Auteur Topic: Leenstelsel is een feit  (gelezen 21859 keer)

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #350 Gepost op: 08 februari 2015, 21:44:51 »
Waarom zouden mensen datgene wat ze het leukst vinden als hobby moeten houden? Alleen omdat ze meer baankans hebben en meer kunnen verdienen bij een andere studie? Als iedereen zo zou denken, zou niemand meer een poging doen om iets in de muziek te doen, en volgens mij zouden we dan heel veel mooie muzikale talenten, maar ook talenten binnen het toneel bijvoorbeeld, niet gehad hebben. 
En dat is wel de achterliggende gedachte achter studeren. Als je het daar niet voor doet, kun je beter niet gaan studeren. Dan ben je praktisch ingesteld en zeker niet theoretisch en wil je ook niet de achterliggende kennis opdoen. Je wil gewoon genoeg kennis om een baan te kunnen krijgen, dat is praktisch.

Je hebt geen studie nodig om een bekende/goede danseres of zangeres of muzikant te worden, naar mijn mening. Toneel misschien ok.
Like, I feel like every year has a new energy, and I feel like this year is really about, like, the year of just realizing stuff. And everyone around me, we're all just, like, realizing things

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #351 Gepost op: 08 februari 2015, 21:45:58 »
Waarom zou je in hemelsnaam met een talenstudie per se leraar moeten worden? Naast de andere standaardbanen, zoals tolk en vertaler en uitgever, zou je ook de PR in kunnen gaan of gewoon iets totaal anders. De wereld ligt voor je open, omdat de meeste mensen - zei ik ook al eerder - alleen maar willen zien dát je hebt gestudeerd, niet wát je hebt gestudeerd.

Dat is dan toch precies wat ik bedoel? Een studie met baankans? Met taal kun je inderdaad alle kanten op. Ik gaf maar een voorbeeld (van alle dingen die jij opnoemt is leraar toch degene die de meeste baangarantie geeft).
Like, I feel like every year has a new energy, and I feel like this year is really about, like, the year of just realizing stuff. And everyone around me, we're all just, like, realizing things

Polyethylene

• starálfur
    • Bekijk profiel
« Reactie #352 Gepost op: 08 februari 2015, 21:49:34 »
Sorry, is mijn mening. Kans is klein dat je daar een baan in vindt. En als je er al werk in vind heb je heel die studie niet nodig.
Natuurlijk heb je die studie wel nodig, kan me niet voorstellen dat jij ooit op een kunstacademie of conservatorium rondgelopen hebt :')
En ik hoop dat je geen muziek luistert, geen films of series kijkt en nooit naar musea gaat, want dat zijn allemaal dingen die volgens jou onnodig zouden zijn. Hoewel er zelfs nog in reclames/sites/boeken/tijdschriften/et cetera kunstvormen voorkomen.
plastic // How happy is the blameless vestal's lot! The world forgetting, by the world forgot. Eternal sunshine of the spotless mind! Each pray'r accepted, and each wish resign'd.

Polyethylene

• starálfur
    • Bekijk profiel
« Reactie #353 Gepost op: 08 februari 2015, 21:51:36 »
Je hebt geen studie nodig om een bekende/goede danseres of zangeres of muzikant te worden, naar mijn mening. Toneel misschien ok.
Sorry, maar je weet hier echt helemaal niets van :') Ooit verdiept in muziektheorie of kunstgeschiedenis geleerd? Denk het niet namelijk.
plastic // How happy is the blameless vestal's lot! The world forgetting, by the world forgot. Eternal sunshine of the spotless mind! Each pray'r accepted, and each wish resign'd.

-

• Bekijk profiel
« Reactie #354 Gepost op: 08 februari 2015, 21:55:06 »
Maar het gaat er toch niet om wat wel/geen pretstudie is? Het gaat erom dat wat je ook wil je dit gewoon zelf moet kunnen betalen. En dan zeggen dat er weinig baankans in is.. Tja, pech. Dan kun je even goed van de overheid verwachten dat ze jou €50.000 geven na je studie om op gang te komen in je leven want ja jij kan er niks aan doen dat er geen baankans is met de studie die je hebt gedaan.
I think that loneliness can be romantic

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #355 Gepost op: 08 februari 2015, 21:56:31 »
Maar het gaat er toch niet om wat wel/geen pretstudie is? Het gaat erom dat wat je ook wil je dit gewoon zelf moet kunnen betalen. En dan zeggen dat er weinig baankans in is.. Tja, pech. Dan kun je even goed van de overheid verwachten dat ze jou €50.000 geven na je studie om op gang te komen in je leven want ja jij kan er niks aan doen dat er geen baankans is met de studie die je hebt gedaan.

Dit bedoelde ik een beetje haha maar ik kon de woorden niet vinden.

Polyethylene

• starálfur
    • Bekijk profiel
« Reactie #356 Gepost op: 08 februari 2015, 21:59:22 »
Heb het nu niet over of de overheid daaraan moet bijdragen trouwens, maar dat ik het echt naar vind dat er blijkbaar mensen zijn die zo over kunstopleidingen denken.

Baankans heeft de overheid namelijk inderdaad niets mee te maken, zolang iemand die een studie doet met een lage baankans maar even veel rechten heeft als iemand met een hoge baankans.
Maar ik vind het echt belachelijk dat mensen denken dat studenten oprecht kiezen voor een lage baankans. Of dat studies met lage baankansen onnodig zijn.

-

• Bekijk profiel
« Reactie #357 Gepost op: 08 februari 2015, 22:04:59 »
Heb het nu niet over of de overheid daaraan moet bijdragen trouwens, maar dat ik het echt naar vind dat er blijkbaar mensen zijn die zo over kunstopleidingen denken.

Baankans heeft de overheid namelijk inderdaad niets mee te maken, zolang iemand die een studie doet met een lage baankans maar even veel rechten heeft als iemand met een hoge baankans.
Maar ik vind het echt belachelijk dat mensen denken dat studenten oprecht kiezen voor een lage baankans. Of dat studies met lage baankansen onnodig zijn.
Hier ben ik het mee eens hoor. Je moet niet iets doen wat je niet wil doen puur omdat daar een betere baankans in zit. Daar wordt niemand gelukkig van. Ik snap ook dat dat dan kut is als je veel moet lenen om de studie te betalen terwijl de kans dat je later veel zal verdienen kleiner is dan met een baan in de economie maar om daarom nou te zeggen dat stufi een basisrecht is.

Ik weet verder ook vrij weinig van kunststudies af en de kansen die je daarmee hebt, dat is namelijk totaal niet de richting waar ik in zit maar nee ik vind niet dat die studies onnodig zijn. Maar ik vind dan ook weer niet dat om die studies de basisbeurs maar moet blijven omdat zij hun schulden anders niet kunnen afbetalen. Dat is altijd nog iets wat je zelf in de hand hebt. Je kunt bijv wel een zang gerichte studie doen met als doel om de nieuwe Adele te worden maar je kunt ook het zingen apart als hobby houden en dan bijvoorbeeld zangcoach worden.

Polyethylene

• starálfur
    • Bekijk profiel
« Reactie #358 Gepost op: 08 februari 2015, 22:08:38 »
Hier ben ik het mee eens hoor. Je moet niet iets doen wat je niet wil doen puur omdat daar een betere baankans in zit. Daar wordt niemand gelukkig van. Ik snap ook dat dat dan kut is als je veel moet lenen om de studie te betalen terwijl de kans dat je later veel zal verdienen kleiner is dan met een baan in de economie maar om daarom nou te zeggen dat stufi een basisrecht is.

Ik weet verder ook vrij weinig van kunststudies af en de kansen die je daarmee hebt, dat is namelijk totaal niet de richting waar ik in zit maar nee ik vind niet dat die studies onnodig zijn. Maar ik vind dan ook weer niet dat om die studies de basisbeurs maar moet blijven omdat zij hun schulden anders niet kunnen afbetalen. Dat is altijd nog iets wat je zelf in de hand hebt. Je kunt bijv wel een zang gerichte studie doen met als doel om de nieuwe Adele te worden maar je kunt ook het zingen apart als hobby houden en dan bijvoorbeeld zangcoach worden.
Ik snap ook wel dat je daar zelf wel min of meer een keuze over maakt (werk of hobby), maar niemand kiest ervoor om later weinig te verdienen. Vind ook inderdaad niet dat die studies wel een basisbeurs nodig hebben, het is momenteel gewoon kut voor iedereen :')

En zoals garapoes het hierboven zei, leek het net alsof ze al die studies compleet nutteloos vindt en dat komt gewoon denigrerend over.

-

• Bekijk profiel
« Reactie #359 Gepost op: 08 februari 2015, 22:17:33 »
Ik snap ook wel dat je daar zelf wel min of meer een keuze over maakt (werk of hobby), maar niemand kiest ervoor om later weinig te verdienen. Vind ook inderdaad niet dat die studies wel een basisbeurs nodig hebben, het is momenteel gewoon kut voor iedereen :')

En zoals garapoes het hierboven zei, leek het net alsof ze al die studies compleet nutteloos vindt en dat komt gewoon denigrerend over.
Nee precies. Je kan ook nu een studie doen waar over 3 jaar geen baan meer in te vinden is. Dat zijn gewoon onvoorzienbare dingen en dat is gewoon kut.
En ja ik vind het opzich geen probleem dat de basisbeurs weg is maar eh ja liever niet natuurlijk :') Maar oke dat heb ik maar gewoon geaccepteerd want je kunt er wel naar om blijven maar eh ja daar heb je alleen jezelf mee.

Maar nee dat die studies compleet nutteloos zijn ben ik het niet mee eens.

MORIARTY

• Consulting Criminal
    • Bekijk profiel
« Reactie #360 Gepost op: 08 februari 2015, 22:22:33 »
Punt van het leenstelsel is juist dat het niet uit maakt of je een pretstudie doet of niet, want je betaalt het toch zelf. Of in ieder geval, je krijgt geen geld van de overheid in de vorm van studiefinanciering.

Daarnaast is het niet zo dat je geen studie nodig hebt voor zang hoor.. Zeker als je in het theater terecht wil komen (en dus een baan wil hebben), kun je niet zonder een zangopleiding/theateropleiding. Maar dit begint een beetje off topic te worden :) 
BLOG || Sorry boys! I'm soooo changeable! It is a weakness with me. But to be fair to myself, it is my only weakness.

MORIARTY

• Consulting Criminal
    • Bekijk profiel
« Reactie #361 Gepost op: 08 februari 2015, 22:24:56 »
Ik doe nu een studie waar van te voren werd gezegd dat het booming business was en ik sowieso een baan ging krijgen. Dat maakte mij niet uit, want de studie leek me sowieso leuk en daarom koos ik het.
Maar nu 4 jaar later is er letterlijk geen enkele vacature. Dus baankans is niet te voorspellen en daar zou je niet een studie op moeten baseren. En daar zou de overheid ook niet op moeten baseren of een opleiding wel of niet geld krijgt. Want dat kan zo snel veranderen.. Zeker als de overheid zich ermee gaat bemoeien.
BLOG || Sorry boys! I'm soooo changeable! It is a weakness with me. But to be fair to myself, it is my only weakness.

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #362 Gepost op: 22 april 2015, 09:40:53 »
weg
« Laatst bewerkt op: 07 april 2018, 10:09:45 door kopjechino »

Leen van Gelder

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #363 Gepost op: 02 april 2018, 16:37:06 »
Nu het leenstelsel alweer een aantal jaren ingevoerd is, vraag ik mij af wat de ervaringen van studenten zijn. Ik ben van plan om hier een artikel aan te wijden. Als er genoeg reacties verschijnen om een goed artikel te schijven dan zal het geplaatst worden op deze reclame is niet toegestaan zodat aanstaande studenten zich ook een mening kunnen vormen. Mochten jullie dus ervaringen  hebben en willen delen dan lees ik deze graag!
« Laatst bewerkt op: 07 april 2018, 09:46:41 door kopjechino »

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #364 Gepost op: 07 april 2018, 09:48:44 »
Tja ik vind het eigenlijk prima te doen. Ik vind het wel triest dat ik 2000 euro moet betalen als ik maar een half jaar school heb en een half jaar stage. Dan zegt school, ja dat is voor de begeleiding tijdens stage. BS, dat is totaal niet te vergelijken met elkaar., Ik heb 3 keer een bijeenkomst gehad en 2 mailtjes, nou dat was echt 1000 euro waard. Maargoed..

Ik vind dat als je goed spaart en hard werkt, je makkelijk 2000 euro per jaar op kan hoesten. Gewoon letten op je uitgaven en bijvoorbeeld geen telefoonabbo van 50 euro pm nemen. Dat soort dingen zijn gewoon belachelijk.

Daarnaast krijg ik wel een aanvullende beurs van bijna 400. En ik had gewoon gespaard voordat ik ging studeren dus ik hoef niks te lenen. Ik vind het wel jammer dat je dat studentenOV erbij krijgt want die gebruik ik niet.
« Laatst bewerkt op: 07 april 2018, 10:09:33 door kopjechino »

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #365 Gepost op: 07 april 2018, 10:10:35 »
Ik zit op het HBO en het lijkt er meer op dat ze aansluiten op de MBO'ers, dan dat ze focussen op een HBO niveau.

Late reactie maar hier ben ik het niet mee eens hoor. Op mijn opleiding waren hbo'ers beter in de theorie, mbo'ers beter in de praktijk. Maar er werd niet gefocust op een bepaalde groep en het verschil was ook niet heel groot tussen die 2.

Sjer

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #366 Gepost op: 26 april 2018, 13:46:07 »
Ik vind het leenstelsel echt verschrikkelijk.
Gelukkig heb ik ouders die financieel gewoon goed zitten en mijn studie voor mij betalen <3, maar ik vind het wel vervelend voor de mensen die dit niet hebben.
Ook heb ik nu moeite met het vinden van een kamer. Met studiefinanciering kreeg je echt een paar 100 euro extra als je uitwonend bent, nu niks. Ik zoek een kamer in Amsterdam en dat is echt ziek duur dus die stufi was wel leuk geweest. En omdat ik jonger ben dan 23 krijg ik alleen huurtoeslag voor woningen onder de 400 per maand, dat heb je sowieso nauwelijks in Amsterdam.
Ik heb nu een bijbaan op kantoor waar ik 16 uur per week werk zodat ik dit kan bekostigen, blijkt nu dat ik loonbelasting moet betalen omdat ik meer dan 6000 per jaar verdien en dat vindt de overheid wel genoeg??! :angry2: :angry2:  Nu heb ik dus nog minder geld per maand.

Het voelt gewoon alsof de overheid studenten in elk opzich tegenwerkt?

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #367 Gepost op: 27 augustus 2018, 10:10:13 »
Ik hoorde vanochtend op de radio dat je dus geen hypotheek kan krijgen met een studieschuld. Wat vinden jullie daarvan?

Bloempot

• Bekijk profiel
« Reactie #368 Gepost op: 27 augustus 2018, 10:14:46 »
^dat is al jaren zo toch?
BKR-regestratie heeft nou eenmaal invloed op hypotheek en je kan steeds minder lenen (nog maar 100% voorheen 103% ofzo -zal de percentages niet helemaal juist hebben hoor- ; dat betekent dat je kosten koper nu zelf moet financieren en niet kan meefinancieren in je hypotheek. Dus je eigen inleg wordt hoger).

Maar, het is wel kut, ook voor de woningmarkt want het bemoeilijkt de doorstroming van studentenhuisvesting naar de volgende stap.
Frankly, my dear, I don't give a damn.

Penguinone

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #369 Gepost op: 27 augustus 2018, 10:20:28 »
Volgens mij klopt dat niet. Het wordt meegenomen maar het betekend niet dat je automatisch geen hypotheek meer kan krijgen: https://bieb.knab.nl/hypotheken/hypotheek-en-studieschuld-gaan-die-twee-samen
Ik was tink

Bloempot

• Bekijk profiel
« Reactie #370 Gepost op: 27 augustus 2018, 10:21:56 »
^ja bedrag wat je kan lenen wordt lager.

Scaymeph

• Bekijk profiel
« Reactie #371 Gepost op: 27 augustus 2018, 13:15:16 »
^dat is al jaren zo toch?
BKR-regestratie heeft nou eenmaal invloed op hypotheek en je kan steeds minder lenen (nog maar 100% voorheen 103% ofzo -zal de percentages niet helemaal juist hebben hoor- ; dat betekent dat je kosten koper nu zelf moet financieren en niet kan meefinancieren in je hypotheek. Dus je eigen inleg wordt hoger).

Maar, het is wel kut, ook voor de woningmarkt want het bemoeilijkt de doorstroming van studentenhuisvesting naar de volgende stap.
De studiefinanciering staat niet bij de bkr-geregistreerd, maar de banken willen wel weten of er sprake is van een studieschuld en de hoogte ervan om eventuele problemen met de maandelijkse hypotheeklasten te voorkomen.

Bloempot

• Bekijk profiel
« Reactie #372 Gepost op: 27 augustus 2018, 14:03:53 »
De studiefinanciering staat niet bij de bkr-geregistreerd, maar de banken willen wel weten of er sprake is van een studieschuld en de hoogte ervan om eventuele problemen met de maandelijkse hypotheeklasten te voorkomen.

Ah oke, wij hadden beide geen studieschuld toen we huis kochten dus weet het fijne er niet van.

LadyBlue

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #373 Gepost op: 18 oktober 2018, 17:23:52 »
Ik vind ook niet dat we ervanuit moeten gaan dat we gratis geld krijgen van de overheid. Het leenstelsel is, voorzover ik weet, ontzettend goed opgebouwd en je kunt best wel goed veel lenen zonder daar later echt problemen van te hebben.

Nadeel is wel dat je nu de activiteit onder studenten ziet afnemen. Het is best wel een probleem bij mij op de universiteit, maar ik weet 't ook van HBOers. Mensen studeren om te studeren en da's echt zonde. Zou de mooiste tijd van je leven moeten zijn, en je bouwt er ontzettend veel contacten mee op, je leert door actief deel te nemen aan het studentenleven allerlei dingen die misschien wel net zo belangrijk zijn als je vakkennis. Studenten hebben dit vaak niet zo door, maar bedrijven willen 100x liever iemand die naast zijn studie ook nog een beetje geleefd heeft, en da's niet gek. Zo gaat er dus wel een boel kwaliteit verloren.
Ik weet niet hoe dat op MBO gaat overigens.

Mijn tip aan aankomende studenten: ga lekker lenen, let op je schuld maar wees niet geobsedeerd, als je later een echte baan hebt kun je het stukje bij beetje terugbetalen.
Overigens moeten ze wel met hun pootjes van de rente afblijven hoor.. Want anders helpen ze het hele leenstelsel alsnog om zeep.