Auteur Topic: Leenstelsel is een feit  (gelezen 21591 keer)

Wolves

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 21 januari 2015, 10:58:47 »
De regeling is voor de studenten die vanaf september aan een nieuwe opleiding beginnen.
Serieus? Ik hoor van alle kanten dat ze het nu veranderd hebben en dat het voor iedereen geldt haha. Gelukkig :'')
doei doei lekkerding

JonSnow

• I don't have dreams, I have goals.
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: 21 januari 2015, 11:05:08 »
Serieus? Ik hoor van alle kanten dat ze het nu veranderd hebben en dat het voor iedereen geldt haha. Gelukkig :'')

Neee, volgens mij niet hoor.

https://twitter.com/hanze/status/557838565435256832
Work hard, shine harder. Sparkle all the way // Valar Dohaeris

MrRosedaley

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 21 januari 2015, 11:43:04 »
€500,- aan boeken over je héle opleidingehg?!  :blink:
Was het bij mij maar zo'n feest

Haha yups, veel van mijn boeken gebruik ik de hele opleiding, en ik hoef maar weinig bij te kopen jaarlijks :)

rozenbloesem

• how wonderful.
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: 21 januari 2015, 11:49:10 »
ik snap het wel, maar ik vind het gewoon mooi klote dat de mensen die volgende jaar aan een opleiding beginnen waarschijnlijk helemaal niks aan de verbeteringen gaan merken. er komt gewoon een kleine groep die én geen stufie hebben én geen verbetering. nu moet zo'n overgangsgroep er natuurlijk altijd zijn, maar ik vind het gewoon kut dat ik er onderdeel van ben, lekker egocentrisch enzo maarja.

JonSnow

• I don't have dreams, I have goals.
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: 21 januari 2015, 12:03:13 »
Haha yups, veel van mijn boeken gebruik ik de hele opleiding, en ik hoef maar weinig bij te kopen jaarlijks :)

Ik zit rond de 400/450 euro per jaar..
Sommige boeken heb ik dubbel omdat ik persé een nieuwe druk moet hebben.  <_<
Work hard, shine harder. Sparkle all the way // Valar Dohaeris

Sunflowers

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: 21 januari 2015, 12:20:48 »
Ik vind dat er opzich wel wat inzit dat je moet investeren in je eigen toekomst en dus zelf moet betalen voor je onderwijs. Ik heb er alleen echt geen vertrouwen in dat het onderwijs hier uiteindelijk beter van gaat worden omdat ze al het geld wat ze besparen zogenaamd gaan investeren in het onderwijs. Ik zit in bepaalde commissies binnen de universiteit waardoor ik wat inzicht krijg in hoe het daar werkt en ik zie het heel somber in dat we daadwerkelijk beter onderwijs gaan krijgen. Jammer. Daarom ben ik er een beetje tegen, niet perse om het lenen voor je opleiding principe. Ohja en ik vind dat als je dan ook samen met een partner bent die ook een studieschuld heeft (en die kans is vrij groot) dat je dan samen wel een enorme schuld hebt!
What would you do, if you weren't afraid?

Karbonkel

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: 21 januari 2015, 12:26:41 »
Ik snap het gezeik niet zo? Iedereen doet nu net of je niet meer kan studeren, maar aanvullende blijft gewoon, dus als je ouders weinig geld hebben krijg je alsnog wat 'gratis'. Daarnaast heeft iedereen gewoon de mogelijkheid te studeren. De lening is ook zo geregeld dat je alleen hoeft terug te betalen als je een baan hebt gevonden en mag je over heel wat jaren terug betalen en als dat niet lukt wordt hij kwijtgescholden volgens mij zelfs nog. Ik zou gewoon blij wezen dat wij hier de kans hebben om te studeren. :')

Isfet

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: 21 januari 2015, 12:28:46 »
Ik snap het gezeik niet zo? Iedereen doet nu net of je niet meer kan studeren, maar aanvullende blijft gewoon, dus als je ouders weinig geld hebben krijg je alsnog wat 'gratis'. Daarnaast heeft iedereen gewoon de mogelijkheid te studeren. De lening is ook zo geregeld dat je alleen hoeft terug te betalen als je een baan hebt gevonden en mag je over heel wat jaren terug betalen en als dat niet lukt wordt hij kwijtgescholden volgens mij zelfs nog. Ik zou gewoon blij wezen dat wij hier de kans hebben om te studeren. :')

Dit dus, + een paar andere reacties.

Ik heb nu wel makkelijk praten want ik ben bijna afgestudeerd en heb slechts een kleine schuld opgebouwd naast mijn prestatiebeurs. Maar had ik nu moeten beginnen met studeren, had ik dit nog steeds gevonden.

Emb

• Concentratievermogen van een goudvis
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: 21 januari 2015, 12:47:41 »
Ik vind het prima. Bij een discussie over het onderwerp bracht mijn filosofiedocent het zo: 'De verantwoordelijkheid bij het kiezen voor studeren is nu groter, het is een investering in je toekomst, en nu vanuit jezelf. Je moet nu zelf de verantwoordelijkheid nemen voor jezelf, en als je dat doet, is dat een heel mooi iets. Dat je kan zeggen 'Ik ga studeren en doe dit omdat ik daar verantwoordelijk voor ben'.'

En daarnaast is dit wat de maatschappij op dit moment nodig heeft, dus ik begrijp de beslissing.
brb crying

-

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: 21 januari 2015, 13:03:05 »
Als je ouders minder dan 46.000 euro per maand verdienen heb je nog recht op aanvullende beurs en afbetaling is 35 jaar, waarvan je per maand 4% van je inkomen moet inleveren. Dat bedrag merk je dan echt niet..

Ik vind het een goede beslissing. Meestal werd het geld verspilt aan alcohol en uitgaan en zodra ze iets voor school moeten betalen begonnen ze zeuren (meestal zeg ik he, dus niet in alle gevallen).
per jaar bedoel je denk ik hahaha
I think that loneliness can be romantic

Plant123

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: 21 januari 2015, 13:30:16 »
Prima beslissing! De voorwaarden zijn echt sociaal. Je hoeft pas af te betalen wanneer je minimumloon verdiend en daarnaast hoef je nooit meer dan 4% af te lossen van je jaarinkomen. Red je het binnen 35 jaar niet om je lening terug te betalen? dan wordt het openstaande bedrag kwijtgescholden.

Leerlingen die volgend jaar beginnen, en dus te maken krijgen met het leenstelsel krijgen nadat ze hun diploma hebben gehaald een voucher van 2000 euro. Die kunnen ze dan besteden aan extra scholing na hun studie. Omdat ze nog niet optimaal gebruik maken van de verbeteringen.

MrRosedaley

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 21 januari 2015, 13:31:34 »
Je hebt wel geluk met je boeken dan, als ik zoek naar tweedehands boeken zit ik al op de 500 per jaar, haha. Maar goed. Ik ben het wel met je eens dat het mee valt. Nu studeer ik al, dus ik heb makkelijk praten, maar ik vind 50 euro per maand niet zo dramatisch.

Haha ja klopt heb ik ook! Bij mijn opleiding heb je maar weinig verschillende vakken, en de boeken heb je ook de hele opleiding wel nodig. Ik was het 1e jaar voor ongeveer 200,- euro klaar, wel met veel zoekwerk naar tweedehands natuurlijk. Dit jaar moest ik er wel wat bij kopen, maar veel had ik al :)

Denouement

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: 21 januari 2015, 14:06:38 »
Ik vind het prima. Bij een discussie over het onderwerp bracht mijn filosofiedocent het zo: 'De verantwoordelijkheid bij het kiezen voor studeren is nu groter, het is een investering in je toekomst, en nu vanuit jezelf. Je moet nu zelf de verantwoordelijkheid nemen voor jezelf, en als je dat doet, is dat een heel mooi iets. Dat je kan zeggen 'Ik ga studeren en doe dit omdat ik daar verantwoordelijk voor ben'.'

En daarnaast is dit wat de maatschappij op dit moment nodig heeft, dus ik begrijp de beslissing.

Wat perfect gezegd door je filosofiedocent!
The sun loved the moon so much he died every night to let her breathe.

KrakAka

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: 21 januari 2015, 14:41:03 »
Ik snap het gezeur niet zo. Waarom zien mensen het als vanzelfsprekend dat je zomaar gratis geld krijgt van de overheid om te studeren. Het is absoluut niet praktisch maar mensen die doen alsof ze nu niet meer kunnen studeren willen het imo gewoon niet graag genoeg.

Dit, vind het alleen wel raar dat mbo'ers er buiten vallen en de basisbeurs voor hun wel blijft bestaan.. Doe het dan voor iedereen of voor niemand. :')

Kraplapje

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: 21 januari 2015, 14:50:10 »
Het zat er al aan te komen he. Dus ik vind de commotie in de media zwaar overdreven. Het wordt duur, het wordt lenen, het wordt helaas schulden opbouwen. Maar ook in dit geval kun je het daarna aflossen binnen een aantal jaar. Dus in verhouding verandert er niks met nu behalve dat je geen gift meer krijgt.
Eet gezond! Eet altijd sla bij je frikandel!

MORIARTY

• Consulting Criminal
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: 21 januari 2015, 14:51:06 »
Ik vind het leenstelsel op zich niet zo'n probleem, maar ik moet nu ineens lenen voor m'n master terwijl ik daar niet vanuit was gegaan. Ik vind het jammer dat dat ook is afgeschaft.
En mbo'ers krijgen het wel. Dus havisten en vwo'ers worden eigenlijk gestraft omdat ze havo/vwo hebben gedaan.
BLOG || Sorry boys! I'm soooo changeable! It is a weakness with me. But to be fair to myself, it is my only weakness.

moomin

• valar morghulis
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: 21 januari 2015, 15:04:10 »
Dit, vind het alleen wel raar dat mbo'ers er buiten vallen en de basisbeurs voor hun wel blijft bestaan.. Doe het dan voor iedereen of voor niemand. :')
dit
use your imagination

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: 21 januari 2015, 15:06:10 »
Ik heb nooit studiefinanciering gehad hoor en ik doe MBO. Ik doe dan wel BBL maargoed.
Like, I feel like every year has a new energy, and I feel like this year is really about, like, the year of just realizing stuff. And everyone around me, we're all just, like, realizing things

Perronita

• Darling, I'm a nightmare dressed like a daydream.
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: 21 januari 2015, 15:08:40 »
Je hebt, net zoals tijdens je basisschool- en je middelbare schooltijd, recht op onderwijs. Wil je later een goede baan, dan is een hbo of universitair diploma cruciaal. Waarom heb je dan geen recht op onderwijs tijdens je hbo/universitaire studie, maar wel tijdens het middelbaar onderwijs (terwijl je met die diploma nauwelijks iets kan)?
Ik denk dat er maar een klein percentage is die écht afziet van een studie, maar ik denk wel dat een groot gedeelte niet prettig gaat studeren: wetende dat als je echt klaar bent met school, eindelijk na die 22 jaar, je nog een grote schudieschuld hebt.
Natuurlijk, het is een kwestie van willen investeren in je toekomst. Maar in hoeverre is het investeren in de toekomst als je weet dat je in de komende 4 jaar een studieschuld opbouwt voor de 35 jaar daarna? Is dat investeren in je toekomst of je toekomst al zuur starten?
Space was just a word made up by someone who's afraid to get too close.

MORIARTY

• Consulting Criminal
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: 21 januari 2015, 15:11:35 »
Ik heb nooit studiefinanciering gehad hoor en ik doe MBO. Ik doe dan wel BBL maargoed.
Voor een BBL krijg je inderdaad geen stufi.
BLOG || Sorry boys! I'm soooo changeable! It is a weakness with me. But to be fair to myself, it is my only weakness.

Lullaby

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: 21 januari 2015, 15:18:35 »
MBO valt deels onder kwalificatieplicht (of MBO2 of tot je achttiende jaar), dus ik vind het logisch dat daar de basisbeurs blijft. Pas als ze die plicht zouden afschaffen is het een ander verhaal.
Don't believe me, just watch. Uptown funk.

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: 21 januari 2015, 15:21:29 »
MBO valt deels onder kwalificatieplicht (of MBO2 of tot je achttiende jaar), dus ik vind het logisch dat daar de basisbeurs blijft. Pas als ze die plicht zouden afschaffen is het een ander verhaal.

Dat is inderdaad ook waar, MBO is tot niveau 2 geloof ik verplicht. Als het verplicht is gaan ze je ook niet verplichten om te betalen.
Like, I feel like every year has a new energy, and I feel like this year is really about, like, the year of just realizing stuff. And everyone around me, we're all just, like, realizing things

truuuuuuus

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: 21 januari 2015, 15:22:18 »
Als je ouders minder dan 46.000 euro per maand verdienen heb je nog recht op aanvullende beurs en afbetaling is 35 jaar, waarvan je per maand 4% van je inkomen moet inleveren. Dat bedrag merk je dan echt niet..

Ik vind het een goede beslissing. Meestal werd het geld verspilt aan alcohol en uitgaan en zodra ze iets voor school moeten betalen begonnen ze zeuren (meestal zeg ik he, dus niet in alle gevallen).

Het is zelfs nog beter geloof ik; Volgens mij moet je 4% betalen over je inkomsten boven minimumloon. Als je dus een minimum inkomen hebt hoef je niks te betalen. Verdien je 100 euro boven het minimum dan 4 euro, verdien je 200 euro boven minimum dus 8 euro, etc. Dat is zo goed als niks.

Ik maak me in ieder geval totaal geen zorgen, ookal zou ik waarschijnlijk 3 jaar op het MBO moeten lenen en 4 jaar op het HBO.
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2015, 15:25:27 door Vogelnest. »

destielsmagic

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: 21 januari 2015, 15:23:18 »
De reacties zijn echt zwaar overdreven (vooral in de reacties bij het artikel dat girlscene heeft geplaatst).
Sowieso wordt er naar mijn idee te 'erg' over gedacht. Je hebt enorm lang om het terug te betalen en lenen ga je echt nog wel een paar keer in je leven moeten doen.

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: 21 januari 2015, 15:24:33 »
De reacties zijn echt zwaar overdreven (vooral in de reacties bij het artikel dat girlscene heeft geplaatst).
Sowieso wordt er naar mijn idee te 'erg' over gedacht. Je hebt enorm lang om het terug te betalen en lenen ga je echt nog wel een paar keer in je leven moeten doen.

lol ik ga even kijken.