Auteur Topic: Food for thought: Witte Piet  (gelezen 499 keer)

LadyBlue

• *
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 12 oktober 2018, 16:10:11 »
Even alle meningen over Zwarte Piet en de bijkomende discussie terzijde (daar is al een ander topic voor), las laatst een artikel over blackfacing en ik kon maar niet begrijpen waarom sommige donkere mensen hier nou zoveel aanstoot aan nemen. OK, vroeger werd het wel gedaan om zwarte mensen belachelijk te maken, op zich al een reden, maar er zat meer achter, merkte ik.

Toen ging ik eens bedenken hoe ik het zou vinden als ze bijvoorbeeld in Suriname een feest zouden hebben waar zwarte mensen zich wit zouden schilderen om blanken te imiteren.
Ik vond dit eigenlijk best een onaangenaam idee, misschien wel een beetje racistisch.

En als deze nepblanken dan ook nog eens een beetje lachwekkend en dommig zouden gaan doen, zou ik het best wel beledigend vinden.

Dus ik begon het ineens best wel goed te snappen. En dat terwijl ik als blanke eigenlijk niet zou moeten zeuren, want wij trekken vrijwel nooit aan het kortste eind en er zou ook nog eens geen nare associatie zijn met "Witte Piet" en whitefacing.

Hoe zit dat bij jullie? Wat is jullie gevoel als je je een voorstelling probeert te maken van Witte Piet en whitefacing? Ik ben echt enorm benieuwd wat jullie er van vinden dus laat 't vooral weten! (Ook als je zelf niet blank bent- sorry als dat racistisch klonk.)

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 12 oktober 2018, 17:00:05 »
Ja ik denk het hetzelfde over als jij. Ben zelf ook blank maar tegen zp.
Like, I feel like every year has a new energy, and I feel like this year is really about, like, the year of just realizing stuff. And everyone around me, we're all just, like, realizing things

Iroh

• Tourner dans le vide
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 12 oktober 2018, 17:33:53 »
Als een donker iemand zich wit zou schminken met stereotype blanke (uiterlijke) kenmerken zou ik dat ook niet leuk vinden. Ik ben daarom dus ook, als blanke, tegen zwarte piet. Zou nogal hypocriet zijn anders.
❝If you look for the light, you can often find it. But if you look for the dark, that is all you will ever see.❞

Rocktherebel

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 16 oktober 2018, 23:25:35 »
Grappig dat je zo'n feest als voorbeeld noemt: in Suriname en op de Antillen vieren ze ook Sinterklaas en schminken ze Sinterklaas juist wit  laughing7.

Ik ben blank, maar zou persoonlijk totaal geen aanstoot nemen aan zo'n feest. Over elke, maar letterlijk ELKE bevolkingsgroep/ras/etniciteit bestaan stereotypen. Zo kun je je lekker om alles beledigd gaan voelen (maar dit is inderdaad weer een hele discussie op zich). Wij als Nederlanders worden in het buitenland ook overal te kakken gezet als wietrokende, klompendragende, in molens wonende vrekken. Voor donkere mensen zit er inderdaad een andere historie achter en zal dit onderwerp altijd pijnlijk blijven, maar het punt wordt gewoon gemist vind ik. Sinterklaas gaat niet over blackfacing, ging het ook nooit en zal ook nooit het geval zijn. Dat feest wat jij als voorbeeld noemt, heeft wél de intentie om een bevolkingsgroep opzettelijk te beledigen. Niet rot bedoeld, maar ik vind dit een beetje appels met peren vergelijken.

craicalaic

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 17 oktober 2018, 11:48:23 »
Zoals jij het nu zegt had ik er eigenlijk nog nooit over nagedacht. Wij vieren al jaren geen sinterklaas meer en ik bemoeide me er ook niet mee om eerlijk te zijn. Maar hoe jij het hier nu neerzet, begin ik het wel meer te zien als iets wat racistisch is.
there are people who are always in love with the sky, no matter the weather. one day you will find someone who’ll love you the same way.

LadyBlue

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 18 oktober 2018, 17:08:52 »
Grappig dat je zo'n feest als voorbeeld noemt: in Suriname en op de Antillen vieren ze ook Sinterklaas en schminken ze Sinterklaas juist wit  laughing7.

Ik ben blank, maar zou persoonlijk totaal geen aanstoot nemen aan zo'n feest. Over elke, maar letterlijk ELKE bevolkingsgroep/ras/etniciteit bestaan stereotypen. Zo kun je je lekker om alles beledigd gaan voelen (maar dit is inderdaad weer een hele discussie op zich). Wij als Nederlanders worden in het buitenland ook overal te kakken gezet als wietrokende, klompendragende, in molens wonende vrekken. Voor donkere mensen zit er inderdaad een andere historie achter en zal dit onderwerp altijd pijnlijk blijven, maar het punt wordt gewoon gemist vind ik. Sinterklaas gaat niet over blackfacing, ging het ook nooit en zal ook nooit het geval zijn. Dat feest wat jij als voorbeeld noemt, heeft wél de intentie om een bevolkingsgroep opzettelijk te beledigen. Niet rot bedoeld, maar ik vind dit een beetje appels met peren vergelijken.

Oh dat feest kende ik helemaal niet, dus dat was ook niet mijn intentie. Ik had het echt over een (fictieve) equivalent aan Sinterklaas, maar dan met donkere mensen die zich als Witte Pieten schminken en gedragen.
En blackfacing is in principe toch iemands gezicht zwart schilderen zodat hij/zij op iemand met een donkere huidskleur lijkt? Zwarte Piet is van origine gebaseerd op negers, tegenwoordig zeggen we "ok hij komt uit een schoorsteen, daarom is hij zwart", dat scheelt wel, maar zo lang ze de Pieten nog steeds helemaal bruin/zwart verven ipv roetpiet vind ik het persoonlijk nog steeds blackfacing. Ik heb nog prentenboekjes liggen van m'n ouders waarin Zwarte Piet een donkere persoon is met overdreven dikke rode lippen, oorringen en kroeshaar.
Op die punten was ik t dus niet met je eens, maar verder goede punten, thanks voor je reactie!

ChocolateMuffin

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 18 oktober 2018, 20:12:11 »
Ik zou het ook niet leuk vinden, maar het is toch niet helemaal goed te vergelijken aangezien mensen met een donkere huidskleur vreselijk werden(en soms ook nog worden) onderdrukt.
Ik ben tegen zwarte piet, omdat het uiterlijk van zwarte piet racistisch is en niet klopt met wat het moet voorstellen: zwarte piet is zwart omdat hij door de schoorstenen gaat. Nou, dan is zwarte piet niet bruin met rode lippen en oorbellen. Dat is gewoon racistisch.
The world breaks everyone, and afterward, many are strong at the broken places