Auteur Topic: Woningnood Amsterdam :(  (gelezen 884 keer)

Blaadje sla salade

• *
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 18 september 2018, 23:32:08 »
Hallo allemaal!

Ik studeer sinds kort rechten aan de UvA, maar ik worstel met het bekende probleem van studenten in Amsterdam: de woningnood.

Nu woon ik op zich al in Amsterdam bij mijn ouders, maar door onder andere een zeer luidruchtig broertje en een onprettige thuissituatie wil ik zo snel mogelijk op kamers. (Al sinds een paar jaar eigenlijk). Ik sta dan ook al twee jaar ingeschreven op sites zoals Studentenwoningweb en Room en ik reageer zoveel mogelijk, maar heeft helaas nog niet zijn vruchten afgeworpen.

Rondvragen doe ik overal, maar ik heb nauwelijks connecties. Ik schreeuw het als het ware van de daken.

Zijn er meer meiden op girlscene met dit probleem? En hoe heb je dit opgelost? Of is het slechts geduld hebben voor nog twee jaar (als ik dan niet al gek ben geworden)?

Tips en ervaringen worden zeer gewaardeerd :).

(Ik heb dit overigens niet in "op kamers" geplaatst omdat ik het gevoel had dat dat was voor mensen die al een kamer hebben. Ik ben helaas niet een van die gelukkigen).

Groetjes!  :blush:

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 19 september 2018, 07:40:48 »
Net buiten Amsterdam ?
Like, I feel like every year has a new energy, and I feel like this year is really about, like, the year of just realizing stuff. And everyone around me, we're all just, like, realizing things

Blaadje sla salade

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 19 september 2018, 10:36:34 »
Heb ik ook al gekeken, Haarlem, Hoofddorp, etc.
Voor Haarlem maak ik ook al geen kans (sta steeds op nummer 15 in de lijst en nummer 1 accepteert de woning dan).
Hoofddorp zou misschien nog kunnen lukken, alleen dan moet ik wel een keuken met 10 mensen delen, en ik heb allemaal dingen gehoord over hoe Hoofddorp totaal niet leuk zou zijn om te wonen.
Verder worden er op die sites nauwelijks woningen buiten Amsterdam aangeboden.

Bedankt voor de suggestie!

ro123

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 19 september 2018, 10:45:53 »
ik heb zelf na heel veel onsuccesvol hospiteren zelf een appartementje gevonden en daar huisgenoten bij gezocht. Wel wat duurder maar dit zou je ook kunnen proberen! Evt. met hulp van een makelaar

MoonChlyde

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 19 september 2018, 14:08:41 »
Heb je het al via een makelaar geprobeerd? Vaak moet je dan wel een flink bedrag neerleggen, maar dan heb je wel snel een kamer. Zo heb ik het iig destijds gedaan, maar ik weet niet of dat inmiddels ook niet meer zo makkelijk gaat. Anders kan je misschien met een groepje vrienden/studiegenoten een appartement huren?

Blaadje sla salade

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 19 september 2018, 19:32:32 »
Ik heb helaas niet zo veel geld tot mijn beschikking. Groep vrienden die op kamers wil heb ik niet. Ik zit in een lastige situatie  :fieuw: .

Ideaal zou inderdaad iets met huisgenoten zijn... Maar ja. Ik zoek door.

Zijn particuliere sites zoals Kamernet eigenlijk handig en betrouwbaar? Want het is wel nogal duur om op kamers te mogen reageren... 

Juno

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 19 september 2018, 20:04:34 »
Als je echt het huis uit wil, dan zal je toch misschien op een plek gaan wonen (voor nu) die niet helemaal je-van-het is. Maak eens een lijstje wat de voor- en nadelen zouden zijn van uit huis gaan naar zo'n plek als Hoofddorp. Vind je de rust fijner dan de locatie? Doen. E.d.

MoonChlyde

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 20 september 2018, 16:13:48 »
Ik kan sites als kamernet niet echt aanraden. Vaak moet je dan alsnog hospiteren en naar mijn mening is het een verspilling van je tijd en geld. Dan kan je beter even doorsparen en naar een makelaar gaan.

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 20 september 2018, 16:40:09 »
Bij kamernet werd ik steeds doorgelinkt naar een andere site waar je je ook weer voor moest aanmelden. Geen succes. Ook erg duur.
Like, I feel like every year has a new energy, and I feel like this year is really about, like, the year of just realizing stuff. And everyone around me, we're all just, like, realizing things

Blaadje sla salade

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 20 september 2018, 17:18:08 »
Ah, bedankt voor info. Kamernet zal ik niet gebruiken dan. Ik denk dat ik gewoon toch maar op dingen in Hoofddorp ga reageren. Ik kan altijd nog als ik daar woon doorzoeken naar dingen in Amsterdam. Hoop dat het me lukt daar. :)

Ben erg blij met jullie reacties!

Karbonkel

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 20 september 2018, 17:24:33 »
Of je gewoon bij de situatie neerleggen? Ik zou juist blij zijn met het feit dat mijn ouders in Amsterdam wonen en ik daarom niet uit huis hoefde te gaan. Je zou ook kunnen proberen om de problemen thuis op te lossen.

Blaadje sla salade

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 20 september 2018, 17:44:23 »
Bedankt voor het meedenken, maar dat is niet echt een optie voor mij. Ik ben vrij zelfstandig aangelegd en ik houd erg van rust en orde. Ik wil graag zelf koken, opruimen, schoonmaken etc. en houd niet van veel lawaai of onaangekondigd bezoek. In het huis van mijn ouders (die wel lief zijn hoor) ben ik al lange tijd vrij ongelukkig.

Ik heb 40 minuten reistijd heen en terug naar de Universiteit dus wel over voor een eigen plek, denk ik.  :wink2:

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 20 september 2018, 17:49:37 »
En sociale huurwoningen?

Blaadje sla salade

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 20 september 2018, 18:11:17 »
Zijn daar geen lange wachttijden voor? Ik weet niet zo veel over sociale huurwoningen in Amsterdam, maar een snelle google search zegt dat er een wachttijd van 3 tot 10 jaar voor kan zijn.

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 20 september 2018, 19:01:11 »
In Rotterdam heb je woningen met inschrijfduur maar ook met loting en direct kans. Zo ben ik nog maar sinds augustus ingeschreven en heb ik al 3 bezichtigingen gehad omdat ik om 8 uur gelijk reageer. Maar weet niet hoe dat in Amsterdam geregeld is.

Blaadje sla salade

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 20 september 2018, 19:08:31 »
Ik zal het overwegen. Op welke site moet je daarvoor zijn ? WoningNet?

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 20 september 2018, 20:05:25 »
Yes.

Autobahn

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 23 september 2018, 22:05:39 »
Zijn daar geen lange wachttijden voor? Ik weet niet zo veel over sociale huurwoningen in Amsterdam, maar een snelle google search zegt dat er een wachttijd van 3 tot 10 jaar voor kan zijn.
10 jaar is nog heel optimistisch, vaak is het echt 13 jaar of meer. Ik weet niet of je studeert, maar voor lotingwoningen (vaak jongerenwoningen) kom je niet in aanmerking als je voltijd studeert (daarvoor moet je op studentenwoningweb zijn, ook daarvoor heb je voor een zelfstandige unit vaak minstens 2 jaar wachttijd nodig). Ik weet niet wat direct kans is, maar in Amsterdam heb je dat iig niet.

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 24 september 2018, 11:43:09 »
Direct kans is gewoon wie eerst komt wie eerst maalt (gaat dat spreekwoord zo?). Om 18 uur komen de nieuwe woningen online, vanaf 20 uur kun je reageren. Binnen 30 seconde kunnen er al 100 reacties zijn dus je moet echt binnen 10 seconden gereageerd hebben. Maar zo kom ik op de 4e tot 6e plek en heb ik al drie bezichtigingen gehad terwijl ik sinds augustus sta ingeschreven. En in Rotterdam wordt er niet gekeken naar je situatie (student of werkende) maar je jaarsalaris van 2017.

Bloempot

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 24 september 2018, 11:47:46 »
In Rotterdam is er volgens mij minder woningnood dan in Amsterdam, maar kan het mis hebben.
Frankly, my dear, I don't give a damn.

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 24 september 2018, 12:22:13 »
En particulier wonen? Via Facebook enzo. Is wel wat duurder.

Oceaan

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 24 september 2018, 16:06:22 »
Direct kans is gewoon wie eerst komt wie eerst maalt (gaat dat spreekwoord zo?). Om 18 uur komen de nieuwe woningen online, vanaf 20 uur kun je reageren. Binnen 30 seconde kunnen er al 100 reacties zijn dus je moet echt binnen 10 seconden gereageerd hebben. Maar zo kom ik op de 4e tot 6e plek en heb ik al drie bezichtigingen gehad terwijl ik sinds augustus sta ingeschreven. En in Rotterdam wordt er niet gekeken naar je situatie (student of werkende) maar je jaarsalaris van 2017.
Ik ben niet OT maar dat is wel echt een goeie tip, hier ga ik rekening mee houden als ik ook weer opzoek moet naar woning.

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 25 september 2018, 10:32:30 »
En bij Woonnet Rijnmond kun je ook voordat je reageert kijken op welke positie je komt bij inschrijfduur woningen. Het laagste dat ik nu kwam is positie 33, en ik ben net een maand ingeschreven. Dus zou ook zeker daar naar kijken en niet te pessimistisch zijn.

Maar ik ga offtopic sorry  :P .

Snow

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 30 september 2018, 14:09:51 »
In Amsterdam een kamer vinden is inderdaad erg moeilijk, ik moet er binnenkort ook weer aan geloven.
Maar misschien kan je Uilenstede proberen. Nu gelden er nog voorrangsregelingen maar vanaf het nieuwe jaar kunnen Uva studenten volgens mij ook gewoon daar hospiteren.

flower123

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 04 oktober 2018, 23:09:11 »
Hoi,
Ik woon sinds een maand op kamers, het is heel erg lastig je moet echt geluk hebben! Ik heb een kamer gevonden via Marktplaats. Ik geef je de tip, om een advertentie te plaatsen en dan in de titel dat je een kamer zoekt en Marktplaats in de gaten houden. Je moet vooral zeggen dat je netjes bent, dat zoeken mensen.

Succes!   Xx