Auteur Topic: [discussie] Vluchtelingen  (gelezen 48607 keer)

Falathiel

• Where there's life there's hope
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 15 september 2015, 10:31:25 »
We hebben het er al wel eens over gehad in het wwjneek-topic, maar ik zag dat we er eigenlijk nog geen topic voor hadden.

De laatste paar weken zijn er enorm veel vluchtelingen naar Europa gekomen. Dat gaat nu echt met duizenden per week. Heel erg allemaal en daarom gaan sommige landen ook weer over op grenscontroles en Hongarije gaat zelfs vluchtelingen arresteren (bron: http://www.ad.nl/ad/nl/36281/Vluchtelingenstroom-West-Europa/article/detail/4142576/2015/09/15/Strenger-regime-Hongarije-vluchtelingen-gearresteerd.dhtml).

Wat vinden jullie ervan dat zoveel vluchtelingen deze kant op komen en wat moeten we doen om er voor te zorgen dat alles goed verloopt en ze ook weer terug kunnen naar een veilig land?
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2018, 19:22:56 door kopjechino »
Heb je feedback voor mij als mod? Note mij! ask.fm Sims

Isfet

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 15 september 2015, 10:50:10 »
Ik vind het een interessante maar ook heel erg moeilijke kwestie.

Waar ik wel van overtuigd ben is dat het probleem zeker in de wortels moet worden aangepakt; dat is echter ook meteen het moeilijkste gedeelte hieraan. Deze mensen vluchten om een reden; hun land is niet veilig, ze hebben er geen toekomst. Dus wat doen we eraan: het land veilig en weer bewoonbaar maken. Er spelen daar echter zoveel belangen dat dit een bijna onmogelijke kwestie is geworden, althans voorlopig.

Verder vind ik dat de EU heel snel met een gezamenlijk en herziend plan moet komen om vluchtelingen op te vangen. Dus inderdaad iets van een quotum per land instellen, zodat de lasten naar draagkracht verdeeld kunnen worden. Je kunt van landen zoals Duitsland en Hongarije niet verwachten alle lasten te moeten dragen. Ik snap het daarom ook waarom vluchtelingen nu massaal worden tegen gehouden, hoewel ik het emotioneel wel pijnlijk vind.

AlmondEyes

• **
  • Saudade
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 15 september 2015, 11:42:05 »
Veel vluchtelingen worden slecht behandeld, schandalig en onmenselijk.
Every experience is a lesson. Every loss is a gain.

Carmenneke

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 15 september 2015, 11:45:22 »
ik vind het allemaal heel erg voor de mensen die echt vluchten
daarnaast zitten er genoeg rotte appels tussen die hoge eisen gaan stellen. Hun eten en andere pakketten weggooien terwijl mensen die het goed bedoeld hebben hier hard voor hebben gewerkt.
Alles moet goed verdeeld worden en niet alleen over het rijke deel van Europa. Dat kan gewoon niet.
Ben je hier omdat je gevlucht bent en blij dat je in vrede kunt leven en geholpen kunt worden prima.
Denk je dat je in luilekkerland bent waar je binnen een jaar precies hebt wat je voor ogen hebt. Jammer dan. Zoiets kost tijd, geld en moeite.. heel vervelend maar het is niet anders.
Voor mij een porto

birdie

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 15 september 2015, 15:45:27 »
Ik vind dat ipv al die mensen hierheen te halen dat we juist veilige 'havens' in die landen zelf moeten maken. Ik las dit al ergens in een nieuwsbericht en snap niet dat ze dit niet uit aan het voeren zijn.
Qua geld zou het toch niet zoveel uitmaken of we ze nou hier eten/onderdak/veiligheid bieden of een paar duizend km verderop?

Megane

• Opperhoofd Ramptoerisme
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 15 september 2015, 15:52:30 »
Ik vind het schandalig dat we als een van de rijkste en meest welvarende landen ter wereld moeilijk doen over het opvangen van mensen die in hun eigen land geen toekomst hebben, omdat het wel eens slecht zou kunnen zijn voor onze economie.
Nog beschamender vind ik het dat we die vluchtelingen die we binnenlaten, opvangen in een gevangenis.
Get out of the way world. I've got my sassy pants on today.

bloodyface

• Live a little
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 15 september 2015, 16:07:08 »
Ik vind ook dat Nederland best wat gastvrijer mag zijn en ben het heel erg eens met Megane, maar denk wel dat (in het belang van de vluchtelingen zelf) ze beter opgevangen zouden kunnen worden in landen als Dubai, Tunesië etc.
De meeste vluchtelingen die hierheen komen komen uit Syrië of in ieder geval islamitische landen. Dan denk ik dat ze beter opgevangen zouden kunnen worden in een land dat 1) ongeveer dezelfde godsdienst en cultuur heeft en 2) Ook nog eens een stuk dichterbij is en dus minder risicovol.
Eigenlijk vind ik het schandalig dat de rijke landen daar het laten afweten en iedereen maar naar Europa sturen. Het moet beter verdeeld worden, maar Nederland hoeft daar niet zo over te zeuren.
« Laatst bewerkt op: 15 september 2015, 16:29:22 door Strange frequencies »

Sio

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 15 september 2015, 16:27:23 »
Op korte termijn: De mensen moeten verdeeld worden over de lidstaten, West-Europa moet dan wel geld geven aan Oost-Europa, anders gaan de vluchtelingen alsnog illegaal werken in Duitsland. (families moeten trouwens absoluut bij elkaar blijven!!!) De vluchtelingen en andere asielzoekers moeten snel duidelijkheid krijgen over hun verblijf en moeten ondertussen al beginnen met taalcursussen en een kans hebben om aan het werk te komen.
Op langere termijn: Samenwerken met Turkije, een bepaalde percentage van de vluchtelingen opnemen in Europa bij een aanmeldingspunt in Turkije. We moeten in Europa af van het aanmelden van het land waar je asiel wilt. Ook moet er geld naar de vluchtelingenkampen in Turkije, Jordanië en Libanon.
De mensensmokkelaars en de bootjes op de middellandse zee moeten gestopt worden. Ook dat alle vluchtelingen door Zuid en Oost-europa zwerven om in west-europa te komen, kunnen we stoppen als we gezamenlijke aanmeldingspunten maken met regels die gelden voor heel Europa.

Zo denk ik er op dit moment ongeveer over, natuurlijk zegt mijn hart ook 'alle mensen zijn welkom in Nederland!' maar helaas, is dat geen oplossing op lange termijn.
« Laatst bewerkt op: 15 september 2015, 17:47:40 door síocháin »

Sunburst

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 15 september 2015, 16:36:14 »
Het aantal mensen dat nu Europa is binnengekomen is 0,01% van de totale Europese bevolking. Die 0,01% moeten we toch makkelijk ergens kwijt kunnen? Maar ik vind wel dat er beter gecontroleerd mag worden op wie we binnenhalen, en dat ze eerlijk verdeeld moeten worden over heel Europa. Daarnaast vind ik het walgelijk dat er mensen zijn die vinden dat wanneer er mensen verdrinken op de boottocht of stikken in de vrachtwagen het hun verdiende loon is. Doe niet zo walgelijk, ik wil jullie nog wel eens spreken wanneer jullie hulp nodig hebben omdat de pleuris hier is uitgebroken.

Ik ben alleen wél bang dat hun cultuur en onze cultuur gaan botsen. Wij leven hier heel anders dan zij, en ik hoop dat ze zich willen aanpassen aan onze cultuur, anders kan het nog wel eens goed fout gaan, vrees ik...

AishwaryaRai

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 15 september 2015, 16:52:38 »
Veel vluchtelingen worden slecht behandeld, schandalig en onmenselijk.
Life is living or surviving

AishwaryaRai

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 15 september 2015, 16:54:08 »
Ik vind dit ook een moeilijke kwestie.
Snap heel goed dat er grenscontroles zijn en dat Hongarije zelfs de grens heeft dichtgegooid.
Vind ook dat de vluchtelingen eerlijk verdeeld moeten worden.
Ik erger me ook erg aan social media waar echt nare dingen staan. Mensen die vinden dat Nederlanders voorrang hebben en vluchtelingen maar weer op moeten rotten. Ja, ik vind ook dat ouderen in ons land beter verzorgd moeten worden etc, maar om nu te zeggen 'eigen land eerst!!!' vind ik ook niet kunnen. Mensen doen net alsof wij het in Nederland o zo slecht hebben, maar het grotendeel wat hier woont heeft gewoon een dak boven hun hoofd en eten.

Dit is precies waar ik mij inderdaad ook zo erg aan stoor. Egoïstische mensen op social media die alleen maar aan zichzelf denken en de rest boeit geen flikker.
Life is living or surviving

Lieke_x

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 15 september 2015, 18:10:58 »
Vluchtelingen zijn ook gewoon mensen, gewoon kinderen. Ik vind dus dat Nederland soms best wel is gast vrijer kan worden! Die kinderen willen ook gewoon naar school, maar ze worden behandelt als oud vuil waar ik het echt niet mee eens ben!

Isfet

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 15 september 2015, 18:15:39 »
Ik vind dat ipv al die mensen hierheen te halen dat we juist veilige 'havens' in die landen zelf moeten maken. Ik las dit al ergens in een nieuwsbericht en snap niet dat ze dit niet uit aan het voeren zijn.
Qua geld zou het toch niet zoveel uitmaken of we ze nou hier eten/onderdak/veiligheid bieden of een paar duizend km verderop?

Misschien omdat het gewoon niet veilig is om daar te doen. Er zijn verscheidene rebellengroepen + Assad die de boel bombardeert. Je bent daar niet veilig. De buurlanden zitten ook al stampvol.

Layl

• **
  • انا القمر
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 15 september 2015, 18:19:46 »
Ik vind het schandalig dat we als een van de rijkste en meest welvarende landen ter wereld moeilijk doen over het opvangen van mensen die in hun eigen land geen toekomst hebben, omdat het wel eens slecht zou kunnen zijn voor onze economie.
Nog beschamender vind ik het dat we die vluchtelingen die we binnenlaten, opvangen in een gevangenis.

Precies dit. Ook vind ik het ongelofelijk asociaal als mensen vinden dat vluchtelingen hier niet welkom zijn. Verplaats je eens in een ander, denk ik dan.
Filistin.

Daenerys

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 15 september 2015, 18:48:40 »
Iedereen die een beetje normaal kan denken, weet dat je vluchtelingen gewoon niet kan weigeren. Dat is een situatie van leven op dood. Ik denk persoonlijk ook dat het Westen eindelijk eens écht iets gaat doen aan IS, nu we er hier ook 'last' van hebben.
I do not have a gentle heart.

Nova

• C'est fini.
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 16 september 2015, 09:29:49 »
Iedereen die een beetje normaal kan denken, weet dat je vluchtelingen gewoon niet kan weigeren. Dat is een situatie van leven op dood. Ik denk persoonlijk ook dat het Westen eindelijk eens écht iets gaat doen aan IS, nu we er hier ook 'last' van hebben.

Dit. Het enige waar ik me kapot aan erger zijn de vluchtelingen die in hongerstaking gaan omdat ze hun zin niet krijgen, goed schoon water wegpleuren omdat ze niet naar Duitsland mogen. Dat soort mensen verpest het echt voor de rest. Maar ik vind wel dat we de echte vluchtelingen die hier komen omdat ze in hun land niet veilig zijn en die gewoon dankbaar zijn, moeten opvangen. Dat "eigen volk eerst" hangt me namelijk ook nogal de strot uit.

Het is niet ons land, het is onze planeet en je gaat er vast niet dood van om mensen te helpen en op te vangen.
Tell the devil I said hey when you get back to where you're from.

Perronita

• Darling, I'm a nightmare dressed like a daydream.
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 16 september 2015, 09:53:18 »

Dit. Het enige waar ik me kapot aan erger zijn de vluchtelingen die in hongerstaking gaan omdat ze hun zin niet krijgen, goed schoon water wegpleuren omdat ze niet naar Duitsland mogen. Dat soort mensen verpest het echt voor de rest. Maar ik vind wel dat we de echte vluchtelingen die hier komen omdat ze in hun land niet veilig zijn en die gewoon dankbaar zijn, moeten opvangen. Dat "eigen volk eerst" hangt me namelijk ook nogal de strot uit.

Het is niet ons land, het is onze planeet en je gaat er vast niet dood van om mensen te helpen en op te vangen.
Space was just a word made up by someone who's afraid to get too close.

Carmenneke

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 16 september 2015, 09:58:47 »

Voor mij een porto

Turtletimes

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 16 september 2015, 10:16:34 »
Natuurlijk vind ik dat wij vluchtelingen op moeten vangen, die mensen verkeren in een crisissituatie en hebben nu hulp nodig. Maar er zijn ook vluchtelingen die hier niet komen voor veiligheid, maar voor het geld. Er werden plekken aangeboden in Hongarije, maar nee, een groep vluchtelingen wou persé naar het rijkere westen. Er word water en eten aangeboden, er worden tenten aangeboden voor die eerste nachten, maar nee, een aantal vluchtelingen vond dit niet goed genoeg en gooiden het spul weg. Die vluchtelingen, die mogen van mij wel weer naar huis. Ik kan mij daar ontzettend kwaad om maken, dat sommige mensen zich zo gedragen terwijl ze geholpen worden. Ze kunnen niet vanaf dag 1 een prachtig huis toegewezen kregen, wij doen allemaal ons best. Ik vind het jammer dat er zo'n groep vluchtelingen het beeld van alle vluchtelingen verpest, want juist die groep komt ontzettend vaak in het nieuws.

Maar de vluchtelingen die hierheen komen en dankbaar zijn voor alle hulp en steun die aangeboden wordt, help die mensen alsjeblieft. Zij verdienen hulp, en wel zo snel mogelijk. Zij leefden in een crisissituatie en op het randje van de dood. Ik snap niet hoe sommige mensen vinden dat wij deze vluchtelingen zouden moeten weigeren.

Wel snap ik de zorgen voor het aantal vluchtelingen. Momenteel zijn het maar 7.000 geloof ik die naar Nederland komen, dat kan prima en is niks vergeleken met hoeveel vluchtelingen er zijn. Maar ik las ergens, vraag me niet waar, dat de kans groot is dat dit er jaarlijks veel meer zullen worden. Dat baart me wel zorgen. Want hoe graag wij die mensen ook willen opvangen, er komt een moment dat ook Nederland er niet meer bij kan hebben. En wat moeten we dan? Het beste zou natuurlijk zijn om die omgeving waar de vluchtelingen weg komen veilig te maken, maar oorlog zal helaas altijd blijven bestaan. Ook zal dit dan jaren duren, en ik vind niet dat je die mensen na 10 jaar nog terug kunt sturen naar hun ''eigen'' land. Zij horen dan simpelweg al in Nederland thuis.

Wat ik wel vaker heb geroepen, en dat vind ik nog steeds, is dat Nederland wel meer moet gaan controleren wie er binnen komt. Vluchtelingen hebben voorrang om geldzoekers. Wanneer mensen dus naar Nederland komen omdat ze meer willen verdienen of wat dan ook, weiger die mensen dan zodat er meer plek is voor de vluchtelingen. Die mensen verkeren niet in een situatie van leven en dood, die willen gewoon een betere toekomst. En dat snap ik, dat is je goed recht en zou ik ook willen. Maar vluchtelingen gaan in mijn ogen wel voor, en die kun je niet weigeren, zij hebben per direct hulp nodig.

Turtletimes

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 16 september 2015, 10:19:21 »
Ik snap trouwens de woede die mensen hebben vanwege de woonruimtes wel. Ik ken mensen die al jaren wachten tot er een huurhuis beschikbaar komt, en die zijn er maar niet. Ik snap dat het dan heel frustrerend is wanneer je hoort dat de gemeentes/regering/whatever er voor zal zorgen dat die vluchtelingen zo snel mogelijk woonruimte zullen krijgen. Vluchtelingen hebben natuurlijk zo snel mogelijk weer een dak boven hun hoofd nodig, en ik snap dat zij voorrang krijgen. Maar ik kan wel begrijpen dat dit bij sommige mensen ontzettend veel frustratie teweeg brengt.

Courageous

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 16 september 2015, 10:50:06 »
Ik snap trouwens de woede die mensen hebben vanwege de woonruimtes wel. Ik ken mensen die al jaren wachten tot er een huurhuis beschikbaar komt, en die zijn er maar niet. Ik snap dat het dan heel frustrerend is wanneer je hoort dat de gemeentes/regering/whatever er voor zal zorgen dat die vluchtelingen zo snel mogelijk woonruimte zullen krijgen. Vluchtelingen hebben natuurlijk zo snel mogelijk weer een dak boven hun hoofd nodig, en ik snap dat zij voorrang krijgen. Maar ik kan wel begrijpen dat dit bij sommige mensen ontzettend veel frustratie teweeg brengt.

Waarom? De meeste vluchtelingen wonen toch tijdelijk in Nederland?
Boekenwurm

nefelibata

• We've got holes but we carry on.
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 16 september 2015, 11:00:59 »
Ja dit snap ik ook heel goed... Ik las ook ergens dat ze vluchtelingen in studentenhuizen willen plaatsen en ik werd daar eerlijk gezegd wel boos van aangezien ik al ruim een jaar op zoek ben naar een betaalbare studentenkamer hahaha :')
Maar verder zijn vluchtelingen wat mij betreft meer dan welkom. Ik snap opmerkingen als 'eigen volk eerst' dan ook echt niet, ik zou m'n geld 10x liever aan een vluchteling geven dan aan een Nederlandse uitkeringstrekker.
Verkooptopic: http://forum.girlscene.nl/forum/verkoop/ik-raak-mn-baan-kwijt-en-heb-geld-nodig-help-me-309043.0.html  --- “Imperfection is beauty, madness is genius and it's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring.”

Turtletimes

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 16 september 2015, 11:04:06 »
Waarom? De meeste vluchtelingen wonen toch tijdelijk in Nederland?

Dat is wel de bedoeling. Maar ze kunnen niet maanden in een sportzaal verblijven, dus krijgen zij wel woonplek of gastgezinnen aangeboden. Komt bij, wat is tijdelijk? Voordat het daar veilig is, dat kan wel jaren duren. Ze zullen echt niet met een paar weken weer weg zijn.

Courageous

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 16 september 2015, 11:15:02 »
Ja dit snap ik ook heel goed... Ik las ook ergens dat ze vluchtelingen in studentenhuizen willen plaatsen en ik werd daar eerlijk gezegd wel boos van aangezien ik al ruim een jaar op zoek ben naar een betaalbare studentenkamer hahaha :')
Maar verder zijn vluchtelingen wat mij betreft meer dan welkom. Ik snap opmerkingen als 'eigen volk eerst' dan ook echt niet, ik zou m'n geld 10x liever aan een vluchteling geven dan aan een Nederlandse uitkeringstrekker.

O, dus onze familie is niets waard? Mijn vader heeft zijn baan verloren door de crisis in een bedrijf...ja, wij zijn onvrijwillig ''uitkeringstrekkers''. Btw, die vluchtelingen krijgen ook veel geld hoor
Boekenwurm

Courageous

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 16 september 2015, 11:16:24 »
Dat is wel de bedoeling. Maar ze kunnen niet maanden in een sportzaal verblijven, dus krijgen zij wel woonplek of gastgezinnen aangeboden. Komt bij, wat is tijdelijk? Voordat het daar veilig is, dat kan wel jaren duren. Ze zullen echt niet met een paar weken weer weg zijn.

Daar heb je gelijk in. Ik vind dat de huurhuizen echt eerlijker verdeeld moeten worden
Boekenwurm