Auteur Topic: De doodstraf  (gelezen 10293 keer)

Estranged

• Global Moderator
  • Koekoek
    • Bekijk profiel
« Reactie #50 Gepost op: 19 januari 2014, 16:09:34 »
Tegen, absoluut tegen.

Na van de week, nog meer tegen. Door deze docu: http://www.npo.nl/code-rood-de-doodstraf/16-01-2014/KN_1655800

Erg het kijken waard en duurt ongeveer 45 minuten.

Makaveli

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: 19 januari 2014, 17:01:50 »
Dubbel. Aan de ene kant denk ik, de gene die de doodstraf uitvoert is eigenlijk ook een moordenaar. Maar sommige mensen verdienen het wel.
''That OVO and that XO is everything you believe in''

winchester

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: 19 januari 2014, 17:12:41 »
Voor.
Maar alleen in extreme gevallen. Dus niet als je wat uit de supermarkt hebt gestolen en meteen wordt gestenigd.
Waarbij wel? Mensen die andere mensen/dieren/kinderen op een gruwelijke wijze ombrengen of iets anders aan doen (bijv. pedofielen die 100 baby's verkrachten met plezier).

Fluweel

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: 19 januari 2014, 17:15:57 »
Tegen.
Eerst en vooral omdat er een kans bestaat dat de veroordeelde toch onschuldig is en dat je een doodstraf dus niet meer kunt terugkeren.
Ook omdat ik de dood een makkelijke straf vind. Levenslang opgesloten zitten is in mijn ogen veel erger dan de dood. (Het probleem is dan nu dat het maar zelden voorkomt dat mensen effectief levenslang in de bak zitten, dus daar moet dan wel iets aan verander worden)
En als laatste vind ik ook gewoon dat niemand het recht heeft om het leven van een andere te beëindigen, wat voor misdaden die persoon dan ook heeft begaan. Misdaden gaan straffen met misdaden (het doden van een mens) is volgens mij niet de manier waarop je het beste je problemen oplost.
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2014, 17:22:54 door Fluweel »

Denouement

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: 19 januari 2014, 17:20:30 »
Tegen.
Ik vind niet dat wij het recht hebben om te bepalen over leven en dood. Heel simpel gezegd, maar zo zie ik dat. En een moordenaar heeft dat ook niet, maar ik vind niet dat wij ons moeten verlagen naar dat niveau.
The sun loved the moon so much he died every night to let her breathe.

xBLONDE

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: 19 januari 2014, 17:27:34 »
Absoluut tegen op alle vlakken. Ik vind niet dat men mag beschikken over andermans leven en ik vind dat het te veel risico is; dalijk word er een onschuldig iemand veroordeeld.
Everything that drowns me makes me want to fly

Hybrid

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: 19 januari 2014, 17:31:42 »
m
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2018, 19:45:47 door Hybrid »

ordinary

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: 19 januari 2014, 17:35:15 »
Again.
Je hebt mensen die dingen doen voor hun plezier, die zullen het ook vaker willen doen, aangezien ze niet een slachtoffer kiezen op emotionele gebieden als in: wraak o.i.d.
Mensen die wel een reden hebben, zoals wraak, whatever het ook maar is, die zijn meestal klaar na die keer. Ze doen het niet voor hun plezier namelijk.
Maar die mensen zijn ziek, 'normale' mensen zullen nooit zoiets doen. Ik vind dan ook niet dat je iemand het leven af mag nemen, hoe ziek dat persoon ook is. En nee, ik bescherm geen extreme criminelen maar ik vind het te ver gaan om ze tot doodstraf te veroordelen.
Souriez, vous êtes belle.  | typical signature  

Hybrid

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: 19 januari 2014, 17:38:08 »
Maar die mensen zijn ziek, 'normale' mensen zullen nooit zoiets doen. Ik vind dan ook niet dat je iemand het leven af mag nemen, hoe ziek dat persoon ook is. En nee, ik bescherm geen extreme criminelen maar ik vind het te ver gaan om ze tot doodstraf te veroordelen.
Dus jij vind het een fijn idee als zo een iemand na 25 jaar weer op straat loopt?

ordinary

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: 19 januari 2014, 17:41:59 »
Dus jij vind het een fijn idee als zo een iemand na 25 jaar weer op straat loopt?
Nee, die mensen mogen van mij levenslang (maar dan ook écht levenslang) opgesloten worden. Het idee dat het legaal is doodstraffen uit te voeren vind ik onveiliger dan het idee dat ernstige misdadigers achter de tralies zitten.

Vapi

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: 19 januari 2014, 17:48:59 »
Tegen, absoluut tegen.

Na van de week, nog meer tegen. Door deze docu: http://www.npo.nl/code-rood-de-doodstraf/16-01-2014/KN_1655800

Erg het kijken waard en duurt ongeveer 45 minuten.

Ik heb die docu ook gezien, en inderdaad het kijken waard. Ik ben ook absoluut tegen, want in mijn ogen is diegene die de doodstraf uitvoerd net zou fout als de persoon die wordt geexcuteerd.

ordinary

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: 19 januari 2014, 17:51:22 »
En daarbij komt:

''Het is een illusie om te denken dat het invoeren van de doodstraf goedkoper is voor de maatschappij. De praktijk in Amerika laat zien dat juist de doodstraf een duurdere oplossing is. De procedures worden langer, de procedures vragen om meer onderzoeken, meer experts, extra zittingen et cetera. Dit betekent meer rechters, meer advocaten, meer griffiers, e.d. Om zorgvuldigheid te garanderen duren doodstraf-procedures gemiddeld zo 10 tot 20 jaar.'''
''Sommige daders hebben een psychische (persoonlijkheids) stoornis. Deze mensen verdienen zorg niet de doodstraf.''
''Familie en vrienden van de dader - die in zekere zin onschuldig zijn aan het handelen van de dader - gaan door een hel en worden indirect gestraft voor het foute gedrag van hun geliefde. Ze moeten afscheid nemen van iemand om wie ze geven (hoe slecht het gedrag ook). De hel begint al met de langlopende procedures (waar een doodstraf boven hangt). Dit kun je deze mensen niet aandoen. Het is niet rechtvaardig.''
kritischehouding.nl
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2014, 17:56:19 door Rosewood »

KILLERPRINCESS

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: 19 januari 2014, 18:02:37 »
Ik ben voor, maar alleen doodstraf voor een moordenaar

ordinary

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: 19 januari 2014, 18:07:29 »
Hoe weet je dat ze gelijk ziek zijn? Ted Bundy was echt NIET ziek, maar hij kreeg de drang en wou het gewoon doen (tig meisjes vermoorden en verkrachten), geloof me, dat 'ze zijn ziek' geld voor heel weinig gevallen.
Alsnog vind ik dat die mensen niet een geinjecteerd, vergast, geëlektrocuteerd, gestenigd of wat dan ook moeten worden. Dat hele 'oog om oog, tand om tand' gebeuren staat mij niet aan.

Magnetron

• Gast
« Reactie #64 Gepost op: 19 januari 2014, 19:36:35 »
Ik ben pertinent tegen de doodstraf. In artikel 6 EVRM is vastgelegd dat een ieder recht heeft op een eerlijk proces. Met de kans dat iemand anders over jouw lichaam kan beslissen is het in mijn ogen al geen eerlijk proces meer. Daarbij heeft iedereen conform art. 3 UVRM recht op leven, vrijheid en onschendbaarheid van zijn persoon. Bij de doodstraf zou de laatste voorwaarde van het artikel overtreden worden.

Farfalla

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: 19 januari 2014, 19:41:29 »
^ bij gevangenisstraf wordt toch ook de tweede voorwaarde van het artikel overtreden?
:D

Ellie

• Forza Vale 46
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: 19 januari 2014, 19:43:58 »
Ik ben tegen! Ten eerste is het een heel makkelijke uitweg, als ik iets heel ergs had gedaan zou ik liever doodgaan dan dat ik mijn hele leve lang in de gevangenis moest zitten. Ten tweede vind ik niet dat wij mogen oordelen over leven en dood!
''Riding a bike is an art - a thing that you do because you feel something inside.'' - Valentino Rossi

Schaap

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: 19 januari 2014, 19:44:24 »
Ik zie niet echt in wat het voordeel is van het vermoorden van iemand die een ander heeft vermoord. Alleen maar omdat het legaal is wil het nog niet zeggen dat het ook goed is wat je doet.
Je hebt altijd een kans dat je zo iemand vermoord die niet schuldig is.

Aan de andere kant scheelt het wel veel geld.
-

Magnetron

• Gast
« Reactie #68 Gepost op: 19 januari 2014, 19:47:27 »
^ bij gevangenisstraf wordt toch ook de tweede voorwaarde van het artikel overtreden?
Nee, omdat je dan altijd de kans hebt om weer in vrijheid gesteld te worden. Doodstraf is niet terug te draaien als deze al voltrokken is.

Dovahkiin

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: 19 januari 2014, 19:56:15 »
Ophangen is inderdaad niet duurder maar dat is nogal inhumaan, hè.

En verkrachting of moord is dat niet? Zo'n persoon verdient naar mijn mening geen humanere behandeling dan zijn/haar slachtoffer(s).
But there's one they fear.. In their tongue he is Dovahkiin...

Traveler

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: 19 januari 2014, 19:58:37 »
Tegen. Met geweld los je geen geweld op. Ik heb afgelopen week een docu gezien over de doodstraf in de VS, Texas. Mensen die 10talen jaren onterecht in de dodencel zaten ondanks er gewoon keihard bewijs was dat ze het niet gedaan hadden. Ook is er in de staten waar de doodstraf nog bestaat het geweld vele malen hoger dan in de staten waar de doodstraf verboden is.
Hoi

lovegirl<3

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: 19 januari 2014, 20:05:05 »
Ik geloof dat mensen kunnen veranderen en dat ze een 2de kans moeten krijgen. Al snap ik wel dat mensen zoals Hitler de doodstraf hebben gekregen, omdat hij door en door slecht was. Maar ik denk dat ik tegen ben. Je kunt beter levenslang geven.

-

• Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: 19 januari 2014, 20:24:57 »
Ik geloof dat mensen kunnen veranderen en dat ze een 2de kans moeten krijgen. Al snap ik wel dat mensen zoals Hitler de doodstraf hebben gekregen, omdat hij door en door slecht was. Maar ik denk dat ik tegen ben. Je kunt beter levenslang geven.
haaaahahahahahahahahahahahahahha
I think that loneliness can be romantic

lovegirl<3

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: 19 januari 2014, 20:30:16 »
ach ik bedoel dat hij zelfmoord heeft gepleegd. Ik bedoel als hij was opgepakt had hij wel de doodstraf gekregen, dat wou ik even duidelijk maken haha

Dalliance

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: 19 januari 2014, 20:54:38 »
Als je iemand dood, vind ik dat ze zelf niet het recht hebt om voort te leven.
Ik snap überhaupt niet hoe mensen dan nog kunnen leven. Het is natuurlijk anders als het gebeurt vanuit een zelfverdedigings situatie, maar ook dan vind ik dat je nog een straf kan krijgen.

De doodstraf is een straf waarvan ik vind dat het niet in zo één, twee, drie uitgesproken mag worden. Het is de grootste straf die je kan krijgen (na martelen, wat me dramatisch lijkt) wat toch in een aantal landen gebeurt.

Wel is het zo dat de dader er meteen vanaf is als hij of zij de doodstraf krijgt, als je je straf moet uitzitten, denk je na over wat je hebt gedaan en (is het de bedoeling dat) doe je het niet nog eens. Bij de doodstraf heeft de dader ook geen kans meer om zichzelf te bewijzen.
Ook ligt het er heel erg aan op wat voor een manier de dader gedood zal worden, of dit pijnloos is of juist niet etc.
failure is not falling down, but the refusing to get up.