Auteur Topic: [discussie] #metoo  (gelezen 3751 keer)

Turtletimes

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 14 november 2017, 15:13:44 »

Ik vind het daarom wel goed dat er aandacht voor is, maar ik vind het ook een beetje appels met peren vergelijken. Ik kan me ook voorstellen dat mensen die met serieuze incidenten te maken hebben gehad zich wat minder serieus genomen voelen als opeens de halve wereld #metoo post. Maargoed, de hashtag staat voor beide, dus het is logisch, maar ik vind eigenlijk dat je die zaken niet kan combineren.

Zie, maar hier gaat het mis. Ik snap wel dat je het niet zo bedoelt, maar iemand die seksueel geïntimideerd of aangerand wordt door zijn/haar baas, dat is een serieus incident. Dat is net zo serieus als iemand die daadwerkelijk verkracht is. Door het op deze manier te zeggen, staat er eigenlijk dat het alleen serieus is als je echt verkracht wordt? Mensen vinden het tegenwoordig al zo normaal om seksuele opmerkingen te moeten negeren, of dat er handen op je billen/borsten worden gelegd in de kroeg. Maar het is niet normaal, het is een serieus probleem, en die slachtoffers moeten ook gehoord worden. Geïntimideerd, aangerand, verkracht... Het is allemaal serieus, en allemaal een probleem.

Het is inderdaad zo dat de halve wereld #metoo plaatst. Maar dat betekent niet dat het daarom niet meer serieus genomen kan worden, dat betekent juist dat het serieus genomen moet worden aangezien het dus echt een groot probleem is!

Hybrid

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: 14 november 2017, 17:31:36 »
s
« Laatst bewerkt op: 27 december 2017, 22:49:49 door Ginger »

Zebra

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 14 november 2017, 21:49:37 »
Zie, maar hier gaat het mis. Ik snap wel dat je het niet zo bedoelt, maar iemand die seksueel geïntimideerd of aangerand wordt door zijn/haar baas, dat is een serieus incident. Dat is net zo serieus als iemand die daadwerkelijk verkracht is. Door het op deze manier te zeggen, staat er eigenlijk dat het alleen serieus is als je echt verkracht wordt? Mensen vinden het tegenwoordig al zo normaal om seksuele opmerkingen te moeten negeren, of dat er handen op je billen/borsten worden gelegd in de kroeg. Maar het is niet normaal, het is een serieus probleem, en die slachtoffers moeten ook gehoord worden. Geïntimideerd, aangerand, verkracht... Het is allemaal serieus, en allemaal een probleem.

Het is inderdaad zo dat de halve wereld #metoo plaatst. Maar dat betekent niet dat het daarom niet meer serieus genomen kan worden, dat betekent juist dat het serieus genomen moet worden aangezien het dus echt een groot probleem is!

Sorry, gewoonweg niet volledig mee eens. In mijn ogen is een aanranding of verkrachting een serieuzer incident dan een ongepaste opmerking. Ik vind dat gewoon echt van een andere orde, maar daar kunnen we over verschillen natuurlijk.

Ik keur die incidenten ook af, ik vind het enkel niet vergelijkbaar. En dat vind ik kwalijk aan de #metoo actie. Ik ben het er mee eens dat er meer aandacht moet komen en seksuele intimidatie ook uitgebannen moet worden, ik vind alleen niet dat je al deze dingen met elkaar moet vergelijken of op een hoop moet gooien zoals nu gebeurt.
Daarnaast wil ik ook niet zeggen dat mensen zich aanstellen, maar wat betreft opmerkingen is het ook nogal persoonlijk wat men wel of niet accepteert. Jij kan vinden dat mensen het normaal vinden en ze dat niet mogen vinden, maar er zullen ook mensen zijn die in een zelfde opmerking minder kwaad zien en het eerder als een compliment opvatten. Dat maakt het natuurlijk wel moeilijk om objectief te beoordelen of het te ver gaat of niet, en dus ook moeilijker om het uit te bannen. Maar ben het zeker met je eens dat dat ook geen goede zaak is, ik vind het alleen niet vergelijkbaar.

YvetteKnowsBest

• **
  • 불타오르네
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: 14 november 2017, 22:16:27 »
Het onderwerp is ontzettend verschrikkelijk, echt. Maar ik vind het heel erg dat mensen ineens met een verhaal komen wat letterlijk 30 jaar geleden gebeurt is. Daarnaast is de show van Kevin Spacey (House of Cards) gecanceld, vanwege een bimbo die beweert dat er 30 jaar geleden iets gebeurt is. Like, what?! Are you fucking kidding me?! Ik vind dat echt belachelijk. Daarnaast blijven er mensen komen met een verhaal en is het inmiddels al 2 weken hét besproken topic. Ik vind het nu wel genoeg.

- copy, pasted van een ander topic -
"Fool me once? Shame on you. Fool my best friend? You're dead meat." - Hanna Marin

Klaasje

• Went to sleep cute, woke up cute
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: 14 november 2017, 22:30:22 »
Die 'bimbo' heeft misschien hele erge schade ondervonden aan waar zij Spacey van beschuldigd en heeft daarom misschien zo lang gewacht met het naar buiten brengen. Als hij het gedaan heeft moet hij daar voor boeten, of het nou 30 jaar terug gebeurd is of 3 maanden geleden. Het is niet de schuld van het slachtoffer hoor :')))))

YvetteKnowsBest

• **
  • 불타오르네
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: 14 november 2017, 22:43:52 »
Nee, ik vind niet dat je er 30 jaar later nog eens mee aan moet komen.
"Fool me once? Shame on you. Fool my best friend? You're dead meat." - Hanna Marin

zeroinspo

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: 14 november 2017, 23:01:20 »

Het gaat niet eens perse om datgene wat er toen 30 jaar geleden gebeurd is, maar om het feit dat we dit al zo ontzettend lang maar in de doofpot stoppen of het uberhaupt niet bespreekbaar maken.
"i’m a recovering perfectionist and an aspiring ‘good-enoughist’."

Klaasje

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: 14 november 2017, 23:03:08 »
Dus omdat iets 30 jaar geleden gebeurd is heeft Spacey maar geluk en moet die vrouw maar d'r bek houden?

Zebra

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 14 november 2017, 23:07:52 »
Het onderwerp is ontzettend verschrikkelijk, echt. Maar ik vind het heel erg dat mensen ineens met een verhaal komen wat letterlijk 30 jaar geleden gebeurt is. Daarnaast is de show van Kevin Spacey (House of Cards) gecanceld, vanwege een bimbo die beweert dat er 30 jaar geleden iets gebeurt is. Like, what?! Are you fucking kidding me?! Ik vind dat echt belachelijk. Daarnaast blijven er mensen komen met een verhaal en is het inmiddels al 2 weken hét besproken topic. Ik vind het nu wel genoeg.

Als jouw prioriteit alleen al ligt bij het stilleggen van een show, dan zegt dat al wel voldoende. Ooit over nagedacht dat er bij dit soort zaken vaak sprake is van schaamte en gebrek aan bewijs waardoor mensen hun mond dichthouden? En dat daarnaast er veel vanaf hangt wanneer mensen hun mond open trekken in de showbizz, aangezien het gaat om werk, inkomsten en ontslag?
Ik vind dat je er wel erg simpel over denkt. Deze mensen moeten ook serieus genomen worden, of het nu gisteren of 30 jaar geleden was.

Feuerwerk

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: 14 november 2017, 23:08:12 »
Even terzijde, het was toch een man en geen vrouw?
Above all, love each other deeply, because love covers over a multitude of sins.

Klaasje

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: 14 november 2017, 23:09:00 »
Even terzijde, het was toch een man en geen vrouw?
oh ha dat weet ik niet eerlijk gezegd :') oeps. Ging mij meer om 't principe

BrokenDreams

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 14 november 2017, 23:25:44 »
Niet mee eens. Wat als het nou echt traumatisch was voor het slachtoffer en hij/zij er niet over durfde te praten? Dan is het hartstikke goed dat diegene er eindelijk over durft te praten ondanks of dit via #metoo is of gewoon in het algemeen.

Zou jij hetzelfde zeggen als jouw broertje/zusje over 30 jaar hiermee komt? Zou jij dan ook zeggen 'ach ja had je 30 jaar geleden mee moeten komen nu geloof ik je niet meer' Of zeg je dit alleen omdat je favoriete serie gecanceld is hierdoor?

Polyethylene

• starálfur
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: 14 november 2017, 23:33:08 »
Dus omdat iets 30 jaar geleden gebeurd is heeft Spacey maar geluk en moet die vrouw maar d'r bek houden?
Bovendien ging het destijds over een 14-jarige jongen, lijkt me sterk dat Kevin Spacey niet meer slachtoffers heeft gemaakt.
plastic // How happy is the blameless vestal's lot! The world forgetting, by the world forgot. Eternal sunshine of the spotless mind! Each pray'r accepted, and each wish resign'd.

Carmenneke

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: 15 november 2017, 11:47:35 »
Ik denk dat ik nog het boost wordt van mensen die zeggen "het is zo lang gelden." Dus??? Je draagt het als slachtoffer je hele leven mee.
Daders moeten hoe dan ook gestraft worden. Of het nu direct de dag erna is of na 50 jaar.
Voor mij een porto

Turtletimes

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 15 november 2017, 16:28:44 »
Sorry, gewoonweg niet volledig mee eens. In mijn ogen is een aanranding of verkrachting een serieuzer incident dan een ongepaste opmerking. Ik vind dat gewoon echt van een andere orde, maar daar kunnen we over verschillen natuurlijk.

Ik keur die incidenten ook af, ik vind het enkel niet vergelijkbaar. En dat vind ik kwalijk aan de #metoo actie. Ik ben het er mee eens dat er meer aandacht moet komen en seksuele intimidatie ook uitgebannen moet worden, ik vind alleen niet dat je al deze dingen met elkaar moet vergelijken of op een hoop moet gooien zoals nu gebeurt.
Daarnaast wil ik ook niet zeggen dat mensen zich aanstellen, maar wat betreft opmerkingen is het ook nogal persoonlijk wat men wel of niet accepteert. Jij kan vinden dat mensen het normaal vinden en ze dat niet mogen vinden, maar er zullen ook mensen zijn die in een zelfde opmerking minder kwaad zien en het eerder als een compliment opvatten. Dat maakt het natuurlijk wel moeilijk om objectief te beoordelen of het te ver gaat of niet, en dus ook moeilijker om het uit te bannen. Maar ben het zeker met je eens dat dat ook geen goede zaak is, ik vind het alleen niet vergelijkbaar.

Ik ben het wel met je eens hoor, wat jij hier typt vind ik ook. Ik reageerde puur even op dat punt dat mensen met ´serieuze incidenten´ nu niet meer serieus genomen worden. Dat je baas zulke dingen zegt is net zo goed een serieus probleem als verkrachting. Verkrachting gaat dan natuurlijk wel een stap verder, maar dat betekent niet dat zulke ongepaste opmerkingen van een baas of een aanranding minder serieus zijn.

Wanneer mensen #metoo gebruiken vanwege het nagefloten worden op straat vind ik het ook overdreven, maar het gaat hier vooral om mensen die door hun baas (iemand met een hogere machtsfunctie) opmerkingen krijgen die veel te ver gaan. Vragen om seks kan gewoon echt niet in die positie, en is wel even een slag anders dan een dronken kerel in de kroeg die dat vraagt.

Misschien zit er een grote stap tussen seksuele intimidatie en verkrachting, maar het zijn wel twee dingen die elkaar op volgen en in dezelfde categorie belanden.

Turtletimes

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 15 november 2017, 16:30:05 »

Iemand is boos vanwege een gecancelde show hoor. Zelfde reactie als het een familielid van jou zou zijn die je dit zou vertellen?

Carmenneke

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: 16 november 2017, 22:48:00 »
^ Ik ben ook echt kwaad vanwege haar reactie.
WAT denk je? Een slachtoffer als "bimbo" wegzetten omdat jij je TV belangrijker vind dat iemands veiligheid. BAH!! iets goedpraten omdat het lang geleden is.
Voor mij een porto

Soepstengel

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: 17 november 2017, 16:45:16 »
Ik ben het wel met je eens hoor, wat jij hier typt vind ik ook. Ik reageerde puur even op dat punt dat mensen met ´serieuze incidenten´ nu niet meer serieus genomen worden. Dat je baas zulke dingen zegt is net zo goed een serieus probleem als verkrachting. Verkrachting gaat dan natuurlijk wel een stap verder, maar dat betekent niet dat zulke ongepaste opmerkingen van een baas of een aanranding minder serieus zijn.

Wanneer mensen #metoo gebruiken vanwege het nagefloten worden op straat vind ik het ook overdreven, maar het gaat hier vooral om mensen die door hun baas (iemand met een hogere machtsfunctie) opmerkingen krijgen die veel te ver gaan. Vragen om seks kan gewoon echt niet in die positie, en is wel even een slag anders dan een dronken kerel in de kroeg die dat vraagt.

Misschien zit er een grote stap tussen seksuele intimidatie en verkrachting, maar het zijn wel twee dingen die elkaar op volgen en in dezelfde categorie belanden.

Maar daar heb je het al.. Sommige mensen vinden 1 opmerking al teveel en voelen zich geïntimideerd  terwijl diegene die de opmerking maakt (misschien wel de baas) het als grapje bedoelt.
Mooier kan het niet --- Wil jij écht nog een keer met srprs.me op vakantie? Ik heb nog een kortingscode voor je!

Turtletimes

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: 17 november 2017, 17:55:51 »
Maar daar heb je het al.. Sommige mensen vinden 1 opmerking al teveel en voelen zich geïntimideerd  terwijl diegene die de opmerking maakt (misschien wel de baas) het als grapje bedoelt.

Maar dat iemand zich geïntimideerd voelt is gewoon altijd serieus, dat is een gevoel wat je hebt en dat zou je niet moeten hebben. Het verschilt inderdaad per persoon wanneer iemand zijn grens overschreden wordt, maar er zijn echt genoeg gevallen waarin ik mij niet kan indenken dat iemand het echt puur als een grapje ziet. Een baas zou hoe dan ook geen seksgerelateerde opmerkingen of bewegingen moeten maken naar werknemers, dan ben je gewoon onprofessioneel bezig. Misschien in een familiebedrijf wel, maar in een groter bedrijf is dit hoe dan ook een no go, ongeacht of hij het nou als grapje ziet of niet.

Ik vind het gewoon opmerkelijk dat er een verschil wordt gemaakt in serieuze incidenten (verkrachting) en blijkbaar 'niet-serieuze' incidenten (opmerkingen, aanrakingen, intimidatie, aanranding). Al deze incidenten zijn serieus, en als iemand zich niet prettig voelt vanwege iemand anders, moet dat serieus genomen worden.

Toen ik door een dronken kerel betast werd aan mijn borsten en kruis (gewoon boven de kleding, dus schijnt niet zo erg te zijn volgens sommigen, wordt zelfs door sommigen als normaal beschouwd in de kroeg) was ik gewoon echt in shock. Ik trilde over mijn hele lijf, en jankte er over, zo geschrokken was ik. Nee, het is geen verkrachting. Maar wanneer een grote kerel boven je uittorent en je aanraakt of vunzige opmerkingen tegen je maakt, voel jij je gewoon heel klein en hulpeloos. En dat is een serieus probleem, want niemand zou zich moeten voelen.

Cherry Pie

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: 18 november 2017, 14:44:57 »
Ik vind ook wel dat je van bepaalde dingen een probleem kan maken wat er niet is.

Jij bent toch niet degene die bepaald wat oké is voor iemand en wat niet? Kan me goed voorstellen dat sommige mensen de bil aanraken echt veel zwaarder nemen dan jij en daar moet je gewoon respect voor hebben want het IS grensoverschrijdend gedrag, vooral als het van een vreemde komt. en als alles goed wordt gepraat, dan komen we nooit vooruit.
Als we de problemen van de slachtoffers gaan bagatelliseren , dan heeft de hele #MeToo hashtag blijkbaar z'n vruchten nog niet afgeworpen.

Carmenneke

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: 19 november 2017, 00:43:38 »
Jij bent toch niet degene die bepaald wat oké is voor iemand en wat niet? Kan me goed voorstellen dat sommige mensen de bil aanraken echt veel zwaarder nemen dan jij en daar moet je gewoon respect voor hebben want het IS grensoverschrijdend gedrag, vooral als het van een vreemde komt. en als alles goed wordt gepraat, dan komen we nooit vooruit.
Als we de problemen van de slachtoffers gaan bagatelliseren , dan heeft de hele #MeToo hashtag blijkbaar z'n vruchten nog niet afgeworpen.

Dit dus.

Echt Ginger ik vind je een hardstikke toffe meid en ben het vaak met je eens. Maar grenzen zijn voor iedereen anders dus grensoverschrijdend gedrag ook.
Dat jij het oké vind als iemand zomaar aan je billen zit, is helemaal prima.
Maar ik kan me hardstikke goed voorstellen dat er een hoop meiden/vrouwen/jongens/mannen zijn voor wie dit gewoon iets is wat alleen een partner mag doen.

Jij bepaalt niet wat "aanstellen" en "overdrijven" is.
Dat is in heel veel situaties zo.
Iedereen is daar anders in.
Voor mij een porto

BrokenDreams

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: 19 november 2017, 01:24:25 »
Dit dus.

Echt Ginger ik vind je een hardstikke toffe meid en ben het vaak met je eens. Maar grenzen zijn voor iedereen anders dus grensoverschrijdend gedrag ook.
Maar ik kan me hardstikke goed voorstellen dat er een hoop meiden/vrouwen/jongens/mannen zijn voor wie dit gewoon iets is wat alleen een partner mag doen.

Jij bepaalt niet wat "aanstellen" en "overdrijven" is.
Dat is in heel veel situaties zo.
Iedereen is daar anders in.

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: 21 november 2017, 16:48:01 »

Maar dat zei ze niet en zo bedoelde ze het ook geloof ik helemaal niet. Er werd de vergelijking gemaakt tussen een opmerking/aanraking en verkrachting. En ook de manier hoe je er mee omgaat.
Like, I feel like every year has a new energy, and I feel like this year is really about, like, the year of just realizing stuff. And everyone around me, we're all just, like, realizing things

Carmenneke

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: 22 november 2017, 22:44:44 »
^

"Ik vind het persoonlijk in dit soort situaties wél overdreven."
Voor sommigen is dit niet overdreven.
Daar ging ik op in.
Voor mij een porto

EDM❤️

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: 23 november 2017, 20:06:20 »
Hoi meiden,
Ik zag dit nieuwsstukje vandaag voorbij komen. In dit dtukje wordt er een connectie gelegd tussen het sprookje Doornroosje en #metoo.
Wat vinden jullie hiervan?

De link:
https://nos.nl/l/2204247