om een negroïde persoon te zien als slaaf. Ik geloof zelfs dat het complete omgekeerde het geval is. People need to get over themselfs.
elemaal mee eens. Ik eb niet eens zin om een reactie te typen, omdat ik et zo onzinnig vind.
En ja, ik kan me eel goed inleven in mensen en ik weet van et Nederlandse verleden en de slavenandel die daaruit voortkwam.
Ik studeer gesciedenis en ik weet dat men vroeger anders dact dan nu.
oe bot et ook klinkt, ik vind et raar om nu als Nederland zijnde mijn excuus aan te bieden voor slavernij. ier zullen veel mensen et niet mee eens zijn en me niet snappen, maar men wist toen der tijd niet beter. Niet dat dat een excuus is, maar et is onzin om de uidige mens daar nu mee op te zadelen. Iedereen weet nu dat et fout en verscrikkelijk is en dat daar vreselijke dingen mee gebeurd zijn.
oe stom et ook klinkt, vroeger dact men gewoon anders en zagen ze niet in dat et fout was.
Veel mensen kunnen dit niet begrijpen, wat ik ook best wel snap.
En ik weet niet meer oe ik op deze vergelijking kwam. Faal.
Maar ik ben er iig tegen dat Zwarte piet racistisc is. Ik eb vroeger altijd geleerd dat zwarte piet zwart was door de scoorsteen en niet door slavernij o.i.d. Dat wist ik eigenlijk niet eens tot dit topic x)

OhDear

• Bekijk profiel
« Reactie #377 Gepost op: 08 oktober 2013, 09:29:10 »
@ Mphor: Ik ben het zo erg met je eens. Mij werd altijd geleerd dat zwarte piet zwart was door de schoorsteen, en dat vond ik ook best wel een logische gedachte. Ik vind sinterklaas een kinderfeest en ik denk echt niet dat kinderen racistische denkbeelden krijgen door zwarte piet.

Loeske

• Bekijk profiel
« Reactie #378 Gepost op: 08 oktober 2013, 10:00:04 »
Ik vind dat dit echt iets iets waarmee mensen zich bezig houden als er echt geen ander onderwerp is om je druk om te maken.

Heb hier ook al eerder gereageerd geloof ik ;)

Ja, okee, zwarte pieten stammen af van slavernij, daar wil ik nog wel in geloven. Maar dat is op dit moment helemaal niet meer aan de orde, en daarom vind ik dat je moet kijken naar hoe zwarte piet op dit moment gezien wordt.

Vergeleek ik zwarte piet vroeger met zwarte mensen? - nee, voor mij was zwarte piet een "soort" op zich, zwartepietenmoeders en zwartepietenvaders krijgen zwartepietenkinderen. Met pak aan en muts op en al.

Staat sinterklaas boven zwarte pieten? - nee, ze staan op gelijk niveau, als er drie zwarte pieten waren was dat eigenlijk net zo'n feest als ook een sinterklaas en ik had nooit het idee dat sinterklaas de baas was over de pieten. Meer een gezellige familie...

dickerina

• Bekijk profiel
« Reactie #379 Gepost op: 08 oktober 2013, 15:20:47 »
Denk je dat kleine kinderen echt gaan denken 'zwarte piet is racisme hoor'

je wenkbrauwen lijken een beetje op het nike logo | ask.fm | tumblr

Moonlight

• Ave Atque Vale.
    • Bekijk profiel
« Reactie #380 Gepost op: 08 oktober 2013, 15:22:37 »
Ah daar gaan we weer met dit topic -.-
Pretty girls don't know the things that I know

Heart

• Bekijk profiel
« Reactie #381 Gepost op: 08 oktober 2013, 15:25:20 »
Slaat nergens op nee, veel kinderen kunnen haast niet wachten op Sinterklaas, en wij zitten te discussiëren of (het woordje) zwarte piet racisme is.

Laat (kleine) kinderen toch lekker kind zijn joh, met hun cadeautjes, pepernoten, speculaas of weet ik het.
Doing what you've been doing is going to get you what you've been getting.

Pivoine

• COQ's eigendom
    • Bekijk profiel
« Reactie #382 Gepost op: 08 oktober 2013, 16:01:44 »
Ah daar gaan we weer met dit topic -.-

Pivoine

• COQ's eigendom
    • Bekijk profiel
« Reactie #383 Gepost op: 08 oktober 2013, 16:08:05 »
Oké, laten we dit even heel basaal aanpakken:

Dieren zijn sterfelijk.
Een konijn is een dier.
Dus een konijn is sterfelijk.

Zwarte Piet is blackface.
Blackface is racistisch.
Dus Zwarte Piet is racistisch.

Coccolare

• Bekijk profiel
« Reactie #384 Gepost op: 08 oktober 2013, 16:21:41 »
Wat Pivoine zegt.

Daarbij: ik vind de traditie belangrijker dan het kleine percentage Nederlanders dat zich er door beledigd voelt. Beledigt zijn is over het algemeen een keuze. Ik geloof ook niet dat het afschaffen van zwarte Piet er voor zorgt dat er minder racisme is of iets dergelijks.
Overigens weet ik niet of ik hier over mag oordelen als blank persoon, maar ik ken meer zwarte mensen die het geen probleem vinden dan wel.

TattooedHeart♥

• Bekijk profiel
« Reactie #385 Gepost op: 08 oktober 2013, 17:07:14 »
Ze zijn zwart omdat ze zogenaamd roet op hun gezichten hebben en niet omdat het hun huidskleur is. Tenminste, dat stond er altijd in mijn sinterklaasboekje vroeger  :fieuw:

Ik snap niet waarom daar zo moeilijk over wordt gedaan. Sinterklaas is een oud man en daarom zijn er vrijwilligers die het werk voor hem doen. De pieten. Hun gaan in de schoorstenen wat lekkers in het schoentje stoppen. Daardoor krijgen ze een zwart gezicht, van het roet in de schoorsteen.

Het verhaal wat ik vroeger te horen kreeg. Laat kinderen kind zijn, ik snap niet waarom het racistisch is. Het zijn toch geen echte zwarte mensen? :')
There's always gonna be someone who doesn't like you, and you can't help it. | Ik was *ikhouvanmuziek* voor degene die het nog niet wisten :')

Black

• Bekijk profiel
« Reactie #386 Gepost op: 08 oktober 2013, 18:47:30 »
Slaat nergens op nee, veel kinderen kunnen haast niet wachten op Sinterklaas, en wij zitten te discussiëren of (het woordje) zwarte piet racisme is.

Laat (kleine) kinderen toch lekker kind zijn joh, met hun cadeautjes, pepernoten, speculaas of weet ik het.

En als ee alleen maar blanke pieten zijn is het ook rasicme, want dan worden de donkere mensen buiten gesloten natuurlijk
Je krijgt wat je verdient.

Stark

• Bekijk profiel
« Reactie #387 Gepost op: 08 oktober 2013, 18:51:57 »
En als ee alleen maar blanke pieten zijn is het ook rasicme, want dan worden de donkere mensen buiten gesloten natuurlijk

Volgens mij snap jij niet helemaal wat racisme is. In de westerse wereld kunnen blanken niet kwetsbaar zijn voor racisme omdat zij geen minderheid vormen. Een negatieve opmerking over blanken is dus een stuk minder beladen.

missSouthMountain

• Bekijk profiel
« Reactie #388 Gepost op: 08 oktober 2013, 18:58:13 »
Ze zijn zwart omdat ze zogenaamd roet op hun gezichten hebben en niet omdat het hun huidskleur is. Tenminste, dat stond er altijd in mijn sinterklaasboekje vroeger  :fieuw:

"Ever loved someone so much, you would do enything for them? Yeah, well, make that someone yourself and do whatever the hell you want."
- Harvey Specter

Negru Voda

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #389 Gepost op: 08 oktober 2013, 19:00:44 »

Inderdaad, op deze manier wordt het toch wel voor de kinderen verpest.
You know what time it is? It\\\\\\\\\\\\\\\'s Tjappie-time.

Evelien

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #390 Gepost op: 08 oktober 2013, 20:25:52 »
Volgens mij snap jij niet helemaal wat racisme is. In de westerse wereld kunnen blanken niet kwetsbaar zijn voor racisme omdat zij geen minderheid vormen. Een negatieve opmerking over blanken is dus een stuk minder beladen.
Lol. De Tweede Wereld oorlog zegt je dus blijkbaar helemaal niks? Om maar even vlug een gebeurtenis te noemen.

Urbosa

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #391 Gepost op: 08 oktober 2013, 20:41:19 »
Dat is het zelfde als met die negerzoenen etc. Het is helemaal niet van zichzelf racistisch bedoeld, maar ik denk dat mensen dat zo oppikken, dus veranderen ze het maar.

Ik heb al jaren zwarte pieten meegemaakt, en ze zijn zwart omdat ze door de schoorsteen moeten kruipen heb ik altijd gehoord x3
En ik zou niet echt witte pieten willen haha.
Do small things with great love -  ♥

Wolves

• Bekijk profiel
« Reactie #392 Gepost op: 08 oktober 2013, 20:47:49 »
-
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2013, 21:13:08 door kimkommer »
doei doei lekkerding

Plofkip

• Bekijk profiel
« Reactie #393 Gepost op: 08 oktober 2013, 20:49:23 »
^ haha dat slaat echt nergens op
//

Plofkip

• Bekijk profiel
« Reactie #394 Gepost op: 08 oktober 2013, 20:51:57 »
https://www.facebook.com/welzwartepiet

Je hebt nu een wel en niet zwartepiet pagina op facebook die k heel de tijd zie langskomen haha.

Maar ik vind de discussie maar raar. Zwarte piet is zwart door de schoorsteen.
Ik snap de link naar de slavernij wel, maar ik vind dit zoiets raars. Kinderen vergelijken hun donkere klasgenootjes nu heus niet met zwarte piet ofzo. dat staat daar gewoon los van
//

Stark

• Bekijk profiel
« Reactie #395 Gepost op: 08 oktober 2013, 20:52:07 »
Lol. De Tweede Wereld oorlog zegt je dus blijkbaar helemaal niks? Om maar even vlug een gebeurtenis te noemen.

Jodendom is voor zover ik heb begrepen geen ras, maar een religie. Dus ik zie niet echt waar je op doelt?

Plofkip

• Bekijk profiel
« Reactie #396 Gepost op: 08 oktober 2013, 20:54:22 »
Jodendom is voor zover ik heb begrepen geen ras, maar een religie. Dus ik zie niet echt waar je op doelt?

Ik weet neit waar t over gaat
Maar je bent wel joods bij je geboorte, of je nu wilt of niet
Als je moeder joods is, ben jij t ook
//

Rictumsempra

• trotse über hipster
    • Bekijk profiel
« Reactie #397 Gepost op: 08 oktober 2013, 20:58:27 »
Waarschijnlijk is echt maar 5% van de donkere mensen hier door beledigt, dus nu moet er moeilijk over worden gedaan. Wat flauw zeg.
Velvet Goddess (Blog) - Tranen van Inkt (Verhaal) - I could never stop thinking that maybe she loved mysteries so much that she became one

Amore

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #398 Gepost op: 08 oktober 2013, 21:00:08 »
Ik weet neit waar t over gaat
Maar je bent wel joods bij je geboorte, of je nu wilt of niet
Als je moeder joods is, ben jij t ook

Joods is gewoon een religie toch? Dat ben je niet bij geboorte, daar kun je zelf voor kiezen. Mijn moeder is ook katholiek, en ik niet omdat ik er niet in geloof. Dat is toch hetzelfde?
If it's meant to be, it will be.

silverlinings

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #399 Gepost op: 08 oktober 2013, 21:00:42 »

dat ja!

Ikzelf was altijd wel heel erg bang voor zwarte Pieten, maar met de donkere kindjes uit mijn klas speelde ik altijd heel veel, dus ik maakte geen enkele associatie tussen zwarte Pieten en kinderen of mensen van een andere afkomst.