Auteur Topic: [discussie] Donorregistratie  (gelezen 31074 keer)

Verwijderen a.u.b.

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 30 augustus 2012, 11:38:48 »
Ik vind het zelf niet kinderachtig, omdat ik er uitleg bij kan geven, maar ieder zo zijn mening.
En ik vind maatstaven als "pijn" of "positie in de maatschappij" compleet verschillen van "wel of geen donor", omdat je voor de eerste twee niet zelf kan kiezen, en voor het laatste wel.
Uiteraard zijn er mensen die geen donor zijn met een reden (overigens absoluut niet iedereen, heel veel mensen zijn gewoon te lui om zich aan te melden), maar zoals ik al zei: aan keuzes zijn vrijwel altijd gevolgen verbonden, en dit is naar mijn mening ook een reden die mee kan tellen in een overweging.
Punt is vooral dat er meer patiënten dan donororganen zijn, en dat ik dit daarom niet als een "normale gunst" zie. Ik vind het wegens dit gebrek aan balans ook asocialer om mensen die donor zijn te benadelen ten gunste van anderen die er zelf geen willen zijn. Als er een perfecte balans zou zijn, zou ik minder streng van leer zijn; maar op dit moment moeten er hoe dan ook mensen benadeeld worden, en dan vind ik selectie op grond van het wel- of geen-donor-zijn de meest voor de hand liggende.

Dat je er uitleg bij kan geven, wil nog niet zeggen dat de maatregel die jij aankaart niet kinderachtig is. Het gaat mij om de inhoud van het voorstel, niet om hoe het wordt gebracht. En dat is dan inderdaad mijn mening.

Maargoed, de maatstaven als 'pijn' of  'positie in de maatschappij' vergelijk ik hier niet met 'wel of geen donor zijn'. Ik vergelijk het met: 'mensen die zelf geen donor zijn (tenzij het wegens medische redenen is) ,hebben geen recht op het ontvangen van een donororgaan'
Volgens jou is het dus goed dat mensen in deze situatie gedwongen worden door de overheid om hun eigen principes en moraal en normen en waarden neer te leggen, omdat ze anders geen donororgaan zouden mogen ontvangen.

Ik vind het echt te gek voor woorden dat een overheid zo je privacy zou schenden en je voor het blok zou zetten. Ik vind dat een overheid op die manier je indirect je vrijheid en je vrijheid van meningsuiting afneemt. Dáarom noemde ik het hiervoor ook asociaal, omdat ik het als een afbreuk aan de democratie beschouw.

En ja je hebt het dan over moeilijke keuzes in het leven, maar ik vind dat een keuze hiertussen op deze manier gewoon niet hoort.
"je hebt geen recht op een auto als je er niet voor hebt betaald"
Volgens jou: je geeft iets en je krijgt iets terug. Ja zo werkt het vaak wel in de maatschappij ja (soms krijg je ook geen ene **** terug overigens), maar een orgaan is geen auto en geld is niet de moraal van een mens.  Je eigen principes zijn zoveel meer waard dan geld. Ik vind dat je niet aan iemand kan vragen om daar zomaar mee te 'betalen'. Dat is gewoon jezelf verlochenen.

En ja ik snap dat alles dan zo eerlijk verdeeld is (in karma én organen etc.), ik vind alleen dat zo'n onmenselijke keuze niet aan je kan worden opgelegd door de overheid.
Echter, als de donor zelf kan aanvinken: Ik geef mijn organen alleen af aan mede-donoren. (of dus niet)
dan is het natuurlijk een heel ander verhaal, want dan zou het pas écht eerlijk verdeeld zijn. Dan heeft iedereen de keus.

Insouciance

• Bekijk profiel
    • Blog
« Reactie #26 Gepost op: 30 augustus 2012, 12:37:49 »
Oké zal ik dan beginnen als tegenhanger? Ik ben namelijk tegen actieve donorregistratie

Het is lastig uit te leggen, maar het is meer een principieel iets.
Ik voel me niet prettig bij het idee dat je lichaam automatisch gebruikt kan worden voor donatie.
Notabene je belangrijkste bezit.

1. En ja, je kan er nee tegen zeggen, maar stel dat er fouten worden gemaakt als je het weigert.
De overheid maakt wel vaker van dat soort onnozele fouten.

Daarbij vind ik dat dit een soort inbreuk is op je privacy. Als je echt wilt doneren, moet je je actief opgeven. 2. Op die manier sta je 100% achter wat er met je lichaam na je dood gebeurt. Ook zijn er mensen die twijfelen natuurlijk. In dat geval kan je beter helemaal geen donor zijn, dan gebeurt er verder ook niks.

Donorregistratie is zeker een mooi ding op zich, maar om iedereen automatisch donor te laten worden vind ik te ver gaan. Het is niet het systeem ofzo waar ik op tegen ben, maar gewoon vanuit mijn eigen principes heb ik het liever niet

Even de dikgedrukte delen genummerd, want daar wil ik op reageren
1. Ja, de overheid maakt vaker domme fouten, maar waarom gebruik je dit als argument als het net zo makkelijk omgedraaid kan worden? Dat je wel ja hebt gezegd, maar er vervolgens niets met je organen wordt gedaan. Dit is dan net zo goed een fout van de overheid en niet wat jij wilde en dan is het in het systeem wat we nu hebben.

Bovendien denk ik dat in het wel of niet donor zijn goed opgelet wordt of datgene wat gedaan wordt, wel is wat is gekozen. Het ligt gevoeliger dan iets van financiën, waar zeker wel fouten in worden gemaakt. Dit is belangrijker en ik hoop -ik weet natuurlijk niets zeker- dat het daarom beter gecontroleerd wordt voordat er iets met het stoffelijk overschot wordt gedaan.

2. Waarom kun je beter geen donor zijn als je twijfelt? Mij lijkt dat, als je twijfelt, je juist beter wel donor kan zijn. Voor iemand anders zou het het verschil tussen leven en dood kunnen zijn als de organen juist wel gebruikt worden. Als je het zelf niet goed weet en gewoon aanhoudt wat er nu door de overheid is bepaald, maar het ook niet erg gevonden zou hebben als de regeling was dat je dan wel donor zou zijn, zou het zoveel beter zijn als mensen het wel automatisch zijn. Dit kan echt veel mensenlevens schelen.

BLOG   | |     INSTAGRAM   | |   Je mag me ook Sous noemen!

CHMCL

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: 30 augustus 2012, 12:52:13 »
Op zich maakt het me niet veel uit; ik ben toch al donor. Maar ik denk dat meer mensen de moeite nemen om zich uit te schrijven als donor dan zich in te schrijven, daarom lijkt actieve donorregistratie mij wel beter.
Why did the chicken cross the Mobius strip? To get to the same side. BAZINGA!

Verwijderen a.u.b.

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: 30 augustus 2012, 13:13:42 »
Even de dikgedrukte delen genummerd, want daar wil ik op reageren
1. Ja, de overheid maakt vaker domme fouten, maar waarom gebruik je dit als argument als het net zo makkelijk omgedraaid kan worden? Dat je wel ja hebt gezegd, maar er vervolgens niets met je organen wordt gedaan. Dit is dan net zo goed een fout van de overheid en niet wat jij wilde en dan is het in het systeem wat we nu hebben.

Bovendien denk ik dat in het wel of niet donor zijn goed opgelet wordt of datgene wat gedaan wordt, wel is wat is gekozen. Het ligt gevoeliger dan iets van financiën, waar zeker wel fouten in worden gemaakt. Dit is belangrijker en ik hoop -ik weet natuurlijk niets zeker- dat het daarom beter gecontroleerd wordt voordat er iets met het stoffelijk overschot wordt gedaan.

2. Waarom kun je beter geen donor zijn als je twijfelt? Mij lijkt dat, als je twijfelt, je juist beter wel donor kan zijn. Voor iemand anders zou het het verschil tussen leven en dood kunnen zijn als de organen juist wel gebruikt worden. Als je het zelf niet goed weet en gewoon aanhoudt wat er nu door de overheid is bepaald, maar het ook niet erg gevonden zou hebben als de regeling was dat je dan wel donor zou zijn, zou het zoveel beter zijn als mensen het wel automatisch zijn. Dit kan echt veel mensenlevens schelen.

1. Goed om te horen dat je zoveel vertrouwen in het systeem en de mens hebt. Maar er gebeuren nou eenmaal zulke stompzinnige acties. Laatst werd er ook weer ontdekt dat er in een ziekenhuis niet met schone naalden bloed werd geprikt. Je zou maar door zo'n achterlijk iets aan de HIV geraken O.o  Zulk soort dingen gebeuren dus gewoon wél en ik vind daarom dat je niet teveel persoonlijke dingen in de handen van de instanties/overheid e.d. moet kunnen leggen.
Als jij je als donor opgeeft, kies je dus ook zelf voor het risico dat er dingen met je stoffelijk overschot gebeuren die niet de bedoeling zijn. (uiteraard is die kans heel klein, maar opzich is het wel iets om het je te beseffen)

En zeg nou zelf, wat is er erger voor een (niet-)donerend mens:
Je geeft nadrukkelijk op dat je NIET je organen wilt afstaan en het gebeurt toch door een fout.
Je geeft jezelf op als donor en vervolgens worden je organen niet gebruikt door slechte organisatie.

Dan is die eerste een groter schandaal dan de tweede in mijn opzicht.
Als je echter naar de situatie van een ontvangend persoon van een orgaan kijkt is die tweede erger. En ja dat is inderdaad ook fout. Ik vind ook dat zulke dingen beter en sneller geregeld moeten worden, zodat er levens gered kunnen worden. Maar ik bekeek het nu vanuit het opzicht van een niet-donerend mens.

2. Ja je hebt daar ook wel gelijk in, maar ik vind het best wel belangrijk dat mensen zeggenschap over hun eigen lichaam moeten hebben. En ookal twijfel je en vind je het toch wel best, dan vind ik eigenlijk niet dat een overheid/systeem die knoop voor jou zou moeten doorhakken. Dat vind ik op de een of andere manier toch een beetje fout. Maar dat zijn mijn principes.

Shakadie

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: 30 augustus 2012, 13:57:28 »
Mij lijkt het Belgische systeem beter. Iedereen gewoon als donor geregistreerd en als je dat niet wilt, moet je dat aangeven.
Ik ben Nederlander trouwens.

Insouciance

• Bekijk profiel
    • Blog
« Reactie #30 Gepost op: 30 augustus 2012, 14:28:26 »
1. Goed om te horen dat je zoveel vertrouwen in het systeem en de mens hebt. Maar er gebeuren nou eenmaal zulke stompzinnige acties. Laatst werd er ook weer ontdekt dat er in een ziekenhuis niet met schone naalden bloed werd geprikt. Je zou maar door zo'n achterlijk iets aan de HIV geraken O.o  Zulk soort dingen gebeuren dus gewoon wél en ik vind daarom dat je niet teveel persoonlijke dingen in de handen van de instanties/overheid e.d. moet kunnen leggen.
Als jij je als donor opgeeft, kies je dus ook zelf voor het risico dat er dingen met je stoffelijk overschot gebeuren die niet de bedoeling zijn. (uiteraard is die kans heel klein, maar opzich is het wel iets om het je te beseffen)

En zeg nou zelf, wat is er erger voor een (niet-)donerend mens:
Je geeft nadrukkelijk op dat je NIET je organen wilt afstaan en het gebeurt toch door een fout.
Je geeft jezelf op als donor en vervolgens worden je organen niet gebruikt door slechte organisatie.

Dan is die eerste een groter schandaal dan de tweede in mijn opzicht.
Als je echter naar de situatie van een ontvangend persoon van een orgaan kijkt is die tweede erger. En ja dat is inderdaad ook fout. Ik vind ook dat zulke dingen beter en sneller geregeld moeten worden, zodat er levens gered kunnen worden. Maar ik bekeek het nu vanuit het opzicht van een niet-donerend mens.

2. Ja je hebt daar ook wel gelijk in, maar ik vind het best wel belangrijk dat mensen zeggenschap over hun eigen lichaam moeten hebben. En ookal twijfel je en vind je het toch wel best, dan vind ik eigenlijk niet dat een overheid/systeem die knoop voor jou zou moeten doorhakken. Dat vind ik op de een of andere manier toch een beetje fout. Maar dat zijn mijn principes.

Ik zeg toch ook niet dat er geen fouten gemaakt worden? Ik ging in op de opmerking van iemand anders die zei dat er fouten gemaakt kunnen worden, maar dat kun je dus, zoals ik al zei, van twee kanten bekijken en dan vind ik niet dat je kunt zeggen dat het voor de één erger is dan voor de ander, omdat je niet weet wat iemand anders erover heeft gedacht. Voor jou lijkt de ene fout dan misschien erger, maar dat is voor een ander misschien juist totaal omgedraaid en dat wilde ik daarmee zeggen.

En dat is het hem juist, je hébt zeggenschap over je eigen lichaam, want je mag zelf aangeven wat ermee moet gebeuren. Ik vind het niet fout als de overheid de situatie die er nu is, omdraait, want je kunt jouw keuze aangeven en dan is dat ook weer gedaan. En zelfs al doe je dat niet (wat dan je eigen keuze is), dan kunnen je nabestaanden nog altijd een vetorecht uitvoeren en zo toch nog jouw wens volbrengen. Als je twijfelt, moet je zelf maar bedenken wat je ermee aan moet, want dan niks aangeven en het zo laten, vind ik eigenlijk een te gemakkelijke oplossing.

Mindblowing

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: 30 augustus 2012, 14:31:06 »
Ik ben zelf Nederlands, maar ik vind het Belgische systeem veel beter. Er zijn zoveel mensen geen donor omdat ze vergeten zich te registreren terwijl ze best donor zouden willen zijn (waaronder ikzelf), dat is hartstikke zonde. De mensen die geen donor willen zijn vinden echt wel de tijd om zich uit te schrijven, simpelweg omdat ze er zo'n probleem mee hebben een orgaan te doneren. Dat van dat vetorecht van de nabestaanden vind ik alleen wel wat raar, het is toch je eigen keuze of je wel of niet iets wil doneren na je dood? Stel dat je mening daarover totaal afwijkt van die van je familie, waarom zouden zij dan jouw beslissing alsnog tegen mogen werken?
Do you ever put your arms out and just spin and spin? Well, that\'s what love feels like. Everything inside you tells you to stop before you fall, but you just keep going.

Mindblowing

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: 30 augustus 2012, 14:34:34 »
Ik vind het zelf niet kinderachtig, omdat ik er uitleg bij kan geven, maar ieder zo zijn mening.
En ik vind maatstaven als "pijn" of "positie in de maatschappij" compleet verschillen van "wel of geen donor", omdat je voor de eerste twee niet zelf kan kiezen, en voor het laatste wel.
Uiteraard zijn er mensen die geen donor zijn met een reden (overigens absoluut niet iedereen, heel veel mensen zijn gewoon te lui om zich aan te melden), maar zoals ik al zei: aan keuzes zijn vrijwel altijd gevolgen verbonden, en dit is naar mijn mening ook een reden die mee kan tellen in een overweging.
Punt is vooral dat er meer patiënten dan donororganen zijn, en dat ik dit daarom niet als een "normale gunst" zie. Ik vind het wegens dit gebrek aan balans ook asocialer om mensen die donor zijn te benadelen ten gunste van anderen die er zelf geen willen zijn. Als er een perfecte balans zou zijn, zou ik minder streng van leer zijn; maar op dit moment moeten er hoe dan ook mensen benadeeld worden, en dan vind ik selectie op grond van het wel- of geen-donor-zijn de meest voor de hand liggende.
Hier ben ik het ook wel mee eens trouwens, ik snap sowieso niet waarom je, als je zo principieel tegen het doneren van organen bent omdat je bijvoorbeeld 'heel' naar de hemel moet gaan, wel organen van anderen wil aannemen. Ik bedoel, dan ontzeg je hen toch eigenlijk de kans op de hemel? Voor mij zou dat niet opgaan, ik geloof niet in iets als een hemel, maar als je dat wel doet snap ik niet dat je wel organen van andere mensen aan kan nemen.
Do you ever put your arms out and just spin and spin? Well, that\'s what love feels like. Everything inside you tells you to stop before you fall, but you just keep going.

Tessa

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: 30 augustus 2012, 14:39:05 »
Ik heb hier ook al echt veel discussies over gehad.
Duidelijk is dat ik zeer voor het Belgische systeem ben.
Vaak is het zo dat mensen in Nederland wel donor willen worden maar zich vergeten in te registreren ('ach dat komt nog wel een keer') of geen internet tot hun beschikking hebben ('een brief schrijven is teveel moeite'). Op deze manier loopt Nederland veel donoren mis. En als het veel mensen niet interesseert of neutraal zijn, dan kunnen ze beter donor zijn en daarmee levens redden in plaats van het te laten versloffen.
Het komt 'harder' aan als iedereen ineens wel donor zou zijn, dan gaan mensen er pas echt over nadenken en zullen ze er naar mijn mening eerder en meer tijd voor vrij maken om zich eventueel uit te schrijven dan andersom, wat nu dus het geval is.

Innocent

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: 30 augustus 2012, 14:39:59 »
Ik vind het Nederlandse systeem goed zoals het is. (:
A smile is the most beautiful curve on a womans body

Betsey

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: 30 augustus 2012, 14:43:57 »
Ik vind het systeem wat we hebben prima, wanneer je donor wilt worden kun jij jezelf gaan registreren. Zo moeilijk is dat niet.

Insouciance

• Bekijk profiel
    • Blog
« Reactie #36 Gepost op: 30 augustus 2012, 14:44:14 »
Ik ben zelf Nederlands, maar ik vind het Belgische systeem veel beter. Er zijn zoveel mensen geen donor omdat ze vergeten zich te registreren terwijl ze best donor zouden willen zijn (waaronder ikzelf), dat is hartstikke zonde. De mensen die geen donor willen zijn vinden echt wel de tijd om zich uit te schrijven, simpelweg omdat ze er zo'n probleem mee hebben een orgaan te doneren. Dat van dat vetorecht van de nabestaanden vind ik alleen wel wat raar, het is toch je eigen keuze of je wel of niet iets wil doneren na je dood? Stel dat je mening daarover totaal afwijkt van die van je familie, waarom zouden zij dan jouw beslissing alsnog tegen mogen werken?

Ik heb hier nog even wat over opgezocht, maar als je je actief inschrijft dat je wel donor wilt zijn, hebben je nabestaanden dat niet. Laat je het zoals de overheid het zegt, dus dat je je passief in hebt geschreven donor te zijn, mogen je nabestaanden het vetorecht wel gebruiken. Wil je dus absoluut niet dat je familie een vetorecht gebruikt, moet je je toch actief inschrijven. Maakt het je niet uit, doe je niets.

Insouciance

• Bekijk profiel
    • Blog
« Reactie #37 Gepost op: 30 augustus 2012, 14:46:02 »
Ik vind het systeem wat we hebben prima, wanneer je donor wilt worden kun jij jezelf gaan registreren. Zo moeilijk is dat niet.

Behalve dan dat heel veel mensen  best donor willen zijn, maar te lui zijn/vergeten zich in te schrijven en daardoor dus toch geen donor zijn.

Betsey

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: 30 augustus 2012, 14:49:25 »
Behalve dan dat heel veel mensen  best donor willen zijn, maar te lui zijn/vergeten zich in te schrijven en daardoor dus toch geen donor zijn.

Waarom.. Dat weet je toch niet? Er zijn genoeg mensen die zich als donor hebben aangemeld. Mensen zoals ik zijn er van bewust dat je je kunt registreren maar doen dat niet omdat wij geen donor willen worden. Er wel eens zo over nagedacht?

Mindblowing

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: 30 augustus 2012, 14:53:05 »
Waarom.. Dat weet je toch niet? Er zijn genoeg mensen die zich als donor hebben aangemeld. Mensen zoals ik zijn er van bewust dat je je kunt registreren maar doen dat niet omdat wij geen donor willen worden. Er wel eens zo over nagedacht?
Ja maar dan kun je je toch ook gewoon uitschrijven? Ik heb me bijvoorbeeld ook nog niet ingeschreven als donor terwijl ik dat best zou willen, ik vergeet het steeds. En met mij hebben heel veel mensen dat, waardoor je dus best veel organen misloopt. Als je zo zeker weet dat je geen donor wil zijn, neem je vast wel de moeite om je uit te schrijven, toch?

Mindblowing

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: 30 augustus 2012, 14:54:14 »
Ik heb hier nog even wat over opgezocht, maar als je je actief inschrijft dat je wel donor wilt zijn, hebben je nabestaanden dat niet. Laat je het zoals de overheid het zegt, dus dat je je passief in hebt geschreven donor te zijn, mogen je nabestaanden het vetorecht wel gebruiken. Wil je dus absoluut niet dat je familie een vetorecht gebruikt, moet je je toch actief inschrijven. Maakt het je niet uit, doe je niets.
Ja dat snap ik ook wel, maar is snap niet zo goed waarom je familie überhaupt vetorecht heeft, het is toch jouw lichaam? En blijkbaar wilde je zelf best donor zijn, anders had je je wel uitgeschreven. Dus ik snap niet waarom je familie daar dan nog iets aan moet kunnen veranderen, ik vind het de keuze van de persoon zelf, en niet van de familie.

Betsey

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: 30 augustus 2012, 14:54:49 »
Ja maar dan kun je je toch ook gewoon uitschrijven? Ik heb me bijvoorbeeld ook nog niet ingeschreven als donor terwijl ik dat best zou willen, ik vergeet het steeds. En met mij hebben heel veel mensen dat, waardoor je dus best veel organen misloopt. Als je zo zeker weet dat je geen donor wil zijn, neem je vast wel de moeite om je uit te schrijven, toch?

Ik zie dat juist andersom. :"} maaaargoed.

Sleepingbeautyx

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: 30 augustus 2012, 14:55:58 »
ik heb me net ingeschreven als donor,
ik vond het best eng. Maar ik vind het de juiste keuze, omdat iemand anders dan dankzij mij kan verder leven als ik dat toch niet meer kan.
Ik vind trouwens wel dat IEDEREEN recht op een orgaan heeft als hij of zij dat nodig heeft en niet alleen de mensen die zich zelf hebben geregistreerd. Ziek zijn is geen keuze, en dit hoef je dan ook op geen enkele manier te straffen. Mensen vinden het een eng idee dat iemand anders hun organen krijgt, dat snap ik heel goed maar je hebt er op dat moment zelf toch niets meer aan.

« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2012, 15:08:43 door Sleepingbeautyx »

Insouciance

• Bekijk profiel
    • Blog
« Reactie #43 Gepost op: 30 augustus 2012, 15:03:52 »

Dan heb jij daar misschien wel bewust over nagedacht, maar er zijn echt wel mensen die er niet over hebben nagedacht of het vergeten te doen of er te lui voor zijn ('komt een andere keer wel'). Over die mensen heb ik het, niet over mensen die zich bewust niet in hebben geschreven. Want dan kun je je ook makkelijk bewust uitschrijven.

Het hele idee van het omdraaien van hoe de donorregistratie werkt op dit moment, gaat namelijk om de grote groep mensen die ik hierboven bedoel, die zich niet heeft ingeschreven, maar best donor zou willen zijn.

Ja dat snap ik ook wel, maar is snap niet zo goed waarom je familie überhaupt vetorecht heeft, het is toch jouw lichaam? En blijkbaar wilde je zelf best donor zijn, anders had je je wel uitgeschreven. Dus ik snap niet waarom je familie daar dan nog iets aan moet kunnen veranderen, ik vind het de keuze van de persoon zelf, en niet van de familie.

Ja, dat snap ik ook niet helemaal waarom dat zo is xD

Insouciance

• Bekijk profiel
    • Blog
« Reactie #44 Gepost op: 30 augustus 2012, 15:04:56 »
ik heb me net ingeschreven als donor,
ik vond het best eng. Maar ik vind het de juiste keuze, omdat iemand anders dan dankzij mij kan verder leven als ik dat toch niet meer kan.
Ik vind trouwens wel dat IEDEREEN recht op een orgaan heeft als hij dat nodig heeft en niet alleen de mensen die het zelf nodig hebben. Ziek zijn is geen keuze, en dit hoef je dan ook op geen enkele manier te straffen. Mensen vinden het een eng idee dat iemand anders hun organen krijgt, dat snap ik heel goed maar je hebt er op dat moment zelf toch niets meer aan.

Ik snap deze zin niet helemaal.

En goed dat je je hebt ingeschreven ;'D

Mindblowing

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: 30 augustus 2012, 15:07:45 »

Ik denk dat ze bedoelt dat iedereen recht heeft op een orgaan als diegene dat nodig heeft, en niet alleen de mensen die zichzelf hebben geregistreerd, omdat op de vorige pagina daar ook een discussie over was (:

Sleepingbeautyx

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: 30 augustus 2012, 15:08:19 »

hahaha dat is ook een scheven zin. ik bedoelde ik vind dat iedereen recht heeft op een orgaan als hij of zij dat nodig heeft, en niet alleen de mensen die zich zelf hebben geregistreerd als donor.

edit: even veranderd (:

Insouciance

• Bekijk profiel
    • Blog
« Reactie #47 Gepost op: 30 augustus 2012, 15:09:12 »
Aaah! Zo iets dacht ik idd al, maar ik vroeg het toch maar voor de zekerheid.

En daar ben ik het inderdaad ook mee eens.

Sleepingbeautyx

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: 30 augustus 2012, 15:13:27 »
Mag ik vragen aan de mensen die zich al geregistreerd hebben, wat ze hebben aangegeven om te laten doneren? Ik heb wel vaker gekeken maar dan wist ik echt niet wat ik wel/niet wilde.
ik heb alles wat in m'n gezicht zit weggestreept, want dat vind ik een naar idee ook voor m'n nabestaande. Verder wel gewoon alles.

Kaboosh

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: 30 augustus 2012, 15:15:44 »

Heel veel Belgen weten niet dat dat zo is. Ik heb hier eigenlijk nog nooit een campagne of iets dergelijk er rond gezien, hoe zouden wij dan moeten weten dat het zo is? In Nederland zal dat wel anders zijn, want als de mensen er geen weet van hebben, zou niemand zich inschrijven als donor. Maar hier weten heel veel mensen dat dus gewoon niet.

Dus stel dat ik ooit tegen mijn ouders heb gezegd dat ik dat niet wil, en stel dat wij alledrie denken dat je je moet inschrijven of iets om donor te zijn. Dan ga ik plots dood. Als het vetorecht er niet was, dan gingen mijn organen tegen mijn wil naar iemand, terwijl de mensen die achterblijven wisten dat ik dat niet wou. Dan valt er verder niks meer aan te doen.

Daarom vind ik dat vetorecht ook belangrijk om toch te behouden, het zou in mijn ogen alleen kunnen afgeschaft worden mocht de overheid het veel meer in de kijker zetten.