Auteur Topic: 10 gesluierde dagen - Vlaams meisje draagt een hoofddoek voor sociaal experiment  (gelezen 5397 keer)

Sanseveria

• **
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 13 oktober 2015, 17:23:34 »
Naar aanleiding van dit filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=219jUfAw3KQ#t=18

Ik kopieer hier even het artikel in kwestie:

Mijn vriendenkring is voor driekwart uitgedund, maar wie zijn overgebleven, zijn wel echte vrienden die beseffen dat je als persoon niet alleen wordt gedefinieerd door je religie”, zegt Silke Raats. Als experiment heeft ze tien dagen een hoofddoek gedragen.

Silke Raats uit Wilrijk is een 21-jarige studente farmaceutische laboratoriumtechnologie aan de Karel de Grote Hogeschool in Hoboken. Elke vrijdagavond geeft ze in jeugdcentrum Dynamo in Hoboken als vrijwilliger huiswerkbegeleiding aan kinderen van Turkse afkomst.

“Omdat ik vaak de indruk kreeg dat we in een wij-zij-samenleving leven, de moslims versus de rest, wilde ik iets ondernemen dat mensen de ogen zou openen. Ik wilde mijn omgeving doen inzien dat de islam níét gelijkstaat aan radicale ideeën of gaan vechten in Syrië.”

“Mijn plan was een maand lang als moslima met hoofddoek door het leven te gaan en hiervan een filmpje te maken. Omdat de reacties in de eerste dagen zo heftig en negatief waren, heb ik het experiment na tien dagen stopgezet.”

“Overspoeld met vragen”

Silke Raats bracht niemand op de hoogte van haar experiment, behalve haar ouders en haar beste vriendin. Op 29 september postte ze haar profielfoto met hoofddoek. “Ik werd overspoeld met vragen. Of ik me had bekeerd, of ik samen was met een moslim, of ik wel besefte dat ik nooit meer aan een job zou geraken.”

Silke Raats is vooral geschokt door de vele negatieve reacties van kennissen en vrienden. “Ik kreeg meer en meer scheve blikken, ik werd voorbijgelopen en compleet genegeerd. Ook door vrienden die ik al jarenlang ken en met wie ik in de zomer nog op vakantie ben geweest ...”

Samenvatting

Een Vlaams meisje van 21 droeg 10 dagen een hoofddoek als sociaal experiment. Mensen die ze anders als vrienden of kennissen beschouwd negeerden haar gewoon of gaven haatdragende reacties. Ze ging het eerst een maand doen, maar moest na 10 dagen al stoppen omdat de reacties van haar omgeving te erg waren.

Ik wist dat het slecht gesteld is met racisme in België, maar dit laat alweer eens zien hoe erg het werkelijk is. En toch vinden mensen in de reacties op het artikel op verschillende nieuws sites dat het hun volste recht is.

Baseren mensen die haar opeens gaan negeren zich niet gewoon puur op uiterlijk? Wat ze weten wel dat ze geen moslima is. Wat zou jij doen als plots iemand uit jouw omgeving een hoofddoek begon te dragen?

Ik wou dit hier ook even neerzetten omdat ik het echt erg vind hoe mensen reageren op mensen die er een beetje anders uitzien, en omdat het misschien mensen die anderen puur op hun uiterlijk/religie beoordelen aan het denken kan zetten :).

I'm borderline happy and I'm borderline sad, i'm borderline good and i'm borderline bad, I live my life in shackles, but I'm borderline free, I used to be blind and I still can't see ~ Tove Styrke ~ http://helemaal-niemand.tumblr.com/

Estranged

• Global Moderator
  • Koekoek
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 13 oktober 2015, 17:26:53 »
Nouja, ik zou ook wel vragen stellen als een vriendin of familielid 'ineens' een hoofddoekje ging dragen. Maar in principe zou ik het verder geen probleem vinden. Tenzij iemand ineens heel streng in de leer gaat en dit in de weg staat van de vriendschap, maar dat hoeft natuurlijk niet per se zo te zijn.

nefelibata

• We've got holes but we carry on.
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 13 oktober 2015, 18:18:53 »
Nouja, ik zou ook wel vragen stellen als een vriendin of familielid 'ineens' een hoofddoekje ging dragen. Maar in principe zou ik het verder geen probleem vinden. Tenzij iemand ineens heel streng in de leer gaat en dit in de weg staat van de vriendschap, maar dat hoeft natuurlijk niet per se zo te zijn.
Verkooptopic: http://forum.girlscene.nl/forum/verkoop/ik-raak-mn-baan-kwijt-en-heb-geld-nodig-help-me-309043.0.html  --- “Imperfection is beauty, madness is genius and it's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring.”

Traveler

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 13 oktober 2015, 19:14:26 »
Ik zou ook meer vragen stellen als iemand ineens Christen word, dan als iemand Moslim word. Maar verder zou het de vriendschap sowieso niet beïnvloeden.
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2018, 06:23:01 door kopjechino »
Hoi

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 13 oktober 2015, 19:31:34 »
Ik zou ook meer vragen stellen als iemand ineens Christen word, dan als iemand Moslim word. Maar verder zou het de vriendschap sowieso niet beïnvloeden.

Hoezo zou je daarom meer vragen stellen?
Like, I feel like every year has a new energy, and I feel like this year is really about, like, the year of just realizing stuff. And everyone around me, we're all just, like, realizing things

Traveler

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 13 oktober 2015, 19:48:20 »
Hoezo zou je daarom meer vragen stellen?
Omdat ik niet zulke beste ervaringen heb met het Christendom.
Hoi

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 13 oktober 2015, 20:37:33 »
Omdat ik niet zulke beste ervaringen heb met het Christendom.

Oooh oke dan snap ik je haha
Like, I feel like every year has a new energy, and I feel like this year is really about, like, the year of just realizing stuff. And everyone around me, we're all just, like, realizing things

Genevieve

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 13 oktober 2015, 22:26:04 »
Ik zou het persoonlijk best gek vinden als iemand ineens een hoofddoek gaat dragen en zegt dat hij of zij nu een moslim/moslima is. Zeker in de tijden van nu, natuurlijk zijn lang niet alle moslims voorstander van de IS. Bijna geen een. Maar ik zou wel mijn twijfels trekken als iemand ineens moslim is.
Maar dat is mijn mening en verder niet racistisch bedoelt want ik heb niks tegen moslims. Maar zou het wel heel erg vreemd vinden als iemand zich ineens tot een (ander) geloof bekeert.
The only thing we have to fear is fear itself.. And spiders, Fuck spiders

Falathiel

• Where there's life there's hope
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 13 oktober 2015, 22:36:23 »
^ja je verwacht toch dat je al gemerkt hebt dat die persoon dingen is gaan opzoeken, het met anderen erover gehad heeft en zeker als je dicht bij die persoon staat.
Heb je feedback voor mij als mod? Note mij! ask.fm Sims

Guacha.

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 13 oktober 2015, 23:05:18 »
Die reacties onder dat filmpje vind ik zelf ook nergens op slaan. :') Maar zelf ben ik ook bekeerd dus als een vriendin zou bekeren zou ik dat helemaal niet erg vinden. Zolang ze zichzelf er maar niet helemaal in verliest zeg maar.

nefelibata

• We've got holes but we carry on.
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 13 oktober 2015, 23:23:59 »
Wat ik me wel afvraag. Die chick zegt dat sommige vrienden haar voorbij liepen, maar is dat niet gewoon omdat ze haar niet herkenden? Toen een vriendin van me 20 cm van haar haar af had geknipt herkende ik haar al niet, laat staan met een hoofddoek. laughing7.
Verkooptopic: http://forum.girlscene.nl/forum/verkoop/ik-raak-mn-baan-kwijt-en-heb-geld-nodig-help-me-309043.0.html  --- “Imperfection is beauty, madness is genius and it's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring.”

AlmondEyes

• **
  • Saudade
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 14 oktober 2015, 19:17:37 »
Wat voor slechte ervaringen hebben jullie dan met christenen als ik vragen mag. Want ik ken ook christenen, maar heb geen slechte ervaringen gehad met ze.
Every experience is a lesson. Every loss is a gain.

Bettiepage

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 15 oktober 2015, 18:38:00 »
Ik snap de reacties van de anderen wel. Ik denk ook niet dat het zo zwart-wit is zoals zij het beschrijft...Uiteindelijk wou ze zich een maand 'verkleden' om reacties uit te lokken en misschien zelfs aandacht te krijgen. Vervolgens heeft ze haar vrienden en familie niet eens geïnformeerd.  Ik zou de vriendschap ook stopzetten, eerlijk gezegd. Moslima's leven met de echte stigma's en zij zeurt al na 10 dagen.
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2015, 18:46:30 door Bettiepage »
You may be a lover but you ain't no dancer.

Bettiepage

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 15 oktober 2015, 18:41:18 »
Ik ben zelf christen dus ik vind het echt jammer om te lezen met christenen hebben. Dus mijn excuus hierbij als deze mensen jullie een verkeerd beeld van het christendom hebben gegeven!

Daarnaast, jammer dat er zo wordt gereageerd. Natuurlijk mag je vragen stellen, maar iemand opeens negeren? Vrij bizar.

Waarom excuseer je je in godsnaam? Dat is toch hun probleem?

Traveler

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 15 oktober 2015, 18:42:33 »
Wat voor slechte ervaringen hebben jullie dan met christenen als ik vragen mag. Want ik ken ook christenen, maar heb geen slechte ervaringen gehad met ze.
Ikzelf heb ik niet perse slechte ervaringen met christenen, maar meer met het christendom zelf. Ik ga mensen niet beoordelen op hun geloof en hoe zij uit hun geloof handelen dus vandaar dat ik het meer betrek tot het christendom en niet tot de personen zelf. 
Maar ga jezelf niet excuseren want dat is nergens voor nodig. Lijkt me niet dat je je aangesproken hoeft te voelen.
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2015, 19:39:10 door Traveler »
Hoi

AlmondEyes

• **
  • Saudade
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 15 oktober 2015, 19:32:41 »
^Nee hoor voel me niet aangesproken :p, vroeg me alleen af wat die ervaringen zijn omdat ik zelf christenen ken.
Every experience is a lesson. Every loss is a gain.

Aubrey

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 15 oktober 2015, 21:27:14 »

Ik ook heb alleen maar slechte ervaringen gehad met christenen en geen enkele eigenlijk met moslims :')

en tjaa die reacties verbazen mij eigenlijk helemaal niet?
moslims worden zo ontzettend negatief in de media gezet
ik weet nog wel toen ik met mijn ex(moslim) was iedereen ook vroeg ''heeft hij je wel is geslagen?'' lol nee houd je bek.
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2015, 21:30:37 door Aubrey »

Turtletimes

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 16 oktober 2015, 13:43:27 »

Mee eens. Ik zou het ook raar vinden als een vriendin (hartstikke Nederlands en blond) opeens een hoofddoek zou vragen, al helemaal als ze verder ook geen vriend heeft die gelovig is. Maar ik zou haar zeker niet laten vallen, dat slaat nergens op. Tenzij haar persoonlijkheid opeens ook heel erg verandert.

Bettiepage

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 16 oktober 2015, 14:51:56 »
Ja, dat is in principe natuurlijk hun probleem. Alleen vind ik het jammer als mensen die in dezelfde God als ik geloven, een verkeerd beeld aan anderen geven over het christendom. Dus zodoende. ;)

Dat is inderdaad heel jammer. Elke godsdienst heeft gelovigen die zich misdragen, maar dat zou iemand zijn algemeen beeld niet mogen bepalen. Je hoeft je niet te excuseren voor de perceptie van een ander ;)

Bettiepage

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 16 oktober 2015, 15:10:39 »
Exact dit is het probleem in onze maatschappij.
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2018, 06:24:13 door kopjechino »

silverlinings

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 16 oktober 2015, 15:48:29 »
Tuurlijk, als een van mijn beste vriendinnen ineens een hoofddoek zou gaan dragen terwijl ze voorheen niet islamitisch was en nooit iets heeft gezegd over zich laten bekeren zou ik wel verbaasd zijn, maar even goede vrienden.

Ik vind dat religie niets te maken heeft met vriendschap. Sorry hoor maar dat je nog maar een kwart voor je vriendenkring overhoudt omdat je een andere religie aanneemt..?! Je bent en blijft dezelfde persoon, met of zonder geloof (oké uitzonderingen daargelaten)

Guacha.

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 16 oktober 2015, 17:46:27 »
Bekrompen, schijnheilig, vooroordelen, respectloos. Om er een paar te noemen. En natuurlijk zijn er in elk geloof rotte appels maar ik ken meer 'goede', vriendelijke, open-minded moslims dan christenen. En ik ken echt heel weinig moslims want ik woon in de bible belt dus dat zegt wel wat. Daarom is het christendom voor mij een beetje verpest.
sluit ik me bij aan

Ribbon

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 16 oktober 2015, 17:54:19 »
Bekrompen, schijnheilig, vooroordelen, respectloos. Om er een paar te noemen. En natuurlijk zijn er in elk geloof rotte appels maar ik ken meer 'goede', vriendelijke, open-minded moslims dan christenen. En ik ken echt heel weinig moslims want ik woon in de bible belt dus dat zegt wel wat. Daarom is het christendom voor mij een beetje verpest.
Ook al ben ik zelf christen, ik moet eerlijk zeggen dat dit ook voor mij het beeld is van veel christenen. Gelukkig niet allemaal, maar helaas zitten er een aantal tussen die zo zijn. Maar ik ben geen christen voor hen, maar voor waar ik in geloof. Daarnaast moet ik wel zeggen dat naar mijn ervaring dit niet alleen bij christenen voorkomt, maar ook buiten het christendom. Misschien dat het extra naar voren komt omdat dit juist christenen zijn, maar daarnaast zijn het ook mensen. Net als iedereen.

Ik zou trouwens ook vraagtekens zetten als iemand een hoofddoek draagt. Uiteindelijk is iedereen zelf verantwoordelijk voor wat diegene doet, die kiest er zelf voor, maar in deze tijd met dat hele IS gedoe zou ik zeker wel vragen hebben.
jkno

Nova

• C'est fini.
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 16 oktober 2015, 18:00:29 »
Ook al ben ik zelf christen, ik moet eerlijk zeggen dat dit ook voor mij het beeld is van veel christenen. Gelukkig niet allemaal, maar helaas zitten er een aantal tussen die zo zijn. Maar ik ben geen christen voor hen, maar voor waar ik in geloof. Daarnaast moet ik wel zeggen dat naar mijn ervaring dit niet alleen bij christenen voorkomt, maar ook buiten het christendom. Misschien dat het extra naar voren komt omdat dit juist christenen zijn, maar daarnaast zijn het ook mensen. Net als iedereen.

Ik zou trouwens ook vraagtekens zetten als iemand een hoofddoek draagt. Uiteindelijk is iedereen zelf verantwoordelijk voor wat diegene doet, die kiest er zelf voor, maar in deze tijd met dat hele IS gedoe zou ik zeker wel vragen hebben.

En daar ga je een beetje de mist in, want IS heeft in principe weinig te maken met de echte Islam.
Tell the devil I said hey when you get back to where you're from.

Ribbon

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 16 oktober 2015, 18:04:51 »
En daar ga je een beetje de mist in, want IS heeft in principe weinig te maken met de echte Islam.
Daar heb ik voor mezelf niet echt een mening over, maar ik zou persoonlijk zoiets wel denken. Misschien hoeft het niet gerelateerd te zijn, het kan ook iets onschuldigs zijn, maar je weet maar nooit.
jkno