Auteur Topic: Nieuw soort 'geloof': Church of the Flying Spaghetti Monster  (gelezen 15476 keer)

Flamoes

• Bekijk profiel
« Reactie #250 Gepost op: 06 november 2012, 16:17:39 »
Iedere God is groot, ook jouw God, ook Allah, ook de Boomgod in de bushbush.
You know what is beautiful? Read the first word again. | http://weheartit.com/wennnnn

SBTRKT

• Bekijk profiel
« Reactie #251 Gepost op: 06 november 2012, 16:19:06 »
Ontopic;

Blijkt dat we toch van spaghetti zijn gemaakt...
Rather than love, than money, than fame, give me truth

Disfunction

• Bekijk profiel
« Reactie #252 Gepost op: 06 november 2012, 16:27:01 »
Inderdaad, ook in het nieuwe testament staan veroordelende verzen. Maar dat hoort ook bij de Godsdienst. Ja, God is liefde, Hij is onze Vader, en nog zoveel meer mooie dingen. Maar het is ook eerlijk om ook de andere kant van God te laten zien. Hij is namelijk ook rechter, en veroordeelt de zonden. Homoseksualiteit is ook een zonde ja. Ik veroordeel verder niemand die dit doet, maar ik geloof wel dat God het niet zo had bedoeld. Dat geloof ik, omdat het inderdaad echt zo in de Bijbel staat, ook in het NT.
Sommige christenen leggen die tekst anders uit, maar dat vind ik niet eerlijk. Je kunt elke tekst wel verdraaien en uitleggen op een manier die jou goed uitkomt, maar het is Gods woord, en als iets heel duidelijk in de Bijbel staat, kun je daar gewoon niet omheen, vind ik.

Dus daar geef ik je zeker gelijk in.
Over die lijfstraffen; kun je daar misschien een voorbeeld van geven? ik ben nog nooit zoiets tegengekomen namelijk.

En inderdaad, ik vind ook dat je wel moet kijken naar omstandigheden en de tijd en cultuur waarin je leeft, maar omdat ik geloof dat de Bijbel Gods woord is, en Hij overal boven staat, vind ik wat Hij heeft gezegd wel heel belangrijk, en vind ik dat je niet zomaar alles aan de kant kunt zetten, omdat de samenleving zoveel veranderd is.  Zijn woord blijft voor mij gezag hebben, ook al is het oud.

Lijfstraf: Lucas 12: 47 En die dienstknecht, welke geweten heeft den wil zijns heeren, en zich niet bereid, noch naar zijn wil gedaan heeft, die zal met vele slagen geslagen worden..
Ik ben het niet met je eens, maar ik vind je in ieder geval consequent en ik vind dat jij het christendom goed beleeft. Jij zegt gewoon eerlijk: ik neem de Bijbel aan als woord van God, en vind dus ook dat homoseksualiteit een zonde is. En jij bent zelfs nog zo dat je zegt: ik veroordeel ze niet. Wat ook erg goed is, omdat in de Bijbel staat dat je niet mag oordelen als mens.
Hoewel ik het niet met je eens ben, kan ik je dus niet hypocriet of iets dergelijks noemen. En je geeft ook duidelijk aan dat het jouw mening is, en gaat vervolgens niet op een passief-agressieve manier wel mensen veroordelen. Een pluimpje voor jou :) .

@ SBTRKT: Gadverdamme :P .
Always shoot for the moon. Even if you miss, you will land among the stars

Krullevaar

• Bekijk profiel
« Reactie #253 Gepost op: 06 november 2012, 16:37:43 »
Lijfstraf: Lucas 12: 47 En die dienstknecht, welke geweten heeft den wil zijns heeren, en zich niet bereid, noch naar zijn wil gedaan heeft, die zal met vele slagen geslagen worden..
Ik ben het niet met je eens, maar ik vind je in ieder geval consequent en ik vind dat jij het christendom goed beleeft. Jij zegt gewoon eerlijk: ik neem de Bijbel aan als woord van God, en vind dus ook dat homoseksualiteit een zonde is. En jij bent zelfs nog zo dat je zegt: ik veroordeel ze niet. Wat ook erg goed is, omdat in de Bijbel staat dat je niet mag oordelen als mens.
Hoewel ik het niet met je eens ben, kan ik je dus niet hypocriet of iets dergelijks noemen. En je geeft ook duidelijk aan dat het jouw mening is, en gaat vervolgens niet op een passief-agressieve manier wel mensen veroordelen. Een pluimpje voor jou :) .

@ SBTRKT: Gadverdamme :P .

Oh okee, die tekst ja. maar dienstknecht een dienstknecht is niet hetzelfde als een slaaf. Als iemand voor je werkt, en je wilt dat hij bepaalde dingen voor je doet, en hij snapt ook wat hij moet doen, maar hij weigert het te doen, verdien je ook straf, toch? Dat is niet eens persé iets van het christendom, als werknemers zulke fouten maken, worden ze vaak ook ontslagen oid.

Haha, da's lief van je, dankjewel (:
Ik vind het ook gewoon heel interessant om te discussiëren, en om ook eens andere meningen te horen. En dan hoef je het inderdaad helemaal niet met elkaar eens te zijn, maar het is wel gewoon fijn als je elkaar begrijpt, en als je gewoon op een normale manier met elkaar kunt praten (:
What you don't know, is the signs are right for the turning tide!

Disfunction

• Bekijk profiel
« Reactie #254 Gepost op: 06 november 2012, 16:43:35 »
^ Ik vind ontslagen worden wel even iets anders als geslagen worden :P .
En dat is ook niet iets wat specifiek van het christendom is, maar wel redelijk specifiek voor de abrahamistische godsdiensten (het gedoe rond slavernij enzo). Hoewel ik het dan vooral vergelijk met paganistische stromingen, over oosterse religies heb ik de te weinig kennis om te weten of het daar besproken wordt.
Ik vind het wel jammer dat veel godsdiensten zo misbruikt worden. Zo roepen ze bijvoorbeeld allemaal dat vrouwen gelijk zijn aan mannen, in de praktijk zie je daar bedroevend weinig van.
Gelukkig zijn we voor het Spagettimonster echt gelijk :P .

nefelibata

• We've got holes but we carry on.
    • Bekijk profiel
« Reactie #255 Gepost op: 06 november 2012, 17:29:56 »
Ik kan nu wel een heel betoog gaan zitten houden maar ik wil alleen even zeggen dat sommige mensen even moeten bedenken wat standplaatsgebondenheid inhoudt en pas dan een mening moeten gaan vormen. Je kan geen mening over iets vormen terwijl je de achterliggende gedachten, cultuur, tijd, plek, personen etc. niet weet.
« Laatst bewerkt op: 06 november 2012, 17:38:35 door ablabs »
Verkooptopic: http://forum.girlscene.nl/forum/verkoop/ik-raak-mn-baan-kwijt-en-heb-geld-nodig-help-me-309043.0.html  --- “Imperfection is beauty, madness is genius and it's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring.”

Disfunction

• Bekijk profiel
« Reactie #256 Gepost op: 06 november 2012, 17:42:03 »
Ik kan nu wel een heel betoog gaan zitten houden maar ik wil alleen even zeggen dat sommige mensen even moeten bedenken wat standplaatsgebondenheid inhoudt en pas dan een mening moeten gaan vormen. Je kan geen mening over iets vormen terwijl je de achterliggende gedachten, cultuur, tijd, plek, personen etc. niet weet.

Dat zou betekenen dat niemand een mening kan vormen. En omdat niemand het kan, kan tegelijkertijd iedereen het, omdat het twee kanten van dezelfde medaille zijn.

Krullevaar

• Bekijk profiel
« Reactie #257 Gepost op: 06 november 2012, 19:16:56 »
@Disfunction: ik heb die tekst die jij noemde nog eens opgezocht, Lukas 12:47.
Ik heb ook de verzen ervoor bekeken, en als je kijkt naar de context van die tekst, zie je dat er iets heel anders wordt bedoeld.

Jezus geeft daar antwoord op een vraag van Petrus, door middel van een gelijkenis.
Dat vers gaat niet letterlijk over mensen die hun baas niet gehoorzamen en dan geslagen worden, maar heeft een diepere betekenis.
Dat gedeelte heeft betrekking op de eindtijd, als Jezus terugkomt en iedereen zal oordelen.
In het vers daarvoor staat namelijk 'dan zal de heer van deze slaaf komen op een dag waarop hij hem niet verwacht, op een uur dat hij niet weet'. Dat gaat over Jezus'wederkomst, over de laatste dag.
Als er dan mensen zijn die wisten wat het geloof inhield, die wísten wat God van hen wilde, maar die expres ertegenin zijn gegaan, die zal geslagen worden, die zullen gestraft worden.

Krullevaar

• Bekijk profiel
« Reactie #258 Gepost op: 06 november 2012, 19:18:28 »
Dat zou betekenen dat niemand een mening kan vormen. En omdat niemand het kan, kan tegelijkertijd iedereen het, omdat het twee kanten van dezelfde medaille zijn.

Inderdaad. iedereen is standplaatsgebonden, niemand is neutraal, iedereen is gekleurd door opvoeding, omgeving, levensovertuiging etc. Maar dat maakt toch niet uit, dat maakt discussies juist interessant, vind ik. Iedereen bekijkt bepaalde onderwerpen op z'n eigen manier.

Wokkels

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #259 Gepost op: 06 november 2012, 19:47:40 »
Geen idee waar jij leeft, maar heel veel mensen zijn nog steeds tegen seks voor het huwelijk waaronder ik. Dat tegenwoordig het als normaal gezien wordt dat meisjes van 16 seks hebben, betekent niet dat iedereen dat zo ziet, en gelukkig maar :) Ieder zn eigen mening

Dat zeg ik ook niet, ik zeg alleen dat het niet meer van deze tijd is om te verwachten dat iedereen zich daaraan houd. Tegenwoordig denkt men toch wat vrijer over sex dan vroeger.

Wokkels

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #260 Gepost op: 06 november 2012, 19:50:07 »
Jij vind geen seks voor het huwelijk niet meer van deze tijd. Ik vind het supermooi dat een meisje met 1 persoon met wie ze haar leven deelt seks heeft. Deze oversekste maatschappij die zegt dat meisjes van 13, 14 al seks moeten hebben. Ik vind het niet normaal. Weet je eigenlijk wel wat seks inhoud? Het is iets moois van liefde en het wordt nu gebruikt als vuiligheid. Ikzelf wil ook geen seks voor het huwelijk, maar ieder zijn mening.

Jemig ik ben niet debiel hoor, natuurlijk weet ik wat seks inhoud. Hoezo nou weer oversekste maatschappij? Het is tegenwoordig vaker geaccepteerd dat je seks hebt op een moment waarneer je er echt toe aan bent. Of je er nou op je 13e al klaar voor bent, of pas op je 40e, dat mag je helemaal zelf weten. En hoezo wordt het gebruikt als 'vuiligheid'? Denk jij dat de eerste keer superromantisch is, met kaarsjes en vioolmuziek? Nou, vergeet het maar, want 9 van de 10 keer gaat het niet zo. Maar dan hoeft seks nog niet 'vuil' te zijn.

nefelibata

• We've got holes but we carry on.
    • Bekijk profiel
« Reactie #261 Gepost op: 06 november 2012, 20:03:29 »
Ik doelde meer op die bijbelteksten. Je kan wel zeggen dat het slechte verzen zijn maar als je het in context van het verhaal leest wordt het veel duidelijker hoe het bedoeld is.
Elke idioot kan een mening vormen, maar die mening moet wel ergens op gebouwd zijn en daar komt standplaatsgebondenheid weer bij kijken. Ik bedoelde dus niet de standplaats die je zelf inneemt, maar het vermogen je in te leven in anderen en vanuit hun positie te kijken.
Verkooptopic: http://forum.girlscene.nl/forum/verkoop/ik-raak-mn-baan-kwijt-en-heb-geld-nodig-help-me-309043.0.html  --- “Imperfection is beauty, madness is genius and it's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring.”

Disfunction

• Bekijk profiel
« Reactie #262 Gepost op: 06 november 2012, 20:32:31 »
@Disfunction: ik heb die tekst die jij noemde nog eens opgezocht, Lukas 12:47.
Ik heb ook de verzen ervoor bekeken, en als je kijkt naar de context van die tekst, zie je dat er iets heel anders wordt bedoeld.

Jezus geeft daar antwoord op een vraag van Petrus, door middel van een gelijkenis.
Dat vers gaat niet letterlijk over mensen die hun baas niet gehoorzamen en dan geslagen worden, maar heeft een diepere betekenis.
Dat gedeelte heeft betrekking op de eindtijd, als Jezus terugkomt en iedereen zal oordelen.
In het vers daarvoor staat namelijk 'dan zal de heer van deze slaaf komen op een dag waarop hij hem niet verwacht, op een uur dat hij niet weet'. Dat gaat over Jezus'wederkomst, over de laatste dag.
Als er dan mensen zijn die wisten wat het geloof inhield, die wísten wat God van hen wilde, maar die expres ertegenin zijn gegaan, die zal geslagen worden, die zullen gestraft worden.

Hmm. Ik had de tekst daarvoor wel als gelijkenis begrepen, maar dat stuk erna niet. Dat stuk over verdeeldheid kan je inderdaad wel zien als gelijkenis, hoewel ik denk dat het meer echt een voorspelling is (omdat die verdeeldheid er waarschijnlijk zal zijn als Jezus komt, die verdeling bestaat nu ook al) en omdat hij volgens mij stelt dat mensen niet mogen oordelen en denken dat ze naar het paradijs kunnen totdat zij zelf helemaal beoordeeld zijn. Maar zoals jij het zegt zou het best kunnen dat het nog deel is van de gelijkenis die ervoor vertelt wordt.
Dat is mijn probleem ook met de Bijbel, het is zo verrekte vaag, zelfs in de context zelf.
Ik heb met het Nieuwe Testament minder 'problemen'  in de zin van slechte teksten als met het Oude. Mijn probleem ligt dan meer in de hele aparte en toch wel flink gekleurde samenstelling ervan. En dat het Nieuwe Testament een beetje leeg is als je dat als enige richtlijn gebruikt.
Ik vind dat er tussen de gelijkenissen erg mooie verhalen zitten, maar ook verhalen die tegen mijn rechtvaardigheidsgevoel in gaan. Dat (naast het feit dat ik gewoon niet kon geloven in de wederopstanding) heeft mij wel doen besluiten om het christendom niet meer als religie te behouden. Om even een inzicht in mijn achtergrond te geven.

Vitani

• Bekijk profiel
« Reactie #263 Gepost op: 06 november 2012, 21:23:17 »
Wat een beetje spaghetti al niet kan brengen :)
Wees blij met wie je bent, er is geen ander zoals jij

Krullevaar

• Bekijk profiel
« Reactie #264 Gepost op: 06 november 2012, 21:40:06 »
Hmm. Ik had de tekst daarvoor wel als gelijkenis begrepen, maar dat stuk erna niet. Dat stuk over verdeeldheid kan je inderdaad wel zien als gelijkenis, hoewel ik denk dat het meer echt een voorspelling is (omdat die verdeeldheid er waarschijnlijk zal zijn als Jezus komt, die verdeling bestaat nu ook al) en omdat hij volgens mij stelt dat mensen niet mogen oordelen en denken dat ze naar het paradijs kunnen totdat zij zelf helemaal beoordeeld zijn. Maar zoals jij het zegt zou het best kunnen dat het nog deel is van de gelijkenis die ervoor vertelt wordt.
Dat is mijn probleem ook met de Bijbel, het is zo verrekte vaag, zelfs in de context zelf.
Ik heb met het Nieuwe Testament minder 'problemen'  in de zin van slechte teksten als met het Oude. Mijn probleem ligt dan meer in de hele aparte en toch wel flink gekleurde samenstelling ervan. En dat het Nieuwe Testament een beetje leeg is als je dat als enige richtlijn gebruikt.
Ik vind dat er tussen de gelijkenissen erg mooie verhalen zitten, maar ook verhalen die tegen mijn rechtvaardigheidsgevoel in gaan. Dat (naast het feit dat ik gewoon niet kon geloven in de wederopstanding) heeft mij wel doen besluiten om het christendom niet meer als religie te behouden. Om even een inzicht in mijn achtergrond te geven.

Ooh okee, ja, zo zou je het ook kunnen opvatten inderdaad!
Maar als je het zou opvatten zoals jij zegt, dan staat er toch nog steeds niet dat het goed is, of dat God het accepteert, als een werkgever zijn dienstknecht slaat? dan is het gewoon een beschrijving, van wat er gebeurt, als een knecht niet doet wat hij moet doen.

Ik vind het ook hartstikke lastig vaak, Bijbel lezen. Vaak vat je dingen gewoon verkeerd op. Er is gewoon een enorme generatiekloof, de taal is ontzettend oud, en het blijft gewoon moeilijk om de Bijbel goed te lezen en te begrijpen, ondanks alle  (makkelijkere) vertalingen.

Mag ik vragen welke gelijkenissen tegen je rechtvaardigheidsgevoel ingaan? Ben ik gewoon benieuwd naar, vandaar (:

Disfunction

• Bekijk profiel
« Reactie #265 Gepost op: 07 november 2012, 10:16:25 »
Ooh okee, ja, zo zou je het ook kunnen opvatten inderdaad!
Maar als je het zou opvatten zoals jij zegt, dan staat er toch nog steeds niet dat het goed is, of dat God het accepteert, als een werkgever zijn dienstknecht slaat? dan is het gewoon een beschrijving, van wat er gebeurt, als een knecht niet doet wat hij moet doen.

Ik vind het ook hartstikke lastig vaak, Bijbel lezen. Vaak vat je dingen gewoon verkeerd op. Er is gewoon een enorme generatiekloof, de taal is ontzettend oud, en het blijft gewoon moeilijk om de Bijbel goed te lezen en te begrijpen, ondanks alle  (makkelijkere) vertalingen.

Mag ik vragen welke gelijkenissen tegen je rechtvaardigheidsgevoel ingaan? Ben ik gewoon benieuwd naar, vandaar (:

Het verhaal van de verloren zoon bijvoorbeeld. Lekker dan, heb jij je hele leven hard gewerkt voor je vader, komt die slampamper terug en het is gelijk feest :').
En maria en martha vind ik ook niet echt aardig.
Die van de wijze man op een rots vond ik als kind heel grappig trouwens, ik zag altijd helemaal voor me hoe die man met z'n huisje weg zou drijven xD.

Het zou eigenlijk best cool zijn als er ook gelijkenissen zouden komen met spagetti. Of tagiatelle, ik vind alles lekker.

Krullevaar

• Bekijk profiel
« Reactie #266 Gepost op: 08 november 2012, 16:51:18 »
Het verhaal van de verloren zoon bijvoorbeeld. Lekker dan, heb jij je hele leven hard gewerkt voor je vader, komt die slampamper terug en het is gelijk feest :').
En maria en martha vind ik ook niet echt aardig.
Die van de wijze man op een rots vond ik als kind heel grappig trouwens, ik zag altijd helemaal voor me hoe die man met z'n huisje weg zou drijven xD.

Het zou eigenlijk best cool zijn als er ook gelijkenissen zouden komen met spagetti. Of tagiatelle, ik vind alles lekker.

Ja okee, ik snap wel dat je dat krom vindt inderdaad.
Maar volgens mij is de bedoeling van zo'n gelijkenis, dat er een les inzit, die je eruit moet halen, maar dat je verder niet precies moet kijken naar alle omstandigheden. Niet alles uit de gelijkenis is goed, of rechtvaardig.
Bij de gelijkenis van de verloren zoon gaat het er volgens mij alleen om, dat als je, veel zondigt en alles zonder God doet, en Hem niet nodig hebt, dat God er dan nog steeds voor je is, dat Hij je nog steeds wil ontvangen.

Maar ik snap jouw mening ook wel ja. (:
haha, misschien moet ik maar niet verder gaan hier, dit past eigenlijk beter in het Christen-topic (:

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #267 Gepost op: 15 augustus 2018, 12:04:32 »
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/vergiet-op-hoofd-op-pasfoto-niet-toegestaan

Het is dus toch niet toegestaan, omdat het niet verplicht is om het te dragen.

Wat vinden jullie hiervan?
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2018, 12:13:51 door kopjechino »
Like, I feel like every year has a new energy, and I feel like this year is really about, like, the year of just realizing stuff. And everyone around me, we're all just, like, realizing things

Oceaan

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #268 Gepost op: 16 augustus 2018, 21:25:06 »
Ik vind het uitbuiten en misbruiken van het recht op vrijheid van godsdienst die wij hier hebben, want dat is wat er in werkelijkheid gebeurd.

Iroh

• Tourner dans le vide
    • Bekijk profiel
« Reactie #269 Gepost op: 17 augustus 2018, 17:25:49 »
Tja, ik snap waarom het niet als serieuze religie wordt gezien, maar tegelijkertijd vind ik het ook een beetje krom. Het pastafarisme is duidelijk satirisch bedoeld, maar persoonlijk vind ik de grote wereldreligies nou niet veel geloofwaardiger.
Wie bepaalt wat een serieuze religie is en wat niet?  Zou de kerk van het vliegend spaghettimonster wel serieus genomen worden als het eeuwenoud was en 100 miljoen leden had?
❝If you look for the light, you can often find it. But if you look for the dark, that is all you will ever see.❞

Sadsloth

• Bekijk profiel
« Reactie #270 Gepost op: 17 augustus 2018, 17:33:09 »
Tja, ik snap waarom het niet als serieuze religie wordt gezien, maar tegelijkertijd vind ik het ook een beetje krom. Het pastafarisme is duidelijk satirisch bedoeld, maar persoonlijk vind ik de grote wereldreligies nou niet veel geloofwaardiger.
Wie bepaalt wat een serieuze religie is en wat niet?  Zou de kerk van het vliegend spaghettimonster wel serieus genomen worden als het eeuwenoud was en 100 miljoen leden had?

Je hebt een punt inderdaad.
Alles is zo donker

Oceaan

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #271 Gepost op: 18 augustus 2018, 19:25:34 »
Wat vind je niet geloofwaardig aan grote wereldreligies dan? Dat hun god(en) niet bestaan? Een religie die serieus word genomen, die al eeuwenlang word doorgegeven van generatie op generatie waarvan zijn aanhangers oprecht geloven dat hun god(en) bestaan en die hun best doen zich aan het woord/regels/wetten van dat geloof te houden en alle tradities/gewoonten/feesten beoefenen is in mijn ogen absoluut geloofwaardig. En dat zeg ik ook over bepaalde grote wereldreligies waar ik verder geen goed woord voor over heb. En tuurlijk valt er niet echt een 'lijn' te trekken van dit is 'een echte religie' en dit is 'een nep religie' maar in mijn ogen is er nogal een groot verschil tussen een religie die al eeuwenlang in alle oprechtheid en geloof word aangehangen en een religie die puur voor de spot/satire is opgericht.

Iroh

• Tourner dans le vide
    • Bekijk profiel
« Reactie #272 Gepost op: 18 augustus 2018, 22:55:43 »
Wat vind je niet geloofwaardig aan grote wereldreligies dan? Dat hun god(en) niet bestaan? Een religie die serieus word genomen, die al eeuwenlang word doorgegeven van generatie op generatie waarvan zijn aanhangers oprecht geloven dat hun god(en) bestaan en die hun best doen zich aan het woord/regels/wetten van dat geloof te houden en alle tradities/gewoonten/feesten beoefenen is in mijn ogen absoluut geloofwaardig. En dat zeg ik ook over bepaalde grote wereldreligies waar ik verder geen goed woord voor over heb. En tuurlijk valt er niet echt een 'lijn' te trekken van dit is 'een echte religie' en dit is 'een nep religie' maar in mijn ogen is er nogal een groot verschil tussen een religie die al eeuwenlang in alle oprechtheid en geloof word aangehangen en een religie die puur voor de spot/satire is opgericht.
Ik zeg ook niet dat ik gelovigen niet serieus neem o.i.d. Het hele idee dat er een God bestaat, dat engelen bestaan en dat Jezus bijvoorbeeld blinden kon genezen vind ik nou eenmaal niet veel geloofwaardiger dan een hemel vol met biervulkanen. Dat anderen daar wel in geloven; prima, maar persoonlijk zou ik dat nooit als de waarheid kúnnen zien.
Maar eigenlijk is het dan vrijwel ondenkbaar dat er ooit nog een 'serieuze' wereldreligie bijkomt (lijkt me), terwijl de oude wereldreligies nog steeds heel serieus genomen worden (omdat ze oud/traditioneel zijn?).
❝If you look for the light, you can often find it. But if you look for the dark, that is all you will ever see.❞

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #273 Gepost op: 20 augustus 2018, 15:34:30 »
Maar als andere mensen bepalen hoe serieus en geloofwaardig mijn religie is, dan is er toch geen vrijheid van godsdienst?
Like, I feel like every year has a new energy, and I feel like this year is really about, like, the year of just realizing stuff. And everyone around me, we're all just, like, realizing things