Auteur Topic: Spaans kind zit vast in zeer smalle 110 meter diepe put  (gelezen 5249 keer)

Cavarnamagica

• Bekijk profiel
« Gepost op: 17 januari 2019, 04:26:12 »
Na het grotdrama in Thailand staat nu Spanje voor een groot raadsel hoe ze een 2-jarig jong kind uit een 110 meter diepe smalle put moeten halen. Het kind is al sinds zondagmiddag klem komen te zitten in de put.

Een Spaanse peuter zit sinds zondagmiddag vast in een 110 meter diepe put bij Málaga in de Zuid-Spaanse provincie Andalusië.

De put is zo smal dat er geen volwassene in kan om de jongen eruit te halen. De ingang is slechts 25 centimeter breed. Een camera kwam maar tot 80 meter, waardoor de jongen nog niet is gezien. Het is niet bekend of de peuter nog leeft.

De peuter was met neven en nichten aan het spelen in het gebied. Waarschijnlijk hebben ze de stenen die op de put lagen eraf gehaald, waarna de jongen erin is gevallen.

Wat denken jullie? Hoe kan dat kind gered worden? En wat zouden de kansen zijn?

Plaats dit topic omdat ik zelf 10 jaar geleden een grootschalige reddingsoperatie van dichtbij heb gevolgd in Kerkrade waarbij een 4 jarig jongetje in een 10 meter diepe drainagebuis was gevallen, daar werd destijds groot materieel ingezet om het gehele gebied rondom het gat af te graven om de knaap levend te bevrijden. Dit is toch wel complexer daar het gat ruim 110 meter diep is.

Diverse nieuwsbronnen:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3021803/zo-moet-jochie-2-uit-put-van-110-meter-komen

https://www.ad.nl/buitenland/spanje-in-de-ban-van-peuter-julen-in-110-meter-diepe-put~aac1b9d4/

https://frontpage.fok.nl/nieuws/808932/1/1/100/spaanse-peuter-in-put-van-110-meter-diep.html

Roses

• Global Moderator
  • I see beauty in everything, but me
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 17 januari 2019, 06:14:36 »
Ik heb het gehoord ja! Maar betwijfel of het kind nog leeft, want het is wel een diepe val! (Ook al hebben de ouders gezegd dat ze hun kind hebben horen huilen na de val). De zuurstof zal op den duur ook wel op raken denk ik, geen circulatie van lucht daar...
This night is sparkling ✨ || Do you know how many fucking times I've cried for you?

Crystalfire

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 17 januari 2019, 12:00:50 »
Jezus wat heftig... 110 meter is echt heel diep, ik geloof persoonlijk niet dat dat jongetje nog leeft. Hoe dan ook, hij moet er wel uit.
 The darker and dirtier the bass, the better ♥ || Drums, basslines, kicks and snares

Cavarnamagica

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 17 januari 2019, 13:54:49 »
Update..

https://www.ad.nl/buitenland/kleine-julen-2-zit-nog-steeds-in-spaanse-put-reddingswerkers-hopen-vandaag-op-een-doorbraak~afcd0902/

Kleine Julen (2) zit nog steeds in Spaanse put: reddingswerkers hopen vandaag op een doorbraak  Spaanse reddingswerkers zijn gestopt met het graven van één van de twee tunnels die moeten uitkomen bij de plek waar de tweejarige peuter Julen gevangen zit. Het jongetje zit al sinds zondagmiddag vast in een 110 meter diepe put. Tot op heden is er geen teken van leven geweest. De autoriteiten hopen vandaag eindelijk duidelijkheid te krijgen over zijn situatie.
De samenstelling van het landschap in het Zuid-Spaanse Totalán zorgt ervoor dat het graven van de reddingstunnels erg lastig is, en veel tijd kost. Het gesteente waarin de put zich bevindt is hard en wisselt per grondlaag. Hierdoor moet telkens ander graafmateriaal worden gebruikt.

Oorspronkelijk werden er twee gangen gegraven: één bredere verticale put naast die waarin de peuter is gevallen en een horizontale, aflopende gang vanaf een flank van de heuvel. Vooral het graven van de horizontale gang is lastig, omdat er veel risico is op aardverschuivingen. De graafwerkzaamheden van deze tunnel zijn dan ook vannacht meerdere malen stil gelegd, en vanmorgen zelfs helemaal gestopt.

Julen, die onder een stel rotsblokken op 73 meter in de put zit, heeft nadat zijn vader hem hoorde huilen op zondagmiddag geen teken van leven meer gegeven. Toch bestaat er weinig twijfel dat de kleine Julen in de put zit. Reddingswerkers hebben via een dna-test kunnen bevestigen dat enkele haren die zondagnacht in de 110 meter diepe en 25 tot 30 centimeter smalle put werden gevonden, daadwerkelijk van de peuter zijn. Volgens aanwezige geologen zit onder het stuk aarde dat op zo'n 70 meter de doorgang in de put van Julen belemmert een ruimte van nog eens zo’n vijftien meter diep. Hierdoor zou er voldoende zuurstof voor het jongetje aanwezig zijn, waardoor de kans bestaat dat hij nog in leven is. Omdat Julen onder de rotsblokken op 73 meter ligt, kunnen camera's niet bij het jongetje komen.

Iroh

• Tourner dans le vide
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 17 januari 2019, 14:36:39 »
Echt heftig. Ik hoop heel erg dat het jongetje nog leeft, maar eerlijk gezegd betwijfel ik het... Zou een hele grote klap zijn voor de ouders, zij hebben ook al eerder een kindje verloren. :(
❝If you look for the light, you can often find it. But if you look for the dark, that is all you will ever see.❞

Stoerchick

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 18 januari 2019, 22:59:35 »
Echt heftig. Ik hoop heel erg dat het jongetje nog leeft, maar eerlijk gezegd betwijfel ik het... Zou een hele grote klap zijn voor de ouders, zij hebben ook al eerder een kindje verloren. :(

^^^ ik wist niet dat ze al een kindje verloren hadden. Maar dan zou het nog heftiger zijn voor hun. Hopen dat hij nog leeft.

Cavarnamagica

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 19 januari 2019, 17:42:45 »
Update.
Las net in diverse nieuwsbronnen dat ze hopen dat het morgen middag zou lukken de jongen te vinden, maar afgaande wat ik op foto's en video's allemaal zie lijkt het echt een wanhoopsdaad . Ze willen eigenlijk de bovenkant van de berg geheel afgraven om dan via verticale schacht die parallel loop met de put de jongen te bevrijden. De heuvel waar het in Spanje omgaat heeft ongeveer dezelfde omvang als de grootste berg in Nederland, de Wilhelminaberg in Landgraaf. Om zoiets groots te gaan afgraven vrees ik dat de termijn waar de redders op hopen echt niet gehaald gaat worden.Al blijf ik toch wel hoopvol op een goede afloop.
Schematische weergave van de geplande werkzaamheden rondom de put.

Diverse links naar Spaande nieuwssites met live stream.
https://www.lavanguardia.com/sucesos/20190119/454194470492/en-directo-rescate-julen-pozo-totalan-malaga-streaming-video-seo-ext.html

Hier laat men zien hoeveel moeite en groot materieel er nodig om voor de reddingsoperatie. Best wel indrukwekkend.

https://elpais.com/politica/2019/01/19/actualidad/1547882876_002275.html

Oceaan

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 19 januari 2019, 22:14:03 »
Kàn dat kind überhaupt nog leven zelfs als het die val heeft overleefd? Ik bedoel het zit nu al een week zonder eten en drinken.

Crystalfire

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 19 januari 2019, 22:48:22 »
Wat een grote reddingsactie inderdaad.. Ik denk nu dat er echt 1% kans is dat hij nog leeft.
 The darker and dirtier the bass, the better ♥ || Drums, basslines, kicks and snares

Cavarnamagica

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 20 januari 2019, 14:46:22 »
Update:
Las net dat ze pas halverwege het boren zijn, de reddingstunnel laat toch langer op zich wachten dan gehoopt. Dit schijnt zo complex te zijn dat zelfs ervaren experts dit nog nooit eerder hebben meegemaakt, elke oplossing brengt weer nieuwe problemen met zich mee. Maar omdat ze geloven dat het kind nog leeft gaan ze onvermoeibaar door met het reddingswerk.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3045035/reddingstunnel-putjongetje-julen-pas-iets-over-de-helft

Aanvankelijk waren sommige mensen kritisch met de vraag of er wel werkelijk een kind in de put zat, de videobeelden van de binnenkant van de put zouden mij  eigenlijk ook aan het twijfelen brengen, maar getuigen verslagen, DNA onderzoek van haren, foto waarop zak snoep te zien is en verklaringen van familie hebben bij de redders en politie de twijfels weggenomen.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3045022/foto-van-julen-2-vlak-voordat-hij-verdween-overtuigt-politie

Oceaan

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 20 januari 2019, 17:58:52 »
Waar baseren ze het op dat hij nog leeft dan?

Cavarnamagica

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 21 januari 2019, 04:23:49 »
Waar baseren ze het op dat hij nog leeft dan?
Hier baseren de redders zich op, hoop doet immers leven. Anders is het geen reddingspoging meer maar een bergingsoperatie. Maar inmiddels is er wederom vertraging die te maken heeft met het gesteente dat toch wel harder is dan verwacht waardoor het boren ook vertraagd wordt. Ze hebben net iets meer dan de helft bereikt.

Zuurstof

De hoop van heel Spanje is dat er in die ruimte zuurstof aanwezig is – en dat Julen op miraculeuze wijze heeft weten te overleven. „Iedere ochtend zet ik de tv aan om te kijken hoe het met het Julen is”, zegt Angus Gonzalez uit Barcelona, duizend kilometer verderop. „Ik kijk tot de late avond of er nieuws is, ik krijg hem niet uit mijn gedachten. Wanneer ik aan de ouders denk, draait mijn maag zich om.”

Meer in het artikel bij de link.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3047172/opnieuw-vertraging-bij-reddingsactie-julen

Crystalfire

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 21 januari 2019, 07:32:27 »
Die hoop is mooi, maar niet realistisch.

Ms.Jackson

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 21 januari 2019, 11:06:30 »
Die hoop is mooi, maar niet realistisch.

Hij heeft geen eten en geen drinken. Een week geen water... Overleef je niet.
Ik was Encore
''Watch me move, when I lose it hard. Get you off with the touch, dancing in the dark.''

Oceaan

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 21 januari 2019, 11:54:36 »
Inderdaad..... met alleen zuurstof kom je er niet. Ik snap dat mensen hoop willen hebben maar op een gegeven moment word het toch min of meer een feit dat het kind niet meer kan leven?

Stoerchick

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 21 januari 2019, 13:00:33 »
Inderdaad..... met alleen zuurstof kom je er niet. Ik snap dat mensen hoop willen hebben maar op een gegeven moment word het toch min of meer een feit dat het kind niet meer kan leven?

Cavarnamagica

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 21 januari 2019, 23:17:48 »

Cavarnamagica

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 23 januari 2019, 01:52:22 »
Update.

Dit is momenteel de actuele stand van de reddingsoperatie. Dit schema geeft een duidelijk overzicht.

Meer in de link.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3053255/redding-julen-loopt-opnieuw-vertraging-op

Cavarnamagica

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 24 januari 2019, 04:03:09 »
Update.
Wederom vertraging, schijnt dat vlak nadat de reddingstunnel klaar was een instorting heeft plaatsgevonden in het onderste deel door een ondergrondse aardverschuiving waardoor heen belangrijke gedeelte van de redding weer uitgesteld moet worden. Zo'n aardverschuiving zal ook wel eens de oorzaak kunnen zijn dat het kind niet op de plek kan zijn waar de redders hopen het aan te treffen. Immers onder de prop in de put zit  nog een ruimte van ruim 30 meter diep, zou zomaar kunnen dat het kind dieper is weggezakt dan gevreesd en dan zullen ze waarschijnlijk de tweede schacht boren die dan dieper gaat worden wederom ruim week werk in beslag neemt.

De ultieme oplossing zou zijn de gehele berg systematisch afgraven rondom de put tot 110 meter diep, dan moet de jongen haast wel gevonden worden. Alleen dit is eigenlijk een kansloze missie als er al voor gekozen wordt minstens maanden tot zelfs een jaar kan duren.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3060208/weer-vertraging-in-reddingswerk-peuter-julen

In Zuid Amerika kunnen argeloze toeristen als ze bepaalde wandel/natuur gebieden bezoeken zomaar het volgende aantreffen.

https://www.youtube.com/watch?v=0Pb5jiJpo4w

Je moet er niet aan denken dat je hier je evenwicht verliest. Deze jonge toeristen spelen echt met hun leven.

Cavarnamagica

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 24 januari 2019, 04:37:21 »
Update:
Afgelopen uren dit bericht binnengekregen. Dan zijn de eerdere problemen met de tunnel toch sneller verholpen dan aanvankelijk gedacht.

’Als alles meezit, begint uitgraven Julen morgenochtend’

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3061096/als-alles-meezit-begint-uitgraven-julen-morgenochtend

Cavarnamagica

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 25 januari 2019, 14:08:25 »
Update.

Mijnwerkers naderen Julen: nog 2 meter te gaan.  Alleen nu moeten ze met explosieven gaan werken, niet echt handig als er een kind vlakbij begraven ligt.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3066894/mijnwerkers-naderen-julen-nog-2-meter-te-gaan

Oceaan

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 25 januari 2019, 16:18:59 »
Ze weten niet eens zeker of ie wel in die ruimte zit las ik, ik zie het nog helemaal gebeuren dat ze straks er eindelijk doorbreken en dat ie daar dan helemaal niet blijkt te zitten.

Cavarnamagica

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 25 januari 2019, 17:59:56 »
Ze weten niet eens zeker of ie wel in die ruimte zit las ik, ik zie het nog helemaal gebeuren dat ze straks er eindelijk doorbreken en dat ie daar dan helemaal niet blijkt te zitten.

Dit zou zomaar kunnen en wordt zelfs ook door enkele ingenieurs (en Spaanse politie) vermoed. Stel dat Julen door de ondergrondse aardverschuiving op een andere plaats zit dan vermoed. Betekend dat de mijnwerkers een grote holte rondom de put moeten uitgraven om het lichaam te vinden, dit brengt dan wel weer een groot risico op van instorting. Krijgen we straks te lezen. Twee reddingswerkers omgekomen plus het kind wat (nog) steeds niet gevonden is.  Vandaar ook plan B van de extra schacht die dan aangelegd dient te worden indien dit zich zal voordoen, met weer extra vertraging.

Wordt vervolgd.

« Laatst bewerkt op: 25 januari 2019, 18:08:52 door Cavarnamagica »

Cavarnamagica

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 25 januari 2019, 18:10:35 »
Update.
Nog 80 cm te gaan, wat zullen ze aantreffen. Een kind of niks?

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3069126/spanning-stijgt-nog-80-centimeter-naar-julen

Crystalfire

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 25 januari 2019, 21:42:39 »
Weer een tegenslag zie ik, er is weer een explosie nodig :fieuw: