Auteur Topic: De doodstraf  (gelezen 11295 keer)

Stark

• Bekijk profiel
« Reactie #100 Gepost op: 21 januari 2014, 09:27:14 »
Ik ben tegen. De doodstraf is iets wat je niet ongedaan kan krijgen. Ik vind dat je geen straffen moet opleggen waar je eigenlijk niet controle over hebt. Je hebt misschien de controle om iemand te doden, maar nooit om een leven terug te geven. Ik ben voor levenslang, maar absoluut tegen de doodstraf.

Denouement

• Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: 21 januari 2014, 09:31:13 »
Zo'n kind kan er vrij weinig aan doen dat hij ziek in zijn hoofd is, he.

Verder snap ik die oog om oog, tand om tand reacties in dit topic echt niet. Ik vind het niet echt intelligent of ontwikkeld overkomen, sorry.
The sun loved the moon so much he died every night to let her breathe.

Jimmy

• Gast
« Reactie #102 Gepost op: 21 januari 2014, 09:41:06 »
Zo'n kind kan er vrij weinig aan doen dat hij ziek in zijn hoofd is, he.

Verder snap ik die oog om oog, tand om tand reacties in dit topic echt niet. Ik vind het niet echt intelligent of ontwikkeld overkomen, sorry.

Dus mensen die iemand verloren hebben aan een geweldpleging (laten we zeggen, een vader wiens kind is verkracht en vermoord) en dan zou willen dat die moordenaar de doodstraf krijgt, zou ook een lage intelligentie hebben/onderontwikkeld zijn? Of begrijp ik je nu verkeerd?

Maargoed, ik ben zelf tegen de doodstraf. Als is het alleen maar dat je misschien de verkeerde hebt. Dan kun je zo iets nooit meer terugdraaien. Het gebeurt al dat ze soms de verkeerde hebben veroordeeld. Dat zou net zo goed kunnen gebeuren met de doodstraf.

Stark

• Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: 21 januari 2014, 09:47:42 »
Dus mensen die iemand verloren hebben aan een geweldpleging (laten we zeggen, een vader wiens kind is verkracht en vermoord) en dan zou willen dat die moordenaar de doodstraf krijgt, zou ook een lage intelligentie hebben/onderontwikkeld zijn? Of begrijp ik je nu verkeerd?

Dat is wel een heel andere situatie. Iemand die zelf slachtoffer is van een vreselijke misdaad kan niet objectief naar een stelling als dit kijken omdat emotie teveel invloed heeft. Je kunt dat dus niet echt vergelijken.

Jimmy

• Gast
« Reactie #104 Gepost op: 21 januari 2014, 09:51:56 »
Dat is wel een heel andere situatie. Iemand die zelf slachtoffer is van een vreselijke misdaad kan niet objectief naar een stelling als dit kijken omdat emotie teveel invloed heeft. Je kunt dat dus niet echt vergelijken.
Je hebt mensen die zich kunnen inleven in zo'n situatie ondanks dat ze het hebben meegemaakt.

Het is dat er geen 100% zekerheid is (of iemand daadwerkelijk schuldig is). Want als deze er om een magische rede wel was, dan had ik heel anders naar de doodstraf gekeken en gewild dat serie-moordenaars dit zeker wel zouden krijgen. Beetje raar als mensen dan gaan spreken over een lage intelligentie.

Coccolare

• Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: 21 januari 2014, 09:53:30 »

Maargoed, ik ben zelf tegen de doodstraf. Als is het alleen maar dat je misschien de verkeerde hebt. Dan kun je zo iets nooit meer terugdraaien. Het gebeurt al dat ze soms de verkeerde hebben veroordeeld. Dat zou net zo goed kunnen gebeuren met de doodstraf.

Ik vind dat geen excuus om je onmenselijk te gaan gedragen nee. Ik heb zelf iets heel naars meegemaakt en ik wordt er echt niet beter van als de dader de doodstraf krijgt. Dat is iets wat veel mensen zich niet realiseren, maar je gaat je niet beter voelen van wraak.

Niet citeren.

Coccolare

• Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: 21 januari 2014, 09:56:07 »
Je hebt mensen die zich kunnen inleven in zo'n situatie ondanks dat ze het hebben meegemaakt.

Het is dat er geen 100% zekerheid is (of iemand daadwerkelijk schuldig is). Want als deze er om een magische rede wel was, dan had ik heel anders naar de doodstraf gekeken en gewild dat serie-moordenaars dit zeker wel zouden krijgen. Beetje raar als mensen dan gaan spreken over een lage intelligentie.

Natuurlijk kun je je inleven in de slachtoffers maar dat betekent niet dat je ook moet straffen vanuit emotie. Daarnaast vind ik levenslang een veel zwaardere straf dus dan zou ik dat aanraden.

Jimmy

• Gast
« Reactie #107 Gepost op: 21 januari 2014, 09:58:16 »

Veel mensen hebben iets naars meegemaakt. Dus dat is hoe jij het ziet ja. Maar om andere meningen direct als laag intelligent of onderontwikkeld te benoemen vind ik nogal een flauwe vorm van discussieren.

Stark

• Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: 21 januari 2014, 10:00:53 »
Je hebt mensen die zich kunnen inleven in zo'n situatie ondanks dat ze het niet hebben meegemaakt. (bedoel je niet zo?)

Ik vind gewoon dat een beslissing als dit niet gemaakt moet worden als emotie de drijfveer heeft. ALs je inbeeld dat er iets ergs gebeurt met jouw dierbare dan vind ik dat je je ook laat drijven door emotie. De doodstraf is toch wel een serieus iets, je kunt het niet terug draaien dus ik vind dat als zoiets beslist wordt een objectief oordeel wel belangrijk is.

Ik wil overigens niet zeggen dat mensen onintelligent zijn als ze voor de doodstraf zijn. Maar ik vind wel dat men wat meer over dit onderwerp na mogen denken. Ik merk dit ook in het dagelijkse leven als dit onderwerp wel eens ter sprake komt, men denkt er imo te makkelijk over om andermans leven af te nemen. Ik vind de overheid dan niet veel slechter dan de moordenaar. Een leven kun je iemand niet teruggeven, dat is toch het hele erge aan moord op zich.

Morsmordre

• Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: 21 januari 2014, 10:06:14 »
Ik ben tegen de doodstraf. Naar mijn mening straf je iemand veel meer door hem levenslang in een cel te plaatsen. Maar dan ook ECHT levenslang, niet zoals het nu in Nederland geregeld is. En wat mij betreft mogen echte zware misdadigers ook een iets minder luxe cel dan de cellen nu in Nederland.

Maar doodstraf vind ik geen goede oplossing. Mocht je een verkeerderde beoordeling maken, en iemand onschuldigs krijgt de doodstraf, is dat toch knap lullig.

Jimmy

• Gast
« Reactie #110 Gepost op: 21 januari 2014, 10:06:22 »
Ik vind gewoon dat een beslissing als dit niet gemaakt moet worden als emotie de drijfveer heeft. ALs je inbeeld dat er iets ergs gebeurt met jouw dierbare dan vind ik dat je je ook laat drijven door emotie. De doodstraf is toch wel een serieus iets, je kunt het niet terug draaien dus ik vind dat als zoiets beslist wordt een objectief oordeel wel belangrijk is.

Ik wil overigens niet zeggen dat mensen onintelligent zijn als ze voor de doodstraf zijn. Maar ik vind wel dat men wat meer over dit onderwerp na mogen denken. Ik merk dit ook in het dagelijkse leven als dit onderwerp wel eens ter sprake komt, men denkt er imo te makkelijk over om andermans leven af te nemen. Ik vind de overheid dan niet veel slechter dan de moordenaar. Een leven kun je iemand niet teruggeven, dat is toch het hele erge aan moord op zich.
Dat snap ik. Roepen is makkelijk. Vandaar dat ik nu ook niet meer voor de doodstraf ben. Maar ik ben wel iemand die zich heel erg verdiept in dit soort zaken. En ik weet dat er genoeg seriemoordenaars zijn die hun leven lang geen spijt hebben van wat ze doen.  Wat dacht je van die brief van Dutroux? Die geen spijt in de brief schijnt te betuigen van zijn daden. Dit soort moordenaars kun je maar beter kwijt zijn, want  het kost toch alleen maar geld en plek.

Coccolare

• Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: 21 januari 2014, 10:08:13 »
Veel mensen hebben iets naars meegemaakt. Dus dat is hoe jij het ziet ja. Maar om andere meningen direct als laag intelligent of onderontwikkeld te benoemen vind ik nogal een flauwe vorm van discussieren.

Het is gewoon een feit dat wraakgevoelens en straffen uit wraak in 'minder geciviliseerde' staten voorkomt (als je er vanuit gaat dat de rechtsstaat de meest of een van de meest geciviliseerde vorm is, daar kun je natuurlijk over filosoferen.) Het is niet raar om iemand vreselijke dingen toe te wensen wanneer je iets hebt meegemaakt of wanneer je familie iets is aangedaan, maar zo hoor je in een moderne samenleving niet te straffen.

Falathiel

• Where there's life there's hope
    • Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: 21 januari 2014, 10:09:34 »
Ik ben tegen de doodstraf. Naar mijn mening straf je iemand veel meer door hem levenslang in een cel te plaatsen. Maar dan ook ECHT levenslang, niet zoals het nu in Nederland geregeld is. En wat mij betreft mogen echte zware misdadigers ook een iets minder luxe cel dan de cellen nu in Nederland.

Maar doodstraf vind ik geen goede oplossing. Mocht je een verkeerderde beoordeling maken, en iemand onschuldigs krijgt de doodstraf, is dat toch knap lullig.

Wat bedoel je hiermee? Want levenslang in Nederland is ook écht levenslang. Het wordt alleen bijna nooit gegeven
Heb je feedback voor mij als mod? Note mij! ask.fm Sims

Coccolare

• Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: 21 januari 2014, 10:10:31 »
Dus omdat jij het zo hebt ervaren en moet iedereen het maar zo gaan ervaren?
Zat mensen en nabestaanden voelen zich wel beter als ze wraak genomen hebben, natuurlijk niet zelf maar met de wet, dus als ze straf krijgen. Dat begrijp jij ook wel hoop ik?
Als jou zoontje van drie ooit ontvoerd en op een vreselijke wijze (note: verf in de oog, zware stalen buis tegen zijn kop etc.) vermoord word, ga je mij niet vertellen dat het je niet uitmaakt of ze de doodstraf krijgen of niet :'D Of levenslang (wat je in NL waarschijnlijk niet krijgt met zo een actie).

Ik geloof niet dat wraak iemand zal helpen. Het zorgt er niet voor dat je kind terug komt of dat je ineens niet meer verkracht bent. Van dat dikgedrukte stuk zou ik graag een bron lezen.

Jimmy

• Gast
« Reactie #114 Gepost op: 21 januari 2014, 10:12:49 »
Het is gewoon een feit dat wraakgevoelens en straffen uit wraak in 'minder geciviliseerde' staten voorkomt (als je er vanuit gaat dat de rechtsstaat de meest of een van de meest geciviliseerde vorm is, daar kun je natuurlijk over filosoferen.) Het is niet raar om iemand vreselijke dingen toe te wensen wanneer je iets hebt meegemaakt of wanneer je familie iets is aangedaan, maar zo hoor je in een moderne samenleving niet te straffen.
Maar dan vind ik het tegenstrijdig als mensen zoals jij, die de doodstraf onmenselijk vinden etc, wel voor een levenslange opsluiting zijn. Wat dan toch eigenlijk ook een geestelijke marteling voor iemand is? (Je zegt zelf al, het is een zwaardere straf)

Estranged

• Global Moderator
  • Koekoek
    • Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: 21 januari 2014, 10:15:06 »
Maar dan vind ik het tegenstrijdig als mensen zoals jij, die de doodstraf onmenselijk vinden etc, wel voor een levenslange opsluiting zijn. Wat dan toch eigenlijk ook een geestelijke marteling voor iemand is? (Je zegt zelf al, het is een zwaardere straf)
Is dat dan niet juist meer vergelding voor slachtoffers en nabestaanden?

Falathiel

• Where there's life there's hope
    • Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: 21 januari 2014, 10:16:57 »
Ik denk dat dat o.a. te maken heeft met dat de doodstraf iemands leven wegneemt en op geen enkele manier meer teruggegeven kan worden. Wanneer iemand levenslang in de gevangenis zit is het inderdaad een marteling voor die persoon (lijkt mij), maar is er altijd nog ergens een kiertje waardoor hij vrijgelaten zou kunnen worden. En verder wordt hij verzorgt in de gevangenis en komt hij niks tekort qua eten of iets dergelijks. Dat klinkt ook een stuk menselijker dan de doodstraf
Heb je feedback voor mij als mod? Note mij! ask.fm Sims

Coccolare

• Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: 21 januari 2014, 10:18:12 »

Ik zie levenslange opsluiting in die zin niet als wraak maar meer als preventie, bij ernstige gevallen waarvan je bijv. met neurologisch onderzoek kan aantonen dat diegene het waarschijnlijk nog een keer zou doen. Als diegene dan zelf euthanasie wil in de gevangenis dan zou dat naar mijn mening oké zijn (hoewel dat waarschijnlijk in NL niet gaat gebeuren) maar ik vind het niet oké dat de staat kan beslissen of iemand dood gaat of niet.
Daarnaast is de doodstraf duurder. In tegenstelling tot sommigen in dit topic vind ik het wel belangrijk om daar naar te kijken, klinkt misschien een beetje plat maar de staat heeft nu eenmaal niet oneindig geld en dan vind ik het beter om geld uit te geven aan zorg dan aan het doden van criminelen.
Ten derde kun je de doodstraf niet meer terugdraaien en er worden nogal wat fouten gemaakt.

Voor mijn gevoel, maar ik weet niet of dat echt zo is, is de doodstraf meer een straf uit wraak en levenslang meer een straf uit preventie.

Estranged

• Global Moderator
  • Koekoek
    • Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: 21 januari 2014, 10:20:05 »
Ik denk dat dat o.a. te maken heeft met dat de doodstraf iemands leven wegneemt en op geen enkele manier meer teruggegeven kan worden. Wanneer iemand levenslang in de gevangenis zit is het inderdaad een marteling voor die persoon (lijkt mij), maar is er altijd nog ergens een kiertje waardoor hij vrijgelaten zou kunnen worden. En verder wordt hij verzorgt in de gevangenis en komt hij niks tekort qua eten of iets dergelijks. Dat klinkt ook een stuk menselijker dan de doodstraf
Inderdaad. Hier in de Nederlandse cellen wordt er gewoon voor je gezorgd, qua eten en drinken zeker en zo hoort het ook. Ik denk niet dat je kunt oordelen dat celstraf te weinig straf is voor een gedetineerde, totdat je het zelf heb meegemaakt. Mij lijkt het echt vreselijk..

Jimmy

• Gast
« Reactie #119 Gepost op: 21 januari 2014, 10:20:43 »
Is dat dan niet juist meer vergelding voor slachtoffers en nabestaanden?
Dat is voor ieder persoonlijk. Er zijn ook mensen die het idee dat de moordenaar nog leeft en ademt een naar idee vinden.

Maar voor mij persoonlijk (als er met 100% zekerheid zou kunnen worden gezegd dat de dader schuldig is) zou het meer liggen aan het feit dat zo'n seriemoordenaar die niet verandert alleen maar plek en geld kost.
Maar aangezien er niet met zekerheid kan worden gezegd of iemand daadwerkelijk de dader is, en ik niet precies weet wat de vergelijkingen van de kosten van de doodstraf tegenover de kosten van de gevangenschap zijn, ben ik tegen de doodstraf.

Thingamabobs

• ♪Do you hear the people sing?♫
    • Bekijk profiel
« Reactie #120 Gepost op: 21 januari 2014, 10:23:21 »
Wat ik hypocriet vind is dat we honden inslapen die mensen aangevallen hebben, om onszelf te beschermen. Ik zag ooit een programma waarbij ze een agressieve leeuw neerschoten die alles, inclusief safari auto's aanviel, die hebben ze ook afgemaakt.

Maar doodstraf is dan ineens niet moreel. Ik vind het ergens inderdaad niet correct en in vele gevallen is doodstraf te extreem. Ik beschouw doodstraf ook niet echt als wraak, denk niet dat wraak al veel mensen beter heeft doen voelen. Maar sommige extreme gevallen zijn onverbeterlijk. Sommige mensen zullen altijd blijven moorden, zullen altijd een gevaar vormen voor de mens. Is het voor iedereen, inclusief de dader, dan niet gewoon beter er een einde aan te maken?
tumblr -Wat betekent je naam: 0:57 It's both a blessing and a curse to feel everything so very deeply -  All magic comes with a price

Coccolare

• Bekijk profiel
« Reactie #121 Gepost op: 21 januari 2014, 10:25:05 »
Dan ga je net als ik honderd docu's kijken die over rechtzaken gaan van moordenaars/misdaders en luister je naar de nabestaanden :'D
Zet een dagje Investigation Discovery op. Hoor maar hoeveel mensen zeggen dat het ze niet boeit en ze er zich niet beter door voelen. Dat is mijn bron.

No offence maar dit is ook geen manier van discussiëren. :') Als je iets stelt moet je dat wel onderbouwen.

Daarnaast denk ik dat mensen soms niet weten wat het beste voor hen is, zeker niet in dit soort dramatische situaties. Je denkt dat je je beter voelt als je verkrachter dood is, maar je loopt nog steeds met een levenslang trauma. We straffen in Nederland (en in veel andere westerse landen) niet voor niets uit preventie en niet uit vergelding (wraak).

Jimmy

• Gast
« Reactie #122 Gepost op: 21 januari 2014, 10:26:51 »
Ik zie levenslange opsluiting in die zin niet als wraak maar meer als preventie, bij ernstige gevallen waarvan je bijv. met neurologisch onderzoek kan aantonen dat diegene het waarschijnlijk nog een keer zou doen. Als diegene dan zelf euthanasie wil in de gevangenis dan zou dat naar mijn mening oké zijn (hoewel dat waarschijnlijk in NL niet gaat gebeuren) maar ik vind het niet oké dat de staat kan beslissen of iemand dood gaat of niet.
Daarnaast is de doodstraf duurder. In tegenstelling tot sommigen in dit topic vind ik het wel belangrijk om daar naar te kijken, klinkt misschien een beetje plat maar de staat heeft nu eenmaal niet oneindig geld en dan vind ik het beter om geld uit te geven aan zorg dan aan het doden van criminelen.
Ten derde kun je de doodstraf niet meer terugdraaien en er worden nogal wat fouten gemaakt.

Voor mijn gevoel, maar ik weet niet of dat echt zo is, is de doodstraf meer een straf uit wraak en levenslang meer een straf uit preventie.
Daar doelde ik niet op. Ik had het over jouw opmerking over dat een levenslange opsluiting zwaarder is.

Daarnaast vind ik levenslang een veel zwaardere straf dus dan zou ik dat aanraden.

Nogmaals, als we het over menselijkheid gaan hebben, dan vind ik het niet rijmen dat iemand die zó tegen de doodstraf is omdat het onmenselijk is, wel voor een geestelijke marteling is. (Want ik neem aan dat jij dat ook vindt als jij zegt dat een levenslange opsluiting een zwaardere straf voor iemand is dan de doodstraf.)

Coccolare

• Bekijk profiel
« Reactie #123 Gepost op: 21 januari 2014, 10:27:31 »
Op dit moment wordt ongeveer 92% van alle verdachten die voor de rechter staat schuldig bevonden en veroordeeld. Enkele jaren geleden was dat 97%. Vijf procent van alle verdachten die tot voor kort veroordeeld zouden zijn wordt nu vrijgesproken omdat rechter kritischer en voorzichtiger zijn geworden door alle geruchtmakende dwalingen. We weten natuurlijk niet of deze 5% werkelijk onschuldig is. Daar hebben we immers geen waterdichte test voor. Dan is het redelijk om aan te nemen dat de helft (dus 2,5 %) terecht wordt vrijgesproken en de andere helft niet.
Van de +/- 180.000 mensen die in 2011 werden veroordeeld waren er dus mogelijk  +/- 4.500 (2,5%) onschuldig en er is alle reden om aan te nemen dat veel veroordelingen nog steeds onterecht zijn. In de Verenigde Staten is veel onderzoek gedaan naar zogenaamde DNA-exoneratie: zaken waarbij veroordeelden na een nieuw proces zijn vrijgesproken dankzij hernieuwd onderzoek van lichaamsmateriaal dat ten tijde van hun eerder veroordeling nog niet op DNA kon worden ondezocht. In zeden- en moordzaken bleek 5% van alle veroordelingen op een dwaling te berusten. Bij een onderzoek naar 32 [font=times]aselect [/font]gekozen verkrachtingszaken bleek dat vier van de 32 verdachten onterecht waren veroordeeld. Dat is meer dan 10%. Juist in moord- en zedenzaken is de kans op dwalingen groot, omdat er vaak geen getuigen zijn (moord) of slechts één getuige (de aangever) en omdat er in geen zaak zo vaak onwaarheid wordt gesproken als in zedenzaken, zowel door verdachten als door (vermeende) slachtoffers (gegeven het hoge percentage valse aangiften).

http://rechtspraakinopspraak.nl/430/Cijfers

Thingamabobs

• ♪Do you hear the people sing?♫
    • Bekijk profiel
« Reactie #124 Gepost op: 21 januari 2014, 10:27:34 »
Ik buig voor je.
Ik heb een docu gezien over twee honden (naam vergeten, maar het was een beroemde zaken, google kan je helpen) en die honden kregen straf, alleen eentje dacht ik, weet niet zeker, maar de eigenaren niet :'D Dus die advocaat jaren lang zijn best gedaan om alle feiten naar boven te halen en om te laten zien dat de honden niet zomaar die vrouw hadden vermoord, maar daar speciaal voor opgevoed werden.
Wtf? Wat een klootzak die eigenaar..
tumblr -Wat betekent je naam: 0:57 It's both a blessing and a curse to feel everything so very deeply -  All magic comes with a price