Auteur Topic: [discussie] Trouwen (onder huwelijkse voorwaarden)  (gelezen 3713 keer)

Bloempot

• Bekijk profiel
« Reactie #50 Gepost op: 03 oktober 2018, 16:31:30 »
Zoals ik het nu zie hou ik mijn eigen rekening en hij ook waar je salaris en andere inkomsten op worden gestort en daar koop je dingen van zoals kleding. En dan een derde rekening voor huur. Hij hoeft niet te betalen voor mijn dingetjes zoals kapper en ik ga niet betalen voor zijn sigaretten.

is een constructie, hebben wij gehad toen we net gingen samenwonen. 1 gezamenlijke rekening voor vaste lasten als boodschappen/huis/etc, en beide privé-rekening voor de rest.
onderhand is het bij ons 1 gezamenlijke rekening en 2 apart spaarrekeningen omdat ik een apart spaardoel heb meer dan andere reden en die rekening wil ik zelf zien groeien.
wij hebben nooit onenigheid over waar we geld aan uitgeven ofzo, als ik bijvoorbeeld zoveelste paar schoenen wil kopen en hij iets voor zijn pc kan dat prima (het wordt wel even gemeld, maar word echt geen discussie ofzo; ieder heeft zijn eigen dingen waar die blij van wordt toch) maar hij is niet moeilijk met geld en we sparen 2 vaste bedragen per maand en hebben beide geen gat in de hand

is zeker handig als er kinderen zijn gewoon 1 hoop geld voor alles (lol; bij ons niet van toepassing)
lijkt me vermoeiend elke keer maar weer uitrekenen wie het etentje betaald bijv.
daarom zijn we ervan af gestapt, voor het gemak en gevoel van ''samen alles delen'' (immers getrouwd, samen een huis tja)

en wij hebben best inkomensverschil wat nooit rechtgetrokken kan worden, speelt ook mee.
Frankly, my dear, I don't give a damn.

EDM❤️

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: 08 oktober 2018, 16:21:54 »
Trouwen onder huwelijkse voorwaarden. Het geld wat ik verdien en het bezit wat ik heb, is gwn van mij. Ik zie geen reden om dat te delen.

Crystalfire

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: 08 oktober 2018, 22:08:22 »
Ik wil later wel trouwen, onder huwelijkse voorwaarden. M'n ouders waren getrouwd onder gemeenschap van goederen, en dat was toen nogal zeer kut bij de scheiding.
 Drums, basslines, kicks and snares || Fave tune ♥

Carmenneke

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: 08 oktober 2018, 23:41:40 »
ik was even vergeten dat ik dit ooit heb gestart :')

Ik zou nogsteeds onder huwelijkse voorwaarden willen trouwen
Voor mij een porto

Eden

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: 09 oktober 2018, 14:22:04 »
Ik wil sowieso trouwen, ik weet nog niet of ik het onder huwelijkse voorwaarden/met gemeenschap van goederen zou willen. Aan de ene kant denk ik, joh als je getrouwd bent, ben je op zo'n level dat je je hele leven (en toekomst) deelt, waarom dan ook niet de financien? Aan de andere kant hoor ik soms verhalen van heftige scheidingen en vind ik dat wel spannend.
was Taurus.

Iroh

• Tourner dans le vide
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: 10 oktober 2018, 11:26:10 »
Ik zou alleen trouwen vanwege de fiscale voordelen en dat het misschien handiger is voor als je kinderen hebt. Een heel trouwfeest, bruidsjurk en trouwringen etc. hoeft van mij namelijk écht niet. En als ik zou trouwen, zou dat uiteraard onder huwelijkse voorwaarden zijn. Ik zou misschien eerder een geregistreerd partnerschap overwegen.
❝If you look for the light, you can often find it. But if you look for the dark, that is all you will ever see.❞

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: 10 oktober 2018, 13:02:10 »
Wat zijn de voordelen dan? Volgens mij zitten er alleen maar nadelen aan haha.

Stel ik krijg huurtoeslag op basis van mijn inkomen, dan verandert dat zeker als je met je partner gaat samenwonen?
Like, I feel like every year has a new energy, and I feel like this year is really about, like, the year of just realizing stuff. And everyone around me, we're all just, like, realizing things

Iroh

• Tourner dans le vide
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: 10 oktober 2018, 15:42:56 »
Nou ja, als je trouwt wordt je fiscale partners, dus dat lijkt mij wel een voordeel. En voor als je kinderen krijgt is het sowieso handiger, doordat het erfrecht en ouderlijk gezag dan automatisch geregeld is.

Stel ik krijg huurtoeslag op basis van mijn inkomen, dan verandert dat zeker als je met je partner gaat samenwonen?
Ja als je gaat trouwen en/of samenwonen, krijg je samen toeslag, dus dan kan het bedrag aan toeslag meer of juist minder worden. Dat hangt denk ik een beetje af van de situatie verder.

Ik heb er verder ook niet veel verstand van hoor haha
❝If you look for the light, you can often find it. But if you look for the dark, that is all you will ever see.❞

Bloempot

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: 10 oktober 2018, 16:46:56 »
Fiscaal partners worden (trouwen en/of geregistreerd partnerschap - is bijna hetzelfde tegenwoordig doet dat automatisch) betekent dat belastingdienst (en toeslagen etc) twee inkomens bij elkaar op gaat tellen voor toeslagen.

Bij samenwonen met alleen contract word je enkel toeslagpartners geen fiscaal partners, zover ik weet.. Dat is vaak voordeliger voor je toeslagen, maar nadelig voor je belastingopgave omdat je dus niet kan spreiden over 2 mensen zeg maar..

En let op; indien je zorgtoeslag ontvangt en gaat trouwen, dat jaar moet je (als dus gezamenlijke inkomen te hoog wordt voor die toeslag) het gehele jaar terugbetalen. Dus zet dat stop in jan van het jaar dat je gaat trouwen, anders is het wel duur grapje. Die is echt heel sneaky namelijk.
Frankly, my dear, I don't give a damn.