Auteur Topic: [discussie] Vluchtelingen  (gelezen 48599 keer)

Courageous

• Bekijk profiel
« Reactie #50 Gepost op: 16 september 2015, 17:23:57 »
Dit gaat echt allemaal uit de hand lopen. Ik begrijp best dat we echte vluchtelingen op moeten nemen en daar ben ik ook echt niet tegen. Maar de meerderheid van al deze 'vluchtelingen' die nu voor de grenzen staan te wachten zijn gewoon illegalen. Puur economische gelukszoekers. Kopen een nep paspoort, doen zich voor als Syrische vluchteling en hup wachten op dat onderdak en geld. Die mensen kunnen we niet gebruiken in Nederland en Europa.

Deze moeten dan ook zonder pardon terug gestuurd worden naar waar ze vandaan komen. Ze hebben een cultuur die niet aansluit bij die van ons en willen zich ook totaal niet aanpassen. Daar zijn we nu achter in Nederland, de multiculturele samenleving werkt voor geen meter en nu willen ze nog meer illegalen binnen halen met deze cultuur? Gestoord!
Als ze echt zo op de vlucht waren gaan ze wel naar een land waar het veilig is, aangezien dat het grootste doel is van vluchten: je eigen gebied verlaten en naar veilig gebied gaan. Waarom willen ze dan per se naar Duitsland en niet naar Turkije/Griekenland etc.? Omdat ze gewoon economische gelukszoekers zijn! Voor mijn part gaan ze allemaal terug, liever vandaag dan morgen nog.

Het baart me echt zorgen hoe sommige van jullie over dit onderwerp denken. Nederland moet gastvrijer zijn? We zijn verdorie al gastvrij als wat en daar wordt hard misbruik van gemaakt! Dat blijkt nu maar weer. Haal dat bord voor je kop weg alsjeblieft, het zijn mensen zoals (niet allemaal, sommigen) jullie die er voor zorgen dat deze situatie in Nederland alleen maar verder uit de hand loopt.

Preach.
Boekenwurm

Eliza

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: 16 september 2015, 17:56:15 »
Onafhankelijk van wat er wel of niet moet gebeuren met vluchtelingen wil ik toch even zeggen dat 'we zijn allemaal mensen!' en 'maar maar maar grenzen zijn door mensen gemaakt en je hebt niet meer recht om in Nederland te wonen dan een vluchteling' en 'het is maar x procent van de Europese bevolking' slechte argumenten zijn, omdat daarmee verschillende culturen, maatschappelijke structuren en alles waar Europese landen op zijn gebaseerd volledig van tafel wordt geveegd.

Het gaat niet om percentages of om hoeveel knuffels we vluchtelingen kunnen geven, het gaat ook en vooral om sociale cohesie, maatschappelijk draagvlak en eventuele botsende culturen, en als je echt een inhoudelijke discussie wilt voeren heb je weinig aan sentimentele argumenten die de aangetoonde en bestaande problematiek maar gewoon voor het gemak vergeten.

Eliza

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: 16 september 2015, 18:15:10 »
^Maar deze wereld IS van ons allemaal. Die mensen zitten daar niet veilig en moeten daar gewoon weg tot het opgelost is. Want ja natuurlijk moet de oorzaak aangepakt worden maar daar gaan een lange tijd overheen. Die mensen kunnen er niks aan doen. Als jij daar had gezeten, hadden we je dan maar moeten laten zitten. We ZIJN allemaal mensen en zij hebben niet gevaagd om te leven in oorlog.

Ik heb geen uitspraak gedaan over wat ik vind dat we wel of niet moeten dus ik begrijp niet waarom jij de conclusie trekt dat ik vind dat we ze moeten laten zitten. Maar dit is nou typisch wat ik bedoel. De bestaande problematiek maar gewoon vergeten en er geen rekening mee houden omdat het allemaal zo erg is en zielig voor die mensen. Die problematiek is geen onzin, het is aangetoond en ja, als je een echte permanente oplossing wilt, niet alleen voor vluchtelingen maar OOK voor je eigen land zodat het in de toekomst niet volledig uit elkaar valt, kun je die problematiek niet negeren.

Je kunt een van de grootste crisissen van de afgelopen decennia niet oplossen met sentimentaliteit.

Dit betekent niet dat ik vind dat we ze maar moeten laten stikken, maar ik ben ook niet blind voor de problemen die we veroorzaken als we maar afgaan op onze emoties.

Überhaupt dat jij al op mij reageert met 'hadden we jou ook maar moeten laten zitten!' terwijl ik niet eens heb gezegd wat ik vind dat er moet gebeuren is wat mij vaak zo ergert aan deze discussie: zodra je durft te zeggen dat er daadwerkelijk WEL problemen zijn met iedereen maar binnenhalen en dat geen onzin is, ben je meteen een zondebok.

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: 16 september 2015, 18:49:39 »
Ik vind het vrij logies om naar een land te vluchten waar je weet waar je kan kiezen. Als jij ergens gratis mag overnachten kies je toch ook niet het goedkoopste hotel? Ik snap best dat ze naar een land willen waar ze zekerheid hebben op een goed leven voor een lange tijd.

Inderdaad.
Like, I feel like every year has a new energy, and I feel like this year is really about, like, the year of just realizing stuff. And everyone around me, we're all just, like, realizing things

Turtletimes

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: 16 september 2015, 19:02:59 »
Ik vind het vrij logies om naar een land te vluchten waar je weet waar je kan kiezen. Als jij ergens gratis mag overnachten kies je toch ook niet het goedkoopste hotel? Ik snap best dat ze naar een land willen waar ze zekerheid hebben op een goed leven voor een lange tijd.

Hier ben ik het niet mee eens. Natuurlijk willen ze uiteindelijk wel een goede toekomst opbouwen in een land waar het goed is. Maar ik denk dat op dit moment de prioriteit is om in veiligheid te komen. Ik snap dat die vluchtelingen naar de ''betere'' landen willen, maar de prioriteit van ons moet liggen om die mensen in veiligheid te brengen. En als er in Hongarije veiligheid aangeboden wordt, zal daar ook een deel heen moeten. Elk land in de EU moet zijn bijdrage leveren. Ook al is het logisch dat ze naar de rijkere landen willen, de EU moet nu als prioriteit hebben die mensen per direct in veiligheid te brengen ipv alle vluchtelingen een geweldige toekomst geven. Dat is van latere zorg, op dit moment moeten ze alleen kijken naar waar het veilig is.

winchester

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: 16 september 2015, 19:19:53 »
Ik vind het volkomen normaal dat we onze normale problemen nu even aan de kant schuiven voor een (in mijn ogen) veel groter probleem. We moeten de problemen oplossen in die landen maar tot die tijd moet er ook hulp geboden worden. En jij ziet dat misschien als handelen uit emoties, maar ik vind dit volkomen normaal. Wel vind ik dat alle landen hun grenzen moeten openen.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Dat er grotere problemen zijn in de wereld (want ja, uiteindelijk is er altijd wel een probleem dat het ander overstemt), betekend dat niet dat onze eigen problemen niet erg zijn. Wij moeten net zo goed om onszelf blijven denken (en ons tegelijkertijd niet afsluiten voor de problemen in de rest van de wereld - ik ben er ook voor om de vluchtelingen te helpen!).

Want hoe ik het nu opvat is dat ik niet verdrietig mag zijn om mijn overleden kat omdat er grotere problemen in de wereld zijn. Ik vind niet dat het zo werkt.

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: 16 september 2015, 19:21:51 »
Ik denk niet dat ze dat bedoeld maar meer het typische gezeik: ''MAAR ONZE OUDEREN VERHONGEREN EN ER WONEN MENSEN OP STRAAT IN NEDERLAND!''

vraag me sterk af of die mensen die dat roepen zelf ook vrijwilligerswerk doen en bij hun ouders in het verzorgingstehuis langs gaan en geld geven aan zwervers enzo

Natuurlijk zijn er in Nederland ook problemen maar die zijn niet te vergelijken met wat er daar gebeurt. Wij hebben tenminste uitkeringen en een voedselbank.
« Laatst bewerkt op: 13 september 2018, 15:30:33 door kopjechino »
Like, I feel like every year has a new energy, and I feel like this year is really about, like, the year of just realizing stuff. And everyone around me, we're all just, like, realizing things

AishwaryaRai

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: 16 september 2015, 20:22:26 »
Ik denk niet dat ze dat bedoeld maar meer het typische gezeik: ''MAAR ONZE OUDEREN VERHONGEREN EN ER WONEN MENSEN OP STRAAT IN NEDERLAND!''

vraag me sterk af of die mensen die dat roepen zelf ook vrijwilligerswerk doen en bij hun ouders in het verzorgingstehuis langs gaan en geld geven aan zwervers enzo

Natuurlijk zijn er in Nederland ook problemen maar die zijn niet te vergelijken met wat er daar gebeurd. Wij hebben tenminste uitkeringen en een voedselbank.

+ Vrouwen zijn hier net zo waard als mannen (gelukkig) en worden niet gezien als objecten of minderwaardig. Dus vind ik inderdaad dat wij het gewoon 100x beter hebben dan iemand die in Somalië, Syrië of Saudie Arabië woont en sta ik 100% achter om hun voorrang te geven en 1x eens een veilig en leuk omgeving te leven. Daarom dat ik het helemaal eens ben met Tinkerbell.

Iemand die zijn hele leven geen veiligheid en bescherming heeft gekend, alsmaar in angst moeten leven, vrezen voor de dood en levenslange PTSS zonder behandeling. Dit is gewoon iets dat je trots moet zijn om in een veilig land te wonen, dus aangezien de hevige trauma's, onveiligheid etc die zij ervaren vind ik toch dat zij meer voorrang verdienen al is dat misschien ten koste van mijzelf. Ik woon al jarenlang in een veilig land met dagelijks gezond eten, gelijkheid, genoeg geld, s'avonds buiten, geen bomaanslagen die je regelmatig hoort. Er zijn landen die daar dagelijks voor vechten en de wet er ook nog aan meedoet, dus vind ik dat wel een groter probleem.
« Laatst bewerkt op: 16 september 2015, 20:28:59 door AishwaryaRai »
Life is living or surviving

sevennationarmy

• Water is the driving force of all nature.
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: 16 september 2015, 20:24:06 »
Hoe zit het nu eigenlijk met het verdrag van Schengen? Want wordt dat nu niet geschonden nu de grenzen tijdelijk dichtgaan?

Courageous

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: 16 september 2015, 20:46:23 »
Volgen jullie de politieke beschouwingen op dit moment?
Boekenwurm

Lahav

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: 16 september 2015, 20:50:35 »
^ Het verdrag van Schengen kan tijdelijk opgeschort worden tijdens een crisissituatie. De grenzen mogen dus wel dicht, bijvoorbeeld als er een veiligheidsprobleem is. Ik denk dat de eenzijdige toestroom van vluchtelingen naar enkel Duitsland en Zweden hieronder valt.

Ayame

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: 16 september 2015, 21:17:39 »

Klopt maar het is onmogelijk dat ze allemaal een toekomst kunnen opbouwen rijke landen, ik snap ze wel maar ik vind het ook misbruik maken van de situatie. Prioriteit moet zijn dat ze veilig zijn en eventueel onderdak hebben totdat ze weer terug kunnen naar hun eigen land, vind het nogal raar dat ze denken dat ze allemaal een huis en werk kunnen krijgen in Nederland of Duitsland etc.

En ik vind het nog steeds belachelijk vinden dat landen zoals Dubai geen vluchtelingen accepteert. Zogenaamd ''moslimbroeders''. daar kunnen ze zich wat meer thuis voelen omdat culturen wel overeen komen. Vind het maar kut dat Europa zo zijn best doet en andere landen alleen maar aanzichzelf denken.

lotusbloempje

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: 16 september 2015, 21:31:45 »
Onafhankelijk van wat er wel of niet moet gebeuren met vluchtelingen wil ik toch even zeggen dat 'we zijn allemaal mensen!' en 'maar maar maar grenzen zijn door mensen gemaakt en je hebt niet meer recht om in Nederland te wonen dan een vluchteling' en 'het is maar x procent van de Europese bevolking' slechte argumenten zijn, omdat daarmee verschillende culturen, maatschappelijke structuren en alles waar Europese landen op zijn gebaseerd volledig van tafel wordt geveegd.

Het gaat niet om percentages of om hoeveel knuffels we vluchtelingen kunnen geven, het gaat ook en vooral om sociale cohesie, maatschappelijk draagvlak en eventuele botsende culturen, en als je echt een inhoudelijke discussie wilt voeren heb je weinig aan sentimentele argumenten die de aangetoonde en bestaande problematiek maar gewoon voor het gemak vergeten.

Maar het ding is; Nederland is groot genoeg en dit is een crisissituatie. De meeste vluchtelingen zijn bereid om hier in te burgeren en een bijdrage te leveren aan deze maatschappij. Daar is gewoon ruimte voor. Ik snap niet waarom bijv. botsende culturen volgens jou een specifiek probleem zijn van deze vluchtelingen? Er wonen hier genoeg mensen met een andere cultuur. Ik vind dat je in crisissituaties gewoon moet doen wat je kunt. Noem dat sentiment als je wil. Ik noem dat gewoon een beetje empathie.

Zodra je een beetje door de extreme crisis heen bent, moet je inderdaad wat meer regels opstellen/concreter worden en meer nadenken over hoe we hier als maatschappij het beste mee kunnen omgaan. Maar ik vind gewoon niet dat je nu mensen kan laten verzuipen, terwijl er op dit moment gewoon ruimte is voor deze mensen in Europa. Je moet natuurlijk zorgen dat het probleem daar wordt opgelost, maar laten we eerst deze mensen opvangen, dan zien we daarna wel verder.

lotusbloempje

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: 16 september 2015, 21:32:42 »
En nogmaals mensen, dat veel vluchtelingen naar Duitsland/Noorwegen/Zweden etc. willen heeft weinig te maken met de status/veiligheid van het land en alles met het feit dat daar de kans gewoon groter is dat je asielaanvraag wordt goedgekeurd.

Fee

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: 16 september 2015, 21:44:09 »
Dit gaat echt allemaal uit de hand lopen. Ik begrijp best dat we echte vluchtelingen op moeten nemen en daar ben ik ook echt niet tegen. Maar de meerderheid van al deze 'vluchtelingen' die nu voor de grenzen staan te wachten zijn gewoon illegalen. Puur economische gelukszoekers. Kopen een nep paspoort, doen zich voor als Syrische vluchteling en hup wachten op dat onderdak en geld. Die mensen kunnen we niet gebruiken in Nederland en Europa.

Deze moeten dan ook zonder pardon terug gestuurd worden naar waar ze vandaan komen. Ze hebben een cultuur die niet aansluit bij die van ons en willen zich ook totaal niet aanpassen. Daar zijn we nu achter in Nederland, de multiculturele samenleving werkt voor geen meter en nu willen ze nog meer illegalen binnen halen met deze cultuur? Gestoord!
Als ze echt zo op de vlucht waren gaan ze wel naar een land waar het veilig is, aangezien dat het grootste doel is van vluchten: je eigen gebied verlaten en naar veilig gebied gaan. Waarom willen ze dan per se naar Duitsland en niet naar Turkije/Griekenland etc.? Omdat ze gewoon economische gelukszoekers zijn! Voor mijn part gaan ze allemaal terug, liever vandaag dan morgen nog.

Het baart me echt zorgen hoe sommige van jullie over dit onderwerp denken. Nederland moet gastvrijer zijn? We zijn verdorie al gastvrij als wat en daar wordt hard misbruik van gemaakt! Dat blijkt nu maar weer. Haal dat bord voor je kop weg alsjeblieft, het zijn mensen zoals (niet allemaal, sommigen) jullie die er voor zorgen dat deze situatie in Nederland alleen maar verder uit de hand loopt.

Dit inderdaad. Ik vind dat ze genoegen moeten nemen met een land dat gewoon veilig is, maar ze willen allemaal zo graag naar Duitsland en Nederland dat ik daar ook mn vraagtekens bij heb. Als je uit de oorlog komt is elke plek zonder oorlog toch goed om je (tijdelijk) te vestigen?

Turkije is nu trouwens absoluut niet veilig, het staat daar ook op springen

zer00

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: 16 september 2015, 22:13:20 »
Ik heb geen zin om m'n mening hier nog over te geven maar ik vind wel dat deze situatie de ware aard van veel mensen naar boven brengt. Mensen gunnen elkaar het licht in de ogen al niet meer want stel je voor dat ze iets moeten inleveren. Nederland heeft al genoeg terroristen waarvan we het niet weten dus stel je aub niet zo aan.
Wees eens dankbaar voor wat wij allemaal hebben en gun een ander ook eens wat.

Tuurlijk is het niet ideaal maar iedereen moet zich verdomme eens realiseren wat die mensen allemaal al hebben meegemaakt ipv zielig zitten janken over dat er een AZC in hun buurt komt.
I'm sorry if I seem uninterested

AishwaryaRai

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: 16 september 2015, 22:14:15 »
Ik snap niet hoe het hebben van verschillen culturen in een land een probleem is voor vluchtelingen? We hebben nu toch ook zoveel mensen met een ander achtergrond en verschillende tradities. Nederland en veel westerse landen zijn multicultureel
Life is living or surviving

Ribbon

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: 16 september 2015, 22:35:39 »
Ik snap niet hoe het hebben van verschillen culturen in een land een probleem is voor vluchtelingen? We hebben nu toch ook zoveel mensen met een ander achtergrond en verschillende tradities. Nederland en veel westerse landen zijn multicultureel
Ik denk dat het niet ligt aan de cultuur, maar aan de mentaliteit van bepaalde mensen. Met verschillende culturen is niets mis mee, maar ik denk dat men vooral bang is voor de mentaliteit van de mensen die uit een andere cultuur komen en hoe dat uit gaat pakken.
Er zijn vluchtelingen waarvan ik denk dat ze de mentaliteit die ze meenemen vanuit hun eigen cultuur aan kunnen passen aan een andere cultuur, maar er zijn ook mensen die stug zijn en zich niet willen aanpassen. Ik wil de vluchtelingen graag een kans geven om zich in Nederland te kunnen integreren, of in ieder geval hun best te doen. Maar als ik zie wat mannen bij de Hongaarse grens doen, of hoor/lees, dat kan gewoon niet. In Duitsland wordt er nu ook van alles vernield. Dat willen we toch niet in Nederland hebben? Er is nu ook een bericht dat er een rapport is gelekt waarin staat dat mannelijke vluchtelingen vrouwen en kinderen hebben verkracht en dat dit dagelijks gebeurt.
Ik wil de vluchtelingen heel graag een kans geven, sterker nog, ik ben er van overtuigd dat dat moet. Maar zolang deze berichten binnen stromen heb ik nog mijn vraagtekens of dit goed zal gaan.
jkno

Bettiepage

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: 16 september 2015, 22:56:15 »
Oké, dan heb ik misschien verkeerd begrepen. Maar je had het over terugsturen van alle vluchtelingen? Hoe wil je dat in godsnaam gaan doen? Wat we moeten doen, is zorgen dat hun land(en) weer veilig wordt, dat is het belangrijkst. Maar dat is nog moeilijker.

Maar hoezo zijn economische vluchtelingen niet belangrijk dan? Waarom mogen mensen die in hun thuisland geen baan hebben en daardoor geen geld en daardoor geen eten niet naar Europa? Mensen die hier komen omdat ze thuis geen geld hebben voor eten, lijken me net zo goed vluchtelingen. En over terroristen, die hou je nu eenmaal altijd. Er zitten hier in Nederland waarschijnlijk net zoveel terroristen. Dat zijn gewoon de extremen. Maar waarom zou je de grenzen willen sluiten omdat er een kans is dat er misschien ook een paar gevaarlijke mensen tussen zitten? Ik bedoel, die kans is er sowieso.

Wat ik vooral bedoelde met mijn reactie is dat terugsturen gewoon het probleem verplaatsen is. Je lost er niks mee op. En dat is toch uiteindelijk wat we willen? Dat die mensen veilig in hun eigen land kunnen wonen?

En nogmaals, sorry als ik je verkeerd begrepen heb en daardoor wat heftig reageerde. Maar ik vind gewoon dat we moeten doen wat we kunnen. En zoveel mensen nemen wij helemaal niet op. Die enkele duizenden gaan echt niet meteen Nederland op z'n kop zetten, joh.

Het punt is dat economische vluchtelingen nu gewoon echt onze prioriteit niet zijn. Die crisisopvang dient voor mensen die vluchten voor oorlog.
You may be a lover but you ain't no dancer.

lotusbloempje

• Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: 16 september 2015, 23:01:23 »
Ik denk dat het niet ligt aan de cultuur, maar aan de mentaliteit van bepaalde mensen. Met verschillende culturen is niets mis mee, maar ik denk dat men vooral bang is voor de mentaliteit van de mensen die uit een andere cultuur komen en hoe dat uit gaat pakken.
Er zijn vluchtelingen waarvan ik denk dat ze de mentaliteit die ze meenemen vanuit hun eigen cultuur aan kunnen passen aan een andere cultuur, maar er zijn ook mensen die stug zijn en zich niet willen aanpassen. Ik wil de vluchtelingen graag een kans geven om zich in Nederland te kunnen integreren, of in ieder geval hun best te doen. Maar als ik zie wat mannen bij de Hongaarse grens doen, of hoor/lees, dat kan gewoon niet. In Duitsland wordt er nu ook van alles vernield. Dat willen we toch niet in Nederland hebben? Er is nu ook een bericht dat er een rapport is gelekt waarin staat dat mannelijke vluchtelingen vrouwen en kinderen hebben verkracht en dat dit dagelijks gebeurt.
Ik wil de vluchtelingen heel graag een kans geven, sterker nog, ik ben er van overtuigd dat dat moet. Maar zolang deze berichten binnen stromen heb ik nog mijn vraagtekens of dit goed zal gaan.

Maar goed, er zijn ook Nederlanders die niet willen veranderen en altijd stug vasthouden aan zogenaamde tradities. Dit is natuurlijk niet een typisch vluchtelingenprobleem en zal Nederland echt niet als zodanig veranderen.

En ja, nogmaals, zolang wij vluchtelingen blijven behandelen als beesten, blijven ze zich natuurlijk gedragen als beesten. Je kunt niet verwachten dat ze allemaal rustig op hun beurt blijven wachten als ze slecht behandeld worden. En je moet ook niet vergeten dat de meeste van deze mensen behoorlijke traumatische ervaringen te verwerken hebben. Helpt ook allemaal niet mee. Als je een groep Nederlanders met z'n allen ergens in Hongarije pleurt, dan zal het ook allemaal niet gezellig zijn.

Waar wij vooral goed in zijn, is mensen veroordelen. Ja, er zijn altijd uitwassen, maar moeten we daarom maar helemaal niemand meer helpen?

Falathiel

• Where there's life there's hope
    • Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: 16 september 2015, 23:13:53 »
^ ik heb gehoord dat mannelijke vluchtelingen vrouwen zouden verkrachten, nou sorry ik snap dat je trauma's oploopt, maar daarom maar te gaan verkrachten? Ik zou dat liever niet hier binnen willen laten, maar ze hebben wel hulp nodig voor dat zieke gedrag.

Ik vind het gewoon echt heel moeilijk. Ik vind dat ze hulp verdienen maar op een gegeven moment houdt het op met wat we kúnnen aanbieden en ze moeten niet verwachten dat ze hier ineens het goede leven zullen krijgen.
Heb je feedback voor mij als mod? Note mij! ask.fm Sims

Ribbon

• Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: 16 september 2015, 23:26:54 »
Maar goed, er zijn ook Nederlanders die niet willen veranderen en altijd stug vasthouden aan zogenaamde tradities. Dit is natuurlijk niet een typisch vluchtelingenprobleem en zal Nederland echt niet als zodanig veranderen.

En ja, nogmaals, zolang wij vluchtelingen blijven behandelen als beesten, blijven ze zich natuurlijk gedragen als beesten. Je kunt niet verwachten dat ze allemaal rustig op hun beurt blijven wachten als ze slecht behandeld worden. En je moet ook niet vergeten dat de meeste van deze mensen behoorlijke traumatische ervaringen te verwerken hebben. Helpt ook allemaal niet mee. Als je een groep Nederlanders met z'n allen ergens in Hongarije pleurt, dan zal het ook allemaal niet gezellig zijn.

Waar wij vooral goed in zijn, is mensen veroordelen. Ja, er zijn altijd uitwassen, maar moeten we daarom maar helemaal niemand meer helpen?
Ik denk dat dat stug zijn anders ligt bij Nederlanders die hier al jaren/hun hele leven wonen en vluchtelingen die net om de hoek komen kijken.

Maar waarom behandelen wij ze als beesten? Volgens mij doen wij hier alles aan om de mensen ze een plek te bieden. Om ze op te vangen etc. Er wordt voedsel aangeboden, tenten. Organisaties gaan er achteraan. En misschien zijn er dingen die beter kunnen, maar op dit moment is er nog zo' chaos dat je het niet meteen goed kan organiseren.
En het klopt dat die mensen traumatische dingen meegemaakt hebben en dat ze enorm verward moeten zijn als dit hun enige uitkomst nog is, maar wat verwacht je dat Europa kan doen in 1x. Daar moet van te voren echt wel goed over na gedacht worden voordat je fouten gaat maken.
En nogmaals. Ik vind dat we vluchtelingen moeten helpen. Maar we moeten ook niet naïef zijn en goed oppassen wie we binnen laten.
jkno

Napoleon

• Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: 16 september 2015, 23:43:45 »
Ik snap eigenlijk niet waarom mensen naar een land zouden willen vluchten waar de cultuur, omgeving en het klimaat zo anders zijn dan wat ze gewend zijn. De rijke olielanden hebben dan misschien de deuren gesloten, maar geldt dat ook voor de Noord-Afrikaanse landen?
Ik ben dan misschien te ouderwets daarin, maar ik zou - als ik zou moeten vluchten - toch voor een land kiezen dat nog enigszins wat trekjes heeft van mijn eigen land.
There will be no tomorrow.

lotusbloempje

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: 17 september 2015, 01:49:10 »
Misschien heb ik iets gemist, maar hoezo behandelen wij vluchtelingen als beesten?
Volgens mij wordt er aan gewerkt de mensen zo goed mogelijk op te vangen, zoals hier in Zwolle de IJsselhallen wordt gebruikt om vluchtelingen op te vangen. Nee, het is niet ideaal, maar je kunt ook niet verwachten dat iedereen meteen huisje, boompje, beestje heeft.

Ik heb het niet over jou en mij natuurlijk. En ook niet per sé over Nederland. Maar als ik beelden zie van hoe het er in Hongarije etc. aan toegaat, ja, dat ziet er niet overal even menswaardig uit.

lotusbloempje

• Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: 17 september 2015, 01:52:32 »
^ ik heb gehoord dat mannelijke vluchtelingen vrouwen zouden verkrachten, nou sorry ik snap dat je trauma's oploopt, maar daarom maar te gaan verkrachten? Ik zou dat liever niet hier binnen willen laten, maar ze hebben wel hulp nodig voor dat zieke gedrag.

Ik vind het gewoon echt heel moeilijk. Ik vind dat ze hulp verdienen maar op een gegeven moment houdt het op met wat we kúnnen aanbieden en ze moeten niet verwachten dat ze hier ineens het goede leven zullen krijgen.

Ik zeg ook niet dat het daardoor komt hoor. Verkrachters zitten altijd fout. Ik wil alleen zeggen dat sommige reacties van vluchtelingen (dus niet de extreem gewelddadige reacties; dat is niet goed te praten inderdaad) wel ergens vandaan komen. Die mensen zijn onder vreselijke omstandigheden vertrokken. De meesten hebben geen spullen van thuis, geen foto's, kleding, speelgoed, etc. Anderen hebben hele gezinnen achter moeten laten. Wij kunnen nu wel klagen dat zij zich niet onmiddellijk aanpassen, maar vergeet niet dat die mensen verschrikkelijke trauma's oplopen.