Auteur Topic: De doodstraf  (gelezen 10297 keer)

AppelGroen

• Bekijk profiel
« Gepost op: 19 januari 2014, 13:12:00 »
Zijn jullie voor of tegen? En waarom?

ROFL

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 19 januari 2014, 13:16:33 »
Ik weet het eigenlijk niet. Voor de ene misdaad vind ik de doodstraf best gepast maar hoe ze het in andere landen doen weer niet. Bijvoorbeeld voor een verkrachting in India. Wat super erg is natuurlijk maar dan hoef je van mij niet gelijk iemand voor te doden. Een doodstraf is goedkoper dan mensen levenslang vasthouden. Van de ene kant dus wel maar van de andere kant niet.
Parlez-vous een beetje Henk? #teamciteer

eloquence.

• sic transit gloria mundi
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 19 januari 2014, 13:17:22 »
Ik ben er tegen.
Stel je voor je wordt beschuldigd van een massamoord terwijl je niets gedaan hebt. Je krijgt de doodstraf en wordt geëxecuteerd. Later blijkt dan dat je onschuldig was, maar het mocht niet baten want je bent eenmaal al om het leven gebracht.
Ik vind ook dat criminelen een tweede kans verdienen en daarom vind ik ook dat de doodstraf niet de juiste oplossing is.
simblr
the lunatic is on the grass, remembering games and daisy chains and laughs

N

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2014, 13:18:09 »
Voor!
I do not struggle in your web because it was my aim to get caught.

AishwaryaRai

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 19 januari 2014, 13:23:00 »
Ligt eraan wat de misdaad was. Maar ik persoonlijk zal niet zo snel doodstraf roepen, doe maar levenslang.
Life is living or surviving

Wanda

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 19 januari 2014, 13:25:27 »
Rationeel gezien niet, maar op emotioneel vlak denk ik nog wel eens van 'ugh verdwijn gewoon'

nefelibata

• We've got holes but we carry on.
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 19 januari 2014, 13:30:06 »
Tegen.
Alleen al omdat je altijd het risico loopt een onschuldig iemand te veroordelen en ter dood te brengen.
Verkooptopic: http://forum.girlscene.nl/forum/verkoop/ik-raak-mn-baan-kwijt-en-heb-geld-nodig-help-me-309043.0.html  --- “Imperfection is beauty, madness is genius and it's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring.”

Heart

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 19 januari 2014, 13:30:27 »
Ligt eraan, maar ik vind levenslang stiekem toch wat 'handiger'.
Doing what you've been doing is going to get you what you've been getting.

hollaholla

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 19 januari 2014, 13:35:04 »
Tegen.
Alleen al omdat je altijd het risico loopt een onschuldig iemand te veroordelen en ter dood te brengen.
Dit + ik denk dat er ook veel misdadigers zijn die liever dood zouden gaan dan jaren hun straf uit te zitten en dat gun ik hun niet.
Once you understand there are people who are committed to misunderstanding you, you'll care less about opinions and more about yourself.

Smith

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 19 januari 2014, 13:41:39 »
Het ligt eraan, bij sommige misdadigers denk  'rot jij maar lekker je hele leven weg in de gevangenis' terwijl je bij andere misdadigers denkt 'allemaal door de kop schieten'.
Voor mij ligt het echt aan de misdaad, en dan moet het 14794835% zeker zijn dat diegene het écht heeft gedaan.
Come on make it easy, say I never mattered

Hypnagogia

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 19 januari 2014, 13:43:03 »
Ik denk altijd 'Stel dat het toch de verkeerde is'
We\\\\\\\'ll be the young and insane.

Dovahkiin

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 19 januari 2014, 13:46:23 »
voor, máár alleen als er onomstotelijk bewezen is dat de dader schuldig is. Als er ook maar 0,1% twijfel is of de dader schuldig is vind ik dat diegene niet geëxecuteerd mag worden tot het tegendeel bewezen is.
maar het ligt ook aan de daad, mensen zoals Robert M mogen ze van mij hun leven lang in een kleine kale cel weg laten kwijnen in hun schuldgevoel (als ze die hebben), anders komen die naar mijn mening te makkelijk van hun straf af. maar aan de andere kant kost zo'n persoon onze maatschappij weer teveel geld en vind ik ook weer dat diegene zo snel mogelijk moet verdwijnen.
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2014, 13:50:45 door Dovahkiin »
But there's one they fear.. In their tongue he is Dovahkiin...

Farfalla

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 19 januari 2014, 13:47:07 »
Tegen. Ik vind het een te makkelijke uitweg. Je hebt even pijn en er daarna nooit meer last van. Dat is een minder erge straf dan je leven lang geen vrijheid hebben. Bovendien heeft niemand het recht om over andermans leven te beslissen. Artikel 11 van de grondwet, recht op lichamelijke integriteit. Maar eigenlijk vooral omdat dood zijn geen straf is. Als je het eenmaal bent heb je er echt geen last meer van.
:D

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 19 januari 2014, 13:48:39 »
Ik ben voor en tegen.
Tegen omdat er een kans is dat degene die veroordeeld is tot de doodstraf onschuldig is. Je kan die daad niet meer ongedaan maken.
Voor omdat (in Nederland) levenslang vaak niet levenslang betekend. Je wordt vaak eerder vrij gelaten wegens goed gedrag en plegen daarna weer een misdaad.
Ik heb trouwens geen echte bronnen alleen mijn maatschappijleer boek.

Ik las pas dat levenslang echt levenslang is, maar het wordt gewoon niet vaak gegeven in Nederland. Maar dat je eerder vrij gelaten wordt wegens goed gedrag vind ik sowieso onzin. Maar als je levenslang krijgt is dat dus niet zo.
Like, I feel like every year has a new energy, and I feel like this year is really about, like, the year of just realizing stuff. And everyone around me, we're all just, like, realizing things

Farfalla

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 19 januari 2014, 13:49:26 »
Je krijgt een bepaalde straf, waarvan volgens mij 2/3e voorwaardelijk is. ^ In Nederland is er inderdaad geen mogelijke invrijheidsstelling voor levenslang!

Dovahkiin

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 19 januari 2014, 13:52:54 »
Maar laten we in Nederland eerst maar een fatsoenlijke straffen uitdelen :'D Daar neem ik genoegen mee.

en Tbs'ers niet meer zomaar op "beveiligd" verlof laten gaan. hoevaak is het nou al gebeurd dat je op 't nieuws leest dat er weer zo'n mafkees is ontsnapt tijdens een uitstapje, terwijl hij "bewaakt" werd?

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 19 januari 2014, 13:53:14 »
http://www.wetrecht.nl/is-levenslang-echt-levenslang/

Levenslang is écht levenslang. Wanneer je een onherroepelijke celstraf hebt gekregen (je hebt geen mogelijkheid tot hoger beroep meer), dan zit je daadwerkelijk tot je dood in de gevangenis. Geen pretje dus.
Er wordt in Nederland dus niet zo heel soepel gestraft. Sterker nog: Nederland is het enige Europese land waar levenslang in beginsel ook daadwerkelijk levenslang is. We straffen wat dat betreft dus strenger dan de landen om ons heen. Hoezo te licht?
Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen: het is mogelijk dat een zaak herzien wordt en het is mogelijk om gratie te krijgen. Dat zijn de enige manieren om onder je straf uit te komen.
Like, I feel like every year has a new energy, and I feel like this year is really about, like, the year of just realizing stuff. And everyone around me, we're all just, like, realizing things

Farfalla

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 19 januari 2014, 13:54:37 »
^Volgens mij is er al iets van 50 jaar lang geen gratie meer verleend.

-

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 19 januari 2014, 13:54:54 »
Dubbel. Aan de ene kant denk ik, de gene die de doodstraf uitvoert is eigenlijk ook een moordenaar. Maar sommige mensen verdienen het wel.
I think that loneliness can be romantic

Farfalla

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 19 januari 2014, 14:01:42 »
Dood is toch een veel te gemakkelijke uitweg?? Er zijn mensen die zelf kiezen voor zelfdoding omdat ze dat fijner vinden dan hun leven. En dat zijn vrije mensen, die ongelukkig zijn omdat ze gepest worden o.i.d. Kunnen we misdadigers dan niet zwaarder straffen dan ze een uitvlucht te geven?

Dovahkiin

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 19 januari 2014, 14:02:58 »
Dubbel. Aan de ene kant denk ik, de gene die de doodstraf uitvoert is eigenlijk ook een moordenaar. Maar sommige mensen verdienen het wel.

Zit wat in, stel je kind word vermoord. Dan vind ik dat om de ouders troost te geven (als zij dat wensen)het toegestaan moet zijn om de doodstraf uit te voeren als het bewezen is dat de dader schuldig is. Die mensen zijn wel hun kind kwijt en worden voor zolang het proces duurt telkens met hun neus op de feiten gedrukt.

AishwaryaRai

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 19 januari 2014, 14:04:55 »
Faig B kreeg wel levenslang, als iemand hem kent?

AishwaryaRai

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 19 januari 2014, 14:06:01 »
Maar hij had in totaal 5 mensen vermoord.

AishwaryaRai

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 19 januari 2014, 14:07:51 »
Ja, verdient natuurlijk, maar dan snap ik echt NIET hoe dat Robert kots maar twintig jaar heeft gekregen.
Ik ga me weer opwinden ..

Klopt, ik vind het ook niet kunnen.

Niet normaal, ook iets onmenselijk.

Novelty

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 19 januari 2014, 14:07:59 »
Voor, alleen niet zomaar gaan uitdelen :'D
Kinderverkrachters JA, bijvoorbeeld.
Maar niet omdat je een random man doodschiet, hangt van de schade af ook.
Als jij een seriemoordenaar bent is het anders dan een iemand die een keer iemand doodschiet of neersteekt.
Maar de wet weet zelf ook wat zwaarder weegt en wat niet, dus in die gevallen die echt iets geflikt hebben, ja graag.

Ik vind dit echt een heeeeel vreemd bericht. Jij vindt het dus niet zo erg als je 'een keer iemand doodschiet of neersteekt'? Of nou ja, je zegt niet dat het niet erg is, maar persoonlijk vind ik het apart dat jij volmondig zegt 'JA' om iemands leven af te nemen die pedofiel is (wat geen keuze is, al zijn acties ondernemen natuurlijk wel een keuze), maar iemand die letterlijk een moord gepleegd heeft mag zijn eigen leven wel houden? Ik snap die redenatie niet helemaal. Bedoel je dan dat als je bijvoorbeeld drie mensen doodt dat dat dan even veel waard is als jouw leven en dat je dan de doodstraf krijgt ofzo?

OT: Tegen. Ik vind niet dat het aan jou is om over iemands leven/dood te bepalen, ongeacht wat diegene gedaan heeft. Bovendien vind ik het soms bijna een 'makkelijke weg', makkelijker dan levenslang met schuld zitten. En dan heb ik het nog niet eens over fouten die gemaakt kunnen worden, het risico dat een onschuldig iemand veroordeeld wordt.