Auteur Topic: [stelling] Zwarte Piet is racisme  (gelezen 212592 keer)

Adelyna

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5225 Gepost op: 24 oktober 2018, 17:58:43 »
Wegen de argumenten tegen zp niet zwaarder dan jouw argumenten?

1 het is de Nederlandse cultuur, gelukkig kan cultuur veranderen anders hadden we geen stemrecht en zaten we welke zondag in de kerk en droegen we rokken.

2 het is een kinderfeest, ja voor witte kinderen maar niet voor kinderen die gepest worden en Zp worden genoemd
Nee, voor mij niet. En het is inderdaad goed dat cultuur verandert, helemaal met je eens. Maar dit wordt gewoon heel erg opgedrongen door een kleine minderheid. Er is niks mis mee, de mensen die er over klagen maken er zelf iets racistisch van vind ik. Het is meerdere malen gebleken dat een grote meerderheid zwarte piet wilt behouden, maar toch blijven ze het veranderen. Dat vind ik totaal niet democratisch. En ik vind het echt verschrikkelijk als er kinderen (of wie dan ook) worden gepest, en daar moeten we ook wat aan doen met zijn allen. Maar ik heb zelf nog nooit in mijn omgeving meegemaakt dat kinderen gepest werden door zwarte piet genoemd te worden. Het gebeurt vast wel, maar het wordt wel erg groot gemaakt, en dat moet niet opgelost worden door zwarte piet af te schaffen.
~❤~  Wees Jezelf  ~❤~

Carmenneke

• Bekijk profiel
« Reactie #5226 Gepost op: 24 oktober 2018, 20:57:32 »
^ Dat het sommige mensen pijn doet ligt aan hun, niet aan zwarte piet. Ik ken genoeg donkere mensen die het helemaal niet discriminerend en kwetsend vinden en gewoon zwarte piet willen behouden. Er is zoveel wat als kwetsend kan worden gezien helaas, maar dat betekent niet dat alles maar aangepast moet worden vind ik.

Maar dat er donkere mensen zijn die achter zwarte piet staan, betekent toch niet dat andere mensen de negatieve effecten niet kunnen ervaren?

Er zijn nog altijd vrouwen die vinden dat verkrachting eigen schuld is en blablabla. Betekent toch niet dat vrouwen die verkracht worden maar niet moeten zeuren omdat sommige vrouwen denken dat het eraan ligt dat je het zelf uit zou lokken?

Ja het is een minderheid. Maar... het is een proces he.
In de wet is nog niet opgenomen dat zwarte piet niet meer zwart mag zijn.We staan aan het begin van deze verandering van zwarte piet naar roetveeg piet.
Bovendien...aan zwarte piet is al heeel veel veranderd. Hij was niet altijd zwart.
Bij andere zaken die veranderd zijn in onze cultuur was aan het begin ook heel veel tegenspraak. Denk aan homo-rechten en vrouwenrechten.
Daar stond de meerderheid ook niet om te springen aan het begin.
En god dank, is er voor die mensen al heel veel veranderd.
Voor mij een porto

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #5227 Gepost op: 25 oktober 2018, 07:03:16 »
Democratie betekent sowieso niet de meeste stemmen gelden. Daarnaast heeft de politiek volgens mij weinig gezegd hierover? Het zijn meer de winkels etc die het zelf wel al zien en goede beslissingen maken.

Kijk de een zegt het is racistisch en jij zegt nee het is niet racistisch. Maar hoezo denk jij dat je meer gelijk hebt dan die ander? Je verkondigd het als feit terwijl het gewoon een mening is.
Like, I feel like every year has a new energy, and I feel like this year is really about, like, the year of just realizing stuff. And everyone around me, we're all just, like, realizing things

Penguinone

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #5228 Gepost op: 25 oktober 2018, 08:25:35 »
Dit filmpje van zml beschrijft het echt precies dus ik raad alle voorstanders van zwarte piet aan om dit eens te kijken:
https://youtu.be/KjosGL5YwPw
Ik was tink

Carmenneke

• Bekijk profiel
« Reactie #5229 Gepost op: 25 oktober 2018, 21:11:31 »
Democratie betekent sowieso niet de meeste stemmen gelden. Daarnaast heeft de politiek volgens mij weinig gezegd hierover? Het zijn meer de winkels etc die het zelf wel al zien en goede beslissingen maken.

Kijk de een zegt het is racistisch en jij zegt nee het is niet racistisch. Maar hoezo denk jij dat je meer gelijk hebt dan die ander? Je verkondigd het als feit terwijl het gewoon een mening is.

Dit idd.
Als de meeste stemmen zouden gelden in de politiek zou het ook betekenen dat er alleen VVD'ers in de tweede kamer zouden zitten.

Meid, maak je niet druk. Je mag nogsteeds kruidnoten met zwarte pieten op de verpakking kopen en je kan nog altijd "gewoon" zwarte pieten verwachten bij intochten

Alleen komen er nu meer opties en wordt er naar meer mensen geluisterd dan naar Johan en Annet Ploegstra uit Groningen.
En logisch ook!
Voor mij een porto

Skyscrapers

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5230 Gepost op: 14 november 2018, 16:08:00 »
Twee zwarte, kroesharige slaafjes met rode dikke lippen en oorbellen die een heilige witte man helpen. 

Als je na deze beschrijving nog steeds niet inziet dat zwarte piet racistisch is dan ben je gewoon een oen. Kom op man, het is de 21e eeuw en Nederland doet nog steeds aan blackface met de massa's. Vox heeft een video gemaakt hierover, zie in de comments hoe stomverbaasd men wel niet is dat dit in zo'n welvarend land nog mogelijk is. Inclusief ik!

« Reactie #5231 Gepost op: 14 november 2018, 19:02:00 »
DIT GAAT NU ECHT AL 3 JAAR OFZO (ik kijk niet veel nieuws) en dan zijn er ook een paar groepen kuttekoppen die willen protesteren! TIJDENS DE INTOCHTEN!!!!!!!!!

« Reactie #5232 Gepost op: 14 november 2018, 19:04:39 »
jezus wat een gedoe... echt waar, gaan ze ook protesteren tijdens de fucking intocht! ga een leven zoeken man!  :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry2: :afro: :no: >:(  ik kan hier zo pissig van worden!

Aile

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #5233 Gepost op: 17 november 2018, 21:41:19 »
Hoe komt het dan dat er op Curaçao wel gewoon Sinterklaas wordt gevierd met Zwarte Pieten? Zijn de mensen daar ook racistisch?
Ik probeer niks uit te lokken, ben gewoon benieuwt naar jullie antwoorden.
https://www.youtube.com/watch?v=7dSYboRdmqU

Laat ik er dan ook even duidelijk bij zeggen dat ik neutraal ben in deze hele discussie. Zolang het maar voor de kids leuk blijft.

AnnavdB

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #5234 Gepost op: 19 november 2018, 20:34:16 »
In principe vind ik het niet erg dat er verandering komt, maar het is nooit genoeg tot dat het hele feest is afgeschaft.

Wat ik wel schandalig vind, is dat er kinderen van 5 uit gemaakt worden racisten. Like come on, t zijn kinderen, mensen gedraag je!

LadyBlue

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5235 Gepost op: 29 november 2018, 17:56:54 »
In principe vind ik het niet erg dat er verandering komt, maar het is nooit genoeg tot dat het hele feest is afgeschaft.

Wat ik wel schandalig vind, is dat er kinderen van 5 uit gemaakt worden racisten. Like come on, t zijn kinderen, mensen gedraag je!

Ik geloof meteen dat er een paar activisten tussenlopen voor wie de aanpassingen nooit genoeg zijn, maar ik vind het knap als je dat al kan zeggen voordat er überhaupt iets veranderd is. Er zijn een paar roetveegpieten ja, en daar zijn ze ook heel blij mee volgens mij, maar de meeste Pieten zijn nog altijd zwart, met kroeshaar, rode lippen en oorringen en al, zelfs op het sinterklaasjournaal zie je ze nog. Wat je daarvan vindt terzijde, hoe komt t dat er nu al allerlei mensen roepen "het is nooit genoeg"? Bij discussies omtrend discriminatie wordt deze kreet vaak gebruikt (ik heb het nu even niet over jou hoor, snap je verder wel, maar even over het algemeen), mensen met privileges (blanken zoals ik dus in dit geval) worden altijd zó moe van mensen die meer rechten willen. Nòg meer? Was de afschaffing van de slavernij niet meer dan genoeg? Zúcht. We verwachten er bijna een bedankje voor.

Dat van kinderen van 5 die worden uitgemaakt voor racisten heb ik nog niet meegemaakt. Maar dat is wel schandalig inderdaad, als zo'n kind nou echt racistisch doet mag je 'm daar best op wijzen (want kinderen kunnen ook gewoon racistisch zijn), maar een kind racistisch noemen omdat hij/zij zich als zwarte piet kleed of wat dan ook is natuurlijk dieptragisch. 

anoniem7893

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5236 Gepost op: 11 december 2018, 20:00:57 »
Het is geen onzin om hiervan een punt te maken. Ik vind het juist knap dat ze opstaan en hier wat van te zeggen na al die jaren stil te blijven,net maar doen alsof het allemaal normaal is. Dat het voor ons gezellige herinneringen zijn aan het sinterklaasfeest,een gezellige pakjesavond,is voor een ander een herinnering aan een vreselijke tijd voor hun voorouders waarin getinte/zwarte mensen werden mishandeld,uitgebuit en verkocht. Dat jij het een fijn sinterklaasfeest vind is oké,maar laten we het dan voor íedereen een gezellig sinterklaasfeest maken. Sommigen hebben hier geen fijn gevoel bij,anderen dan weer wel. Er wordt geen groot probleem gemaakt door de mensen die dit probleem aankaarten,maar juist door de mensen die hier op tegen zijn. Een kleine verandering aan Zwarte Piet kan toch geen kwaad? Uiteindelijk blijft het sinterklaasfeest hetzelfde en hebben de kinderen het leuk. Kinderen zijn mentaal véél flexibeler dan volwassenen. Het zijn de volwassenen die niet tegen kleine veranderingen kunnen. Kortom: ik vind dat Zwarte Piet niet meer getint/zwart moet zijn,maar een make-over moet krijgen zodat we met z'n allen kunnen genieten van het Sinterklaasfeest.