Maar daar heb je het al.. Sommige mensen vinden 1 opmerking al teveel en voelen zich geïntimideerd terwijl diegene die de opmerking maakt (misschien wel de baas) het als grapje bedoelt.
Maar dat iemand zich geïntimideerd voelt is gewoon altijd serieus, dat is een gevoel wat je hebt en dat zou je niet moeten hebben. Het verschilt inderdaad per persoon wanneer iemand zijn grens overschreden wordt, maar er zijn echt genoeg gevallen waarin ik mij niet kan indenken dat iemand het echt puur als een grapje ziet. Een baas zou hoe dan ook geen seksgerelateerde opmerkingen of bewegingen moeten maken naar werknemers, dan ben je gewoon onprofessioneel bezig. Misschien in een familiebedrijf wel, maar in een groter bedrijf is dit hoe dan ook een no go, ongeacht of hij het nou als grapje ziet of niet.
Ik vind het gewoon opmerkelijk dat er een verschil wordt gemaakt in serieuze incidenten (verkrachting) en blijkbaar 'niet-serieuze' incidenten (opmerkingen, aanrakingen, intimidatie, aanranding). Al deze incidenten zijn serieus, en als iemand zich niet prettig voelt vanwege iemand anders, moet dat serieus genomen worden.
Toen ik door een dronken kerel betast werd aan mijn borsten en kruis (gewoon boven de kleding, dus schijnt niet zo erg te zijn volgens sommigen, wordt zelfs door sommigen als normaal beschouwd in de kroeg) was ik gewoon echt in shock. Ik trilde over mijn hele lijf, en jankte er over, zo geschrokken was ik. Nee, het is geen verkrachting. Maar wanneer een grote kerel boven je uittorent en je aanraakt of vunzige opmerkingen tegen je maakt, voel jij je gewoon heel klein en hulpeloos. En dat is een serieus probleem, want niemand zou zich moeten voelen.