Auteur Topic: Terughalen van IS kinderen  (gelezen 1549 keer)

AnnavdB

• **
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 16 juni 2019, 19:48:58 »
Er is de laatste tijd veel onrust om het terughalen van IS kinderen. Veel mensen zijn tegen, maar toch ook een hoop die willen dat "onschuldige" kinderen teruggehaald worden.

Afgelopen week zijn de eerste twee kinderen teruggekeerd naar Nederland, waar veel discussie over is ontstaan. Ook willen ze bijvoorbeeld moeders terug naar Nederland halen.

Wat vinden jullie?

Traveler

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 16 juni 2019, 19:55:53 »
Ik vind deze wel tricky. Die kinderen verdienen gewoon een kans natuurlijk, maar zijn ze wel zo onschuldig als we denken? Weten wij veel wat deze kinderen allemaal alleen al gezien hebben en hoe dit gedrag kan stimuleren. Ik vind dat hier veel meer onderzoek naar gedaan moet worden voordat ze dit besluit maken.
Hoi

Notknown

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 17 juni 2019, 10:40:28 »
Ik ben wel voor het terughalen van deze kinderen, ook omdat het vaak om hele jonge kinderen gaat. In principe hebben zij natuurlijk niet om deze situatie gevraagd. Wel met de kanttekening dat deze kinderen goed in de gaten gehouden moeten worden. Sowieso zullen de meeste verwacht ik kampen met trauma's en is het zaak hulp te bieden bij de verwerking, maar ook naar de rest van de mentale gezondheid zoals in hoeverre deze kinderen al 'gehersenspoeld' zijn.

Maar in het algemeen vind ik dat je deze kinderen niet de keuzes van hun ouders kan aanrekenen. En dus vind ik dat je ze terug moet halen. Scheelt ook al weer potentiële strijders en volgelingen van IS, wanneer je ze weghaalt uit die omgeving wordt de kans in elk geval kleiner dat zij zich bij deze groep aansluiten.

Snowblack

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 17 juni 2019, 10:47:49 »
Ik vind dit wel lastig. Het gaat wel om kinderen, en ik vind dat Nederland wel een betere omgeving is om op te groeien als kind. Dus in dat opzicht zou ik de kinderen wel terug laten halen. Het is natuurlijk niet de vrijwillige keuze van de kinderen geweest om daar naar toe te gaan. Maar net zoals hierboven gezegd wordt, je weet niet tot in hoeverre de kinderen gehersenspoeld zijn. Oudere kinderen lopen wat dat betreft ook meer risico omdat ze daar langer gezeten hebben en dingen beter begrijpen dan jongere kinderen. Ik zou gewoon IS kinderen terug laten halen, maar wel in de gaten laten houden door bijvoorbeeld kinderpsychologen. Er kan dan veel sneller ingegrepen worden mocht het wel mis gaan.

Oceaan

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 23 juni 2019, 19:59:23 »
Nee, want ik vind het überhaupt niet een taak van de overheid om mensen met de Nederlandse nationaliteit of hun kinderen actief terug te halen. Als ze dat wel doen moet dat puur preventief zijn, zoals Notknown zegt.