Auteur Topic: [discussie] Trouwen (onder huwelijkse voorwaarden)  (gelezen 3645 keer)

Carmenneke

• Bekijk profiel
« Gepost op: 17 oktober 2016, 14:33:36 »
Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover

Zouden jullie uberhaubt willen trouwen en zo ja, onder huwelijkse voorwaarden of onder gemeenschap van goederen. Waarom zijn jouw plannen zo en als je al getrouwd bent waarom heb je voor jouw keuze gekozen?
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2016, 21:44:43 door Carmenneke »
Voor mij een porto

Hybrid

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 17 oktober 2016, 14:56:44 »
pp
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2018, 12:53:57 door Hybrid »

Pudu

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 17 oktober 2016, 15:10:29 »
Ik zou onder huwelijkse voorwaarden willen trouwen, als ik al trouw. Wat van mij is, is en blijft van mij. Ik vind het onzin om alles maar meteen te moeten delen. De enige reden om te trouwen is dan ook voor eventuele kinderen, zodat er altijd meer zekerheid is qua alimentatie etc. Dan is er in ieder geval iets wat op papier staat en kan de een de ander niet zomaar op straat laten staan.

Wel vind ik het niet gek als je samen een rekening opent en daar een bepaald bedrag opzet waar jullie samen van kunnen leven (boodschappen, huis, vakanties, meubels, leuke dingen etc.), maar ik wil zelf de controle hebben over wat ik deel. Als er dan een scheiding komt, wil ik ook gewoon mijn eigen spaargeld hebben en mijn eigen zooi, zonder afhankelijk te zijn van wat die klootzak van een ex doet, haha.

Er zijn natuurlijk aaaltijd uitzonderingen. Als je van te voren weet dat je een huisvrouw/huisman wordt en de taak van het opvoeden van de kinderen op je neemt, zou ik in gemeenschap van goederen trouwen. Het zou niet eerlijk zijn als je partner al het geld binnenharkt en blijft houden, terwijl jij als opvoeder ook een heel zware taak gehad hebt en met lege handen komt te staan.

Mijn mening hierover verschilt ook heel erg per situatie. Een vriend van me gaat trouwen in gemeenschap van goederen en ik zie haar er wel echt heel erg van profiteren. Dat vind ik gewoon zonde, maar hé, niet mijn probleem verder.
Just because you took longer than others, doesn't mean you failed.
Remember that.

Emb

• Concentratievermogen van een goudvis
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 17 oktober 2016, 15:12:26 »
Ik zou wel willen trouwen, met name omdat het praktisch is maar ook omdat ik het een mooie gelegenheid vind voor een groot feest waar je echt iedereen kan uitnodigen. Ik hecht veel waarde aan familie en vind trouwen een mooi moment om alle familie bij elkaar te hebben, die gelegenheid heb je niet veel vaker.

Ik zou wel onder huwelijkse voorwaarden trouwen, omdat het voor beide partijen beschermend werkt.
brb crying

CherryBlossom

• לביאה
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 17 oktober 2016, 15:41:51 »
Als ik zou trouwen, dan sowieso onder huwelijke voorwaarden (en dan de "koude uitsluiting"-variant). Ten eerste wil ik dat mijn spullen ook daadwerkelijk van mij blijven en dus niet gedeeld worden, en ten tweede om risico's m.b.t. schulden van de partner uit te sluiten. Ik wil niet het risico lopen dat schuldeisers bij mij aankloppen als mijn man/ex schulden heeft.
Max Models||

Turtletimes

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 17 oktober 2016, 16:09:03 »
Als iemand een eigen bedrijf heeft, kan ik begrijpen dat hij niet in gemeenschap van goederen wil trouwen. Maar ik zou het zelf geen probleem vinden. Als hij het wel wil; dikke prima. Als hij het niet wilt; ook dikke prima, hoewel ik dan wel stiekem zou gaan twijfelen of hij soms niet 100% zeker van ons is.

Nox

• I'm feeling hungry today.
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 17 oktober 2016, 16:39:45 »
Ik wil zeker trouwen. Of ik dit onder gemeenschap van goederen wil doen weet ik nog niet zo snel. Ik bedoel, je trouwt toch voor elkaar en niet voor de spullen van een ander.

Maar wat Pudu zegt, ik vind het inderdaad niet gek om een rekening te openen voor dingen samen. Dit heb ik nu al met m'n vriend, deze rekening is voor boodschappen en dingen als internet en tv. In de toekomst zou ik dit verder uit willen breiden naar bijv. ook een spaarrekening voor ons samen voor de grotere aankopen.

Ik ben al 8 jaar samen met mijn vriend en we kennen elkaar door en door. We hebben geen geheimen voor elkaar op financieel gebied. Ik wil graag met hem trouwen als bevestiging van onze liefde en omdat ik dit graag samen met vrienden en familie wil doen.
That's the real trouble with the world, too many people grow up.

Wolves

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 17 oktober 2016, 16:45:34 »
Ik wil niet trouwen omdat ik de bruiloft zonde van het geld vind en ook het nut niet echt zie. Als ik al zou trouwen, is dat om praktische redenen, onder huwelijkse voorwaarden en hou ik mijn eigen achternaam.
doei doei lekkerding

Piglet

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 17 oktober 2016, 17:49:52 »
Ik wil niet trouwen omdat ik de bruiloft zonde van het geld vind en ook het nut niet echt zie. Als ik al zou trouwen, is dat om praktische redenen, onder huwelijkse voorwaarden en hou ik mijn eigen achternaam.

Kan dat? Ik vind trouwen echt wel iets moois, maar ik zie het dus weer helemaal niet zitten om een andere achternaam aan te nemen. Voelt voor mij net alsof ik dan zijn bezit wordt in plaats van zijn vrouw :P.

Voor de rest denk ik dat ik liever onder huwelijkse voorwaarden zou trouwen. Puur omdat ik niet alles wil delen. Ik wil ook mijn eigen zelfstandigheid houden. Een eigen rekening en een gezamenlijke rekening vind ik daarvoor een mooi alternatief. Ik zou anders toch het idee hebben dat ik zijn geld uitgeef als ik voor mezelf iets leuks zou kopen. En daarnaast wil ik niet het risico lopen dat ik met zijn schulden blijf zitten. Het haalt het romantische wel een beetje uit het huwelijk zoals ik dat idealiter voor me zie maar goed. Soms moet je ook gewoon praktisch denken.

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 17 oktober 2016, 19:06:19 »
Ik zou nooit trouwen in gemeenschap van goederen.
Like, I feel like every year has a new energy, and I feel like this year is really about, like, the year of just realizing stuff. And everyone around me, we're all just, like, realizing things

Pudu

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 17 oktober 2016, 20:43:00 »
Kan dat? Ik vind trouwen echt wel iets moois, maar ik zie het dus weer helemaal niet zitten om een andere achternaam aan te nemen. Voelt voor mij net alsof ik dan zijn bezit wordt in plaats van zijn vrouw :P.

[...]

Uiteraard kan dat (:
Voor zover ik weet is iemands achternaam overnemen ook typisch Nederlands. Kan er met mijn hoofd niet bij waarom je dat zou willen ook :') Ik ben geboren als Pudu en sterf als Pudu en als ik tien keer scheid en hertrouw hoeft niemand dat uit mijn achternaam te kunnen herleiden, haha.
Just because you took longer than others, doesn't mean you failed.
Remember that.

Carmenneke

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 17 oktober 2016, 21:24:28 »
Uiteraard kan dat (:
Voor zover ik weet is iemands achternaam overnemen ook typisch Nederlands. Kan er met mijn hoofd niet bij waarom je dat zou willen ook :') Ik ben geboren als Pudu en sterf als Pudu en als ik tien keer scheid en hertrouw hoeft niemand dat uit mijn achternaam te kunnen herleiden, haha.

Dit idd. Ik wist dat de moeder van mijn ex gescheiden was omdat haar naam veranderd was op fb
Voor mij een porto

Cottoncandy

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 17 oktober 2016, 21:31:49 »
Ik zou onder huwelijkse voorwaarden willen trouwen, als ik al trouw. Wat van mij is, is en blijft van mij. Ik vind het onzin om alles maar meteen te moeten delen. De enige reden om te trouwen is dan ook voor eventuele kinderen, zodat er altijd meer zekerheid is qua alimentatie etc. Dan is er in ieder geval iets wat op papier staat en kan de een de ander niet zomaar op straat laten staan.

Wel vind ik het niet gek als je samen een rekening opent en daar een bepaald bedrag opzet waar jullie samen van kunnen leven (boodschappen, huis, vakanties, meubels, leuke dingen etc.), maar ik wil zelf de controle hebben over wat ik deel. Als er dan een scheiding komt, wil ik ook gewoon mijn eigen spaargeld hebben en mijn eigen zooi, zonder afhankelijk te zijn van wat die klootzak van een ex doet, haha.

Er zijn natuurlijk aaaltijd uitzonderingen. Als je van te voren weet dat je een huisvrouw/huisman wordt en de taak van het opvoeden van de kinderen op je neemt, zou ik in gemeenschap van goederen trouwen. Het zou niet eerlijk zijn als je partner al het geld binnenharkt en blijft houden, terwijl jij als opvoeder ook een heel zware taak gehad hebt en met lege handen komt te staan.

Mijn mening hierover verschilt ook heel erg per situatie. Een vriend van me gaat trouwen in gemeenschap van goederen en ik zie haar er wel echt heel erg van profiteren. Dat vind ik gewoon zonde, maar hé, niet mijn probleem verder.
Op het doorgestreepte na, ben ik het hier volledig mee eens, dit is inderdaad ook mijn mening. Alhoewel het kan zijn dat ik later eventueel toch wel gemeenschap van goederen doe als dat beter uitkomt dan, maar ik denk het niet.

Ik wil trouwens wel gewoon trouwen, ook al hebben we geen kinderen. Ik vind trouwen gewoon een mooi iets en zou graag mijn liefde voor iemand tot een hoger niveau willen brengen ook al is het maar een wettelijk papiertje, het voelt toch anders. Ook omdat als je met iemand trouwt deze persoon eigenlijk ook je familie wordt en ik heb al bijna geen familie dus daarom dat ik het fijner zou vinden als we een familie zouden zijn.
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2016, 21:36:00 door Cottoncandy »
  Google  Enige reden dat ik die link hier heb staan is zodat ik niet vergeet hoe ik een link hier neer moet zetten voor als ik weer een link wil plaatsen.

Fantillusion

• All it takes is faith and trust
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 18 oktober 2016, 14:56:24 »
Ik trouw over 2 maanden en wij trouwen in gemeenschap van goederen. Wij delen nu ook al een huis en een bankrekening dus we hebben in principe niet echt eigen bezittingen die we willen beschermen o.i.d.

Ik denk dat als één van twee al voor het huwelijk een bedrijf zou hebben ofzo we wel huwelijkse voorwaarden zouden overwegen, maar het is nu niet echt aan de orde.
If I never knew you, if I never felt this love
I would have no inkling of how precious life can be

FallenAngel

• Do what's best For You and Your Life.
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 18 oktober 2016, 16:50:18 »
Ik ben nu 2 en half jaar getrouwd in gemeenschap van goederen. Wij delen alles en mocht het zo zijn dat wij ooit zouden scheiden, verdelen we het samen. Ik vind trouwen een mooi iets met de ene persoon waar je heel veel van houd. Ik wil met die persoon alles delen. Dit verschilt natuurlijk per relatie hoe jullie het willen etc.
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2016, 03:35:21 door FallenAngel »

xjust.mii

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 18 oktober 2016, 17:54:56 »
Als mijn en vriend en ik gaan trouwen (wat we zeker gaan doen), dan trouwen we onder huwelijkse voorwaarden. Dit in verband met eventuele schulden.

MORIARTY

• Consulting Criminal
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 18 oktober 2016, 18:00:55 »
Sowieso huwelijkse voorwaarden. In mijn beroep is het gebruikelijk om je eigen zaak te starten en hoewel ik dat nu niet van plan ben, weet je niet wat de toekomst brengt. Mocht de zaak dan failliet gaat oid, dan wil ik niet dat mijn man hier ook voor op moet draaien.
Dan wel samen een bankrekening openen voor de boodschappen enzo, maar wat van mij is blijft van mij en wat van hem is blijft van hem. Puur uit bescherming van elkaar, niet omdat ik verwacht dat we gaan scheiden.
BLOG || Sorry boys! I'm soooo changeable! It is a weakness with me. But to be fair to myself, it is my only weakness.

xjust.mii

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 19 oktober 2016, 16:49:43 »
Sowieso huwelijkse voorwaarden. In mijn beroep is het gebruikelijk om je eigen zaak te starten en hoewel ik dat nu niet van plan ben, weet je niet wat de toekomst brengt. Mocht de zaak dan failliet gaat oid, dan wil ik niet dat mijn man hier ook voor op moet draaien.
Dan wel samen een bankrekening openen voor de boodschappen enzo, maar wat van mij is blijft van mij en wat van hem is blijft van hem. Puur uit bescherming van elkaar, niet omdat ik verwacht dat we gaan scheiden.
Jij hebt mijn mening beter verwoordt dan ik  :fieuw:
Ik vind het ook raar om het te gaan doen omdat "je weet maar nooit of je gaat scheiden". Daar moet je niet vanuit gaan of als een optie zien als je gaat trouwen. Als er problemen ontstaan tussen mij en mijn vriend dan praten we en ik weet zeker dat hij nooit vreemd zou gaan.

Moonlight

• Ave Atque Vale.
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 19 oktober 2016, 17:15:14 »

Pretty girls don't know the things that I know

Stark

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 19 oktober 2016, 18:54:00 »
Ik ben getrouwd in gemeenschap van goederen. Maargoed, in ons geval had het vrij weinig uitgemaakt. Wij wonen als sinds onze 20ste samen en vrijwel alles wat we hebben hebben we samen opgebouwd. Het is dus heel lastig in te schatten wat nou van mij is en wat van hem.

Ik vind trouwen onder voorwaarden ook echt heel gek. Het hangt van je relatie af en toekomstvisie af, maar in een relatie is het heel veel geven en nemen. Bovendien vind ik dat het lastig inschatten wat nou van wie is. Ik geloof dat wanneer je trouwt onder voorwaarden je dit ook bij moet houden. Je moet documenteren wat zijn eigendom is en wat van jou is. Als dat niet wordt gedaan dan zou je bij een scheiding nog het een en ander kunnen aanvechten. Hoe dan ook, ik vind het zelf onzin want het geld gaat uiteindelijk in een potje en als het goed is beslis je op basis van jullie gezamelijke inkomen wat vervolgstappen gaan zijn. Als hij bijv fulltime blijft werken, maar jij parttime vanwege de kinderen dan lever jij veel van jouw kansen in je carriere. Jij hebt dan misschien minder geld over om te sparen terwijl hij veel meer ruimte heeft. Het zou oneerlijk zijn als jij daar uiteindelijk nadelig uit zou komen omdat je een andere rol hebt gespeeld in jullie huwelijk.

Ik vind het principe ook veel inbrengen in het huwelijk zelf. Ik ervaar ons 'eigendom' echt heel anders nu we een gezamelijk inkomen hebben. We wonen al zo lang samen en natuurlijk hebben we altijd rekening gehouden met elkaar, de lasten gedeeld etc. Het is toch anders als je wettelijk gelijk staat. Het moet uiteraard goed afgesproken worden, het is niet zo dat mijn man zegt dat ik bepaalde dingen niet moet kopen. Maar als je een goede relatie hebt dan besef je zelf wel dat je niet zomaar een Macbook van 3000 euro kan aanschaffen zonder het even te bespreken. Bovendien vind ik een 'ieder voor zich' houding echt heel erg overkomen alsof je van tevoren al rekening houdt met een scheiding. Dat moet als het goed is niet de bedoeling zijn.

Stark

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 19 oktober 2016, 19:01:00 »

In Nederland hou je in principe altijd je meisjesnaam. Als je trouwt mag je de achternaam van je man aannemen en gebruiken, maar formeel voor de staat hou je altijd je meisjesnaam. Als je een pakketje besteld mag je je mans naam bijv gebruiken, maar op je rijbewijs staat je meisjesnaam en als je ervoor kiest aanvullend 'echtgenote van...'

Ik hecht er zelf niet teveel waarde aan. Ik ben qua huwelijk heel traditioneel ingesteld en ik heb de achternaam van mijn man aangenomen. Als we ooit uit elkaar zouden gaan dan denk ik dat ik die ook gewoon hou omdat het teveel moeite was om alles over te zetten x_x

Carmenneke

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 19 oktober 2016, 19:08:59 »
-
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2016, 21:45:44 door Carmenneke »
Voor mij een porto

Polyethylene

• starálfur
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 19 oktober 2016, 21:00:56 »
Ik heb me niet zo verdiept in die verschillende voorwaarden, maar ik vind wel echt dat jij en je vriend moeten beslissen op welke manier je wilt trouwen of niet. Mijn ouders zouden ook eerst trouwen, maar omdat mijn grootouders zich ermee gingen bemoeien hebben ze dat nooit meer gedaan.

Maar sowieso denk ik niet dat ik ooit ga trouwen. Het lijkt me fijn om een gezamenlijke rekening te hebben en dus een deel van het geld te delen, maar ik vind het belangrijk om onafhankelijk van elkaar een carrière te hebben en dus ook je eigen geld te verdienen. Maar ik begrijp wel dat als je bijvoorbeeld later kinderen krijgt en parttime gaat werken terwijl je partner fulltime werkt, je ook iets wil hebben om op terug te vallen.
plastic // How happy is the blameless vestal's lot! The world forgetting, by the world forgot. Eternal sunshine of the spotless mind! Each pray'r accepted, and each wish resign'd.

Alterbrug

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 19 oktober 2016, 23:04:31 »
Ik heb te vaak van dichtbij gezien hoe een man zn vrouw en kinderen verliet met een bak geld en haar achterliet met een bak schulden. Het kan echt iedereen overkomen dus no way dat ik onder gemeenschap van goederen zal trouwen. Als is al trouw, heb er niet zoveel behoefte aan.
Mijn lievelingskleur is taart!

December

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 20 oktober 2016, 00:34:29 »
Ik zou nooit trouwen in gemeenschap van goederen.

Dit. Ik ben er overigens nog niet over uit of ik überhaupt wil trouwen.