Auteur Topic: Nieuw soort 'geloof': Church of the Flying Spaghetti Monster  (gelezen 15299 keer)

Wokkels

• **
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 28 oktober 2012, 12:21:27 »
Hey!

Laatst zag ik op internet echt iets aparts: The Curch of the Flying Spagetti Monster.
Dit schijnt een nieuw geloof te zijn, in 2005 bedacht door een Amerikaan. Het is eigenlijk bedoelt als grap, maar er zijn mensen die dit serieus nemen.

<-- Zo zou het vliegende spagettimonster er uit moeten zien.
Ik heb even een stukje van Wikipedia gehaalt:

Het Vliegend Spaghettimonster is de god van een geloof dat het vliegend-spaghettimonsterisme of pastafar(ian)isme heet en dat door Bobby Henderson in 2005[1] is begonnen op het internet als parodie op het besluit van de regionale overheid van Kansas om tijdens biologielessen naast de evolutieleer ook intelligent design te onderwijzen.
Henderson stuurde een officiële brief naar de Kansas Board of Education waarin hij eiste dat in de klas aan het geloof in het Vliegende Spaghettimonster evenveel tijd zou worden besteed als aan de christelijke en andere scheppingsverhalen. Dit "geloof" is sindsdien een internetfenomeen geworden, met volgelingen die de woorden van hun "noedelige meester" preken als het enige ware geloof.

Samenvatting van het geloof:

Het Vliegende Spaghettimonster en een piraat, 2007.
Het heelal is geschapen door het Vliegend Spaghettimonster.
Al het bewijs voor evolutie is aangebracht door zijn Noedelige Aanhangsels.
Het uitverkoren kostuum voor zijn volgelingen is een volledig piratenpak.
Het broeikaseffect is een rechtstreeks gevolg van de afname van het aantal piraten sinds de 19e eeuw, een grafiek[2] in de officiële brief van Henderson (vastgelegd in het Gospel), toont duidelijk het verband tussen beide zaken aan. Piraten worden dan ook als heilig gezien.
Bobby Henderson is de "profeet" van dit geloof.
De volgelingen noemen zich soms pastafari (een woordspeling op rastafari) of spagnost (woordspeling op spaghetti en agnost).
Wie zich aan de lievernieten houdt, kan na zijn of haar dood in de hemel komen. Deze staat vol met stripperfabrieken en biervulkanen.

In plaats van 'de 10 geboden' hebben de Pastafari 'De acht Liever-nieten'.
Dit zijn serieuze dingen als: beoordeel elkaar niet op uiterlijk, en zoals Bobby Henderson (de bedenker) zelf zegt: Ik heb echt liever niet dat je... kerken/moskeeën/tempels bouwt van multimiljoenen euro's voor mijn noedelige goedheid, wanneer het geld beter besteed kan worden aan:
armoedebestrijding
ziektebestrijding
leven in vrede, liefhebben met passie en het goedkoper maken van breedbandkabel.

Geloofsuitingen

Gebeden worden afgesloten met het woord "Ramen" in plaats van Amen.
Gelovigen dienen zich in piratenpakken te kleden.

Wat vinden jullie hiervan? Kunnen jullie hier de humor wel van inzien, of vinden jullie het een belediging tegenover de Officieële geloven? En wat vinden jullie van de boodschappen achter Het Vliegende Spagettimonstergeloof?

mexilina

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 28 oktober 2012, 12:26:13 »
Uhm, ik weet niet wat ik er van moet denken. Eigenlijk vind ik het een belediging voor de officiële geloven, maar van de andere kant denk ik, iedereen mag geloven waar hij in wil. Dat neemt niet weg dat ik het toch best een beetje raar vind.

Thingamabobs

• ♪Do you hear the people sing?♫
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 28 oktober 2012, 12:27:29 »
Haha! Ik bestaat al jaren en ik heb de beste herinneringen aan dat spaghettimonster en het Noodlisme. Hilarische gesprekken met men beste vriendin van toen.

Een belediging naar officiële geloofsovertuigingen? Ja sommige zullen het beledigend opvatten. Maar over alles, ook over wetenschap en politiek bestaan er parodieën en mopjes. Het is humoristisch bedoeld en niet om die mensen echt de grond in te boren, dus echt gekwetst moeten ze zich niet voelen.
tumblr -Wat betekent je naam: 0:57 It's both a blessing and a curse to feel everything so very deeply -  All magic comes with a price

brokenmirror

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 28 oktober 2012, 12:27:49 »
Ik zie er de humor niet van in.

Wokkels

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 28 oktober 2012, 12:33:09 »
Haha! Ik bestaat al jaren en ik heb de beste herinneringen aan dat spaghettimonster en het Noodlisme. Hilarische gesprekken met men beste vriendin van toen.

Een belediging naar officiële geloofsovertuigingen? Ja sommige zullen het beledigend opvatten. Maar over alles, ook over wetenschap en politiek bestaan er parodieën en mopjes. Het is humoristisch bedoeld en niet om die mensen echt de grond in te boren, dus echt gekwetst moeten ze zich niet voelen.

Ja, dat vind ik ook. Ik bedoel, het 'geloof' was niet serieus bedoeld, maar meer om mensen duidelijk te maken dat het niet nodig is om fundamentalistisch te zijn. Als mensen er serieus in geloven is dat best wel vaag, want het was eigenlijk bedoeld als grap.

1991

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 28 oktober 2012, 12:34:07 »
Ik kan hier de humor wel van inzien ja. :') En ik vind het belachelijk als je je beledigd voelt als je ergens anders in geloofd hoor, dit is toch maar een geintje.
Freedom is just another word for nothing left to lose.

Thingamabobs

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 28 oktober 2012, 12:35:54 »
Ja, dat vind ik ook. Ik bedoel, het 'geloof' was niet serieus bedoeld, maar meer om mensen duidelijk te maken dat het niet nodig is om fundamentalistisch te zijn. Als mensen er serieus in geloven is dat best wel vaag, want het was eigenlijk bedoeld als grap.
Ja maar welke helder denkende persoon geloofd hier nu in? :') Ik denk inderdaad dat het ze andere geloven niet perse willen uit lachen willen duidelijk maken dat God of Allah sowieso niet bestaat.

Net zoals wetenschap ook nooit het bestaan van God volledig uitsluit. Het maakt ons gewoon duidelijk dat je open moet staan voor meerdere opvattingen en inderdaad niet te fundamentalistisch moet zijn.
tumblr -Wat betekent je naam: 0:57 It's both a blessing and a curse to feel everything so very deeply -  All magic comes with a price

Wokkels

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 28 oktober 2012, 12:39:12 »
Ja maar welke helder denkende persoon geloofd hier nu in? :') Ik denk inderdaad dat het ze andere geloven niet perse willen uit lachen willen duidelijk maken dat God of Allah sowieso niet bestaat.

Net zoals wetenschap ook nooit het bestaan van God volledig uitsluit. Het maakt ons gewoon duidelijk dat je open moet staan voor meerdere opvattingen en inderdaad niet te fundamentalistisch moet zijn.

Haha ik zou het niet weten, maar zal vast wel iemand zijn. Er zijn toch ook mensen die bomen heilig vinden, dus dan zal hier ook wel iemand in geloven.

tartaarsaus

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 28 oktober 2012, 14:42:51 »
Dit is lachwekkend. Stel je voor dat iemand die jij kent erin gelooft.
'Kom we gaan spaghetti eten!' 'WAT?! NEE. IK EET MIJN GOD NIET OP.' laughing7.

AndTheDiamonds

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 28 oktober 2012, 14:52:38 »
Pastafarian voor altijd.

May you all be Touched by His Noodly Appendage. RAmen.
I want to be a virgin pure, a 21st century whore

SpaceDementia

• Quiet the mind.
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 28 oktober 2012, 14:53:32 »
Ik ken het al een aantal jaren, en ik vind het echt geweldig.

Voor zover ik weet zijn er trouwens geen mensen die hier oprecht in geloven, zoals sommigen schijnen te denken. Ze zijn het wel eens met de denkbeelden, maar de mensen die zich hierbij aansluiten zijn in het algemeen atheïstisch en geloven dus niet serieus dat alles geschapen is door een hoop spaghetti:p
Tumblr | I guess if I'm breathing this is not the end. | Sum IS gatessief

Novelty

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 28 oktober 2012, 14:55:48 »
Dat bestaat al tig jaar :')

DISTORTION

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 28 oktober 2012, 14:56:30 »
Dit is al best wel oud hoor :')

Zo heb je ook:

- The Invisible Pink Unicorn http://nl.wikipedia.org/wiki/Invisible_Pink_Unicorn
- (Cookie) Doughism. Heel interessant. Minder leuk voor je gezondheid.
- Church of the SubGenius
http://en.wikipedia.org/wiki/Church_of_the_SubGenius
- A credo for unhappy singles http://singlesunion.org/creed
- Kissing Hank's ass (http://jhuger.com/kissing-hanks-ass)
- The Jedi Religion (Ja, van Star Wars) http://www.jedichurch.org/
- The church of Firefox
- The church of Google (Googlism)
http://www.thechurchofgoogle.org/

En nog veeeeeeel meer. Er was zelfs een 'religie' gemaakt van de Kerstman. Ieder z'n ding hè :')

« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2012, 15:00:37 door DISTORTION »
I praticed making faces in the mirror and it would drive my mother crazy. She used to scare me by saying that I was going to see the devil if I kept looking in the mirror. That fascinated me even more, of course.

lovegirl<3

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 28 oktober 2012, 15:16:16 »
okee... hier zeg ik maar niets over

Disfunction

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 28 oktober 2012, 15:45:46 »
Ik vind het eigenlijk best een mooie manier om de hedendaagse geloven eens kritisch te bekijken. Wat ze doen is in feite niks anders dan delen uit bestaande wereldgodsdiensten nemen, en die veranderen, zodat duidelijk wordt dat sommige dingen uit de hedendaagse geloven in feite best wel.... apart zijn.
In principe is namelijk alles hetzelfde, alleen wordt het met andere dingen weergegeven.
Voor sommige fundamentalisten zal dit als kwetsend worden ervaren denk ik. Maar ik vind religie in dat opzicht zo fout bezig, dat het misschien goed is dat er zoiets als dit bestaat.

Ik ken het al een aantal jaar trouwens. Een jongen uit m'n klas is er een keer uit gestuurd omdat hij een piratenhoed op had in de klas, en hij het oneerlijk vond dat hij hem af moest zetten en een moslima wel een hoofddoek mocht dragen :')
Always shoot for the moon. Even if you miss, you will land among the stars

Pinkyglitters

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 28 oktober 2012, 15:52:36 »
Ik kan hier de humor wel van inzien ja. :') En ik vind het belachelijk als je je beledigd voelt als je ergens anders in geloofd hoor, dit is toch maar een geintje.

nefelibata

• We've got holes but we carry on.
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 28 oktober 2012, 15:54:47 »
Verkooptopic: http://forum.girlscene.nl/forum/verkoop/ik-raak-mn-baan-kwijt-en-heb-geld-nodig-help-me-309043.0.html  --- “Imperfection is beauty, madness is genius and it's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring.”

lovegirl<3

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 28 oktober 2012, 15:59:45 »
Dus als je gelooft in Jezus dan ben je dom? Vind het wel opvallen dat gelovigen in deze tijd dom worden genoemd en dat je in sprookjes gelooft. Vind het best wel spottend. Ik geloof in God en vind echt niet dat ik dom ben of ik sprookjes geloof. Maarjaa respect en de liefde verdwijnen ook in de wereld, maar Gods liefde blijft gelukkig voor eeuwig bestaan.

Sargasso

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:00:43 »
Ik vind het geniaal.
There's always a siren singing you to shipwreck.

brokenmirror

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:01:26 »
Dus als je gelooft in Jezus dan ben je dom? Vind het wel opvallen dat gelovigen in deze tijd dom worden genoemd en dat je in sprookjes gelooft. Vind het best wel spottend. Ik geloof in God en vind echt niet dat ik dom ben of ik sprookjes geloof. Maarjaa respect en de liefde verdwijnen ook in de wereld, maar Gods liefde blijft gelukkig voor eeuwig bestaan.
Amen.

Hmpf

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:03:08 »
Ik vind het grappig.

Thingamabobs

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:03:42 »
Er staat nergens dat je dom bent als je in God geloofd. Nogmaals dit soort mopjes en wetenschap bewijzen niet dat God niet zou bestaan. Ze proberen mensen gewoon kritisch te laten denken.

Disfunction

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:04:32 »

Kun je even citeren waar je dat statement hebt gevonden? Ik kan het namelijk niet terugvinden :)
Always shoot for the moon. Even if you miss, you will land among the stars

lovegirl<3

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:04:51 »
Amen.

Idd hoe durven mensen het Christendom en Jezus met een spaghetti monster te vergelijken? Waar haal je het lef vandaan? Dan moet je wel heel wanhopig zijn en met Jezus spotten ach die mensen zijn gewoon zielig. Ik spot toch ook niet met mensen die niet geloven.

Sio

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 28 oktober 2012, 16:05:32 »
Dit is al heel oud haha, op de basisschool (vijf jaar geleden) maakte we door deze wiki een spaghetti monster club hahaha. mooie tijden.