Auteur Topic: [stelling] Zwarte Piet is racisme  (gelezen 212204 keer)

Evelien

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 06 december 2012, 17:34:50 »
Die mensen moet zich niet zo aanstellen zeg...

Hannelore

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 06 december 2012, 17:38:24 »
Wanneer je er zo'n probleem van maakt zorg je er zelf voor dat mensen het als racisme gaan zien. Kinderen zien dat helemaal niet tot volwassenen er wat van gaan zeggen.

GoldenKiller

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 06 december 2012, 17:53:52 »
Ook mijn mening.

1. Hij is zwart door roet
2. Zo niet, dan wordt hij aanbeden door miljoenen kinderen. Is dat racisme?

« Reactie #28 Gepost op: 06 december 2012, 18:13:02 »
Oh jeetje, er was hier vorig jaar ook een topic van. Wat een drama was dat.
No.

Florent

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 06 december 2012, 18:14:58 »
ik denk dat iedereen hier er wel over eens is dat dit onzin is, dan zie ik het nut van dit topic ook niet, maargoed

Vitiligo

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: 06 december 2012, 18:19:52 »
ik denk dat iedereen hier er wel over eens is dat dit onzin is, dan zie ik het nut van dit topic ook niet, maargoed
Mwah, schijnbaar niet iedereen. Check de links in de OP maar...
Giftig | No hesitation, no delay, you come on just like Special K.

-

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: 06 december 2012, 18:23:50 »
Nou het is dat ze het zelf zeggen..
I think that loneliness can be romantic

Varkenskind

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: 06 december 2012, 18:27:09 »
Ik wist vroeger trouwens niet eens wat een 'neger' was. Ze zaten niet bij mij op school en tot we iets over afrika hadden met aardrijkskunde wist ik niet dat ze bestonden.

Zwarte piet was inderdaad zwart door het roet.
kippenpoep.

Vitani

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: 06 december 2012, 19:40:13 »
en al zou ik het als 'donker' persoon erg vinden, Nederland gaat het toch niet afschaffen.

* het is eerlijk gezegd wel vervelend dat sommige kleine kindjes naar me toe komen en vragen of ik een zwarte piet ben. ik 'pik' het maar omdat ze klein en onwetend zijn.
Dat lijkt me wel naar ja :(.
Ik wist vroeger trouwens niet eens wat een 'neger' was. Ze zaten niet bij mij op school en tot we iets over afrika hadden met aardrijkskunde wist ik niet dat ze bestonden.

Zwarte piet was inderdaad zwart door het roet.
Echt niet? In welk deel van het land woon jij dan? Op mijn basisschool zat in bijna iedere klas wel een getint iemand (in mijn klas een half Surinaams meisje) en verder is mijn dorp ook niet helemaal wereldvreemd, dus ik zag het hele jaar door met enige regelmaat allerlei kleuren... dus ik vind het echt apart om te horen dat jij tot dat project niet eens wist dat donkere mensen bestaan :blink:.
Wees blij met wie je bent, er is geen ander zoals jij

Sōsuke the sasstermaster

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: 06 december 2012, 19:48:38 »
Ik vind het stom gezeur.

Zwarte piet zou een Moor zijn geweest.
Iedereen weet dat zwarte piet een cultureel verschijnsel is dat bij Sinterklaas hoort en niet een soort slaaf is die wij bedacht hebben om mensen die geen blanke huidkleur hebben te pesten.
Mensen die niet blank zijn zien prima het verschil tussen zwarte piet en zichzelf. Ze weten heel goed dat zwarte piet tot een hele andere orde behoort. Zelf kleine kinderen realiseren zich dat, of ze nou blank zijn of echt pikzwart. Ik ken bijvoorbeeld iemand die een adoptie zoontje uit Nigeria heeft en die vertelde ook dat dat jongetje er niet eens aan dacht dat zwarte piet te vergelijken met zichzelf.
En sowieso, zwarte piet is een vrolijk, opgewekt figuur dat kinderen snoep geeft en rond danst en ze handjes geeft. Wat is daar mis mee? Als je zwarte piet al op één lijn plaatst met getinte mensen (wat onzin is, maar even hypothetisch), dan zou het toch juist een soort «reclame» zijn? Het zou kleine kinderen (als die zwarte piet op één lijn zouden plaatsen met getinte mensen) juist leren dat getinte mensen niet «slecht/eng/noem een negatief iets» zijn maar juist vriendelijk en aardig etc.

Maar ik vind het een hoop gezeur wat ook alleen een volwassene kan bedenken... Zucht. Sinterklaas gaat toch om de kinderen? Laat ze dan lekker gezellig Sinterklaas vieren, als zij het prima vinden, wie zijn wij (en de échte volwassenen) dan om daar een probleem van te maken? Sinterklaas is afterall toch eigenlijk wel het feest van en voor de kinderen.
何を信じどこへ向かうのか 移り変わる季節雪解けを待ち
夢じゃない紛れのない現 微笑んで空を見上げて

OriginofSass

• Kickin' squealin' Gucci little piggy
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: 06 december 2012, 19:49:20 »
IK moet toegeven dat ik, écht per ongeluk, écht waar, (non-sarcasme), laatst een tekst Frans moest vertalen met een vriendin over Sinterklaas, en er stond 'servateur', oftewel dienaar, maar ik kon niet meer op het woord komen en door mijn Latijn-links versprak ik me en zei ik slaaf.  :ph34r: Maar dat bedoelde ik niet racistisch, en ik denk dat de enige mensen die het aan racisme koppelen de mensen zijn die het als aanvallend beschouwen maar het niet zelf veroorzaken. Ik vind het echt onzin dat er nu plotseling zo'n heisa over ontstaat. Ik bedoel: het is een feest voor kleine kinderen bedoeld, die zwarte piet enkel als iets positiefs zien, wat volwassenen er ook van kunnen maken. Zij kunnen wel zeggen dat het het hulpje is en naar slavernij verwijst, maar sorry hoor: niemand die er écht belang bij heeft (de kleine kinderen) zien het op deze manier, zij zien Zwarte Pieten juist als de leuke, grappige, blije personen die met Sinterklaas de hele boel verzorgen. Kom op mensen, gaan we dit nou ook al verpesten door de maatschappij van nu, die werkelijk óveral iets op aan te merken heeft? Want dat is waar: van elk klein dingetje wordt een groot probleem gemaakt,alles wat oorspronkelijk als iets onschuldigs begonnen is en al jaren zo wordt opgevat krijgt nu plotseling een slechte ondertoon aangeschreven.
WAR IS PEACE FREEDOM IS SLAVERY IGNORANCE IS STRENGTH l Peace will arise, and tear us apart, and make us meaningless again l TUMBLR l Ik was Livingtilldeath, ik ben liv. l WE'RE NOT WORTHY, WE'RE NOT WORTHY, I LOVE YOUR COCK, I LOVE YOU MATT!

Opblaasmaatje

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: 06 december 2012, 20:45:59 »
Ook mijn mening.

1. Hij is zwart door roet
2. Zo niet, dan wordt hij aanbeden door miljoenen kinderen. Is dat racisme?

Dit ja
Keep your head up princess, your crown is falling. ♥

Ridicule

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: 06 december 2012, 20:48:15 »
Toen ik nog in Sinterklaas geloofde, lette ik nog niet eens op het feit dat mensen verschillende huidskleuren hadden...
« Laatst bewerkt op: 06 december 2012, 20:52:54 door Killaah »
Niets is geheel waar, en zelfs dat niet

Vitiligo

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: 06 december 2012, 21:09:24 »
Toen ik nog in Sinterklaas geloofde, lette ik nog niet eens op het feit dat mensen verschillende huidskleuren hadden...
Nee precies. In mijn ogen was iedereen gelijk, en dat merk ik nu ook nog als ik naar kleine kindjes kijk. Ik snap dan ook niet hoe iemand zich beledigd kan voelen...
Giftig | No hesitation, no delay, you come on just like Special K.

Pudu

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: 06 december 2012, 21:25:39 »
Hij is zwart door roet ja, waarom zijn de meesten bruin geschminkt? Schoorsteenvegers hebben ook geen dikke rode lippen, een afrokapsel of grote, gouden sieraden.
Maargoed het gaat toch niet veranderen (helaas), dus heeft het ook geen zin me er druk over te maken, hoewel ik er ergens toch best tegen ben, maar ach.
Just because you took longer than others, doesn't mean you failed.
Remember that.

Evelien

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: 06 december 2012, 21:54:29 »
Hij is zwart door roet ja, waarom zijn de meesten bruin geschminkt?
Geef je nu net al niet antwoord op je eigen vraag?

xDeerlet

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: 06 december 2012, 22:07:24 »

dit dus.

Annelijn10

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: 06 december 2012, 23:29:16 »
Zwarte piet brengt kado's door de schoorsteen... daarom is ie zwart :blink:

alsou

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: 06 december 2012, 23:31:57 »
Dit is echt bullshit.

Als Zwarte Piet ooit afgeschaft wordt en er alleen maar Witte Pieten komen, gaan ze na verloop van tijd wel weer zeiken over dat er geen zwarte pieten meer zijn en dat dat racistisch is. :')

Anna

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: 06 december 2012, 23:32:55 »
omg wat een onzin. xdd
zulke dingen bedenken alleen volwassenen.
kinderen denken daar niet eens bij na.
If you expect nothing from somebody you are never disappointed.
― Sylvia Plath, The Bell Jar

-

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: 06 december 2012, 23:34:53 »
Dat lijkt me wel naar ja :(.Echt niet? In welk deel van het land woon jij dan? Op mijn basisschool zat in bijna iedere klas wel een getint iemand (in mijn klas een half Surinaams meisje) en verder is mijn dorp ook niet helemaal wereldvreemd, dus ik zag het hele jaar door met enige regelmaat allerlei kleuren... dus ik vind het echt apart om te horen dat jij tot dat project niet eens wist dat donkere mensen bestaan :blink:.
Toen ik op de basisschool zat was ik de enige 'buitenlander' in het hele dorp. En dan ben ik half turks en compleet Nederlands opgevoedt. Nu zijn het er wel meer maar het is nogsteeds 98% nl
I think that loneliness can be romantic

Pudu

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: 06 december 2012, 23:46:47 »
Geef je nu net al niet antwoord op je eigen vraag?

Ik vind zwarte vegen op je gezicht, omdat je een schoorsteenveger was, iets heel anders dan een volledig bruin gezicht, met rode lippen en kroeshaar.
Just because you took longer than others, doesn't mean you failed.
Remember that.

« Reactie #47 Gepost op: 06 december 2012, 23:51:14 »
Ik vind zwarte vegen op je gezicht, omdat je een schoorsteenveger was, iets heel anders dan een volledig bruin gezicht, met rode lippen en kroeshaar.

Klopt. Het lijkt allemaal nogal op blackface.
No.

Myooze

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: 07 december 2012, 01:31:01 »

Dit, dat hele 'ja maar het komt door het roet!' is gewoon een smoesje, want het kan nooit dat je door een schoorsteen zwarter wordt dan alleen een paar vegen. En hoe verklaar je de oorbellen, rode lippen en kroeshaar dan? Dus ik vind het technisch gezien wel racistisch, omdat zwarte pieten toch echt wel gewoon zwarte mensen moeten voorstellen, en dan zijn het ook nog slaven.

Dit betekent niet dat ik vind dat we het hele feest maar moeten afschaffen, maar ik vind wel dat mensen moeten erkennen dat het eigenlijk wel racistisch is.
everything about you is so easy to love, they're watching you from above

Varkenskind

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: 07 december 2012, 07:00:24 »
Dat lijkt me wel naar ja :(.Echt niet? In welk deel van het land woon jij dan? Op mijn basisschool zat in bijna iedere klas wel een getint iemand (in mijn klas een half Surinaams meisje) en verder is mijn dorp ook niet helemaal wereldvreemd, dus ik zag het hele jaar door met enige regelmaat allerlei kleuren... dus ik vind het echt apart om te horen dat jij tot dat project niet eens wist dat donkere mensen bestaan :blink:.
Ik zat op een katholieke basisschool in een suburb achtige wijk. En we hadden wel een turkse jongen in de klas maar geen afrikaanse mensen of surinaamse mensen oid.
En dat aardrijkskunde ding was toen ik 7 was. Dus het is niet zo dat ik tot mijn 14e geen idee had hoor.
kippenpoep.