Auteur Topic: [stelling] Zwarte Piet is racisme  (gelezen 212313 keer)

2GirlsOneCupid

• Taking steps is easy, standing still is hard.
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 06 december 2012, 13:04:35 »
Er valt niet veel over te zeggen, vind ik. Er is een groep mensen die zwarte piet racisme vinden, omdat hij een bruine huidskleur heeft (Die is ontstaan door het roet in de schoorstenen!) rode lippen, kroeshaar, en zelfs gouden oorbellen worden genoemd als racistisch punt. Ik vind het persoonlijk echt nergens op slaan. Zwarte piet word toch niet afgeschilderd als een vreselijk persoon? Zelfs al zou zwarte piet zwart zijn van huidskleur, het is toch een vrolijk persoon? Kinderen houden van zwarte piet. Néderland houdt van zwarte piet.
Wat vinden jullie?
Hier zijn een paar links:
http://zwartepietisracisme.tumblr.com/
http://radar.nl/read/zwarte_piet_
http://www.facebook.com/zwartepietisblackface
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2018, 19:21:45 door kopjechino »
Far away you were made in a sea, just like me.

Hannelore

• Gast
« Reactie #1 Gepost op: 06 december 2012, 13:08:28 »
Het is racistisch omdat het verhaal van dat zwarte piet Sinterklaas 'helpt' voortkomt uit de slavernij.

Mijn mening is dat er niemand is die zwarte piet tegenwoordig nog linkt aan slavernij en dat het daarom gewoon moet blijven. Als het nu echt een feest was dat racisme promootte is het iets anders.

Daarnaast zijn het naar wat ik zie alleen maar blanke mensen die er over zeuren. Als donkere mensen er een probleem van maken is het misschien nog wat anders..

2GirlsOneCupid

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 06 december 2012, 13:10:37 »
Nouja, ik had dus gereageerd op die Facebookpagina er van, en daar zitten dus meer allochtone mensen erover te klagen, maar ik zie ook Nederlanders voorbij komen.

AmyTPP

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 06 december 2012, 13:16:29 »
Inderdaad. Niemand linkt Zwarte Piet nog aan slavernij, het is gewoon een vrolijke knaap die zijn vriend, de Sint, helpt met het blijmaken van kindjes. Wat is daar nou verkeerd aan?  :angry:

Aurora

• Limited edition
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 06 december 2012, 13:23:12 »
nee het is geen racisme, zwarte pieten worden zwart door de roet van de schoorsteen wanneer ze cadeautjes willen geven.
They say every atom in our body was once a part of a star. Maybe im not leaving, maybe im going home.

Sunflowers

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 06 december 2012, 13:29:55 »
Ik vind het echt belachelijk dat dit als racisme wordt gezien. Het is gewoon een eeuwenoud onderdeel van onze Nederlandse cultuur en verder niets. Dit linken aan de slavernij is wel heel erg ouderwets en ook totaal niet nodig, want daar gaat het helemaal niet om.

Ik zou het overigens wel vervelend vinden als mensen zich er heel serieus door beledigd zouden voelen, alleen volgens mij is dit alleen maar zo'n hype en vindt meer dan de helft van de mensen dat niet eens echt.
What would you do, if you weren't afraid?

Purradise

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 06 december 2012, 13:31:12 »
Het zijn typisch de volwassen die er over klagen. Ik hoor er nooit een kind over?

Ik kan me ook echt níet herinneren dat ik vroeger als kind een zwarte piet als iets 'slechts' zag omdat hij bruin was. Ik heb ook nog nooit een kind dat nog in sinterklaas gelooft een zwarte piet horen uit schelden om zijn huidskleur. Dat soort gedrag wordt door volwassenen ingepraat zodat als kinderen opgroeien ze er opeens heel anders naar gaan kijken.

Ik weet wel dat de traditie uit racisme is voortgekomen maar dat zet mij er nu toch niet toe aan om alsnog donkere mensen te onderdrukken. Zoals ik het altijd geleerd heb was zwarte piet het hulpje van sinterklaas, en dus niet zijn 'slaafje'. Hij hielp de sint omdat hij het wilde. Als er in deze tijd nog families zijn die het hun kinderen anders aanleren dan zijn díe verkeerd bezig en niet de huidige traditie van zwarte pieten zelf.

2GirlsOneCupid

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 06 december 2012, 13:37:55 »
Tuurlijk hoor je kinderen hier niet over, zwarte piet is toch ook de leukste persoon ooit in die periode van je leven? Ik bedoel, hij brengt je cadeautjes en pepernoten, danst vrolijk rond. ik zie er geen racisme in.

Vitiligo

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 06 december 2012, 14:02:16 »
"Wat maakt het uit, het is toch voor kindjes"
Aldus een zwarte jongen uit mijn klas.
« Laatst bewerkt op: 06 december 2012, 14:26:40 door Vitiligo »
Giftig | No hesitation, no delay, you come on just like Special K.

brokenmirror

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 06 december 2012, 14:38:59 »
Naaah. Het hoort gewoon bij de Nederlandse cultuur.

Glamorousvision

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 06 december 2012, 14:39:48 »
Degene die het allemaal maar racistisch vinden bokken maar op.
Het is een Nederlandse traditie en dit is al jaren, wel tientallen jaren zo!
Niemand linkt zwarte piet aan een zwart iemand, het is juist positief, mensen zoeken alleen graag het negatieve in dingen.

Va Va Voom

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 06 december 2012, 14:42:17 »
Mensen kunnen zo overdrijven he. Ik vind dit echt geen racisme.
The saddest people smile the brightest, the lonliest people are the kindest and the most damaged people are the wisest. ♥

Romy

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 06 december 2012, 14:56:43 »
Absoluut geen racisme. Zoals al vaker gezegd is, niemand linkt het aan racisme.
Love like you never did before

Faerie

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 06 december 2012, 15:03:40 »
Ik vind het echt belachelijk dat dit als racisme wordt gezien. Het is gewoon een eeuwenoud onderdeel van onze Nederlandse cultuur en verder niets. Dit linken aan de slavernij is wel heel erg ouderwets en ook totaal niet nodig, want daar gaat het helemaal niet om.

Ik zou het overigens wel vervelend vinden als mensen zich er heel serieus door beledigd zouden voelen, alleen volgens mij is dit alleen maar zo'n hype en vindt meer dan de helft van de mensen dat niet eens echt.
Night and day, you are the one. Only you beneath the moon and under the sun.

dickerina

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 06 december 2012, 15:09:05 »
Het is zo'n lange traditie en nu komen mensen erover zeiken, het is toch niet voor volwassenen?

je wenkbrauwen lijken een beetje op het nike logo | ask.fm | tumblr

Bettiepage

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 06 december 2012, 16:07:18 »

Ook mijn mening.

1. Hij is zwart door roet
2. Zo niet, dan wordt hij aanbeden door miljoenen kinderen. Is dat racisme?
You may be a lover but you ain't no dancer.

2GirlsOneCupid

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 06 december 2012, 16:14:54 »
Op die facebookpagina stond ook een heel verhaal van een zwart meisje dat in Nederland was opgegroeid, en dat zij zichzelf nooit heeft vergeleken met zwarte piet en nooit is uitgescholden is erdoor. Maar daar reageerden die anti-pieten niet op  :angry2:

Varkenskind

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 06 december 2012, 16:28:11 »
Mijn beste vriendin is 'zwart' en die heeft er totaal geen moeite mee.
kippenpoep.

Aesthetics

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 06 december 2012, 16:32:16 »
Ik vind dat tegenwoordig dingen veel te snel racistisch worden genoemd, alsof mensen er naar op zoek zijn.

Moest meteen denken aan iets wat ik tegenkwam op 9gag.
Because no one can catch the motherfucking fox.

Frituurvet

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 06 december 2012, 16:37:02 »
Ik word zo moe van die discussie

Hollandroad

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 06 december 2012, 16:39:49 »
Jezus mensen kunnen ook echt over alles zeuren.
People are fragile things, you should know by now. Be careful what you put them trough.

Vitani

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 06 december 2012, 16:55:43 »
Ik heb nog nooit een kind (van welke kleur dan ook) horen zeggen dat de kleur van zwarte piet ze niet aanstaat omdat het ze pijn doet. Sinterklaas is een kinderfeest, laten we daar als volwassenen ons nou even lekker niet mee bemoeien (behalve dan cadeautjes kopen om het te kunnen laten bestaan).
Ik vind het zwarte van zwarte piet niet racistisch, zwarte piet is zwart van het roet uit de schoorsteen. En het is juist mooi dat we op deze manier ieder jaar met een knipoog worden herinnerd aan dat wij zo rijk zijn geworden door de vuile klusjes door slaven (en later door onderbetaald personeel) lieten doen. Op deze manier kunnen we kinderen makkelijker leren wat slavernij was.
Wees blij met wie je bent, er is geen ander zoals jij

Moonlight

• Ave Atque Vale.
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 06 december 2012, 16:57:42 »
en al zou ik het als 'donker' persoon erg vinden, Nederland gaat het toch niet afschaffen.

* het is eerlijk gezegd wel vervelend dat sommige kleine kindjes naar me toe komen en vragen of ik een zwarte piet ben. ik 'pik' het maar omdat ze klein en onwetend zijn.
Pretty girls don't know the things that I know

TARTAARSAUS

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 06 december 2012, 16:58:12 »
What the fuck is this shit?

SpaceDementia

• Quiet the mind.
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 06 december 2012, 17:09:09 »
Tja, het was misschien vroeger wel racistisch, maar ik vind dat dat nu niet meer zo is. Natuurlijk klopt het niet met de rode lippenstift en de kroeshaar-pruik, maar ik geloofde vroeger net als de meeste kinderen dat zwarte pieten zwart waren door het roet.
Het is onzin om daar een probleem van te maken.
Tumblr | I guess if I'm breathing this is not the end. | Sum IS gatessief