Auteur Topic: [poll] Mogen ouders de pakketten van hun kinderen open maken?  (gelezen 5428 keer)

sevennationarmy

• Water is the driving force of all nature.
    • Bekijk profiel
« Reactie #50 Gepost op: 22 oktober 2014, 10:46:30 »
Alleen mijn moeder doe dat eigenlijk, mijn vader is het laatste thuis op de dag dus die krijgt daar sowieso de kans niet voor (maar dat zou hij niet eens willen). Mijn moeder maakt soms mijn brieven open, pakketjes eigenlijk niet want dat is toch meestal van de H&M. Nu moet ik zeggen dat als mijn moeder een pakketje heeft dat ik die ook open maak, gewoon uit nieuwsgierigheid. Dit is geen big deal bij ons thuis.

Nova

• C'est fini.
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: 22 oktober 2014, 10:49:23 »
Mogen ze doen, en vaak als ik pakketjes krijg maakt mn moeder ze wel open omdat ze gewoon té nieuwsgierig is naar wat ik nu weer gekocht heb.

In het algemeen vind ik het wel kunnen, je woont tenslotte in hun huis, en tenzij je iets te verbergen heb zie ik het probleem niet zo.
Tell the devil I said hey when you get back to where you're from.

Lotte

• SPACESHIP!
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: 22 oktober 2014, 11:27:39 »
Ik vind dat dat volledig ligt aan het kind. Als degene die de post krijgt nog niet genoeg verantwoordelijk of volwassen is, heeft een ouder het goed recht om de post te openen en mee te lezen. Hoe vaak gebeurt het wel niet dat een kind een enquete invult om een iPad ofzo te winnen en vervolgens aan 3 verschillende abbonementen vastzit en de acceptgiro's binnenstromen?
Niet iedereen is even verantwoordelijk op dezelfde leeftijd. Je ouders hebben de taak om je op te voeden, en dragen zorg over je. Als het kind in kwestie nog niet verantwoordelijk genoeg is vind ik het logisch dat de post opengemaakt wordt. Vooral als een kind bijvoorbeeld pas 12 is.

Persoonlijke post hoeft natuurlijk niet gelezen te worden, maar ik denk wel dat de ouders mogen weten met wie je precies contact hebt.

Estranged

• Global Moderator
  • Koekoek
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: 22 oktober 2014, 14:01:41 »
liever niet nee. Niet omdat ik dingen te verbergen heb maar ja idk het is gewoon privacy. Ik open haar post ook niet.
Dit vooral ja. Ik heb niets te verbergen en vertel het meeste toch wel aan mijn moeder maar het is privé. Maar dat respecteert ze gelukkig ook.

TiMELESS

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: 22 oktober 2014, 14:08:02 »
Liever wil ik het niet dat mijn moeder mijn pakketjes/brieven etc openmaakt. Maar ik heb niets te verbergen voor haar. Als ik wat besteld heb, geef ik dat even aan eveneens voor een belangrijke brief.

Insouciance

• Bekijk profiel
    • Blog
« Reactie #55 Gepost op: 23 oktober 2014, 01:10:06 »
Mijn ouders hebben het nooit gedaan tenzij ik ze had verteld dat ze het open mochten maken omdat ik wilde weten wat erin zit.
In principe vind ik het ook niet kunnen, tenzij je als ouder echt het vermoeden hebt dat er iets niet oké is oid (hoe en wat, dat weet ik ook niet). Maar ik vind dat een stukje privacy dat je zou moeten krijgen.
BLOG   | |     INSTAGRAM   | |   Je mag me ook Sous noemen!

Pluviophile

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: 23 oktober 2014, 01:11:00 »
Nee, dat is pure privacy. Ik mag dat van hun niet openmaken, zij dat van mij dan ook niet.
➜The one who follows the crowd will usually get no further than the crowd. The one who walks alone is likely to find himself in places no one has ever been. ∆▲

Vapi

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: 23 oktober 2014, 01:20:41 »
Ik vind dat wel privé. Al ligt het wel aan de leeftijd, bij iemand van 14 zou ik het niet raar vinden als ouders dit doen. Maar bij 18+ sowieso wel, dan heb je sowieso meer verantwoordelijkheid nodig, dus ook over je post.

Mijn moeder opent mijn post ook vaak, terwijl ik al heel vaak heb gezegd dat ik dit niet wil. Niet dat ze niet mag weten wat erin staat, maar ik wil het gewoon zelf eerst lezen. Ook ebay pakketjes, niet dat ik zulke rare dingen bestel maar ik vind het ook gewoon leuk om ze zelf open te maken :').
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2014, 01:30:05 door Flairy »

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: 11 mei 2018, 10:27:32 »
up!
Like, I feel like every year has a new energy, and I feel like this year is really about, like, the year of just realizing stuff. And everyone around me, we're all just, like, realizing things

Traveler

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: 29 juni 2018, 19:49:42 »
Kan me niet herinneren dat ik überhaupt vaak post kreeg (tot ieder geval 18) en dat mijn ouders dat dat open maakte. Ik vind niet dat ouders altijd maar post moeten open maken, maar wel dat ze dat recht hebben tot je 18 bent. Dan ben je echt zelf verantwoordelijk. Tieners kunnen domme dingen doen dus ik begrijp wel dat ouders die controle willen.
Hoi

Pinkiewink

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: 29 juni 2018, 21:13:13 »
Nee vind ik niet, en zou ook geen reden kunnen verzinnen. Je moet wel een beetje vertrouwen in je kind kunnen hebben. Je kan in plaats van zulk raar controlerend gedrag ook gewoon geïnteresseerd vragen wat hij/zij heeft besteld en dan zie je vanzelf wel aan de reactie of het goed is of niet.
Ook een goede manier om je kind nog minder vertrouwen in je te laten hebben en alleen maar meer voor je te verzwijgen. Als je wil dat je kind je nooit met dingen in vertrouwen wil nemen, moet je vooral hun post checken lol.

Oceaan

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: 30 juni 2018, 18:29:06 »
Vanaf een jaar of 12 à 14 niet meer. Een brief of pakket is niet voor niks aan X persoon geschreven, een tiener van 14 heeft ook gewoon recht op privacy. Ik snap ergens nog wel dat ouders hun kinderen willen controleren maar je kan niet alles tot hun 18 volledig onder controle houden en ze dan op hun 18e helemaal los laten, de tiener periode is juist het moment om als ouders je kind meer verantwoordelijkheid te geven en aan te leren. En ja misschien bestelt je kind dan een keer iets waar je het niet mee eens bent, zoals de dildo uit de beginpost, maar op een gegeven moment moet je dat een keer los laten. Tieners zijn op weg zelfstandige volwassenen te worden die hun eigen normen en waarden en zicht op dingen hebben, die niet altijd overeen zullen komen met die van de ouders. Bovendien kan een tiener ook gewoon vertrouwelijke brieven krijgen (denk bijv. van de huisarts, abortiekliniek of psycholoog) waarin diegene gewoon helemaal in hun recht staan als ze dat je niet met hun ouders willen delen. Daarom vind ik 'ik heb niks te verbergen' ook totaal geen argument.

Tenzij er ècht een goede reden voor is natuurlijk, bijvoorbeeld een probleemkind dat gewoon echt bovengemiddeld in de gate gehouden moet worden. Maar het gemiddelde kind zal niet zomaar iets binnen krijgen of bestellen wat echt persè ingezien moet worden door de ouder als 'eindverantwoordelijke'.

Mijn ouders hebben overigens nooit bewust mijn post open gemaakt of gelezen, ook niet als kind, dat is echt nòòit een onderwerp geweest. (En ik kreeg toen wel degelijk post, van penvriendinnen en swaps die ik toen deed haha) Ik ben eigenlijk ook gewoon gechoqueerd dat het schijnbaar in zo veel gezinnen controversieel is om tegen je ouders te zeggen dat je dat recht op privacy hebt.
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2018, 18:42:00 door Oceaan »

Soepstengel

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: 02 juli 2018, 11:27:25 »
Ik vind dat prive en wil het ook niet hebben. Mijn ouders doen het wel soms en iedere keer wordt ik boos maar helpt totaal niet. En denk maar niet dat ik hun brieven open kan maken want dan breekt de hel los.
Mooier kan het niet --- Wil jij écht nog een keer met srprs.me op vakantie? Ik heb nog een kortingscode voor je!

Carmenneke

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: 13 oktober 2018, 14:49:33 »
Ik vind het niet kunnen.
Mijn ouders maakten ook altijd mijn post open tot ik een jaar of 21 was. Niet dat ik wat te verbergen had, maar ik wil toch graag zelf als eerste weten wat er naar mij gestuurd word. Daarnaast, kwam de post vaak bij "geopend" te liggen en keek ik er dus overheen waardoor ik belangrijke rekeningen gemist heb en extra heb moeten betalen ivm te laat zijn.
Maar stel ik zou wel wat willen verbergen, dan is dat mijn goed recht. Dus ook dat van een ander kind.

Mocht je je als ouder druk maken over de financien van je minderjarige kind, dan kan je de rekening altijd in zien. En kom je dan dingen tegen die je niet vertrouwt, dan praat je daar over.
Voor mij een porto

Encore

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: 13 oktober 2018, 17:52:59 »
Nee, dat is pure privacy. Ik mag dat van hun niet openmaken, zij dat van mij dan ook niet.

Dit. Al vind ik het anders als je minderjarig bent.
''Syncopate my skin to your heart beating.''

Eden

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: 14 oktober 2018, 01:31:30 »
 M'n ouders hebben vast wel eens m'n post/pakketjes opengemaakt, vooral toen ik <16 was. Maar het is niet dat dat consequent gebeurde. Sowieso vind ik het geen big deal eigenlijk. Sinds m'n 18e ben ik uit huis, dus sindsdien heb ik dat "probleem" sowieso niet meer.
was Taurus.

craicalaic

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: 16 oktober 2018, 10:36:59 »
Ze doen het niet, mijn zus wel. Ik vind het niet erg dat ze mijn pakketjes openmaakt, maar toch is het altijd wel jammer als ik niet de eerste ben die mijn pakketje heeft geopend. If that makes sense.
there are people who are always in love with the sky, no matter the weather. one day you will find someone who’ll love you the same way.

craicalaic

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: 16 oktober 2018, 10:37:43 »
Ze doen het niet, mijn zus wel. Ik vind het niet erg dat ze mijn pakketjes openmaakt, maar toch is het altijd wel jammer als ik niet de eerste ben die mijn pakketje heeft geopend. If that makes sense.

M'n ouders maken trouwens wel mijn post open, maar dat vind ik niet erg aangezien mijn vader alles regelt qua rekeningen enzo.
there are people who are always in love with the sky, no matter the weather. one day you will find someone who’ll love you the same way.