Auteur Topic: [discussie] Donorregistratie  (gelezen 31072 keer)

-

• Bekijk profiel
« Reactie #50 Gepost op: 30 augustus 2012, 15:16:18 »
Ik vind het systeem wat we hebben prima, wanneer je donor wilt worden kun jij jezelf gaan registreren. Zo moeilijk is dat niet.
Dit ja. als je het écht zo belangrijk vindt om donor te zijn dan ga je er echt wel even voor zitten. Als je het steeds vergeet en opschuift vind je het blijkbaar ook niet zo heel belangrijk.
I think that loneliness can be romantic

CHMCL

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: 30 augustus 2012, 15:22:06 »
Mag ik vragen aan de mensen die zich al geregistreerd hebben, wat ze hebben aangegeven om te laten doneren? Ik heb wel vaker gekeken maar dan wist ik echt niet wat ik wel/niet wilde.
Ik doneer alles wat er te doneren valt. Heb daar niet al te lang over nagedacht; dood is dood, heb er niets meer aan.
Why did the chicken cross the Mobius strip? To get to the same side. BAZINGA!

Tessa

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: 30 augustus 2012, 15:45:50 »
Ik heb net even gekeken en ik ben sinds 11 januari 2010 ingeschreven en ik heb toestemming geven dat ik alles wil doneren dus zonder uitzondering (:

www.donorregister.nl
Meer van 5 minuten duurt het niet.

Insouciance

• Bekijk profiel
    • Blog
« Reactie #53 Gepost op: 30 augustus 2012, 17:44:39 »
Mag ik vragen aan de mensen die zich al geregistreerd hebben, wat ze hebben aangegeven om te laten doneren? Ik heb wel vaker gekeken maar dan wist ik echt niet wat ik wel/niet wilde.

Ik heb alleen mijn huid uitgezonderd. Van de binnenkant mogen ze alles hebben, dat maakt me echt geen bal uit, maar ik vind het een te raar idee als mijn huid op iemands lichaam te zien is aan de buitenkant.
BLOG   | |     INSTAGRAM   | |   Je mag me ook Sous noemen!

Stark

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: 30 augustus 2012, 18:56:56 »
Oké zal ik dan beginnen als tegenhanger? Ik ben namelijk tegen actieve donorregistratie

Het is lastig uit te leggen, maar het is meer een principieel iets.
Ik voel me niet prettig bij het idee dat je lichaam automatisch gebruikt kan worden voor donatie.
Notabene je belangrijkste bezit.

En ja, je kan er nee tegen zeggen, maar stel dat er fouten worden gemaakt als je het weigert.
De overheid maakt wel vaker van dat soort onnozele fouten.

Daarbij vind ik dat dit een soort inbreuk is op je privacy. Als je echt wilt doneren, moet je je actief opgeven. Op die manier sta je 100% achter wat er met je lichaam na je dood gebeurt. Ook zijn er mensen die twijfelen natuurlijk. In dat geval kan je beter helemaal geen donor zijn, dan gebeurt er verder ook niks.

Donorregistratie is zeker een mooi ding op zich, maar om iedereen automatisch donor te laten worden vind ik te ver gaan. Het is niet het systeem ofzo waar ik op tegen ben, maar gewoon vanuit mijn eigen principes heb ik het liever niet

Ik sluit mij hier wel bij aan. Ik begrijp de nood om meer donoren te krijgen, maar actieve donorregistratie klinkt mij eig niet goed in de oren. Ik weet zelf ook nog niet of ik mijn organen wel weg zou willen geven en het idee dat dat sowieso gebeurd als ik geen beslissing maak vind ik best 'eng'. ik vind dat als je iets 'zomaar' weggeeft , je dat wel echt moet willen.

Ik ben wel voor het gemakkelijker maken voor het opgeven. Meer reclame maken over hoe of wat. En mensen aansporen zich op te geven.

onetwothree

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: 30 augustus 2012, 20:27:34 »
ik vind het nederlandse systeem logischer, want in belgie geef je dus eigenlijk een soort van toestemming zonder dat je er zelf echt iets over te zeggen hebt. Stel dat je twijfelt en het dus nog maar niet invult en je overlijd word je toch gebruikt als donor terwijl je dit zelf misschien niet wilde.
er zijn ook mensen die niet weten hoe je je moet aanmelden en er zijn ook nog gezinnen die geen internet hebben en zich dus niet kunnen aanmelden.

ik zelf ben nog aan het twijfelen, ik maak zo'n keuze liever niet op 16-jarige leeftijd dus ik wacht er nog even mee tot ik de beslissing neem.

Kaboosh

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: 30 augustus 2012, 20:35:29 »
ik vind het nederlandse systeem logischer, want in belgie geef je dus eigenlijk een soort van toestemming zonder dat je er zelf echt iets over te zeggen hebt. Stel dat je twijfelt en het dus nog maar niet invult en je overlijd word je toch gebruikt als donor terwijl je dit zelf misschien niet wilde.
er zijn ook mensen die niet weten hoe je je moet aanmelden en er zijn ook nog gezinnen die geen internet hebben en zich dus niet kunnen aanmelden.

ik zelf ben nog aan het twijfelen, ik maak zo'n keuze liever niet op 16-jarige leeftijd dus ik wacht er nog even mee tot ik de beslissing neem.

Hier in België kan je je heus niet alleen via het internet aanmelden, hoe denk je anders dat mensen dat tien jaar geleden deden? :')

En je kan ook je beslissing steeds herroepen, dus als je twijfelt erover kan je je alvast als niet-donor opgeven en deze later herroepen, als je toch donor wilt zijn.

SpaceDementia

• Quiet the mind.
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: 31 augustus 2012, 01:48:30 »
Ik ben ook voor het Belgische systeem.
Volgens mij zijn er heel veel mensen die wel donor zouden willen zijn, maar zich (nog) niet hebben ingeschreven. Ik moet helaas toegeven dat ik daar één van ben, ik had een donorcodicil ingevuld, maar ik ben het kwijtgeraakt voordat ik het kon opsturen. Daarna is het er nooit meer van gekomen.
Ik wil het nu binnenkort opnieuw gaan invullen, en ik ben natuurlijk nog lang niet van plan dood te gaan, maar je weet maar nooit. Natuurlijk vind ik het een naar idee dat ze dan bij donatie in me zouden gaan snijden en organen verwijderen, maar als ik daarmee iemands leven kan redden of een heel stuk draaglijker maken is dat belangrijker. Bovendien is de kans heel groot dat mijn organen alsnog niet gebruikt zouden worden nadat ik me heb geregistreerd (dat is natuurlijk ook een deel van het probleem).
Tumblr | I guess if I'm breathing this is not the end. | Sum IS gatessief

KurtCobain

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: 31 augustus 2012, 12:46:23 »
Wat ik trouwens wel vind, dat heeft hier misschien niet heel erg mee te maken, maar ik kies er dus bewust voor géén donor te zijn en dat is niet vanwege geloof of zo, maar daar moeten mensen dus alllllltijd over zeiken. Er zijn echt zoveel mensen die gewoon niet begrijpen dat geen donor zijn ook gewoon een optie is waar je voor mag gaan en dat vind ik zo irritant. :')

Eksterrr

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: 31 augustus 2012, 14:43:14 »
Ik ga altijd fel er op in als ik iemand hoor die zegt dat hij geen donor is. Ik kan me gewoon op geen enkele manier in hun argumenten vinden, nooit.
Het enige wat ik doe is hopen dat ze zich ooit bedenken, want wat wil je in hemelsnaam met je lichaam doen als je dood bent. Je kunt er toch niks meer mee. En ook als je in de kist ligt, je organen of andere dingen van het lichaam worden eruit of eraf gehaald op een manier die niet zichtbaar is voor je familie en vrienden. Huid wordt bijvoorbeeld van de rug afgehaald, hoornvlies zie je niet want ze sluiten sowieso je ogen als je overleden bent, organen zitten in je en ze zullen je echt niet met een gapend gat van hier tot ginder in de kist pleuren.
Waarom zou je niet je medemens willen helpen in het leven? Als jij zelf erg ziek wordt en je zou in aanmerking willen komen voor een donornier, dan ben je die persoon, overleden of niet, toch ook eeuwig dankbaar?

Ik vind het een ander verhaal als je eigenlijk niet kan doneren (organen), door bijvoorbeeld ernstige ziekte (worden die aangetast? Kan toch of niet? Correct me if I'm wrong). Maar dingen zoals hoornvlies, en huid, dat kan toch prima?

WILDFIRE

• toezichthouder
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: 31 augustus 2012, 15:08:47 »
Ik ben donor, alles behalve hart+hartkleppen. Dat laatste is gewoon persoonlijk en voor de rest mogen ze alles van me hebben, ik heb er niks meer aan en kan zo een leven redden.

Persoonlijk vind ik het Belgische systeem beter/logischer. Nu is het ook vaak luiheid, vergeetachtigheid of uitstelgedrag waarom mensen zich niet registreren als donor. Ik vind het goed dat je automatisch donor bent en als je dat niet wilt er gewoon bezwaar tegen moet maken en er zelf achteraan moet. Zo kan je er niemand aansprakelijk voor stellen want dan had je dat zelf moeten aangeven. En dat is algemeen bekend dus als je geen internet oid hebt is geen excuus. Je kan in het ziekenhuis de formulieren vinden, ze bij de huisarts krijgen en er zijn nog maar heel weinig gezinnen zonder telefoon. Als je het écht niet wilt ga je er wel achteraan denk ik dan. In tegenstelling tot in Nederland. Hier is het zo als het je te moeilijk wordt gemaakt of wat dan ook dat mensen al snel zoiets hebben van 'laat dan maar' dan maar geen donor.. omdat het voor hen dan misschien weinig uitmaakt terwijl als je het omdraait en je wilt het écht niet laat je het er niet bij zitten. Als je geen donor wilt worden is dat prima maar er zijn veel mensen die zeggen 'maakt me niet uit' maar er vervolgens niks mee doen, als je die gevallen omdraait kunnen er veel organen gebruikt worden van díe mensen als men standaard als donor staat geregistreerd en wanneer je dat niet wilt er zelf achteraan moet.

Oke, ik vind het moeilijk om te zeggen wat ik bedoel
Wat doe ik hier nog

Stark

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: 31 augustus 2012, 15:11:33 »
Ik ga altijd fel er op in als ik iemand hoor die zegt dat hij geen donor is. Ik kan me gewoon op geen enkele manier in hun argumenten vinden, nooit.
Het enige wat ik doe is hopen dat ze zich ooit bedenken, want wat wil je in hemelsnaam met je lichaam doen als je dood bent. Je kunt er toch niks meer mee. En ook als je in de kist ligt, je organen of andere dingen van het lichaam worden eruit of eraf gehaald op een manier die niet zichtbaar is voor je familie en vrienden. Huid wordt bijvoorbeeld van de rug afgehaald, hoornvlies zie je niet want ze sluiten sowieso je ogen als je overleden bent, organen zitten in je en ze zullen je echt niet met een gapend gat van hier tot ginder in de kist pleuren.
Waarom zou je niet je medemens willen helpen in het leven? Als jij zelf erg ziek wordt en je zou in aanmerking willen komen voor een donornier, dan ben je die persoon, overleden of niet, toch ook eeuwig dankbaar?

Ik vind het een ander verhaal als je eigenlijk niet kan doneren (organen), door bijvoorbeeld ernstige ziekte (worden die aangetast? Kan toch of niet? Correct me if I'm wrong). Maar dingen zoals hoornvlies, en huid, dat kan toch prima?

Je hoeft je toch niet in hun argumenten te kunnen vinden? Het is hun keuze geen donor te zijn. Je kan er mss op tegen zijn, maar is niet aan jou om voor hen die keuze te maken. Ik vind een beetje acceptatie wel op zijn plaats. Iedereen heeft het recht om zijn eigen keuze te maken.

momus

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: 31 augustus 2012, 16:47:03 »
Heb me gelijk aangemeld, was het natuurlijk vergeten.

Tot zover mijn bijdrage.

Rocketqueen

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: 31 augustus 2012, 17:10:52 »
Ik heb me een tijdje geleden ook geregistreerd. Ze mogen alles van mij hebben.
Wat heb je er aan als je dood gaat. Kan ik beter iemand mee redden. (:
I solemnly swear that I am up to no good

KurtCobain

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: 31 augustus 2012, 21:11:21 »

Ja dit bedoel ik dus precies, zoooo irritant. Het is een persoonlijke keuze en ik vind niet dat jij iemand kunt veroordelen omdat diegene een andere keuze maakt dan jij.

Pinkyglitters

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: 31 augustus 2012, 22:28:29 »
Ik ben voor het belgische systeem omdat er inderdaad veel mensen zijn die er geen tijd voor hebben om het te doen of ze denken: Ach, wat maakt mij het ook uit of ik donor ben, ik ben dan toch dood dus het boeit me niet en ik heb nu ook geen zin om zo'n ding in te vullen. En dan sterft er iemand anders omdat hij geen nier kon krijgen terwijl er genoeg weg aan het rotten zijn in de grond van mensen die er niks op tegen hadden om donor te worden.
Maar ik vind wel dat er naar gekeken moet worden of diegene een afwijking had aan een orgaan (waarschijnlijk wordt dat al gedaan maar ik weet het niet zeker), zo ja dan mag dat orgaan niet gedoneerd worden vind ik.

Sunflowers

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: 31 augustus 2012, 22:37:23 »
Ik vind dat we in Nederland het automatische registratie systeem zouden moeten hebben als donorregistratie systeem. Dat systeem wat we nu hebben werkt gewoon niet goed genoeg en als mensen écht bezwaar tegen het donorschap zouden hebben (bijvoorbeeld door geloofsovertuiging) kunnen ze dat ook aangeven en wordt het gerespecteerd. Ik heb echt geen idee waarom de Nederlandse regering dit nog niet heeft ingevoerd want we kunnen er zoveel levens mee redden. Het is toch erg dat door luiheid en niet willen nadenken over je dood er te weinig donororganen in Nederland zijn.
What would you do, if you weren't afraid?

Sio

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: 31 augustus 2012, 22:38:58 »
Ik heb mij geregistreerd toen ik 16 was, zo gebeurd.
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2012, 22:44:23 door Glasgow »

Sio

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: 31 augustus 2012, 22:43:56 »
Ik zou zelf geen donor willen zijn, en volgens mij moet je daar ook 100% gezond voor zijn of niet? Tenminsten ik heb een afwijking aan mn immuunsysteem enzo, weet niet of t dan kan. Maar ik wil geen donor zijn.

ik vind het wel goed hoe het nu in nederland geregeld is, omdat het een keuze moet zijn en als je het zelf wilt kun je daar best moeite voor doen en het invullen, zolang duurt het niet. Maar aan de andere kant als iedereen gewoon standaard donor is tenzij je het anders invult heb je wel meer mensen die donor zijn lijkt mij.
Maar wat als je er nog niet aan toe was gekomen om in te vullen dat je geen donor wilt zijn, en je gaat dood. Dan ben je je organen kwijt.

Misschien dat ik het ook aan mn nabestaanden over laat, al lijkt me dat ook wel weer een rotbeslissing om te moeten maken. Ik wil geen donor zijn voornamelijk voor mijn nabestaanden, omdat ik het zelf ook niet een prettig idee zou vinden.

Huh hoe bedoel je dit?
Ik ken iemand die is overleden in het ziekenhuis en dus donor was, maar nauwelijks meegekregen dat ze donor was. Je kon niks aan haar zien ofzo en het gebeurd allemaal heel snel.

Sio

• Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: 31 augustus 2012, 22:47:31 »
Ik doneer alles wat er te doneren valt. Heb daar niet al te lang over nagedacht; dood is dood, heb er niets meer aan.

Dit dus. Ik geloof dat je na je dood niks meer aan je lichaam hebt en die achterlaat. Je ziel is niet verbonden aan organen/huid/weefsel.

pourquoi

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: 31 augustus 2012, 22:59:38 »
Ik zou heel graag zien dat het Belgische systeem hier in Nederland was, omdat ik gewoon zóveel mensen tegen kom die roepen dat ze donor willen worden maar zich dan niet registreren. Je loopt volgens mij echt veel mensen mis.

Ik sta overigens al geregistreerd, ze mogen alles wat ze willen van me hebben.

Stark

• Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: 01 september 2012, 20:01:58 »
Mss is het een beter idee om de keuze te verplichten. Een verplichte keuze tussen "wel donor", "geen donor" of "onbeslist" vanaf je 18e. Gewoon via de mail + brief en een termijn van zoveel maanden en daarna eventueel een boete. Bij "onbeslist" mss dezelfde vraag elk jaar stellen voor een eventuele wijziging... Een boete vind ik niet overdreven, mijn ouders hebben om dommere dingen boetes gekregen. Bovendien geef je mensen de mogelijkheid te kiezen, je maakt geen keuze voor en.

Insouciance

• Bekijk profiel
    • Blog
« Reactie #72 Gepost op: 01 september 2012, 20:08:19 »
Mss is het een beter idee om de keuze te verplichten. Een verplichte keuze tussen "wel donor", "geen donor" of "onbeslist" vanaf je 18e. Gewoon via de mail + brief en een termijn van zoveel maanden en daarna eventueel een boete. Bij "onbeslist" mss dezelfde vraag elk jaar stellen voor een eventuele wijziging... Een boete vind ik niet overdreven, mijn ouders hebben om dommere dingen boetes gekregen. Bovendien geef je mensen de mogelijkheid te kiezen, je maakt geen keuze voor hen.
f

Eigenlijk vind ik dit helemaal geen slecht idee. Ga eens de politiek in en voer dit in ;p

Maar wat dan als een persoon overlijdt en het staat op onbeslist? Mag dan een nabestaande kiezen?

Stark

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: 01 september 2012, 20:19:10 »
f

Eigenlijk vind ik dit helemaal geen slecht idee. Ga eens de politiek in en voer dit in ;p

Maar wat dan als een persoon overlijdt en het staat op onbeslist? Mag dan een nabestaande kiezen?

Mss, ik vind dat eig een beetje als onbeslist, maar mss is er idd een idee om de familie te laten beslissen. Het gaat mij er meer om dat je zelf kiest wat gebeurt met je organen en dat de overheid niet voor jou kiest en jij het moet lopen veranderen omdat jij het er niet mee eens bent. Mensen die te lui zijn zichzelf op te geven worden zo ook gedwongen een keuze te maken en mensen die het niet weten aangespoord erover na te Denen. Ik vind het idd eig best een goed idee, maar ik ben geen mens voor politiek haha (ik heb een grote mond, maar ben best lui).

Insouciance

• Bekijk profiel
    • Blog
« Reactie #74 Gepost op: 01 september 2012, 22:06:06 »
Mss, ik vind dat eig een beetje als onbeslist, maar mss is er idd een idee om de familie te laten beslissen. Het gaat mij er meer om dat je zelf kiest wat gebeurt met je organen en dat de overheid niet voor jou kiest en jij het moet lopen veranderen omdat jij het er niet mee eens bent. Mensen die te lui zijn zichzelf op te geven worden zo ook gedwongen een keuze te maken en mensen die het niet weten aangespoord erover na te denken. Ik vind het idd eig best een goed idee, maar ik ben geen mens voor politiek haha (ik heb een grote mond, maar ben best lui).

Dat snapte ik, dat het daar meer om ging ;p ik vind het wel goed, want dan heb je dus ook helemaal geen discussie nodig om de 'beginstatus' van jouw organen. En als je een consequentie aan niet reageren op zo'n oproep doet, wordt er zeker wel op gereageerd omdat niemand een boete wilt betalen ;p