Auteur Topic: [discussie] Donorregistratie  (gelezen 31261 keer)

Juno

• Bekijk profiel
« Reactie #650 Gepost op: 14 februari 2018, 17:50:56 »
--
« Laatst bewerkt op: 19 september 2018, 22:11:30 door Juno »

Turtletimes

• Gast
« Reactie #651 Gepost op: 14 februari 2018, 18:30:34 »
Daar ben ik het dus niet mee eens. In mijn ogen, is dat ik de overheid mijn toestemming tot donatie moet ontnemen als ik niet wil doneren ipv. ze toestemming geven als ik het wel wil gewoon omgekeerde wereld. (Ik ben overigens wel donor, maar het voor mij gewoon een principe kwestie.)

Ik was voorheen niet bekend met het Belgische systeem, maar na wat ik hier daar over gelezen heb, geef ik voorkeur aan dat systeem over het nieuwe systeem hier.

Ik kan opzich wel begrijpen dat mensen zich daaraan zouden kunnen storen (hoewel ik dat zelf niet doe) en als mensen geen donor willen zijn is dat prima, maar dat ze vanwege deze nieuwe wet hun donorregistratie van 'ja' op 'nee' zetten kan ik niet begrijpen. Dat ze zo'n principekwestie boven hun eerdere keuze stellen dus.

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #652 Gepost op: 14 februari 2018, 19:22:59 »
De keuzes zijn trouwens zo:
Ja > bewust keuze gemaakt
Nee > bezwaar gemaakt
Geen keuze wordt nu geen bezwaar > je hebt niets laten weten dus dat betekent ook dat het je eigenlijk niet boeit > geen bezwaar = ja

Als ik het goed begrijp.
Like, I feel like every year has a new energy, and I feel like this year is really about, like, the year of just realizing stuff. And everyone around me, we're all just, like, realizing things

Pinkiewink

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #653 Gepost op: 16 februari 2018, 20:58:19 »
Ik kan opzich wel begrijpen dat mensen zich daaraan zouden kunnen storen (hoewel ik dat zelf niet doe) en als mensen geen donor willen zijn is dat prima, maar dat ze vanwege deze nieuwe wet hun donorregistratie van 'ja' op 'nee' zetten kan ik niet begrijpen. Dat ze zo'n principekwestie boven hun eerdere keuze stellen dus.
Dit vind ik ook echt vreselijk. Ik snap ook niet waar iedereen zo achterlijk over doet. Deze wet is in Belgie al heel lang als ik het goed heb, en je kan het zo op nee zetten als je wilt. Je wordt helemaal nergens toe gedwongen anders zou je dat dus niet kunnen. :')

Just

• Bekijk profiel
« Reactie #654 Gepost op: 17 februari 2018, 16:39:00 »
Ik vind het wel echt goed. Het laat mensen tenminste actief nadenken over de kwestie of ze donor willen zijn.
Dat mensen uit principe hun 'ja' naar een 'nee' veranderen, vind ik ook echt te triest. Sowieso pak je daar niet de juiste mensen mee terug, maar ook zoals Turtletimes zegt, waarom is jouw principe belangrijker dan een mensenleven.

Ik ben daarentegen wel zo iemand die twijfelt in hoeverre ik leef als ik mijn organen doneer. Aan de ene kant wil ik graag geloven dat het helemaal oke is en dat je echt niet meer te redden bent. Aan de andere kant las ik laatst een verhaal van een meisje dat hersendood verklaard was en de dokters haar organen eruit zouden gaan halen, tot het zusje een traan zag en bleek dat het meisje niet hersendood was. Zulke verhalen laten mij wel schrikken, dus ik twijfel een beetje.
Gelukkig ben ik door dit nieuwe systeem wel gewoon donor, tot ik mijn definitieve antwoord heb.

birdie

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #655 Gepost op: 21 februari 2018, 19:51:32 »
Weet iemand hoe het precies is met de nabestaanden? Ik zag dat je voor orgaandonatie binnen 6 uur gekoeld moet worden. Als mijn familie dan zou zeggen na die 6 uur van nee, ik wil nog afscheid nemen, mogen ze dit dan zeggen?

Skye

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #656 Gepost op: 12 oktober 2018, 20:25:05 »
^ Ik zou het niet weten.

Ik vind de regelgeving in Belgiƫ juist goed. Er gebeuren vaak ongelukken, ook bij jonge mensen waarvan de organen nog helemaal goed zijn, en die gaan dan eigenlijk gewoon weg terwijl er iemands anders leven mee gered kan worden. Ik vind sowieso dat er op de middelbare school meer uitleg over gegeven moet worden, omdat veel jongeren er nooit echt over nadenken of beseffen wat het inhoud. Ik zit nu zelf in mijn laatste jaar van de middelbare school en ik heb hier nog nooit iets van over gehoord. Soms geeft een leerling een presentatie als het bijvoorbeeld voor punt moet, maar dit is natuurlijk anders dan dat er echt iemand over gaat vertellen.