Auteur Topic: [nieuws] Collegegeld gaat voor eerstejaars met de helft omlaag  (gelezen 615 keer)

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 11 juli 2018, 09:08:09 »
Eerstejaars studenten aan hogescholen en universiteiten betalen vanaf komend studiejaar de helft minder collegegeld. De korting van ruim 1000 euro geldt in het eerste jaar, en voor studenten die aan een lerarenopleiding beginnen zelfs de eerste twee studiejaren.

De Eerste Kamer heeft gisteren ingestemd met het voorstel, dat het hoger onderwijs toegankelijker moet maken. De Tweede Kamer deed dat eerder al, ondanks stevige kritiek van de Raad van State. Die stelde dat het geld vooral terechtkomt bij jongeren die toch wel zouden gaan studeren.

Blije studenten
Onderwijsminister Ingrid van Engelshoven is in haar nopjes met de steun van de senaat. "Hier zijn studenten echt blij mee. Als je gaat studeren is collegegeld zo'n beetje de eerste rekening die je krijgt. Het maakt dan echt uit of daar ruim 2000 euro op staat, of de 1000 die we nu geregeld hebben."

Door toekomstige leerkrachten een jaar extra korting te geven op hun collegegeld, hoopt het kabinet meer jongeren voor het vak te interesseren. Dat moet meehelpen het lerarentekort op te lossen.
Like, I feel like every year has a new energy, and I feel like this year is really about, like, the year of just realizing stuff. And everyone around me, we're all just, like, realizing things

Juno

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 11 juli 2018, 12:39:56 »
Grote onzin, vooral omdat de rente over de lening omhoog gaat. Dus het is een verergering van onze situatie brengen met goed nieuws.

Crystalfire

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 11 juli 2018, 13:07:11 »
Ugh, ik haat het schoolsysteem in Nederland met de dag meer.
 Drums, basslines, kicks and snares || Fave tune ♥

Estranged

• Global Moderator
  • Koekoek
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 11 juli 2018, 13:15:10 »
Grote onzin, vooral omdat de rente over de lening omhoog gaat. Dus het is een verergering van onze situatie brengen met goed nieuws.
Inderdaad nogal een sigaar uit eigen doos zeg maar.

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 11 juli 2018, 13:25:57 »
Ik vind het ook echt onlogisch en straks gaan mensen lerarenopleiding doen enkel vanwege het geld..
Like, I feel like every year has a new energy, and I feel like this year is really about, like, the year of just realizing stuff. And everyone around me, we're all just, like, realizing things

Anna

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 11 juli 2018, 15:24:13 »
Wat mij betreft zouden ze helemaal geen collegegeld moeten vragen. Voor alle jaren niet.
Maar goed, leuk dat zij blij is met die 1000 euro korting ofzo.
If you expect nothing from somebody you are never disappointed.
― Sylvia Plath, The Bell Jar

flylikeabird

• We don't need no wings to fly.
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 11 juli 2018, 18:03:59 »
Het irritante hieraan is dat het dus niet geld wanneer je al ooit begonnen bent met een opleiding. Ik ben 2 jaar geleden begonnen met een HBO opleiding en in het eerste jaar hier nog mee gestopt. Nu ga ik dus een lerarenopleiding doen maar betaal ik dus wel 2060 per jaar ipv 1060 voor de eerste 2 jaar.
Sometimes you gotta fall before you fly

Dieuw

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 12 juli 2018, 02:54:07 »
Ik ben begonnen met studeren het jaar dat de stufi werd afgeschaft, dus ik vind het ook een beetje oneerlijk dat de nieuwe laag nu minder hoeft te betalen. Voel me echt zo'n misgunner nu :blush: .