Auteur Topic: Leenstelsel is een feit  (gelezen 21614 keer)

Nicky Nichols

• **
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 21 januari 2015, 00:12:30 »
De Eerste Kamer heeft ingestemd met het leenstelsel van minister Bussemaker. VVD, PvdA, GroenLinks en D66 steunden de wet, waardoor er een ruime meerderheid was (36 voor, 29 tegen).

Het nieuwe stelsel voor studiefinanciering gaat per 1 september in. Dat betekent dat vanaf volgend schooljaar de basisbeurs vervalt en de meeste studenten moeten lenen om hun studie te kunnen betalen. De ov-jaarkaart blijft wel behouden.

Voorlichting

Senatoren hadden tijdens het debat vooral vragen over de praktische uitwerking van het leenstelsel, voorlichting en hoe de kwaliteitsimpuls die Bussemaker voor ogen heeft, tot stand gaat komen. De minister wist hen te overtuigen. Ze denkt 1 miljard euro vrij te maken door de basisbeurs af te schaffen. Dat geld wil ze in verbetering van het onderwijs steken.

Bussemaker benadrukte dat ze zo snel mogelijk met een voorlichtingscampagne begint, om de onzekerheid bij studenten weg te nemen. Verschillende senatoren roemden tijdens het debat de manier waarop de minister haar wetsvoorstel verdedigde.

Moties

Het CDA diende tijdens het debat drie moties in. Onder meer over een versoepeling voor huidige bachelorstudenten, die volgend jaar een master willen volgen. Bussemaker vindt dat niet noodzakelijk en juist oneerlijk tegenover andere studenten. Ook noemt ze zo'n wijziging te duur. De drie moties haalden het niet.

Bussemaker zegde in de Eerste Kamer toe dat ze het parlement betrekt bij de monitoring van het leenstelsel. Met de invoering van het leenstelsel is een van de ingrijpendste wetswijzigingen, en waarschijnlijk ook de laatste, van kabinet Rutte-2 een feit.

Dissidenten?

Vooraf waren de ogen gericht op de PvdA, en in het bijzonder senator Koole, die zich kritisch had uitgelaten over het leenstelsel. Hij stemde uiteindelijk voor, nadat zijn zorgen door Bussemaker waren weggenomen.

http://nos.nl/artikel/2014463-leenstelsel-een-feit-na-instemming-eerste-kamer.html
I am nobody's little weasel.

Falathiel

• Where there's life there's hope
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 21 januari 2015, 00:15:16 »
Oh ik dacht dat het allang bekend was :')
Heb je feedback voor mij als mod? Note mij! ask.fm Sims

Nicky Nichols

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 21 januari 2015, 00:16:30 »
Oh ik dacht dat het allang bekend was :')

De plannen waren er natuurlijk al heel lang maar het werd steeds uitgesteld, waardoor het nog niet officieel was.
I am nobody's little weasel.

anneruthh

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 21 januari 2015, 00:47:57 »
Ja, mooi kut. Ik heb nu vanaf mei 2016 geen stufi meer, terwijl ik tot juni 2017 doorstudeer. Wilde naar het buitenland maar dat kost me nog meer stufimaanden/geld. Ugh.

MARILYN

• **
  • Never lose hope.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 21 januari 2015, 00:52:14 »
Ja, mooi kut. Ik heb nu vanaf mei 2016 geen stufi meer, terwijl ik tot juni 2017 doorstudeer. Wilde naar het buitenland maar dat kost me nog meer stufimaanden/geld. Ugh.

Een jaar is prima te overzien denk ik ?
Al die VMBO-ers die na de vakantie starten op MBO zullen 4 jaar MBO en daarna nog 4 jaar HBO ( als ze dat willen doen ) moeten lenen,en HBO-ers die nog Uni willen doen erna mogen ook voor 8 jaar gaan lenen.
Een jaartje is dus niks.
Idk man,i just want pizza.
                                                                                Niet nieuw ander account,ik was : dreamer.

Sapphire

• [nog steeds koos en kansloos]
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 21 januari 2015, 08:50:37 »
Ik ben echt boos. Ik ga volgend jaar studeren. En ik heb geen rijke pappie en mammie. Ook kies ik voor een studie waar werken en school nauwelijks samen gaan. Ik weet echt niet hoe ik moet gaan rondkomen, ik ben zo bezorgd.
En het ergste vind ik nog wel dat de UvA heeft gezegd dat er pas na 4 jaar iets te merken is van de 1 miljard euro die extra in het onderwijs wordt gestopt. Wat betekent dat ik tot m'n 55e met een schuld loop terwijl ik er qua onderwijskwaliteit helemaal niets voor heb teruggekregen.
En op het moment dat ze door hebben dat dit echt niet de juiste manier is en het misschien weer terugdraaien, ben ik die 'proefpersoon' geweest. Lekker dan. Dit zaakje stinkt en maakt me heel boos.
'You're the exclamation mark in the happiest sentence I could ever possibly write.'

--

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 21 januari 2015, 08:59:27 »
Ik ben echt boos. Ik ga volgend jaar studeren. En ik heb geen rijke pappie en mammie. Ook kies ik voor een studie waar werken en school nauwelijks samen gaan. Ik weet echt niet hoe ik moet gaan rondkomen, ik ben zo bezorgd.
En het ergste vind ik nog wel dat de UvA heeft gezegd dat er pas na 4 jaar iets te merken is van de 1 miljard euro die extra in het onderwijs wordt gestopt. Wat betekent dat ik tot m'n 55e met een schuld loop terwijl ik er qua onderwijskwaliteit helemaal niets voor heb teruggekregen.
En op het moment dat ze door hebben dat dit echt niet de juiste manier is en het misschien weer terugdraaien, ben ik die 'proefpersoon' geweest. Lekker dan. Dit zaakje stinkt en maakt me heel boos.

als je ouders weinig verdienen heb je volgens mij nog recht op de aanvullende beurs. Die blijft er (als ik het goed heb begrepen) wel gewoon. Maar dat moet je even met de rekenhulp bekijken hoeveel dat is. In mijn geval is dat namelijk nog wel een goed bedrag om van rond te komen.

-

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 21 januari 2015, 09:05:57 »
Ik snap het gezeur niet zo. Waarom zien mensen het als vanzelfsprekend dat je zomaar gratis geld krijgt van de overheid om te studeren. Het is absoluut niet praktisch maar mensen die doen alsof ze nu niet meer kunnen studeren willen het imo gewoon niet graag genoeg.
I think that loneliness can be romantic

Evieefjuh

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 21 januari 2015, 09:17:37 »
Ik moet mijn master gaan lenen,  vind ik het jammer, ja. Maar ik heb uitgerekend dat ik ongeveer 17 euro in de maand moet terug betalen over die 35  jaar, dat is echt makkelijk te doen. Mijn bachelor zonder master is echt waardeloos (kwa werkgelegenheid) dus ik ga sws door. Vind het wel rot voor de mensen die echt in de "problemen" komen. Eenstudie is een investdring inde toekomst en jr moet zelf weten of je die investering wil maken.

Sapphire

• [nog steeds koos en kansloos]
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 21 januari 2015, 09:48:46 »
Ik snap het gezeur niet zo. Waarom zien mensen het als vanzelfsprekend dat je zomaar gratis geld krijgt van de overheid om te studeren. Het is absoluut niet praktisch maar mensen die doen alsof ze nu niet meer kunnen studeren willen het imo gewoon niet graag genoeg.
Je hebt, net zoals tijdens je basisschool- en je middelbare schooltijd, recht op onderwijs. Wil je later een goede baan, dan is een hbo of universitair diploma cruciaal. Waarom heb je dan geen recht op onderwijs tijdens je hbo/universitaire studie, maar wel tijdens het middelbaar onderwijs (terwijl je met die diploma nauwelijks iets kan)?
Ik denk dat er maar een klein percentage is die écht afziet van een studie, maar ik denk wel dat een groot gedeelte niet prettig gaat studeren: wetende dat als je echt klaar bent met school, eindelijk na die 22 jaar, je nog een grote schudieschuld hebt.
Natuurlijk, het is een kwestie van willen investeren in je toekomst. Maar in hoeverre is het investeren in de toekomst als je weet dat je in de komende 4 jaar een studieschuld opbouwt voor de 35 jaar daarna? Is dat investeren in je toekomst of je toekomst al zuur starten?
'You're the exclamation mark in the happiest sentence I could ever possibly write.'

LifeOfRoshelle

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 21 januari 2015, 09:50:38 »
Maar wat me nu niet helemaal duidelijk is. Geldt het nou alleen voor HBO'ers en Universitair? Want ik las zoiets dat MBO er dan niet onder valt blablabla.

Evieefjuh

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 21 januari 2015, 09:57:31 »
Ben ik het niet helemaal mee eens @@saphire je studeert om meer te kunnen verdienen dan een vakkenvulbaantje bijvoorbeeld. En day dat eerst met een schuld zit is minder chill maar uiteindelijk zit je met die schuld zodat je later veel meer kan verdienen. Krijgen is sowieso fijner maar het is niet anders.

MrRosedaley

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 21 januari 2015, 09:59:49 »
Ik vind het wel prima. Studeren is alsnog wel voor iedereen mogelijk, want er gelden speciale regel wat betreft een studielening. Je hebt lang de tijd om het terug te betalen en er komt ook geen hoge rente overheen. Komt bij dat hierdoor het besef om goed over een studiekeuze na te denken ook verhoogd word, omdat het je nu wel echt geld gaat kosten.

-

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 21 januari 2015, 10:00:56 »
Je hebt, net zoals tijdens je basisschool- en je middelbare schooltijd, recht op onderwijs. Wil je later een goede baan, dan is een hbo of universitair diploma cruciaal. Waarom heb je dan geen recht op onderwijs tijdens je hbo/universitaire studie, maar wel tijdens het middelbaar onderwijs (terwijl je met die diploma nauwelijks iets kan)?
Ik denk dat er maar een klein percentage is die écht afziet van een studie, maar ik denk wel dat een groot gedeelte niet prettig gaat studeren: wetende dat als je echt klaar bent met school, eindelijk na die 22 jaar, je nog een grote schudieschuld hebt.
Natuurlijk, het is een kwestie van willen investeren in je toekomst. Maar in hoeverre is het investeren in de toekomst als je weet dat je in de komende 4 jaar een studieschuld opbouwt voor de 35 jaar daarna? Is dat investeren in je toekomst of je toekomst al zuur starten?
Het is inderdaad een investering in je toekomst. De meeste mensen zullen ook wel een hypotheek nemen. Dat is hetzelfde. Je koopt een huis om prettig in te leven maar de jaren erna zul je nog met een hoge schuld zitten.
Het is vervelend ja, maar ik vind het best logisch. Je zult maximaal €50 per maand betalen en dan nog wordt het aflossingsbedrag afgestemd op je inkomen. Als jij geen geld hebt om het terug te betalen dan hoeft dat niet.

xAftertheStorm

• Global Moderator
  • Valar Morghulis.
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 21 januari 2015, 10:03:16 »
*sobbing*

Nee oké, we hadden het natuurlijk ook al wel kunnen verwachten, dus ik ging er in mijn 'toekomst-plaatje' al gewoon vanuit.
♥  tumblr - goodreads - simblr | Life's a bitch and so are you.

MrRosedaley

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 21 januari 2015, 10:06:11 »
En hoe ''hoog'' die schuld is, valt met mijn hbo opleiding trouwens echt wel mee. College kost bij mij 1800,- euro per jaar, boeken kosten 200,- euro maar die gebruik ik in de latere jaren ook nog, dus reken dat dit in totaal op zo'n 500,- over mijn schoolperiode gaat worden.
4 x 1800,- = 7400,- euro + 500,- = 7900,- euro.
Dan misschien ooit nog een uitje wat mij 100,- gaat kosten, maar tot zover ik weet ligt dit niet in de planning. Hoe dan ook, mijn opleiding zou in totaal rond de 8000,- euro kosten. Hier heb je 35 jaar de tijd voor en er komt geloof ik geen of maar een kleine rente overheen. Dat valt echt wel mee hoeveel je dan maandelijks zal moeten betalen, je spreekt hier over misschien een paar tientjes. Komt ook nog bij dat deze studielening apart word gezien van andere leningen, dus het zal geen invloed hebben als je bijvoorbeeld een huis wilt gaan kopen.

Ik denk dat veel studenten onterecht bang zijn omdat het klinkt als een keihoog bedrag, maar als je wat gaat rekenen en informatie opzoekt kom je er achter dat het allemaal wel wat meevalt.

-

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 21 januari 2015, 10:09:52 »
Ik zal in totaal 7 jaar lenen, ik reken €3000 per jaar maar ik leen nu al 1,5 jaar en ik zit nog niet eens aan die €3000. Met €3000 per jaar zou ik maandelijks €50 terug betalen. Wat is €50 nou als je een goed inkomen hebt?
Enige wat ik hoop is dat het met het emigreren geen probleem zou zijn maar daar ga ik niet vanuit want er zijn gewoon regelingen voor het terugbetalen vanuit het buitenland.

JonSnow

• I don't have dreams, I have goals.
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 21 januari 2015, 10:33:08 »
En hoe ''hoog'' die schuld is, valt met mijn hbo opleiding trouwens echt wel mee. College kost bij mij 1800,- euro per jaar, boeken kosten 200,- euro maar die gebruik ik in de latere jaren ook nog, dus reken dat dit in totaal op zo'n 500,- over mijn schoolperiode gaat worden.
4 x 1800,- = 7400,- euro + 500,- = 7900,- euro.
Dan misschien ooit nog een uitje wat mij 100,- gaat kosten, maar tot zover ik weet ligt dit niet in de planning. Hoe dan ook, mijn opleiding zou in totaal rond de 8000,- euro kosten. Hier heb je 35 jaar de tijd voor en er komt geloof ik geen of maar een kleine rente overheen. Dat valt echt wel mee hoeveel je dan maandelijks zal moeten betalen, je spreekt hier over misschien een paar tientjes. Komt ook nog bij dat deze studielening apart word gezien van andere leningen, dus het zal geen invloed hebben als je bijvoorbeeld een huis wilt gaan kopen.

Ik denk dat veel studenten onterecht bang zijn omdat het klinkt als een keihoog bedrag, maar als je wat gaat rekenen en informatie opzoekt kom je er achter dat het allemaal wel wat meevalt.

€500,- aan boeken over je héle opleiding?!  :blink:
Was het bij mij maar zo'n feest
Work hard, shine harder. Sparkle all the way // Valar Dohaeris

JonSnow

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 21 januari 2015, 10:34:30 »
Ik moet mijn master gaan lenen,  vind ik het jammer, ja. Maar ik heb uitgerekend dat ik ongeveer 17 euro in de maand moet terug betalen over die 35  jaar, dat is echt makkelijk te doen. Mijn bachelor zonder master is echt waardeloos (kwa werkgelegenheid) dus ik ga sws door. Vind het wel rot voor de mensen die echt in de "problemen" komen. Eenstudie is een investdring inde toekomst en jr moet zelf weten of je die investering wil maken.

Nouja, dat vind ik wel een naaistreek. De universitaire bachelorstudenten van nu moeten alsnog gaan lenen. Ik vind dat er voor hen een uitzondering had moeten komen omdat ze al zijn begonnen en die master moeten ze doen. Aan enkel een bachelor heb je vrij weinig.

Denouement

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 21 januari 2015, 10:37:28 »

Helemaal gelijk! Het weerhoudt mij niet om na mijn HBO opleiding door te stromen naar de Uni. Kom op zeg. Je moet investeren in je eigen toekomst.
The sun loved the moon so much he died every night to let her breathe.

Traveler

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 21 januari 2015, 10:41:22 »
Ik vind het allemaal wel meevallen eigenlijk. Ikzelf ben gestopt met een studie die ik eigenlijk nog wel wil afmaken gezien het nog een paar vakken zijn. Als het goed is heb ik dan nog gewoon recht op de laatste maanden basisbeurs (die ik dan niet wil) en vervalt die studieschuld misschien alsnog wat ik nog even moet informeren. Maargoed ik heb nooit geleend dus mijn studieschuld zit nu op zo'n €7000 en die is prima te overzien in 35 jaar.
Ik kan begrijpen dat als je veel moet lenen dat je nu de bomen door het bos niet meer ziet, maar ik denk ook dat veel mensen nu beginnen te schreeuwen om niets.
Hoi

-

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 21 januari 2015, 10:44:48 »
Helemaal gelijk! Het weerhoudt mij niet om na mijn HBO opleiding door te stromen naar de Uni. Kom op zeg. Je moet investeren in je eigen toekomst.
Nee precies! Ik weet nog niet of ik ga doorstromen naar de Uni na HBO maar ik doe nu mbo en ben hier over 1,5 jaar mee klaar en het is niet dat ik nu ineens twijfel om verder te gaan ofzo. (Misschien omdat ik nu ook al leen dat die stap minder groot is ofzo) maar nah nee het houdt me absoluut niet tegen.

JonSnow

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 21 januari 2015, 10:51:26 »
Ik snap dat het kut is om te moeten lenen. Maar als het moet, dan moet het.
Het weerhoudt mij er absoluut niet van om door te stromen naar de uni en mijn doel te bereiken. Dan leen ik maar wat bij.
Zolang de OV kaart niet wordt afgeschaft valt het wel te overzien.
Ik vind het wel dom dat de wet zo snel wordt ingevoerd. Er zitten nog gaten in en daarnaast is een halfjaar voorlichting niet genoeg.
Maar ja, dit is Jet's paradepaardje en ze laat het niet los. Koste wat het kost.

En nou investeren, want er valt heel wat te verbeteren in het hoger onderwijs!

Wolves

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 21 januari 2015, 10:51:37 »
Middelbare school vind ik anders dan een studie. Je bent op de middelbare school nog leerplichtig, zodra je je havo diploma hebt niet meer. Je kunt trouwens ook een goede baan hebben met een mbo diploma hoor.

Ik snap trouwens nog niet helemaal hoe dit werkt. Ik zit nu in het eerste jaar van m'n studie, krijg ik dan vanaf september geen stufi meer of krijg ik die nog wel voor de rest van mn bachelor?
doei doei lekkerding

JonSnow

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 21 januari 2015, 10:57:47 »
Middelbare school vind ik anders dan een studie. Je bent op de middelbare school nog leerplichtig, zodra je je havo diploma hebt niet meer. Je kunt trouwens ook een goede baan hebben met een mbo diploma hoor.

Ik snap trouwens nog niet helemaal hoe dit werkt. Ik zit nu in het eerste jaar van m'n studie, krijg ik dan vanaf september geen stufi meer of krijg ik die nog wel voor de rest van mn bachelor?

De regeling is voor de studenten die vanaf september aan een nieuwe opleiding beginnen.