Auteur Topic: XXL-model op cover zorgt voor hevige discussie  (gelezen 828 keer)

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 27 september 2018, 10:34:44 »
Een gewaagde zet van de Britse Cosmopolitan houdt de gemoederen flink bezig. Het tijdschrift heeft er namelijk voor gekozen om Tess Holiday op de cover te zetten. Tess is geen mager model, geen plus-size model, maar een XXL-model. Ze weegt 130 kilo. Is dit een grote stap voorwaarts in een wereld die gedomineerd wordt door graatmagere modellen?

Met een lengte van 1.65 meter en een gewicht van 130 kilo heeft Tess Holiday het BMI van iemand met morbide obesitas. Met andere woorden: Tess heeft een overgewicht dat schadelijk is voor de gezondheid. Toch is ze niet minder gelukkig met al die extra kilo’s. ‘Grappig toch: ik ben nog nooit zo zwaar en zo gelukkig geweest. De mensen die me lelijk vinden kunnen mijn rug op,’ zei ze eerder. En juist daar wringt de schoen.

Overgewicht groter probleem dan anorexia
Want hoewel Cosmopolitan met Tess als covermodel iets doet wat niet eerder is gedaan bij modebladen – namelijk een XXL-model op de cover plaatsen – is er ook veel kritiek. Piers Morgan, voormalig journalist van de Daily Mirror en jurylid van America’s Got Talent, schreef: ‘Moeten we dit opvatten als een grote stap voorwaarts? Wat een onzin. Dit is net zo gevaarlijk als het tonen van graatmagere modellen.’ Hiermee doelt hij op het feit dat overgewicht een groter probleem is in de westerse wereld dan anorexia.

Body positivity
Cosmopolitan-hoofdredacteur Farrah Storr bekijkt het echter van een heel andere – niet fysieke maar geestelijke – kant. ‘Er zijn ontzettend veel mensen die zich schamen voor hun lijf. Als ze zo’n mooie foto zien van een vollere vrouw voelen ze zich misschien een beetje beter over zichzelf.’ In het bijbehorende interview vertelt Tess openhartig dat achter het lichaam op de cover veel verdriet schuilgaat. Het omarmen van haar lichaam en positief blijven, blijft een gevecht. Tess: ‘Begin dit jaar voelde ik me weer vreselijk, ik wilde het liefst onzichtbaar zijn.’ Toch hield ze vol en straalt ze nu op de cover.

Bron: https://www.viva.nl/lijf-en-psyche/xxl-model-op-cover-zorgt-hevige-discussie-gaat-lichamelijke-geestelijke-gezondheid/
Like, I feel like every year has a new energy, and I feel like this year is really about, like, the year of just realizing stuff. And everyone around me, we're all just, like, realizing things

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 27 september 2018, 10:35:42 »
Ik vind het geen positieve ontwikkeling. Hoe je het ook wendt of keert, dit is niet gezond. En door haar op een cover te zetten promoot je het wel.
Like, I feel like every year has a new energy, and I feel like this year is really about, like, the year of just realizing stuff. And everyone around me, we're all just, like, realizing things

always

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 27 september 2018, 10:54:20 »
Ik vind het een hele mooie foto, had eerst niet door dat ze meer dan een plus-size model was.
Prima dat zij trots op haar lichaam is, maar ze heeft wel gewoon obesitas en dat is in de westerse landen inderdaad meer een probleem dan anorexia.
Beter houden ze het gewoon bij gezonde plus-size modellen, die steunen ook wel het beeld dat je trots op je eigen lichaam mag zijn met een maatje meer.

PINKMAN

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 28 september 2018, 12:23:22 »
Ik vind dit geen positieve ontwikkeling. Er is een verschil tussen iemand gebruiken die wat voller of steviger is en dit, wat gewoon zwaar overgewicht is. Dit vind ik net zo ongezond en niet fijn om naar te kijken als super dunne modellen.

Ik ben van mening dat er wel een variatie moet zijn aan modellen bij de doorsnee kledingmerken zoals H&M. Want niet iedereen heeft een maatje 34, dus dan kan ik me voorstellen dat voor iemand die een grotere maat heeft het lastig in te schatten is hoe kleding valt, wanneer alle modellen er dun uitzien op de foto. En ook omdat wanneer je alleen maar dunne modellen gebruikt toch een standaard gecreëerd wordt dat je er beter uitziet met een kleine maat.

Maar dit vind ik te ver gaan en absoluut niet de goede weg
I wasn't hurt that badly. My doctor said that all my bleeding is internal, that's where the blood is supposed to be - Jake Peralta

Iroh

• Tourner dans le vide
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 28 september 2018, 16:23:42 »
Nee ik vind dit inderdaad geen goede ontwikkeling. Prima dat men body positivity wil promoten, maar doe dat dan met een normaal plus-size model i.p.v. iemand met morbide obesitas. Diversiteit is goed, maar ze kunnen naar mijn mening beter mensen met extreem onder- of overgewicht daarbij achterwege laten. Extreem ongezonde levensstijlen moeten niet genormaliseerd worden imho.
❝If you look for the light, you can often find it. But if you look for the dark, that is all you will ever see.❞

Crystalfire

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 28 september 2018, 16:25:47 »
Ik vind het een hele mooie foto, had eerst niet door dat ze meer dan een plus-size model was.
Prima dat zij trots op haar lichaam is, maar ze heeft wel gewoon obesitas en dat is in de westerse landen inderdaad meer een probleem dan anorexia.
Beter houden ze het gewoon bij gezonde plus-size modellen, die steunen ook wel het beeld dat je trots op je eigen lichaam mag zijn met een maatje meer.

Helemaal mee eens.
 Drums, basslines, kicks and snares || Fave tune ♥

Pinkiewink

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 29 september 2018, 19:35:13 »
Het helpt mensen met overgewicht niet door obesitas te verheerlijken. Het zou mensen echt helpen om gezond eten en bewegen meer te promoten. Niet alleen om af te vallen, maar in het algemeen gewoon om gezonder te leven.
En ja er zijn echt mensen die niet makkelijk kunnen afvallen, zoals ondergetekende, maar het gewicht wat zij heeft krijg je echt niet zomaar.

Oceaan

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 29 september 2018, 20:44:58 »
Het walgelijkste hiervan (en deze beweging in het algemeen) is dat men het 'empowering' noemt, maar er is helemaal niets 'empowering' aan mensen overtuigen dat ze volledig machteloos zijn over het gewicht en vorm van hun lichaam. Ik vind dit persoonlijk veel erger en zorgelijker dan het probleem van te dunne modellen ooit was.

AnnavdB

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 01 oktober 2018, 21:35:42 »
Ik vind het best goed dat mensen die voller zijn meer positieve aandacht krijgen, maar dit vind ik te ver gaan. Het is gewoon ongezond en dat zou niet gepromoot moeten worden. Ze vergeten erbij te vermelden, dat je ook een verhoogd risico krijgt op diabetes, hart- en vaatziekten etc.

Sowieso zie je de laatste tijd steeds vaker dat mensen met zware overgewicht/ obesitas 'body positivity' promoten.

Eden

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 09 oktober 2018, 14:26:50 »
Ik vind het heel tof wanneer modellen als Ashley Graham steeds meer media krijgen. Ik heb zelf ook maat L/XL en vind het heel mooi om te zien dat vrouwen als ik steeds meer als mooi en oke worden gezien. Maar de gemiddelde plus size model sport veel en eet gezond, en ik vraag me af of iemand die zo obese is als Tess Holiday dat ook doet.
Diversiteit promoten vind ik tof, maar wanneer ga je daarin te ver? Je wilt wel enigszins gezonde diversiteit promoten.
was Taurus.

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 09 oktober 2018, 14:32:38 »
Ik vind het geen positieve ontwikkeling. Hoe je het ook wendt of keert, dit is niet gezond. En door haar op een cover te zetten promoot je het wel.

Dit. Te mager is niet gezond, maar te dik ook niet. Waarom niet gewoon een maatje S/M/L op de covers?
''Syncopate my skin to your heart beating.''

Carmenneke

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 13 oktober 2018, 14:42:34 »
Ik vind dit ook geen goede ontwikkeling
Het aantal mensen dat hun ernstig overgewicht goed praat met "Er zijn mensen die slank zijn en ongezonder zijn dan ik" wordt steeds groter en dit soort modellen die steeds meer aandacht krijgen helpen er niet bij.
Ernstig overgewicht is een enorm probleem voor de gezondheid, maar ook voor het sociale stelsel wat we kennen. Het gaat dus niet alleen om "als ik er tevreden mee ben is het goed"
Ik wil graag zien dat er wat verandert in de mode-industie. Maar momenteel domineren de hele dunne modellen en de hele dikke modellen. Een middenweg lijkt er bijna niet.

Voor mij een porto