Auteur Topic: Leenstelsel is een feit  (gelezen 21590 keer)

Carmenneke

• Bekijk profiel
« Reactie #50 Gepost op: 21 januari 2015, 16:38:50 »
Nou... als je ziet hoe het er nu allemaal voor staat. UNI's doen tegenwoordig het werk van HBO'ers, HBO'ers doen het werk van MBO'ers en zo blijft er niks meer over voor de mensen met alleen MBO.

dit dus,

en ik doe MBO en wil daarna HBO gaan doen.
Maar als ik met een schuld kom te zitten ( en ik wil minder gaan werken als ik kinderen krijg) weet ik niet zeker of ik dat wel wil.
Voor mij een porto

Gracious

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: 21 januari 2015, 16:45:08 »
Hm ja, jammer maar ik had het ook al in mijn toekomstplaatje geschetst dus ik was ook al voorbereid. Ik dacht trouwens dat het voor iedereen geldt, dus ook voor degene die al aan een studie zijn begonnen? Weet niet meer waar ik dat heb gezien.
We're all made of stars ★

Pursuit of Happiness

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: 21 januari 2015, 16:47:25 »
Het is inderdaad een investering in je toekomst. De meeste mensen zullen ook wel een hypotheek nemen. Dat is hetzelfde. Je koopt een huis om prettig in te leven maar de jaren erna zul je nog met een hoge schuld zitten.
Het is vervelend ja, maar ik vind het best logisch. Je zult maximaal €50 per maand betalen en dan nog wordt het aflossingsbedrag afgestemd op je inkomen. Als jij geen geld hebt om het terug te betalen dan hoeft dat niet.

Een huis kopen als jij een vaste baan hebt en minimaal 25 bent is net even wat anders dan op je 16e/17e zo'n groot bedrag lenen waar je 35 jaar aan vastzit met aflossen.

Pursuit of Happiness

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: 21 januari 2015, 16:49:24 »
Daarnaast zouden ze echt wel wat overgangsjaren hadden mogen invoeren. Als ik in groep 8 wist dat dit ging gebeuren, was ik veel goedkoper uitgeweest om eerst havo te doen (en nu dus in mijn 1e jaar van het hbo te zijn), waarbij ik dan 4 jaar stufi kreeg en maar 2 jaar zelf hoefde te betalen als ik eenmaal door zou stromen naar de uni.

SplendidFun

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: 21 januari 2015, 16:50:19 »
Excuus is dat ze zeggen dat mbo-ers later veel minder dan het hbo/wo en dat zij het geld dan hard nodig hebben om huis etc. te kunnen betalen.

Ja, ik vind dat zoiets raars. Het collegegeld ligt geloof ik bij MBO echt al honderden euro's lager dan bij hbo/uni. Dus minder schuld krijgen ze dan sowieso al als het leenstelsel ook voor hen zou gelden.

Dat van die leerplicht snap ik op zich wel, maar doe dan een regel van tot je 18e wel, daarna niet meer oid. Vind het niet echt fair zo.
'I consider bungee jumping as suicide for indecisive people.'

SplendidFun

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: 21 januari 2015, 16:53:23 »
Ik vind het allemaal niet zo'n drama eigenlijk. De voorwaarden wat betreft de aflossing zijn echt heel mild en echt wel prima te doen.
'I consider bungee jumping as suicide for indecisive people.'

MrRosedaley

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: 21 januari 2015, 16:53:45 »
Ja, ik vind dat zoiets raars. Het collegegeld ligt geloof ik bij MBO echt al honderden euro's lager dan bij hbo/uni. Dus minder schuld krijgen ze dan sowieso al als het leenstelsel ook voor hen zou gelden.

Dat van die leerplicht snap ik op zich wel, maar doe dan een regel van tot je 18e wel, daarna niet meer oid. Vind het niet echt fair zo.

Mee eens, collegegeld ligt al heel wat lager dan hbo. Komt ook nog bij dat momenteel, welk niveau je ook doet, de banen niet voor het oprapen liggen. Voor MBO niet, maar ook voor HBO of universitair niet. (klein verhaaltje: iemand uit mijn omgeving heeft universiteit gedaan en heeft nu een opleiding tot piloot. 5 jaar later en nog steeds werkloos, met een griezelig hoge schuld omdat hij ook deels moest betalen). Geloof best dat het met MBO momenteel al helemaal moeilijk is werk te krijgen, maar met HBO heb je nou ook niet een al te beste garantie hier op. Ik vind dan inderdaad tot je 18e iedereen stufie, en anders helemaal niemand meer.

MORIARTY

• Consulting Criminal
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: 21 januari 2015, 17:17:25 »
MBO valt deels onder kwalificatieplicht (of MBO2 of tot je achttiende jaar), dus ik vind het logisch dat daar de basisbeurs blijft. Pas als ze die plicht zouden afschaffen is het een ander verhaal.
Oja dat is waar, goed dat je het zegt!
BLOG || Sorry boys! I'm soooo changeable! It is a weakness with me. But to be fair to myself, it is my only weakness.

Sinfonia

• I am the enslaved solitaire
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: 21 januari 2015, 17:43:41 »
Ik vind het echt een hoerenregeling om weer geld te besparen op iets waar juist in geïnvesteerd moet worden.  Steek je geld dan eens in het onderwijs in plaats van het geld in de 6e snelwegbaan rond Amsterdam te pompen bij wijze van spreke
''That's a touching story, it really is... not my problem''

Emb

• Concentratievermogen van een goudvis
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: 21 januari 2015, 17:48:42 »
Ik vind het echt een hoerenregeling om weer geld te besparen op iets waar juist in geïnvesteerd moet worden.  Steek je geld dan eens in het onderwijs in plaats van het geld in de 6e snelwegbaan rond Amsterdam te pompen bij wijze van spreke
Maar er wordt geloof ik niet bespaard, het geld wordt anders verdeeld. In plaats van het geld in basisbeurzen te stoppen, wordt het gestopt in het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs.
brb crying

Sinfonia

• I am the enslaved solitaire
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: 21 januari 2015, 17:53:37 »
Maar er wordt geloof ik niet bespaard, het geld wordt anders verdeeld. In plaats van het geld in basisbeurzen te stoppen, wordt het gestopt in het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs.

Ja maar de stap om te gaan studeren wordt nu echt een stuk groter voor sommigen lijkt me.. dus ik zie het nut van verbeteren niet in. Volgens mij was het onderwijs in Nederland toch al bovengemiddeld goed.
''That's a touching story, it really is... not my problem''

Snow

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: 21 januari 2015, 18:06:15 »
Ik vind het leenstelsel wel eerlijk. Studeren hier is nog steeds veeeel goedkoper dan in vele andere landen.

Sassofono

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: 21 januari 2015, 18:08:22 »
En dan te bedenken dat onze lieve minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Jet Bussemaker zelf ook maar liefst zeven jaar over haar studie Politicologie heeft gedaan, dus zelf zal ze ook nooit blij geweest zijn met dit besluit!
Als het leven geen zin meer heeft, maakt het maar zin!

Sassofono

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: 21 januari 2015, 18:09:16 »
En daarbij: een kind van 18 dat gaat studeren, krijgt niets van de staat. Een kind van 18 dat rondhangt op straat, krijgt een uitkering. Lekker geregeld hier in Nederland.
Als het leven geen zin meer heeft, maakt het maar zin!

Sametattoos

• Eat, sleep, work, repeat.
    • Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: 21 januari 2015, 18:19:45 »
Euhm nee toch, als je op straat staat en geen vervolgopleiding af hebt gemaakt (wat op je 18e niet het geval kan zijn) krijg je geen uitkering maar moet je verplicht alsnog een opleiding gaan volgen (ook als je begin 20 bent).

Dat klopt, je kunt het vaak uitzingen tot februari of september maar je gaat studeren of je uitkering wordt stopgezet. Staat me bij dat dit zelfs tot je 27e is.
Waiting for the night bus to take you home again.

Henk Spermaswek

• WHAT IS LOVE
    • Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: 21 januari 2015, 18:20:19 »

lol
voor een gemiddelde mbo-er is het niet eens mogelijk om die studieschuld af te lossen.
Gr. Henk

Henk Spermaswek

• WHAT IS LOVE
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: 21 januari 2015, 18:22:28 »
Euhm nee toch, als je op straat staat en geen vervolgopleiding af hebt gemaakt (wat op je 18e niet het geval kan zijn) krijg je geen uitkering maar moet je verplicht alsnog een opleiding gaan volgen (ook als je begin 20 bent).
Nee hoor.
Ik ben 19 en over een week ben ik werkloos.
Krijg ziektewet en dan nog uitkering :')
Gr. Henk

Henk Spermaswek

• WHAT IS LOVE
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: 21 januari 2015, 18:23:13 »
Dat klopt, je kunt het vaak uitzingen tot februari of september maar je gaat studeren of je uitkering wordt stopgezet. Staat me bij dat dit zelfs tot je 27e is.
nee
als je een mbo 2 hebt gehaald heb je sws recht op een uitkering.
Gr. Henk

Sametattoos

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: 21 januari 2015, 18:23:43 »
Nee hoor.
Ik ben 19 en over een week ben ik werkloos.
Krijg ziektewet en dan nog uitkering :')

Ziektewet is een uitzondering he. Als je kan aantonen dat je niet naar school kúnt, hoef je natuurlijk ook niet.

Henk Spermaswek

• WHAT IS LOVE
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: 21 januari 2015, 18:24:55 »
Ziektewet is een uitzondering he. Als je kan aantonen dat je niet naar school kúnt, hoef je natuurlijk ook niet.
Ja, maar ik krijg wel een uitkering ervoor/tussendoor en erna.
Maar volgend jaar ga ik weer naar school.
Gr. Henk

Sapphire

• [nog steeds koos en kansloos]
    • Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: 21 januari 2015, 18:26:31 »
Mwah ik weet dat het heel mild is en dat je van die euro's per maand afbetalen nauwelijks last hebt. Maar ik vind het idee van een schuld die ik in 4 jaar opbouw voor 35 jaar erna geen fijn idee. Ik wil na m'n studie gewoon met een schone lei beginnen. Zit je met een schuld.
En ik geloof er niets van dat het onderwijs beter zal worden. Misschien de studie geneeskunde ofzo. Aangezien ik een hele artistieke opleiding wil gaan doen, heb ik niet het idee dat de overheid zin heeft om daar geld in te gaan investeren. En als ze dat wel doen, dan zijn die veranderingen denk ik pas veel later zichtbaar, niet meteen volgend jaar pas. Ik ben precies zo'n proefpersoon, wel betalen maar nog geen beter onderwijs. Daar baal ik van.
'You're the exclamation mark in the happiest sentence I could ever possibly write.'

Aurora

• Limited edition
    • Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: 21 januari 2015, 18:27:22 »
ik begrijp het niet helemaal, krijgt mbo nog wel stufi? want zo iets las ik, ik doe mbo4.
They say every atom in our body was once a part of a star. Maybe im not leaving, maybe im going home.

Sametattoos

• Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: 21 januari 2015, 18:27:27 »
Ja, maar ik krijg wel een uitkering ervoor/tussendoor en erna.
Maar volgend jaar ga ik weer naar school.

dat klopt wel hoor, maar als je kunt studeren (je hebt recht op stufi/tegemoetkoming/weetikveelwat en kunt nog een stapje hoger, dan moet je in september/februari gaan studeren.

Henk Spermaswek

• WHAT IS LOVE
    • Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: 21 januari 2015, 18:28:32 »
Nouja.
Ik ga lekker een egoïstische opmerking neerzetten. Ik ben blij dat MBO niet onder het leenstelsel gaat vallen. Met MBO kun je tegenwoordig alleen maar kutbanen krijgen of uitermate slecht betaalde. Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die daar op zitten te wachten.
Dus ik ga na mijn MBO nog HBO doen. Ben blij dat ik maar vier jaar hoef te lenen in plaats van acht.
Gr. Henk

Henk Spermaswek

• WHAT IS LOVE
    • Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: 21 januari 2015, 18:29:50 »
dat klopt wel hoor, maar als je kunt studeren (je hebt recht op stufi/tegemoetkoming/weetikveelwat en kunt nog een stapje hoger, dan moet je in september/februari gaan studeren.
Ja dat snap ik.
Snap om eerlijk te zijn ook niet waarom mensen van 18 niet naar school willen tho.
Gr. Henk